Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk kontrakten i dag. Det lå over 30.000,- lavere enn jobben min i kommunen, som krever samme utdannelse. Ringte og spurte om det stemte. Det gjorde det. 

Må jo si nei til jobben nå, kan jo ikke gå så mye ned i lønn.. 

Anonymkode: c466d...d9f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig, ja. Spurte du om de kunne matche det du har i dag?

Anonymkode: 48fb0...96f

Gjest Albbas
Skrevet

Det kan også være store forskjeller innad i staten, mellom ulike statlige virksomheter. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig, ja. Spurte du om de kunne matche det du har i dag?

Anonymkode: 48fb0...96f

Jeg trodde man tjente det samme i stat som kommune 😅 Så naiv er jeg, liksom. Hvorfor tjener man dårligere i staten, er det noen andre fordeler jeg ikke er smart nok til å skjønne at veier opp? 

Spurte ikke direkte om matching, men de skulle sjekke om de kunne øke noe da jeg lurte på om jeg hadde fått feil ansiennitet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Det kan også være store forskjeller innad i staten, mellom ulike statlige virksomheter. 

Det er jo helt rart? 

AnonymBruker
Skrevet

Veit ikke hvilken stilling det er snakk om her, men ser man på feks tekna-statistikken så tjener man betraktelig dårligere i staten enn i kommunene. Rangerer man gjennomsnittlig lønnsnivå fra lavest til høyest blir det stat, kommune, privat. 

Anonymkode: a0506...1c2

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veit ikke hvilken stilling det er snakk om her, men ser man på feks tekna-statistikken så tjener man betraktelig dårligere i staten enn i kommunene. Rangerer man gjennomsnittlig lønnsnivå fra lavest til høyest blir det stat, kommune, privat. 

Anonymkode: a0506...1c2

Da har jeg lært noe nytt. Naive meg.

Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo helt rart? 

Hvorfor det? Det er jo mange ulike statlige virksomheter, med ulike budsjetter, og ulike typer ansatte og ikke minst veldig ulik attraktivitet overfor jobbsøkere. 

Skrevet

Jeg tjente bedre i stat enn i kommune. Sykepleier. 

AnonymBruker
Skrevet

Endel stillinger som innebærer rådgivining og sakbehandling lønner dårligere i staten enn i kommunen. 

Anonymkode: 49f75...281

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk kontrakten i dag. Det lå over 30.000,- lavere enn jobben min i kommunen, som krever samme utdannelse. Ringte og spurte om det stemte. Det gjorde det. 

Må jo si nei til jobben nå, kan jo ikke gå så mye ned i lønn.. 

Du kan jo forhandle lønna fortsatt. Ingenting å tape på det heller, da de ikke kan trekke tilbake jobbtilbudet før svarfristen er gått ut eller du takker nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2020 den 22.29, Foxen skrev:

Du kan jo forhandle lønna fortsatt. Ingenting å tape på det heller, da de ikke kan trekke tilbake jobbtilbudet før svarfristen er gått ut eller du takker nei.

Jeg fikk beskjed i dag om at de setter meg på et annet lønnstrinn, og at de kan gå opp 15.000,-. Nytt tilbud i løpet av neste uke.  Så de vil jo ha meg. Men ikke nok kanskje. Og jet vet ikke om jeg vil til dem lengre. 

AnonymBruker
Skrevet

Men du må veie opp her, har du sommertid f. eks? Det har man ikke i kommunen, men er vanlig i staten. Jeg vet ikke om man jobber mindre timer totalt på 1 år med sommertid, men man har muligheten til å gå tidlig i sommerhalvåret.

I tillegg kan du ha goder som trening i arbeidstiden, betalt reisetid, rabatt på trening, etc. Dette er goder som lett kan veie opp for 30.000 mindre i lønn. Og etter skatt er ikke 30.000 så voldsomt mye mindre?

Jeg tjener 20.000 mer i kommunen enn min venn som har en tilsvarende stilling i staten. Men hun får f. eks flekse for reisetid, og kan flekse mange timer hver gang hun har vært på jobbtur. Jeg skulle gladelig gitt opp min 20.000 (etter skatt 14600) for så mye fleksitid. 

Anonymkode: 30a52...1c5

Gjest Albbas
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du må veie opp her, har du sommertid f. eks? Det har man ikke i kommunen, men er vanlig i staten. Jeg vet ikke om man jobber mindre timer totalt på 1 år med sommertid, men man har muligheten til å gå tidlig i sommerhalvåret.

I tillegg kan du ha goder som trening i arbeidstiden, betalt reisetid, rabatt på trening, etc. Dette er goder som lett kan veie opp for 30.000 mindre i lønn. Og etter skatt er ikke 30.000 så voldsomt mye mindre?

Jeg tjener 20.000 mer i kommunen enn min venn som har en tilsvarende stilling i staten. Men hun får f. eks flekse for reisetid, og kan flekse mange timer hver gang hun har vært på jobbtur. Jeg skulle gladelig gitt opp min 20.000 (etter skatt 14600) for så mye fleksitid. 

Jeg er på min tredje statlige arbeidsplass, ingen av de har sommertid. De stedene som har sommertid tar jo dette ved å jobbe lengre dager resten av året. 

Rabatt på trening er nok vanligere i det private enn i stat/kommune. 

Hva mener du med betalt reisetid? Man får avspasere tiden man bruker på reise hvis man reiser utenbys på møter eller lignende, men det gjelder jo kommunen også. Man får jo ikke betalt for å reise til jobben... 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 timer siden, Albbas skrev:

Jeg er på min tredje statlige arbeidsplass, ingen av de har sommertid. De stedene som har sommertid tar jo dette ved å jobbe lengre dager resten av året. 

Hva mener du med betalt reisetid? Man får avspasere tiden man bruker på reise hvis man reiser utenbys på møter eller lignende, men det gjelder jo kommunen også. Man får jo ikke betalt for å reise til jobben... 

Jeg har forsøkt å finne ut av om det er goder jeg ikke har i kommunen. Per i dag kan jeg flexe, jeg har over 30.000,- mer i året, jeg får rabatt på trening, og kan til og med trene gjennom jobben/låne nøkkelen til kommunens svømmehall så jeg kan svømme før åpningstid. Og så videre.

Men jobben er jo noe jeg virkelig lengter etter å jobbe med. Så jeg vil nå vurdere å ta jobben likevel, selv om jobben er en times lenger reisevei til sammen enn jeg har i dag. 

Men det irriterer meg noe himla at jeg gikk ut ifra at jeg ville få samme lønn. Jeg mener, stat og kommune. Litt samme greia, ikke sant? Men, nei.. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Albbas said:

Jeg snakker om reiser i forbindelse med jobbturen i andre byer/land.

Jeg får ikke avspasere reisetid utenom kjernetid. Så når jeg har vært på jobbreise til kl 22, med reising fra 16 til 22, så har jeg ikke fått flekse for de 6 timene etter kl 16. Finnes det en lov for dette? Syns selv det har vært veldig smålig, men har ikke funnet ut av hvorvidt det er pålagt å la arbeidstaker flekse/få betalt for reising.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sommertid er jo ikke et gode, man taper jo timer på dette siden de aller fleste avvikler minimum 3 uker ferie i sommertid-perioden. Restferien, som da for de fleste er maks 2 uker, tar man ut når man jobber lenger. Du får gjøre matten selv, men dersom man har fleksitid står man jo forholdsvis fritt til å flekse slik at man får «sommertid» uansett, og da uten å tape timer på det ved at hovedferieperioden tas ut når man jobber kortere dager, og det er tid som må jobbes inn igjen andre deler av året. 

Anonymkode: 5a5ea...da8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mitt yrke tjener jeg bedre i staten enn i kommunen. Ikke noe fasitsvar på dette. 

Anonymkode: 544ec...386

Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg snakker om reiser i forbindelse med jobbturen i andre byer/land.

Jeg får ikke avspasere reisetid utenom kjernetid. Så når jeg har vært på jobbreise til kl 22, med reising fra 16 til 22, så har jeg ikke fått flekse for de 6 timene etter kl 16. Finnes det en lov for dette? Syns selv det har vært veldig smålig, men har ikke funnet ut av hvorvidt det er pålagt å la arbeidstaker flekse/få betalt for reising.

Men du jobber i kommune? 

Så vidt jeg har skjønt er ikke reisetid utenfor arbeidstiden pålagt å bli kompensert i form av lønn eller betaling. Men i kommunene er det vanlig, som i staten. Men om dette er regulert av en felles tariffavtale for kommunene, eller om det er opp til kommunen selv vet jeg ikke, jeg kan svært lite om det. Men et kjapt søk viser hvertfall at flere kommuner lar en registrere reisetid. Du bør absolutt undersøke reglementet i din kommune. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...