Gjest sahj Skrevet 27. juni 2005 #21 Skrevet 27. juni 2005 Innlegg på dialekt orker ikke jeg heller, spesielt ikke nordnorske innlegg med bruk av mye smielys og utropstegn. Vet ikke hvorfor nevnte irritasjonsmomenter har en tendens til å henge i hop, men sånn er det nå engang. Ikke no imot nordlendinger her nå, men må konse så veldig hvis jeg skal lese det... Stavangersk går greit, har lært meg det etterhvert, men foretrekker bokmål. Er heller ingen nynorskelsker, men det er bedre enn knotete dialekt ihvertfall... Og hvordan skiller du dialektene på nett? fra Nord-Norsk og ned langs kysten.?? En kompis av meg var tidligere sammen med en dame fra Sogn (?) eller noe... Sånne som sier/skriver au-lyder... Eh, litt vanskelig å forklare, men sjau pau dau... Og sånn...
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 27. juni 2005 #22 Skrevet 27. juni 2005 Hiver meg utpå jeg og med mine "irritasjoner": Dialekt, sms-språk, overdreven bruk av smileys (de mister sin funksjon om annenhver setning er full av dem), mangel på avsnitt og vanlig tegnsetting. Skriveleifer plager meg ikke såååå mye, men dersom det blir mye av det, og hvis det er i kombinasjon med noe av det andre så blir det ille. Sikkert mange som skriver interessante inlegg med ovennevnte "feil" men jeg gidder rett og slett ikke lese dem. Da er jeg sikkert arrogant - men jeg mener faktisk at man har en plikt til å forsøke å uttrykke seg på en måte som ikke kommer i veien for innholdet. Det holder ikke å si at "innholdet er det viktigste" når formidlingen av det blir et irritasjonsmoment. Vi har et skriftspråk i Norge og da mener jeg at da kan vi bruke det (selv om jeg er klar over at internett er et mer uformelt forum). Jeg er klar over at mange (meg inkludert) ikke har "ordet i sin makt" i den forstand at vi alltid skriver glitrende innlegg, språklig sett. Samtidig mener jeg at - av respekt for de som leser - skal man forsøke å uttrykke seg ordentlig. Vanskelig å forklare, men som sagt er det en del innlegg jeg rett og slett ikke leser, pga. måten det er skrevet på. Typen innlegg "hvilken farge har du på pc" ser jeg ikke på en gang - man velger selv hvilke temaer man går inn for å lese evt svare på . (men er litt enig med den som trakk fram innlegg med kun en link til en nyhet og intet annet - si hva det gjelder da vel!)
Gjest synseren Skrevet 27. juni 2005 #23 Skrevet 27. juni 2005 Min drømmetråd har jeg her funnet! Det er godt å se at det ikke bare er jeg som irriterer meg over slike ting. Noe av det som strengt tatt plager meg litt: 1) De endeløse innleggene totalt blottet for substans, hvor det eneste motivet tilsynelatende er å postlegge et innlegg. (Som om noen samler russepoeng nærmest). 2) Nå er vel KG for mange uformelt tidsfordriv, og således ikke noe man vel legger sjela si i. (Avhengig av type forum selvsagt). Jeg er intet unntak i så måte. Dette gjenspeiles i måten mange totalt neglisjerer rettskrivning. Hvis man i gjennomsnitt har 28 leifer pr. 100 ord, bør man vel vurdere å forfatte innlegget i Word, for deretter å kjøre stavekontroll, før man postlegger. I mine øyne handler det litt om respekt for andre lesere også. Alle bidrar med en leif i ny og ne, mens noen er notoriske slurvere. 3) Et fjernt forhold til språket/hurtigtasting/etc. når kjæresten din røyker.. - Hvorfor 2 punktum? Fylleangst:S - Hæ? ":S"? "Hva kan diskuteres her da??" - Du har x antall forum, hver som inneholder x antall tråder. Det er vel bare å klikke seg inn og titte? 4) Postlegging av en nyhetslink på VG (eller andre medier), uten noe som helst tillleggskommentar. De fleste vil jeg anta har sett nyheten. Har man ikke noe på hjertet - utover å oppnå tilfredsstillelse ved å poste et innlegg - er det liten vits å lage en link til VG. Ellers er jeg enig i det meste som allerede har blitt nevnt. 5) Signaturer generelt. Innlegg hvor teksten utgjør 20% og signaturen 80% blir i mine øyne litt, tja, dustete. Signaturer av Oscar Wilde o.l. sier fint lite om deg, tro det eller ei. 6) Folk som spør om de mest utrolige ting. Eks. "Hva slags farge har du på PC'en din?", "Hva slags bil har du?" osv. 7) Meningsmålinger, hvor avsender enten 1) synes det er fascinerende å se på at noen "stemmer" på noe han/hun har "produsert" 2) tror at resultatet er noe som kan brukes til noe som helst. (Eksempelvis: "Røyker du?", "Har du lappen?") Greit nok, noe er snikk-snakk, men "det får da være måte på". Det var det jeg kom på i farten... Forresten, å spørre om ting som "Hvor er Elverum?" er relativt hårreisende. Ikke geografisk sett, men fordi folk som klarer å registrere seg på KG også burde være i stand til å finne ut dette på 33 sekunder ved hjelp av en søkemotor. (Latskap? Glede ved å postlegge? Ikke vet jeg). Dette er ihvertfall mine synspunkter. Noen vil nok hevde at jeg er litt for pirkete. Og litt for streng. (Da venter jeg på en syrlig tilbakemelding om lange innlegg ) Du har visst ingen glede av KG du, eller... :klø:
Gjest Violetta Skrevet 27. juni 2005 #24 Skrevet 27. juni 2005 Du har visst ingen glede av KG du, eller... :klø: Det finnes mye glede i å irritere seg over ting...
Thomasine Skrevet 27. juni 2005 #25 Skrevet 27. juni 2005 Hm... Da virker det som om jeg er den eneste som liker innlegg på dialekt! Jeg synes det er sjarmerende og samtidig "ser" jeg mere av personen/innleggeren. Fortsett med dialekt!! Sms-forkortelser, bruk av bare store bokstaver og altfor mye skrivefeil liker jeg ikke... :-? Innlegg av gjester som "slenger dritt" uten å komme tilbake etterpå ( med svar eller kommentarer!) likes heller ikke... :-?
Xantippe Skrevet 27. juni 2005 #26 Skrevet 27. juni 2005 Du har visst ingen glede av KG du, eller... :klø: Jeg er faktisk enig med Kenneth jeg, men har allikevel stor glede av mye på KG.
Gjest kenneth Skrevet 27. juni 2005 #27 Skrevet 27. juni 2005 Du har visst ingen glede av KG du' date=' eller... :klø:[/quote']Selvsagt har jeg glede av KG. Er det ikke litt naivt å tro at jeg bruker tid her hvis jeg ikke har et utbytte av det? Dette var vel strengt tatt en tråd som inviterte til personlige meninger rundt emnet. Hvis du ønsker å korsfeste meg, vil jeg foreslå at du kommer med en litt mer konstruktiv tilbakemelding. Din replikk virker bare så utrolig lettvinn. Språk er noe som engasjerer meg i stor grad. Selv om jeg sikkert med rette kan beskyldes for å ha småarrogante tendenser, vil jeg allikevel hevde jeg fronter en god sak. Jeg er klar over at krig og fred og sånn er viktigere enn bra språkføring, men er oppriktig skremt over den utbredte neglisjering av språklig skikk og bruk. Det er forresten (u)viljen som skremmer meg mest, fremfor evnen. Jeg tror de fleste utskeielsene skyldes en slapp og ureflektert holdning. Jeg ser ingen logisk grunn til at folk som kan kjøpe sprit skal være dårligere språklig sett enn hva jeg var da jeg var 10 år.
Gjest LoisLane Skrevet 27. juni 2005 #28 Skrevet 27. juni 2005 reagerer på innlegg hvor man kritiserer skrivemåte' date='dialekt,innhold,svar.[/quote'] Øh... Vil du bare ha koseklubb? Kom forresten på en ting jeg glemte - gjennomført mangel på tegnsetting gjør at jeg ikke gidder lese.
Tiit Skrevet 27. juni 2005 #29 Skrevet 27. juni 2005 Føler meg litt sånn der Reidar Fagerstrand nå, men uansett: Jeg blir litt lei meg og skuffet over å se at så mange irriterer seg over diverse skrivemåter, spørsmål og innlegg. Det begynner å bli mange kresne KGere her nå, mener jeg å se. Jeg koser på meg KG, og det skal utrolig mye til for at jeg virkelig irriterer meg over noe her inne. Syns det er urolig at noen kan finne på å irritere seg over at jeg kan komme til å avslutte ei setning slik.... Men meg om det
Stekepanne Skrevet 27. juni 2005 #30 Skrevet 27. juni 2005 Det begynner å bli mange kresne KGere her nå' date=' mener jeg å se. [/quote'] Er ikke dette litt sært å si da? Hvor mange har svart i denne tråden? Og hvor mange brukere er det på KG? Javist, det er sikkert flere her som er "kresne" enn de 16-17 som har svart, men allikevel er det ganske mange igjen av de over 7000 registrerte brukerne som ikke har svart her eller gitt uttrykk for å være "kresne KGere" Det som forunder/irriterer meg mest her på KG er alle de som farer opp for den minste ting og mener at alle her er så dømmende og kun mener at ting er enten rett eller galt, ikke noe i mellom. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at når man skal knote ned et lite avsnitt om hva man mener i en sak så blir det man skriver ned bare en bitteliten del av hva man mener/tenker, og da kan det virke veldig bombastisk og svart/hvitt. Men dette tolker altså så alt for mange her inne som om den personen har kun denne meningen og ikke kan godta noe annet.
Stekepanne Skrevet 27. juni 2005 #32 Skrevet 27. juni 2005 Fylleangst:S - Hæ? ":S"? Personen prøvde seg på å legge inn en smily i subject-feltet, enkelte gjør dette gang på gang.
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2005 #33 Skrevet 27. juni 2005 Det som forunder/irriterer meg mest her på KG er alle de som farer opp for den minste ting og mener at alle her er så dømmende og kun mener at ting er enten rett eller galt, ikke noe i mellom. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at når man skal knote ned et lite avsnitt om hva man mener i en sak så blir det man skriver ned bare en bitteliten del av hva man mener/tenker, og da kan det virke veldig bombastisk og svart/hvitt. Men dette tolker altså så alt for mange her inne som om den personen har kun denne meningen og ikke kan godta noe annet. Enig.
Gjest kenneth Skrevet 27. juni 2005 #34 Skrevet 27. juni 2005 Føler meg litt sånn der Reidar Fagerstrand nå, men uansett: Jeg blir litt lei meg og skuffet over å se at så mange irriterer seg over diverse skrivemåter, spørsmål og innlegg. Det begynner å bli mange kresne KGere her nå, mener jeg å se. Jeg koser på meg KG, og det skal utrolig mye til for at jeg virkelig irriterer meg over noe her inne. Syns det er urolig at noen kan finne på å irritere seg over at jeg kan komme til å avslutte ei setning slik.... Men meg om det Nå kjenner jeg ikke til han Reidar, men dere har vel uansett begge lov til å være skuffet. Det er noe vi alle har lov til. Det er vel ingen stor hemmelighet at dette temaet ikke er det mest brennhete blant den gjengse nordmann. For, vi sliter jo som kjent med depresjoner, overvekt, høye avgifter, utroskap, tidsklemma, for tidlig utløsning, usikkerhet m.m. At noe så bagatellmessig som språket vårt kan engasjere noen, må da være helt utrolig. Men språket vårt, det kan vi altså bare bruke som dumpingplass for all vår latskap? Det finnes en helt grei syntaks for bruk av ord. Hvorfor tillegges denne så liten verdi? Jeg verdsetter folk med engasjement. Som faktisk har noen meninger. Og da snakker vi om meninger man ikke nødvendigvis har fordi alle andre har det, f. eks. "Bush er en dust" og "eldreomsorg er viktig". Eller det som så svært passende vil være å stemple personer som meg som noen underlige skruer. Du må faktisk ikke være medlem av Røde kors for å ha et legitimt engasjement. En digresjon: En barndomskompis uttalte for mange år siden at han ikke skjønte hvordan noen mislikte at trikkene i Oslo var besudlet med reklame. Skjønner du? Han hadde null engasjement og forståelse for at dette faktisk for mange er estetisk stygt. (Selvsagt kan man mene at en Pepsi-trikk er finere enn blåtrikken, men det var ikke tilfelle her). Les: selge sjela si, og tilsvarende metaforer. Nå er vel neppe det å avslutte en setning med 4 stk. punktum det verste eksemplet, men hvorfor gjøres det forresten? Er det spasmer i ringfingeren? Er det fordi det ser artig ut? Er det fordi man overhodet ikke har et reflektert forhold til hva man faktisk sender ut på eteren? Tenkes det på at det faktisk er flere tusen som potensielt leser hva som postlegges? Hvis du mener det du skriver har en egenverdi, synes du ikke at leseren fortjener et ærlig forsøk fra din side? Jeg kunne godt ønske meg et par moderatorer med ansvar for å luke ut de mest hårreisende tilfellene av språklig svada. (4 punktum i enden av en setning vil forsåvidt ikke rammes av deres myndige hånd, men hvis de hadde litt tid til overs, kunne de godt gjøre deg oppmerksom på at det holder med ett, evt. tre).
Gjest Violetta Skrevet 27. juni 2005 #35 Skrevet 27. juni 2005 Kenneth - tre-fire punktum i enden av en setning utgjør vel en slags kunstpause... Finnes ikke noe annet tegn for dette såvidt jeg vet. Nå er det jo slik at man kanskje skriver litt annerledes når man er uformell enn ved mer formelle anledninger, og man ønsker å gi uttrykk for dette. For meg er det helt greit, innen visse grenser. Når det blir til sms-språk og ekstremt mange skrivefeil, synes jeg det er ille.
Gjest kenneth Skrevet 27. juni 2005 #36 Skrevet 27. juni 2005 Kenneth - tre-fire punktum i enden av en setning utgjør vel en slags kunstpause... Finnes ikke noe annet tegn for dette såvidt jeg vet. Nå er det jo slik at man kanskje skriver litt annerledes når man er uformell enn ved mer formelle anledninger, og man ønsker å gi uttrykk for dette. For meg er det helt greit, innen visse grenser. Når det blir til sms-språk og ekstremt mange skrivefeil, synes jeg det er ille.Pokker. Antyder du at jeg ikke har belegg for min påstand? Det ville vært på grensen til småflaut... Joda, uformelt er det jo. Jeg hadde nok vært langt mindre misfornøyd hvis man fikk luket ut det verste.
Gjest Violetta Skrevet 27. juni 2005 #37 Skrevet 27. juni 2005 Pokker. Antyder du at jeg ikke har belegg for min påstand? Det ville vært på grensen til småflaut... Joda, uformelt er det jo. Jeg hadde nok vært langt mindre misfornøyd hvis man fikk luket ut det verste.
Gjest LoisLane Skrevet 27. juni 2005 #38 Skrevet 27. juni 2005 Kenneth - tre-fire punktum i enden av en setning utgjør vel en slags kunstpause... Finnes ikke noe annet tegn for dette såvidt jeg vet. Tre punktum er korrekt. Selvfølgelig er det lov, men når det brukes over ne lav sko ser det bare tankeløst ut. Og det hjelper ikke med prikker linja ut. Når det er sagt - jeg bruker disse "tankeprikkene" langt oftere på KG enn ellers skriftlig.
Gjest Gjesta Skrevet 28. juni 2005 #39 Skrevet 28. juni 2005 Tre punktum er korrekt. Selvfølgelig er det lov, men når det brukes over ne lav sko ser det bare tankeløst ut. Og det hjelper ikke med prikker linja ut. Når det er sagt - jeg bruker disse "tankeprikkene" langt oftere på KG enn ellers skriftlig. Og det er jo ganske naturlig da, siden man ofte skriver om tanker og evt. følelser her inne. Man får jo et mye mer muntlig språk på Kg, som derfor også kanskje krever litt større bruk av nettopp ... og tankestreker.
Gjest Purple Skrevet 28. juni 2005 #40 Skrevet 28. juni 2005 Er enig med mange her jeg. Irriterer meg visst over det samme som de fleste andre. Pluss at jeg irriterer meg over innlegg der temaet ikke beskriver innholdet, som f.eks. "Hjeeeelp..."
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå