AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Ønsker gjerne høre fra folk som har gjort dette. Både fremgangsmåte, resultat og hvordan det ble tatt opp av motparten Jeg forhandlet lønn for første gang i mitt liv i fjor. Har alltid tatt det jeg har fått og aldri vært opptatt av lønn, men når jeg videreutdannet meg i voksen alder og fikk en mager lønnsvekst etter ett år med solid innsats bestemte jeg meg faktisk for å si at jeg synes det var litt lavere enn jeg hadde sett for meg. Fikk vel en prosent mer enn først skissert og etter min mening fortsatt lavt, men jeg var glad selv der og da. Arbeidsgiver sa også at første tilbud kanskje var litt lavt ettersom jeg jo hadde jobbet mye og bra. Ellers har jeg selv venner som alltid har vært veldig frempå når det gjelder sånt. En forhandlet lønn alt ved jobbtilbud. Og mente tilbudet ikke var godt nok. Og på et annet tidspunkt ba han om ny lønnsforhandling utenom vanlig lønnsforhandling. Selv hadde jeg nok ikke fått meg til å gjort sånt. Det har vel litt med personlighetstype å gjøre. Anonymkode: 117e1...9d0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Jeg er konsulent så gjør det ifm hver mye kontrakt. Hater det. Men man skal bare tro på seg selv og få det gjort! Anonymkode: 22aec...7d1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 Jeg gjorde det nå nettopp ved tilbud om ny jobb. Jeg spurte om det var noe forhandlingsrom rundt lønn og ble spurt tilbake om hva jeg kunne tenkt meg. Fordi jeg aldri har gjort det før og er ekstremt dårlig på sånt ba jeg bare om 30 000 ekstra i året. Det fikk jeg. Skulle sikkert bedt om mer, men 😜 Tenkte å be om ny forhandling etter prøvetiden om jeg føler jeg har gjort en god jobb. Anonymkode: 99044...350
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg gjorde det nå nettopp ved tilbud om ny jobb. Jeg spurte om det var noe forhandlingsrom rundt lønn og ble spurt tilbake om hva jeg kunne tenkt meg. Fordi jeg aldri har gjort det før og er ekstremt dårlig på sånt ba jeg bare om 30 000 ekstra i året. Det fikk jeg. Skulle sikkert bedt om mer, men 😜 Tenkte å be om ny forhandling etter prøvetiden om jeg føler jeg har gjort en god jobb. Anonymkode: 99044...350 Det blir etter skatt og ubetalt ferie blir: 2727 i mnd ekstra 2.5 restaurantbesøk i måneden detda Anonymkode: 6408b...b06
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde det nå nettopp ved tilbud om ny jobb. Jeg spurte om det var noe forhandlingsrom rundt lønn og ble spurt tilbake om hva jeg kunne tenkt meg. Fordi jeg aldri har gjort det før og er ekstremt dårlig på sånt ba jeg bare om 30 000 ekstra i året. Det fikk jeg. Skulle sikkert bedt om mer, men 😜 Tenkte å be om ny forhandling etter prøvetiden om jeg føler jeg har gjort en god jobb. Anonymkode: 99044...350 Bra! Inntrykket mitt er også at det generelt ligger mer penger på bordet enn hva man først blir tilbudt. Og det er kanskje enklere å forhandle på vei inn i en ny jobb enn det er videre når man først er ansatt. Jeg var på et jobbintervju og tenkte jeg skulle være litt freidig. Sa at det var nok neppe aktuelt å bytte jobb for noe mindre enn 150K mer enn jeg hadde i nåværende jobb. Følte meg nesten litt småfrekk når jeg sa det, men det lønnskravet var visstnok helt uproblematisk. Anonymkode: 117e1...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 Dette vil jeg også høre mer om! Jeg har søkt noen jobber hvor det er lønnsramme fra X kr til X kr (med ca 200K imellom), og aner ikke hvor jeg skal legge meg om jeg får tilbud. Dette fordi bakgrunnen min er relevant, men ikke sammenlignbar lønnsmessig med ny stilling. Jeg vil komme inn med en helt spesiell kompetanse, som jeg ikke er sikker på hvor mye de vil verdsette. Det er jo ikke noe de etterspør, men den kan fylle ut et felt. Så jeg føler jeg må trå varsomt. Og hva når man vet hvor mange søkere det er til jobben? Anonymkode: ef098...d5e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 Jeg liker virkelig ikke å kreve lønn. Ved en lønnsforhandling fikk alt for lite ift erfaring og opp mot andre som gjør det samme. Jeg ba om at de så på mulighetene for å øke lønnen min utenfor forhandlingene, men det gikk ikke. Når jeg fikk tilbud om ny jobb en annen plass ble jeg tilbudt en økning på 40 000. Jeg takker likevel ja til ny jobb, da jeg gikk opp 70 000 der. Så min erfaring er rett og slett at det er enklest å bruke ny jobb som pressmiddel. Ellers så er vel det riktige å legge vekt på hva du gjør i jobben din som gjør at du fortjener mer. Ny kunnskap med utdannelse, ansvar, erfaring som ikke andre har osv er viktig å legge vekt på. Anonymkode: e34d4...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette vil jeg også høre mer om! Jeg har søkt noen jobber hvor det er lønnsramme fra X kr til X kr (med ca 200K imellom), og aner ikke hvor jeg skal legge meg om jeg får tilbud. Dette fordi bakgrunnen min er relevant, men ikke sammenlignbar lønnsmessig med ny stilling. Jeg vil komme inn med en helt spesiell kompetanse, som jeg ikke er sikker på hvor mye de vil verdsette. Det er jo ikke noe de etterspør, men den kan fylle ut et felt. Så jeg føler jeg må trå varsomt. Og hva når man vet hvor mange søkere det er til jobben? Anonymkode: ef098...d5e Jeg vil anbefale å ikke komme med et konkret lønnskrav før du evt får tilbud om stillingen. Da først vet du at arbeidsgiver vil ha deg og din kompetanse, og du er i posisjon til å kreve den lønnen du mener du skal ha. Anonymkode: 49dfa...b6f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Bra! Inntrykket mitt er også at det generelt ligger mer penger på bordet enn hva man først blir tilbudt. Og det er kanskje enklere å forhandle på vei inn i en ny jobb enn det er videre når man først er ansatt. Jeg var på et jobbintervju og tenkte jeg skulle være litt freidig. Sa at det var nok neppe aktuelt å bytte jobb for noe mindre enn 150K mer enn jeg hadde i nåværende jobb. Følte meg nesten litt småfrekk når jeg sa det, men det lønnskravet var visstnok helt uproblematisk. Anonymkode: 117e1...9d0 Ja, ifølge sjefen min i nåværende jobb er det stort sett forventet at nye vil forhandle lønn. Alt man risikerer er et nei, og det er dumt å ikke prøve. Anonymkode: 99044...350
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 På 15.5.2020 den 8.47, AnonymBruker skrev: Ja, ifølge sjefen min i nåværende jobb er det stort sett forventet at nye vil forhandle lønn. Alt man risikerer er et nei, og det er dumt å ikke prøve. Anonymkode: 99044...350 Høres fornuftig ut det. Jeg er den som alltid har tatt det jeg har fått, men viser seg jo at den eneste måten å få noe er å ta det eller forhandle. Gjelder visst både jobb og ellers. For eksempel banklån og lignende. Noen få mildt ubehagelige setninger kan utgjøre en forskjell Anonymkode: 117e1...9d0
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 Jeg gikk opp 250k når jeg bytte jobb sist. De hadde vist veldig bruk for kompetansen min. Anonymkode: 47f5a...31c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 Jeg har forhandlet lønn to ganger hos nåværende arbeidsgiver. En gang når jeg gikk fra vikariat til fast stilling, da ba jeg om 80 000 økning og fikk 70 000. Et par år fikk jeg utvidet ansvarsområder og mer krevende oppgaver og ny tittel, da ba jeg om 125 000 mer og fikk det. Da fikk jeg først tilbud fra arbeidsgiver om økning på 100’, og jeg spurte om 25 000 til og fikk det. Jeg var i gunstig posisjon ift. at de var veldig avhengig av min kompetanse på det tidspunktet og hadde trøbbel med å rekruttere nye. Min erfaring er at man må tørre. Ofte er det mye dyrere for arbeidsgivere å rekruttere en erstatter enn å gi noen tusen ekstra til nåværende ansatte. Men man kan ikke alltid forvente at arbeidsgiver tar initiativ. Og selvsagt en fordel å kjenne til finansielle situasjonen i selskapet. Dersom man vet at businessen går dårlig er det jo ofte litt umusikalsk å be om store lønnshopp. Forhandlinger ved nyansettelser bør alle gjøre, her kan man gå glipp av mange tusen om man nøyer seg med første tallet som kommer. Ha tro på deg selv og din kompetanse og krev det du er verdt! Anonymkode: 52de0...8e1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 Men hvor mye ekstra ber man om? 50K? 100K? Når blir det "frekt" og urealistisk? Særlig når man er i en ansettelsesprosess og kjenner bedriftens økonomi. Kan man risikere at jobbtilbudet trekkes? Og hva om man da må ta det tilbudet man først fikk, blir det ikke litt småpinlige å ha "krevd" 100K mer, for så å takke ja? Når man -må- ha jobben? Det er ikke alltid så enkelt å sammenligne den kompetansen man har med andre søkere, særlig når man har en veldig spesiell bakgrunn selv. Og hva når man ikke har jobb når man søker? Hva når man er nyutdannet? Jeg syns dette er vanskelig... Anonymkode: ef098...d5e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #14 Skrevet 19. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvor mye ekstra ber man om? 50K? 100K? Når blir det "frekt" og urealistisk? Særlig når man er i en ansettelsesprosess og kjenner bedriftens økonomi. Kan man risikere at jobbtilbudet trekkes? Og hva om man da må ta det tilbudet man først fikk, blir det ikke litt småpinlige å ha "krevd" 100K mer, for så å takke ja? Når man -må- ha jobben? Det er ikke alltid så enkelt å sammenligne den kompetansen man har med andre søkere, særlig når man har en veldig spesiell bakgrunn selv. Og hva når man ikke har jobb når man søker? Hva når man er nyutdannet? Jeg syns dette er vanskelig... Anonymkode: ef098...d5e Det er jo det som er vanskelig. Jeg jobber i kommune og vi skulle ansette ny rådgiver. Hun som fikk tilbudet ville ha minst 80 000 mer enn tilbudt. Det fikk sjefen min til å sette seg fullstendig på bakbeina, og selv om han i utgangspunktet var positiv til å forhandle noe, ble det så useriøst at han bare sa take it or leave it, og hun takka nei. Kommunen er kanskje ikke rette stedet å stille veldig høye krav f eks. Anonymkode: 99044...350
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 Jeg forhandlet lønn for første gang i januar, synes det er skikkelig ekkelt... Gikk over i ny stilling i samme firma, ble presentert en kontrakt med en satt lønn. Syntes det var i snaueste laget, og ba om 50 000 mer. Begrunnet det med at jeg hadde kompetanse som var nytting for stillingen, og at stillingsbytte innebar flytting, som også fører til høyere levekostnader. Sjefen sa han skulle komme tilbake til meg, og dagen etter fikk jeg presentert en ny kontrakt med 50 000 plusset på, så det var visst ikke noe problem. Så da burde jeg kanskje bedt om mer... Anonymkode: bb6b4...a16
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 Hvis du får nye arbeidsoppgaver (plutselig eller gradvis) bør dette være noe du bruker for hva det er verdt. Dersom du har medarbeidersamtale/karrieresamtale skal det normalt ha vært skrevet ned noen mål for hvordan du som medarbeider bør utvikle deg. Dersom du kan dokumentere at du har utviklet deg slik leder forventer at du skal er dette et sterkt argument for at også lønna utvikler seg positivt. Om du føler at du stagnerer i feil lønn kan du bruke argumentet med at lønna gjør at du vurderer å søke jobb annetsteds. Her kan du risikere at arbeidsgiver svarer "så fint!", så før du går denne veien bør du vite at arbeidsgiver ønsker å beholde deg. Anonymkode: e591e...ec3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå