Gå til innhold

Fakturere uten firma, eller opprette enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er permittert om dagen og fått forespørsel fra et selskap som driver online kurs, om å oversette utdanningskurs de driver på nett, fra språk1 til språk2. 

Utgangspunkt engangs greie, men de sier de har flere muligheter fremover. 

Jeg kan fakturere 7000 sek. 

Litt usikker hva som er gunstig å gjøre her, og vil gjerne ha noen meninger. Slik som jeg ser det har jeg to alternativer.. 

1. Faktura uten firma. Da går ca 6% til firmaet som hjelper meg. Siden jeg kan fakturere 7000sek vil jo en viss prosentsats gå til moms. Pensjon og slike ting som firmaet som fakturere for meg ordner. Jeg slipper å tenke særlig på ting. Men sitter igjen med ca 4000kr etterpå. 

2. Opprette enkeltmannsforetak. Skatte på samme måte av denne inntekten, men istedet for 8% trygdeavgift er den 11%, ca. Dvs 3% mer skatt. Ingen andre utgifter.  Ergo så sitter jeg igjen med mer her tror jeg? Ingen moms såfrem totalen er under 50.000kr. Ingen utgift til firma. Jeg må evt levere næringsoppgave tror jeg,  men det virket enkelt via ett gratis regnskapsprogram på nett. Kan kanskje også skrive av noe på skatten til og med? Bittelitt mer arbeid med papirarbeid,men det var svært lite tror jeg, såfrem det er i så liten skala såvid jeg skjønner..

Noen input her?

Anonymkode: f3f64...c52

Videoannonse
Annonse
Gjest Boron
Skrevet

Ville opprettet ENK, da med tanke på at "de sier de har flere muligheter fremover". Det er fort gjort! Da har du uansett et ENK stående, og kanskje du finner andre muligheter med årene utover det dem kan gi deg.

Faktura uten firma...tja... Skeptisk. 

Litt på tynn is her nå: Men kan du ikke fakturere som privatperson, og at du fører det som inntekt på skatteligningen neste år selv? 

Ta deg en tlf til Skatteetaten du! 

AnonymBruker
Skrevet

De må ansette deg. De kan ikke bare leie deg inn, når det egentlig er ansettelse. Det er å omgå arbeidsmiljøloven.

Hadde du derimot hatt et firma som var registret på forhånd som et oversettingsfirma, så hadde det vært lovlig, men ikke å opprette et firma for å bli leid inn.

Anonymkode: 31596...353

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...