Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt matt av alle regler og hvor mye frem og tilbake det skal være for å få utbetalt det man skal ha.

I 2019 var jeg ansatt i et vikariat, hvor jeg hadde fastlønn helt frem til 31.juli. Etter dette har jeg vært ringevikar på samme arbeidssted. Jeg har i 2019 opparbeidet meg et feriepengegrunnlag på rundt 230.000. Noe som tilsvarer rundt 30.000 i feriepenger.

Så er greia at jeg jobber om dagen, og kommer til å få vanlig timelønn i juni, kanskje opptil 25.000. 

Det jeg aldri helt har funnet ut er om at jeg får både feriepenger OG lønn i juni. Det ville jo være det mest naturlige, men så fant jeg ut av via en kollega at trolig ville et 5 ukers trekk automatisk skje og at jeg måtte si ifra om at jeg ikke skulle ha trekk for ferie. Det har jeg sånn sett ordnet nå. Men jeg stoler ikke på at ting går som jeg håper.

Når jeg er på fastlønn så skal jeg ikke trekkes for ferie? Men så har jeg også tenkt at siden jeg oppgir at jeg ikke skal ha ferie, så kan det bety at man ikke får feriepengene? Det er min store frykt. Men dem får man vel uansett?

Siden arbeidsstedet stenger rundt 20.juni, så vil jeg jo automatisk ha ferie uten at jeg "tar ut" ferie. Jeg har ingen arbeidskontrakt og er sånn sett ikke pålagt å jobbe.

Anonymkode: 3a3fa...692

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har noen kontrakt vil jeg ikke tro du blir trukket i ferie automatisk? Hvis du har sagt fra at du ikke skal ha ferie så vil du jo få opptjente feriepenger og lønn ja, men da får du jo ikke betalt hvis du evt skal ha ferie senere. Feriepenger er jo noe arbeidsgiver trekker fra hver mnd slik at du skal få noe å leve av når du blir trukket for ferie i juni. Så lenge du ikke har noen kontrakt vil jo ikke dette gjelde deg og du vil få utbetalt begge deler. 
Men har du fastlønn eller timelønn? Ser ut som du skriver begge deler...

Anonymkode: c6898...f90

AnonymBruker
Skrevet

Man skal trekkes for ferie. Det er ikke lov å ikke ta ut ferie. 

Anonymkode: d4ed2...a7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har noen kontrakt vil jeg ikke tro du blir trukket i ferie automatisk? Hvis du har sagt fra at du ikke skal ha ferie så vil du jo få opptjente feriepenger og lønn ja, men da får du jo ikke betalt hvis du evt skal ha ferie senere. Feriepenger er jo noe arbeidsgiver trekker fra hver mnd slik at du skal få noe å leve av når du blir trukket for ferie i juni. Så lenge du ikke har noen kontrakt vil jo ikke dette gjelde deg og du vil få utbetalt begge deler. 
Men har du fastlønn eller timelønn? Ser ut som du skriver begge deler...

Jeg hadde fastlønn halve 2019, deretter timelønn fra høsten av fordi jeg ble ringevikar.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke under kontrakt og pr. definisjon har ikke jeg jobb etter 20.juni.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som fast ansatt, ja, men her er det jo ikke noen kontrakt en gang? Og man må uansett ikke ta ut mer ferie enn det man har opptjent med lønn. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du har hatt fastlønn i fjor. 
230000x0.12 som er 27600.- Det blir feriepengene dine. I en situasjon hvor du hadde vært ansatt med fastlønn i år også så ville det blitt trukket 4/26 av månedslønnen du har i 2020 men det gjør det ikke når du har timelønn. 
Derfor får du 27600.- i feriepenger men også timelønnen din i juni. 
Det du derimot ikke får er lønn når du tar ut ferie. Hadde du hatt fastlønn så hadde du ikke fått lønn i juni men bare feriepenger fratrukket 4/26 og også full lønn under ferie.

Endret av Akay
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Akay skrev:

Du har hatt fastlønn i fjor. 
230000x0.12 som er 27600.- Det blir feriepengene dine. I en situasjon hvor du hadde vært ansatt med fastlønn i år også så ville det blitt trukket 4/26 av månedslønnen du har i 2020 men det gjør det ikke når du har timelønn. 
Derfor får du 27600.- i feriepenger men også timelønnen din i juni. 
Det du derimot ikke får er lønn når du tar ut ferie. Hadde du hatt fastlønn så hadde du ikke fått lønn i juni men bare feriepenger fratrukket 4/26 og også full lønn under ferie.

Håper det stemmer.

Nå virket det som om jeg hadde blitt trukket for 5 ukers ferie, om jeg ikke hadde sagt i fra. Veldig rart at dette ikke skal gå automatisk.

Det jeg bare begynte å fundere på var om jeg ikke ville få feriepengene jeg hadde opptjent i fjor, når jeg oppga at jeg ikke skulle trekkes for ferie i år. Det er mest fordi jeg alltid får nye, kjipe overraskelser hva gjelder utbetalinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke best å stole på at arbeidsgiver gjør riktig, og se dette an, istedet for å ta sorgene på forskudd? Kanskje går dette helt fint og du trenger ikke bekymre deg. Hvis det ikke går fint, er det jo bare å klage til arbeidsgiver og si i fra om at det har skjedd feil. Dette ordner seg uansett. Slapp av og pust ut.

Anonymkode: fcb3a...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke trukket for ferie når man har timebetalt, for da får man bare betalt de timene man jobber. Så om du jobber i juni og tar ferie i august så får du lønn som vanlig i juni for timene du jobbet da men ikke lønn i august for timene du jobbet da. Det er bare de med fastlønn som blir trukket i lønn en måned fordi ferietiden må trekkes en eller annen gang, og det er ofte juni eller juli det gjøres da siden det er da feriepengene blir utbetalt. Tror ikke dette er noe du skulle trenge å si ifra om, mulig kollegaen din ikke forstår at du er lønnet på timesbasis. Antar du da leverer timelister og får lønn etter det. Hva sa HR da når du tok kontakt?

Du får uannsett utbetalt feriepenger basert på forrige års feriepengegrunnlag. 

Anonymkode: d990d...25d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man blir ikke trukket for ferie når man har timebetalt, for da får man bare betalt de timene man jobber. Så om du jobber i juni og tar ferie i august så får du lønn som vanlig i juni for timene du jobbet da men ikke lønn i august for timene du jobbet da. Det er bare de med fastlønn som blir trukket i lønn en måned fordi ferietiden må trekkes en eller annen gang, og det er ofte juni eller juli det gjøres da siden det er da feriepengene blir utbetalt. Tror ikke dette er noe du skulle trenge å si ifra om, mulig kollegaen din ikke forstår at du er lønnet på timesbasis. Antar du da leverer timelister og får lønn etter det. Hva sa HR da når du tok kontakt?

Rettelse: Ikke lønn i august fordi du ikke jobbet da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at jeg ikke får timelønn for timene jeg eventuelt jobber i juni, og som skal utbetales i juli?

AnonymBruker
Skrevet

Jo du får betalt for timene du jobber i juni som utbetales i juli

Anonymkode: 531ec...828

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke best å stole på at arbeidsgiver gjør riktig, og se dette an, istedet for å ta sorgene på forskudd? Kanskje går dette helt fint og du trenger ikke bekymre deg. Hvis det ikke går fint, er det jo bare å klage til arbeidsgiver og si i fra om at det har skjedd feil. Dette ordner seg uansett. Slapp av og pust ut.

Anonymkode: fcb3a...dcf

Sånne ting stresser meg, fordi det som regel går noe galt. Det er min erfaring.

Jeg sa i fra på kontoret om at jeg ikke skulle trekkes for ferie i det hele tatt, men nå lurer jeg på om dette har noe å si for utbetalingen av selve feriepengene?

Hele poenget mitt var jo at jeg skulle få utbetalt BÅDE feriepenger og lønn for de timene jeg jobber nå i mai.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva skjer når jeg har sagt i fra om at det ikke skal trekkes ferie? Plutselig ble jeg usikker på om feriepenger i det hele tatt blir utbetalt..?

Man må jo avvikle ferie for å få feriepenger? Der jeg jobber er man derimot tvunget til å ta ferie, da det uansett er stengt.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva skjer når jeg har sagt i fra om at det ikke skal trekkes ferie? Plutselig ble jeg usikker på om feriepenger i det hele tatt blir utbetalt..?

Man må jo avvikle ferie for å få feriepenger? Der jeg jobber er man derimot tvunget til å ta ferie, da det uansett er stengt.

Feriepenger skal man vel ha uansett.

Anonymkode: decf4...618

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet som kan svare deg på dette er om du har tatt ut noen feriedager i år. Eksempelvis noen dager i påsken?

Isåfall - Hvis du ikke fekk lønn for disse dagene så trekkes du ikke ferie i juni. Om du fekk lønn så trekker bedriften alle ukene i juni. I og med du ikke har videre avtale så skal du i juni evt bare trekkes for de dagene du faktisk har tatt ut i 2020 og fått lønn for.

Anonymkode: 23104...446

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet som kan svare deg på dette er om du har tatt ut noen feriedager i år. Eksempelvis noen dager i påsken?

Isåfall - Hvis du ikke fekk lønn for disse dagene så trekkes du ikke ferie i juni. Om du fekk lønn så trekker bedriften alle ukene i juni. I og med du ikke har videre avtale så skal du i juni evt bare trekkes for de dagene du faktisk har tatt ut i 2020 og fått lønn for.

Anonymkode: 23104...446

Jeg er ringevikar, og får lønn for de timene jeg jobber, enkelt og greit. Så jeg har ferie når arbeidsplassen har ferie, og det er høstferie, vinterferie, påskeferie, sommerferie og juleferie. Når jeg ikke jobber, får jeg dagpenger.

Det er bare at dette med feriepenger blir mer avansert nå enn hvis jeg hadde hatt fastlønn hele tiden. Da hadde jeg visst hva som kom.

Det at jeg ikke har noen arbeidskontrakt gjør at jeg tenker at da må jeg ha feriepengene jeg har opptjent året før, samt lønna for det jeg har jobbet, uten å bli trukket for 5 ukers ferie. Det er vel regler som gjelder for de med fastlønn.

Men nå er jeg blitt forvirret etter at jeg ba om å ikke bli trukket for noe ferie, om det plutselig gjør at jeg ikke får feriepengene istedet.

AnonymBruker
Skrevet

Du får feriepengene uansett om du tar ferie eller ikke, siden du er timelønnet nå. 

Anonymkode: 2658b...53d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får feriepengene uansett om du tar ferie eller ikke, siden du er timelønnet nå. 

Anonymkode: 2658b...53d

Takk for svar, håper det. Jeg må jo bare ringe lønnskontoret for å forsikre meg om at ting blir riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...