Gå til innhold

Frø som spirer for fort og blir tynne stengler som ramler sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg feil her. Tenkte å dyrke litt selv men noe av det skyter i været uten å få stengler som klarer å bære sin egen vekt, vingler og faller sammen. Når de får vann på seg detter de sammen pga vannstrålen (prøver å vanne 'forsiktig')

Noe som er lettere å få til en annet og som ikke er for sent? Evt noe som kan kjøpes som småplanter og ikke frø?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som de står for varmt og for mørkt, og da vil du ha det samme problemet omtrent uansett hva du prøver. (Selv en vinduskarm kan være for mørk, særlig hvis det er en ovn under.) Når det gjelder vanning ville jeg vannet under plantene, slik at vannet trekker opp gjennom jorda. 

Det er mye som kan kjøpes som småplanter, avhengig av hva dine lokale gartneri har. 

Jeg synes agurk er relativt enkelt, men har ekstra lys og da, ;) og har ikke satt dem i vinduskarmen!

Anonymkode: 526cd...58c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du må tilby plantene mer lys. Sparepærer, type lysstoffrør, fungerer utmerket, og det gjør lysstoffrør også. Ha lyset så nær småplantene som mulig, men minst 10 cm unna, så plantene får maksimalt med lys, men ikke blir svidd. Du kan ha dette lyset på 16 timer i døgnet (eller døgnet rundt, om lyset ikke sjenerer).

Anonymkode: 78e5f...74e

Skrevet

Er enig med innlegget over. Det er et typisk problem når spirene står for mørkt og for varmt. Da skyter de opp tynne, bleke stengler som ikke makter noe.

Ekstra lys og moderat temperatur gir mere livskraftige planter.

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Oppskrift:

2 cm med sand fra sandkasse underst, 2cm jord, frø oppå jorden og vermiculit som dekker på toppen. Vann sanden  og jorda greit.Sett dette på varmekablene på badet. Når du ser noe grønt skal du sette det lyst og kaldt. Du kan høre på plantepodden.

Du har tynne svake planter fordi det er for dårlig lys, for varmt og for mye vann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...