Gjest LoisLane Skrevet 26. juni 2005 #1 Skrevet 26. juni 2005 Har akkurat gjennført en lenger kjøretur på østlandet. Så da en del store, frodige busker med tett i tett med rosa blomster (satt i klaser?). Noen som vet hva denne busken heter?
sandra++ Skrevet 26. juni 2005 #2 Skrevet 26. juni 2005 kan det være rhododendron? - kommer i mange forskjellige farger.
Gjest LoisLane Skrevet 27. juni 2005 #5 Skrevet 27. juni 2005 Takk for forslag, men det var ingen av disse. Buskene var svære og nesten helt dekket av lyserosa blomster. Klarer egentlig ikke beskrive dem nærmere, men jeg har lyst på!
sixx Skrevet 27. juni 2005 #6 Skrevet 27. juni 2005 Takk for forslag' date=' men det var ingen av disse. Buskene var svære og nesten helt dekket av lyserosa blomster. Klarer egentlig ikke beskrive dem nærmere, men jeg har lyst på![/quote']Er du helt sikker på at det ikke var rhododendron? De er store...kan godt bli tre meter høye de...også finnes de i en mengde forskjellige typer...alle med forskjellige blomster. ?
Hu i Svingen Skrevet 27. juni 2005 #7 Skrevet 27. juni 2005 Åh - nå tror jeg at jeg vet det! Fagerbusk (kollkwitzia)!
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2005 #8 Skrevet 27. juni 2005 Jeg har mer tru på at det er en busk-kaprifol. De blomstrer akkurat nå. De ligner på denne Og om litt ligger der et bilde i albumet. *venter på mod*
Gjest LoisLane Skrevet 27. juni 2005 #10 Skrevet 27. juni 2005 Takk for forslag! Hu i svingen traff blink - det var fagerbusk jeg mente. * løper til hageutsalget*
sixx Skrevet 27. juni 2005 #12 Skrevet 27. juni 2005 Så bra! Fagerbusken er skikkelig fin!!!Hvor lenge blomstrer den?
Hu i Svingen Skrevet 27. juni 2005 #13 Skrevet 27. juni 2005 Den blomstrer i juni (evt. litt ut i juli) i noen uker. Den liker mye sol og lett jord, men tåler litt skygge. Skal helst ikke klippes, fordi den blomstrer på gamle grener, men hvis det trengs likevel bør det gjøres tidlig om våren. Fagerbusken blir 2-3 meter høy og like vid. Den er ikke herdig i de kaldeste delene av landet (sone 4).
Fakse Skrevet 27. juni 2005 #15 Skrevet 27. juni 2005 Den er ikke herdig i de kaldeste delene av landet (sone 4). Pokker, jeg som fikk så lysst på!
sixx Skrevet 27. juni 2005 #16 Skrevet 27. juni 2005 Pokker' date=' jeg som fikk så lysst på![/quote']Bor du veldig "gæli" til da? Noen ganger går det greit med lite herdige busker hvis de f.eks settes i le og vekk fra nordavinden.
Gjest LoisLane Skrevet 27. juni 2005 #17 Skrevet 27. juni 2005 Usj, jeg bor nok ikke i vekstsone fire, nei. Men jeg har tenkt til å prøve allikevel. Kjøpte en nydelig liten busk i går - peppermyntebusk. Den er ikke herdig her, men jeg har plassert den lyst og skal kle godt på den når vinteren kommer. Håper den kan klare seg - jeg falt veldig for den.
Fakse Skrevet 27. juni 2005 #18 Skrevet 27. juni 2005 Tromsø, og det er vel H6/H7. Vet at ting ned til H5 kan klare seg om de står i le og passes godt på om vinteren, men H4 tror jeg blir for optimistisk...
Hu i Svingen Skrevet 27. juni 2005 #19 Skrevet 27. juni 2005 Har nå sjekket Gyldendals hagebok, og den oppgir sone 5 for fagerbusk (var nok litt vel kjapp da jeg svarte i sted). Tromsø er vel sone 6-7, så hvis du ikke bor vindutsatt er det meget mulig at det går bra likevel - sonene er bare rettledende.
Fakse Skrevet 27. juni 2005 #20 Skrevet 27. juni 2005 Hageselskapets nye sortsliste sier at den er H4, så den er vel i grenseland da. I følge den samme lista er Tromsø H7 så det er et stort gap. Blir litt for stor til at jeg vil ha den i krukke, så de får bare være tror jeg. Finner sikkert noe annet fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå