Gå til innhold

Plante i krukke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor har snart bursdag og i alle år har hun vært glad i å holde på i hagen men det har hun ikke helse til lenger. Derfor tenkte jeg å kjøpe en stor plante eller 3 hun kan ha på verandaen. Noen forslag? Det kan ikke være hengeplante. Vurderer i alle fall 1 lavendel men har lyst på noe som er litt spennende også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til lavendel hadde en lys rose vært fint. Georginer er også flotte, og finnes i mange forskjellige varianter. Men hvor stor krukke du tenker, klima, solforhold og hvor mye hun kan stelle dem vil styre litt hva som er praktisk. 

Tenker du noe som overvintrer?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke verdens mest spennende plante, men har du stor nok potte, er hosta en plante som kan trives i potte og komme igjen år etter år. Den fåes i ulike varianter. Jeg har min i en ganske stor potte, 50 cm diameter. Nå i mai, setter jeg blomkarsefrø rundt hostaen som er på vei tilbake. Det blir veldig fint.  En lav solsikkeplante er også fint. 

Anonymkode: 7b6f0...874

• Liker 1
Skrevet

Tenkte i utgangspunktet ikke på noe som overvintrer. Verandaen er vestvendt, i osloområdet. Litt stell men ikke for mye. Takk for innspill! Kanskje jeg potter en solsikke sammen med noe annet i en stor krukke, det kan bli stilig. Eventuelt i tillegg til månedsjordbær. Bestemor var visst ikke så glad i lavendel hørte jeg tidligere i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Potetplante kan være fint:

Solanum rantonnetii (Enzianbaum) … – Bild kaufen – 12156822 ...

Anonymkode: 250b5...e44

• Liker 2
Skrevet

Blodbeger er veldig dekorativ.

Skrevet

Om hun liker å dyrke mat, så er busktomat veldig fin og gir god avling. Månedsjordbær er også koselig, og gir avling hele sommeren.

Man kan ha nesten hva som helst i krukke, epletre, potterose, lobelia, pelargonia, urter (f.eks. rosmarin, timian og oregano), margeritter, duftende erteblomster, hortensia +++ Se hva de har på hagesenteret.

Uansett hva du velger, så kjøp en stor krukke, gjerne en av de største de har. Da får plantene mer jord, de tåler tørke bedre og trives rett og slett bedre. Kjøp også god jord med masse god næring slik at plantene trives. Den beste jorda til krukker er krukkejord (bl.a. fra Hageland, mulig de har det andre steder, men jeg har bare sett det på Hageland). Den koster litt, men er veldig god og inneholder gjødsel for hele sesongen. Da slipper man å tenke på noe annet enn vann, og krukkene vil bugne av planter som trives.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...