Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man er ringevikar, er det frekt å si nei til en vakt da?

Feks man har time hos legen, eller annet. Må man da ringe å avlyse timen for å kunne være vikar den dagen?

Det er vanskelig å planlegge når man er ringevikar, og derfor er det litt styr å måtte avlyse avtaler og bestille ny hele tiden.

Kan man si at det ikke passer å jobbe den dagen de spør? Må man egentlig begrunne hvorfor også?

Jeg har fått ringevikar i en butikk, og ønsker å vise god moral og skape gode relasjoner på arbeidsplassen. Derfor lurer jeg på om jeg kan si nei hvis det ikke passer. 

Anonymkode: d2af1...397

Videoannonse
Annonse
Gjest Boron
Skrevet (endret)

Nei. Som ringevikar har man det privilegiumet at man kan si ja/nei når det passer deg. Uten begrunnelse! 

Men det lønner seg å takke ja ofte. Hvis ikke risikerer du å bli ringt sjeldnere og sjeldnere, og før du vet ordet av det ringer dem deg aldri igjen. 

Edit: Legetime er en god grunn til å si nei, og gjerne oppgi hvorfor (at du skal til legen). 

Endret av Boron
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss så er det de ringevikarene som sier ja som blir ringt neste gang..så det lønner seg jo veldig å si ja. Men om du skal til legen så ville eg sagt det. Så sagt ja alltid ellers.

Anonymkode: f1c46...0ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si nei, men blir det nei for ofte, så blir man jo heller ikke prioritert. Jeg er en som ofte må ringe etter vikarer. Og desverre er det jo slik at jeg da jo har fått rutiner. Ringer vikar M først, fordi M alltid tar telefon og sier ja eller nei, oftest ja. og den som aldri tar telefonen ( eller ringer tilbake etter 5 timer, gidder jeg ikke ringe heller. 

Anonymkode: e2456...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man er ringevikar, er det frekt å si nei til en vakt da?

Feks man har time hos legen, eller annet. Må man da ringe å avlyse timen for å kunne være vikar den dagen?

Det er vanskelig å planlegge når man er ringevikar, og derfor er det litt styr å måtte avlyse avtaler og bestille ny hele tiden.

Kan man si at det ikke passer å jobbe den dagen de spør? Må man egentlig begrunne hvorfor også?

Jeg har fått ringevikar i en butikk, og ønsker å vise god moral og skape gode relasjoner på arbeidsplassen. Derfor lurer jeg på om jeg kan si nei hvis det ikke passer. 

Anonymkode: d2af1...397

Hvis du er vikar i påvente av økende stilling kan det være lurt å si mest mulig ja. 
Hvis ikke så har du fullt lov du som alle andre å si at du har en avtale i dag. 
Meld deg inn i handel og kontor så har du et fagforbund i ryggen dersom du ønsker å oppnå fast stilling.

Anonymkode: e49d7...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier: Du bør prioritere høyt å si ja, om det så betyr å avlyse planer. Jeg avlyste planer av typen "filmkveld med venner" da jeg var ringevikar. Når det er sagt, syns jeg ikke man bør avlyse en legetime. Det er nok allikevel lurt å oppgi grunn, selv om den du snakker med egentlig ikke har noe med det, fordi det vil gi dem mer lyst til å ringe deg en annen fordi du hadde en god grunn til å si nei. 

Anonymkode: 9ee15...f05

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må selvsagt ikke si ja til alle vakter, men sier du stadig nei blir du mindre interessant å ringe ved behov for vikar så du bør være forsiktig med å si nei. 

Om du har legetime kan du jo si det til jobben og at du gjerne kan jobbe før eller etter legetimen hvis mulig. 

Selvsagt kan du si det ikke passer om jobben ringer, men som sagt ville jeg vært forsiktig med å gjøre det for ofte. Er man ringevikar og skal leve av det bør man være tilgjengelig slik at man blir brukt mye og eventuelt får en fast stilling, om det er det du ønsker. Det er ikke noen vits i å ha ringevikarer som alltid sier nei, da får du heller legge avtaler og ting dager eller tidspunkt du ikke blir ringt eller til minst mulig upraktiske tidspunkter. 

Jeg ville oppgitt grunn, om du har en "god" grunn som lege. Er grunnen at du skal besøke ei venninne ville jeg ikke sagt det, for det er jo en god grunn i seg selv men jeg tror ikke jobben er enig i det. 

På min jobb har vi ringevikarer som ikke tar telefonen og ikke ringer opp igjen når de blir ringt, det blir sett på som uproft og de havner nok ikke først i køen neste gang.

Anonymkode: 0ccda...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Bare si ja, ellers skjer det samme med deg som med meg:

- Har alltid tatt god del ekstravakter. Inkludert en periode arbeidsplassen virkelig slet med mye sykdom. I denne perioden strakk jeg meg langt og tok vakter jeg selv om jeg egentlig ikke kunne, for å hjelpe arbeidsplassen.

- Tidlig i år var det en liten periode jeg absolutt ikke kunne jobbe, pga. praksis i studiene. Sa fra på forhånd, men ble ofte oppringt allikevel. Måtte selvsagt si nei hver gang. Minnet dem også på at var i praksis hver gang.

- Nå, som jeg kan jobbe igjen, blir jeg ikke lenger oppringt. Begrunnelsen er at jeg avslår for mange vakter 🙄

- Pga. dette fikk jeg heller ikke sommerjobb der i år. Noe jeg har hatt de siste 3 årene.

Anonymkode: 757d0...e4c

• Liker 1
Skrevet

Er man interessert i å få vakter og eventuell fast jobb bør man strekke seg langt. 
De gangene jeg har vært det har jeg nesten alltid sagt ja, kan telle på en hånd de gangene jeg har måttet si nei. 
Jeg har bestilt legetime på morningen etter tidspunktet de pleide å ringe (legen har «time samme dag@ ordning). 
Har det vært andre avtaler med venninner ol har jeg avlyst, venner viser forståelse for det.  
Det har lønnet seg. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare si ja, ellers skjer det samme med deg som med meg:

- Har alltid tatt god del ekstravakter. Inkludert en periode arbeidsplassen virkelig slet med mye sykdom. I denne perioden strakk jeg meg langt og tok vakter jeg selv om jeg egentlig ikke kunne, for å hjelpe arbeidsplassen.

- Tidlig i år var det en liten periode jeg absolutt ikke kunne jobbe, pga. praksis i studiene. Sa fra på forhånd, men ble ofte oppringt allikevel. Måtte selvsagt si nei hver gang. Minnet dem også på at var i praksis hver gang.

- Nå, som jeg kan jobbe igjen, blir jeg ikke lenger oppringt. Begrunnelsen er at jeg avslår for mange vakter 🙄

- Pga. dette fikk jeg heller ikke sommerjobb der i år. Noe jeg har hatt de siste 3 årene.

Anonymkode: 757d0...e4c

Oi, så utrolig dårlig gjort!!🙄 Veldig frustrerende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...