Zienna Skrevet 22. mai 2020 #21 Skrevet 22. mai 2020 Hverdagsmat hos oss er først og fremst fisk, i alle fasonger og etter årstiden. Saltfisk, boknafisk, røkt fisk, fersk fisk, stekt fisk, fiskeboller og fiskekaker. Tilbehøret varierer, men gulrot og erter bruker vi mye (avkokt eller i stuing). Stekt løk også. Har både stuinger og ferdig stekt løk i fryseren. Bacon brukes i blant, og alltid til boknafisk. Innimellom har vi retter med kjøtt. Lager karbonadekaker av elg og oksekjøtt, som jeg fryser. Bruker gjerne kålstuing til. Denne lager jeg også i stort og legger i fryseren. Har også alltid kyllingfilet i fryseren som jeg kan lage thaigryte av. Så lager jeg en stor gryte kjøttsuppe dann og vann. Kjøper svineknoker, salt og røkt. Det lager seg selv, men er lettvint mat å ta ut av fryseren for en god middag. Jeg tenker aldri på kalorier, men mer på at middagen skal være sunn og smakfull.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #22 Skrevet 23. mai 2020 På 14.5.2020 den 13.03, AnonymBruker skrev: Hverdagsmat skal være billig, sunne og enkle. Hva som er viktigst varierer ut fra dagsform og tidsklemma. Anonymkode: 62b19...fb8 Helt enig ☺️ Anonymkode: 95f4e...904
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #23 Skrevet 23. mai 2020 Før hadde jeg et tydelig skille på det, og da spiste jeg billigere og raskere mat på hverdager og mat som kostet litt mer og føltes mer spesiell i helger. Typisk hverdager var pasta (med tomatsaus fra fryseren eller en enkel, hvit saus), kjøttkaker, fiskeboller, blomkålsuppe, fisk med poteter og grønnsaker osv. I helgene var det gjerne hjemmelaget pizza, taco, hamburger, takeaway eller biff og noe langtidsstekt kjøtt med tilbehør på søndager. Det siste året har dette gradvis forandret seg. Delvis fordi jeg jobber skift og ofte spiser middag sent, og delvis fordi det er helt annen mat jeg har lyst på. Nå spiser jeg mat ut fra hva jeg har lyst på og tid til, men lite poteter/ris/pasta og mye grønnsaker. Lite rødt kjøtt, bortsett fra kjøttdeig til taco, men mye kylling, skalldyr eller fisk. Særlig laks, fordi det passer så godt til ulike salater. Lakseburger med guacamole og mango er også en favoritt for tiden, men helst på en litt kjip tirsdag der jeg har jobbet i mange timer og er sliten. I helger da jeg har fri (jobber hver tredje helg) spiser jeg egentlig det samme som på hverdager, men da gjerne med et glass vin eller en øl til og en enkel dessert etterpå. Anonymkode: 75990...424
Era Vulgaris Skrevet 24. mai 2020 #24 Skrevet 24. mai 2020 Alt kan være hverdagsmat for meg, men hverdagsmat er uhyre sjelden helge-eller festmat. Jeg får meg ikke til å spise fiskeboller eller kjøttkaker en fredagskveld, for eksempel. Det blir bare helt feil for meg
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #25 Skrevet 24. mai 2020 Alt som man hadde blitt feit av om man spiste det hver dag er ikke hverdagskost... Anonymkode: d7030...d1f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #26 Skrevet 24. mai 2020 Det er nok heller motsatt, at det er enkelte retter jeg ikke definerer som hverdagsmat. Som lammestek, bisque, coq au vin, dampet kveite med rekesaus og rotgrønnsaker, dumplings, med mer. Men vi har ikke alltid et klart skille - har vi tid og lyst kan vi fint lage en hjemmelaget pizza og åpne en flaske vin en tirsdag. Denne uka, mandag-torsdag, har hverdagsmaten vært; Frokost; acai boller, eggemuffins, gresk yoghurt med bær Lunsj; brokkolisalat, omeletter, blomkålsuppe, quiche med spinat Middag; pad thai (kyllingsuppe), pita med lam og gresk salat, jordskokksuppe med uer, sqashpasta med diverse sopp og pesto Mens helgen har gått mer i røkelaks, eggerøre, asparges, chevresalat, steambuns, bilinis med rogn, steinbitt, med mer. Anonymkode: dd699...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #27 Skrevet 25. mai 2020 For meg går skillet først og fremst på tid/enkelthet. I helgene liker jeg å lage ting som tar tid, f.eks. indisk med flere små retter, hjemmebakt paratha til, osv., eller lasagne. Spiser også så og si aldri kjøtt i uka, men det hender vi lager helstekt kylling, viltgryte eller steik av noe slag i helgene. Denne uka er "hverdagsmaten" vi planlagt å lage kikertpannekake (socca) m/ salat; pai med grønnkål og fetaost; nudler med peanøtt- og sesamsaus (med pannestekt tofu, og masse agurk og vårløk); og fisketaco. Siste dagen blir enten restemiddag eller takeaway-sushi, mest sannsynlig. Jeg er mer opptatt av at maten skal være god og næringsrik enn at den skal være kalorifattig til hverdags, dog. Anonymkode: bde83...98f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå