Gå til innhold

Hva legger du i hverdagsmat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg sier hverdagsmat, tenker du da først og fremst på enkelthet eller kalorier? Jeg har alltid tenkt kalorier, altså at hverdagsmaten ikke er pizza, burgere, eller en oppskrift jeg nyss leste i en bok kalt "Hverdagsmat" som besto av bacon, fløte, fin pasta, og gogonzola. For meg er dette typiske helgeretter, selv om de er enkel å lage. Hvordan definerer du hverdagsmat?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker husmanskost når jeg ser eller hører hverdagsmat - så jeg er helt klart inne på enkelthet. Kalorier har jeg aldri sjenket en tanke i forbindelse med det ordet.

Anonymkode: 64438...4db

• Liker 8
Skrevet

Tenker litt som deg, men jeg vil legge til sesongbaserte "høytidsmåltider" også. Hadde ikke laga meg lutefisk på en tirsdag i august liksom. Ting som tar gørr lang tid å lage og som krever at jeg åpner en flaske vin er også helg for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hverdagsmat skal være billig, sunne og enkle. Hva som er viktigst varierer ut fra dagsform og tidsklemma. 

Anonymkode: 62b19...fb8

• Liker 6
Skrevet

Tradisjonsmat,både norsk og italiensk, så tenker ikke for mye på kalorier. Men jeg bruker grønnsaker jeg vet er veldig bra for oss, som kål, rødbeter, løk, sitron og tomater. Så en balanse blir det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Billig, sunt og kjapt å lage. Feks tacosalat, fiskekaker, pasta med mye grønnsaker, couscoussalat

Anonymkode: b12b8...927

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Næringsrik, rimelig og forholdsvis enkel/rask å lage. Ikke nødvendigvis klassisk norsk husmannskost, kan liksågodt være mat fra middelhavet, italiensk osv.

Anonymkode: bea63...891

• Liker 4
Skrevet

Tenker litt rimelig, enkle middager, men ikke nødvendigvis så veldig sunne. Biffen jeg spiser i helgene kan på mange måter være sunnere enn den kjappe pasta og creme fraische retten jeg kan lage rett etter jobb en tirsdag. 

• Liker 3
Skrevet

Mens vi er inne på det, og om dere føler for det, post gjerne oppskriften på den vanligste hverdagsretten hjemme hos dere selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker aldri på kalorier - for en bunntrist tilnærming til mat!

Når jeg velger middager tenker jeg først og fremst variasjon i råvarer og type kjøkken, og jeg tenker balanse mellom grønnsaker, fisk/kjøtt/egg, type karbohydrat, melkeprodukter osv osv, innad i et måltid, og gjennom en uke og en måned sett under ett. Sammensatt kosthold er sunt, og appetittvekkende. Kalorifokus gir uhelse.

Det store skillet mellom hverdag og helg for meg går mellom tidsbruk og hvor flotte råvarer jeg unner meg. Jeg lager sjelden middager som tar flere timer til hverdags (men jeg kan gjøre unntak, mye norsk tradisjonsmat man bruker til hverdags er jo feks ganske tidkrevende), og jeg har sjelden østers, piggvar eller hjortefilet til middag til på en vanlig torsdag. 

Anonymkode: b08e5...ba8

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Mens vi er inne på det, og om dere føler for det, post gjerne oppskriften på den vanligste hverdagsretten hjemme hos dere selv.

https://sirifossing.blogg.no/ 

Jeg digger oppskriftene herfra, for de er ofte kjappe og enkle og ikke supermange ingredienser. 

Denne: https://sirifossing.blogg.no/1408351721_lettvint_svinegryte.html har jeg laget mange ganger og blir ikke lei! Superbillig er det og!

Skrevet

Hverdagsmat for meg er nok mer i gata tradisjonsmat. Kjapt og enkelt å lage, få ingredienser og sunnere enn hva som lages i helgen. 

Type kjøttboller i saus med grønnsaker, fiskeboller i saus med poteter og løk, fisk med poteter og grønnsaker osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, HalldirV2 said:

bacon, fløte, fin pasta, og gogonzola

Pasta er hverdagsmat for meg fordi det tar maks 15 minutter å lage for eksempel carbonara. Og carbonara inneholder jo både bacon, ost og pasta.

Anonymkode: bf6d4...434

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått et veldig flytende forhold til konseptet hverdags- og helgemat som voksen. Spiser pasta flere ganger i uka, gjerne med både fløteskvett og parmesan. Typisk rustikke pastaretter med varmrøkt laks og sitron, grillet aubergine eller revet prosciutto, som tar 15 minutter å lage, men smaker himmelsk. Jeg lager også indisk gryte, shrimp tacos, pad thai og andre fyldige retter midt i uka.

For meg har kostholdet blitt mye bedre etter at jeg sluttet å tenke så kategorisk og heller tilførte lidenskap i matlagingen. Hver middag skal inneholde gode råvarer og bidra til livsglede. Når man begynner å bli glad i eksperimentering, så setter man også pris på digge grønnsaker og fisk/sjømat. Ja, man bruker en del olivenolje, oster, fløte og smør i retten, men resultatet er tilfredsstillende, og man sitter ikke igjen med en følelse av at "nå hadde det vært godt med en takeaway-pizza...".  

Den deprimerende "smakløs laksefilet fra frysedisken med ris og råkostsalat", typisk norsk, protestantisk mat som helst ikke skal være for god, er for meg oppskriften på å gå på en junk food-smell allerede på onsdag. Har faktisk vært lettere å holde seg slank etter at jeg droppet den kjipe sunne mentaliteten, og heller fokuserte på at hver dag fortjener en kulinarisk opplevelse. Så lenge man lager en passelig porsjon og inkluderer mye grønt, går det helt fint. 

Anonymkode: cbdb8...7fb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker på hverdagsmat, tenker jeg på nøysomhet, tror jeg - enkle måltider laget av billige råvarer, og de vil automatisk ha et begrenset antall kalorier, pga type og/eller porsjonsstørrelser, mens festmat er motsatt, forseggjort og dyrere ingredienser, og både mer fett/sukker, og større porsjoner. Når det er sagt, er en del festmat veldig enkel, og/eller basert på billige råvarer, og endel hverdagmåltider er ganske arbeidskrevende, og noe fet og søt mat er en naturlig del av hverdagskosten. Og med "enkel" mener jeg her ikke ensformig eller ensidig, bare ikke jålete - jeg legger stor vekt på variasjon/balanse og korrekt tilberedning. (Derfor kan jeg dessverre ikke gi deg oppskriften på min vanligste hverdagrett: jeg spiser så mye forskjellig, jeg bruker/følger sjelden oppskrifter, og lager nesten aldri "retter", heller. Noen ganger kvier jeg meg tilogmed for å kalle det jeg gjør, for matlaging, fordi det er så enkelt.)

Ang. boka du nevner - virkelig hverdagsmat selger ingen bøker, oppskriftene må være litt forseggjort og "spennende" for at noen skal bli fristet til å kjøpe.  

Anonymkode: 7ebcc...664

Skrevet

Tror enkelte her missforstår meg. Dette handler ikke om kalorifokus, i hvert fall ikke i form av å telle kalorier, eller være seg veldig bevisst det. I begrepet "hverdagsmat" ligger det implisitt en motpol i "helgemat", eller også "festmat", så spørsmålet mitt dreier seg mer om hvilke kriterier dere legger i denne forskjellen? For folk flest antar jeg at det handler om: A) at hverdagsmat er enklere/raskere å tilberede, og/eller B) at maten er mindre kaloririk. Det kan sikkert være andre kriterier som også skiller disse fra hverandre. For meg er det altså B :)

Skrevet

Hverdagsmat er for meg enkelt og raskt. Raskt er mest viktig. 
kalorier har ikke noe å si.

helgemat er ting som tar lenger tid å lage. og som er ekstra godt. Noe jeg koser med.

Pizza er hverdagsmat, siden det er bare å sette i ovnen og ikke noe jeg koser meg med når jeg spiser. 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Her er hverdagsmat hjemmelaget garam masala kylling ala Ida Gran-Jansen, via strimlet svinekjøtt med grønnsaker, mais og ris, til ulike fiskeretter. Det kan også være 5 minutters grøt eller tomatsuppe, alt etter hvor god tid vi har til middag. I dag ble det bare en pizza fra Bunnpris i varmen.

Jeg kan også lage tidkrevende retter til hverdags hvis tiden strekker til. Jeg er generelt veldig glad i å lage mat og å bake.

Helgemat kan være stek, potetball, kjøttkaker.

Anonymkode: bb03b...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hverdagsmat for meg er sunn og laget fra bunnen av. Fisk, grønnsaker, bønner, linser, urter, magert kjøtt som kylling og fileter. Aldri halvfabrikata eller take away. Sliter ikke med vekten, og fløte, smør, kremoster osv frister ikke til daglig, og søt mat frister aldri. Samtidig er det viktig for meg å ha en sunn og sterk kropp, uten å føle at jeg forsaker noe, så jeg unner meg f.eks. engelsk cheddar på brødskiva hvis jeg har lyst på det, en vaffel til kaffen om det frister, et par sjokoladebiter, fredagstaco eller lørdagspizza.

Jeg er i overgangsalderen, og ser at jeg legger på meg ekstremt mye lettere enn før. Men det er faktisk ikke vanskelig å begrense seg, bare man er litt bevisst på hva man putter i kroppen. 

Anonymkode: d1fdc...89b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...