AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Jeg føler ikke at jeg kan kobtrollere denne vektøkningen overhode, og kan egentlig ikke forstå vektøkningen i forhold til mengde kalorier. Noen med erfaring, gode råd? Er helt fortvila her. Anonymkode: da47b...28e
Amatariel Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Litt usikker på hva du er fortvilet over? At du går opp i vekt? Det gjør man som gravid... og det svinger veldig. Noen går opp mye i starten, noen i slutten, noen jevnt over og noen veldig lite. Alle er forskjellige! Ville fokusert på å spise sunn og næringsrik mat mens du er gravid, ikke telle kalorier. Og trimme litt innimellom. Så får vekta bli det den blir. Vektnedgang kan du tenke på en stund etter fødsel. 14
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 Dette var trist å lese. Du har jo helt feil fokus, ts. Kroppen din er i full gang med å produsere en baby. Klart at det blir endringer da og din graviditet skal ikke sammenlignes med noen annens og spesielt ikke de får som liksom bare får en liten bump på magen og er flate igjen etter at ungen er ute. Bestill deg noen timer hos person som kan lære deg å styre tankene i riktig retning. Gled deg over det som holder på å skje. Anonymkode: 9df9b...b0f 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 Jeg la på meg kjapt i starten, senere gikk det mer gradvis. Spiste normalt, bare litt mer enn vanlig; beveget meg normalt. Endte opp på 12 kg mer enn før jeg ble gravid. Alle de ekstra kiloene + fem til forsvant i løpet av det neste året, uten noen form for slanking. Ammet i litt over ett år. Anonymkode: 52e91...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 Helt normalt! Noen går opp mer i starten, noen mer mot slutten og noen mer jevnt hele graviditeten. Anonymkode: fd04b...786 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 Helt normalt. Var ganske slank med 55kg og 170 høy men smalt opp 6kg til uke 12 med førstemann, på tross av mye kvalme Anonymkode: 6496d...87e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 Jeg ville ikke tenkt på dette nå. Også må du huske at vektøkning ikke bare skjer i form av fett. Jeg kjenner til mange som har fått opp mye i starten av graviditeten som følge av at hormonene har gjort at kroppen har samlet mye vann. Anonymkode: 58a0d...337 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 Men jeg så noen la ut en link her inne om hvor mye du minst og max kunne legge på deg i svangerskapet pr. uke, og 4 kg var langt over max for 10 uker. Puppene er gigantiske, lårene og rumpa har definitivt også fått seg noe ekstra. Jeg mistrives veldig i denne kroppen allerede og magen har ikke kommet enda. Jeg skal prøve å snu tankegangen, men jeg vil ikke møte folk en gsng slik jeg ser ut nå. Er 160 lav og 75 kg. Jeg har slitt og svinget veldig i vekt de siste 10 åra. Jeg går fra mellom 52 til 75 opp og ned. Har et lavt stoffskifte jeg får medisin for. Men er veldig bekymret for denne utviklingen. Ts Anonymkode: da47b...28e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #9 Skrevet 14. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg så noen la ut en link her inne om hvor mye du minst og max kunne legge på deg i svangerskapet pr. uke, og 4 kg var langt over max for 10 uker. Puppene er gigantiske, lårene og rumpa har definitivt også fått seg noe ekstra. Jeg mistrives veldig i denne kroppen allerede og magen har ikke kommet enda. Jeg skal prøve å snu tankegangen, men jeg vil ikke møte folk en gsng slik jeg ser ut nå. Er 160 lav og 75 kg. Jeg har slitt og svinget veldig i vekt de siste 10 åra. Jeg går fra mellom 52 til 75 opp og ned. Har et lavt stoffskifte jeg får medisin for. Men er veldig bekymret for denne utviklingen. Ts Anonymkode: da47b...28e Jeg tenker at dette er noe du burde snakke med noen om. For slik tankegang er ikke sunt overhodet, og særlig ikke når man holder på å lage et lite menneske. Realiteten er at kroppen forandrer seg på mange måter under et svangerskap, og i og med du bærer et barn, fostervann, morkake ++ - så er det klart du kommer til å gå opp i vekt. Luft tankene for jordmor, og se om hun kan anbefale noen du kan snakke videre med dette om. Du må ikke la vekta overskygge det faktum at du faktisk skal sette et barn til verden. Anonymkode: 34db1...231 6
Sokkar Skrevet 14. mai 2020 #10 Skrevet 14. mai 2020 Jeg er helt lik. Det roer seg veldig på slutten, så tror kroppen lagrer så lenge den kan. Mitt forrige svangerskap prøvde jeg å bremse vektøkningen, og klarte det også... Men resultatet ble at jeg innen barnet var 1 år var så tynn og spinkel at hodet nesten såg litt stort ut i forhold til kroppen. Jeg la forresten på meg 12 kg de første 12 ukene 😜
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #11 Skrevet 14. mai 2020 36 minutter siden, Sokkar skrev: Jeg er helt lik. Det roer seg veldig på slutten, så tror kroppen lagrer så lenge den kan. Mitt forrige svangerskap prøvde jeg å bremse vektøkningen, og klarte det også... Men resultatet ble at jeg innen barnet var 1 år var så tynn og spinkel at hodet nesten såg litt stort ut i forhold til kroppen. Jeg la forresten på meg 12 kg de første 12 ukene 😜 Oi! Men hvor mye gikk du opp totalt i svsngerskapet? Jeg skal prøve å unngå sukker mest mulig. Ts Anonymkode: da47b...28e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg så noen la ut en link her inne om hvor mye du minst og max kunne legge på deg i svangerskapet pr. uke, og 4 kg var langt over max for 10 uker. Puppene er gigantiske, lårene og rumpa har definitivt også fått seg noe ekstra. Jeg mistrives veldig i denne kroppen allerede og magen har ikke kommet enda. Jeg skal prøve å snu tankegangen, men jeg vil ikke møte folk en gsng slik jeg ser ut nå. Er 160 lav og 75 kg. Jeg har slitt og svinget veldig i vekt de siste 10 åra. Jeg går fra mellom 52 til 75 opp og ned. Har et lavt stoffskifte jeg får medisin for. Men er veldig bekymret for denne utviklingen. Ts Anonymkode: da47b...28e Har du snakket med legen om medisinering for stoffskiftet under graviditeten? Ofte må man nemlig øke dosen. Anonymkode: 2355b...556
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med legen om medisinering for stoffskiftet under graviditeten? Ofte må man nemlig øke dosen. Anonymkode: 2355b...556 Nei, dette visste jeg ikke. Det skal jeg jammen gjøre, takk for tips 👍 Ts Anonymkode: da47b...28e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg føler ikke at jeg kan kobtrollere denne vektøkningen overhode, og kan egentlig ikke forstå vektøkningen i forhold til mengde kalorier. Noen med erfaring, gode råd? Er helt fortvila her. Anonymkode: da47b...28e Kjære TS. Jeg la på meg 6 kg i første trimester, men var fortsatt innenfor anbefalt veltøkning da baby ble født - ca 15 kg opp fra vekten før jeg ble gravid. Slapp av og spis sunt. Anonymkode: d1a5d...300
Sokkar Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi! Men hvor mye gikk du opp totalt i svsngerskapet? Jeg skal prøve å unngå sukker mest mulig. Ts Anonymkode: da47b...28e Husker ikke. Nå er jeg 30 uker, og har gått opp 20 kg 😊 så vektøkningen bremser veldig på slutten for min del 😊 så en ting er å fokusere på sunt kosthold, men det er ikke sunt å fokusere for mye på vekt 😊
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 Jeg gikk opp fra 60 til 90 kilo under svangerskapet (vel og merke med tvillinger), men fikk beskjed om at dette var helt normalt og greit. Jeg så ikke tykk ut annet enn rundt magen, og fire-fem uker etter fødselen var jeg nede i 65 kilo som egentlig er idealvekten min. Anonymkode: 1dfc7...675 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 Du bør heller være privilegert og ta en titt på deg selv. Anonymkode: 0d503...28e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 Jeg har lagt på meg en god del i mine svangerskap. Første gang gikk jeg opp 20 kg, 2 uker etter fødselen veide jeg 21 kg mindre. Andre gang gikk jeg opp hele 35 kg, og alt var bort 9 mnd etterpå. Anonymkode: 51fc5...00e
Rockesau Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 (endret) 17 hours ago, AnonymBruker said: Men jeg så noen la ut en link her inne om hvor mye du minst og max kunne legge på deg i svangerskapet pr. uke, og 4 kg var langt over max for 10 uker. Puppene er gigantiske, lårene og rumpa har definitivt også fått seg noe ekstra. Jeg mistrives veldig i denne kroppen allerede og magen har ikke kommet enda. Jeg skal prøve å snu tankegangen, men jeg vil ikke møte folk en gsng slik jeg ser ut nå. Er 160 lav og 75 kg. Jeg har slitt og svinget veldig i vekt de siste 10 åra. Jeg går fra mellom 52 til 75 opp og ned. Har et lavt stoffskifte jeg får medisin for. Men er veldig bekymret for denne utviklingen. Ts Anonymkode: da47b...28e Har du ikke økt stoffskiftemedisinen din? Nå vil jeg ikke skremme deg, men det er ekstremt viktig! Sånn til senere, det er viktig at stoffskifte er velregulert før du blir gravid, og fra du får positiv test skal du øke medisindosen med 25% , også skal du ta blodprøver hver 4 uke. Det er i starten du må øke hyppig, og det er vanlig å øke med 50%. Stoffskiftehormoner er viktig for utvikling av fosteret, og spesielt rundt uke 6-12. Du må komme deg til fastlegen med en gang og ta blodprøve, og øk medisinen din, før du får svar. Husk å ikke ta medisin den dagen du tar blodprøver da (som vanlig). Hvis fastlegen ikke kan følge deg opp skal du henvises til spesialist. Endret 15. mai 2020 av Rockesau La til noe 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du bør heller være privilegert og ta en titt på deg selv. Anonymkode: 0d503...28e Jada, jeg kan forstå at du tenker det. Ts Anonymkode: da47b...28e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå