AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Hvis jeg søker om dagpenger fra NAV. Vil min tidligere arbeidsgiver bli kontaktet av NAV for å verifisere mine opplysninger ved behandling av søknaden eller skjer alt dette elektronisk? Ønsker bare å vite om det er sannsynlig at min forrige arbeidsgiver nå vet at jeg har søkt om dagpenger. Sluttet i jobben frivillig og bor nå i en annen del av landet. Anonymkode: 98f4c...8eb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Det kan hende i et ledd av kontrollen NAV utfører, men generellt sett ikke - hvis NAV har dokumentasjonen de trenger for å vurdere. Anonymkode: 32aa2...52f
Arth88 Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 Hvis du søker om om dagpenger(ikke permitert) skal du legge ved et skjema som heter sluttårsak/bekreftelse på nedsatt arbeidstid. Dette skjemaet fylles delvis ut av din tidligere arbeidsgiver og delvis av den som søker dagpenger. Så ja, din tidligere arbeidsgiver er informert om at du søker dagpenger. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 Som hovedregel ikke. Men det kan hende de må for å avklare ting dersom dokumentasjonen din er ufullstendig. Hvis du ikke vil at de skal ringe arbeidsgiveren din så kan du også gi de beskjed om det. Hvis du er samarbeidsvillig og prøver så godt du kan så respekterer de som regel det. Anonymkode: 0ba02...9d8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende i et ledd av kontrollen NAV utfører, men generellt sett ikke - hvis NAV har dokumentasjonen de trenger for å vurdere. Anonymkode: 32aa2...52f Skjønner. Alt av dokumentasjon er lastet opp inkludert oppsigelse, sluttattester, arbeidsavtale, osv. Akkurat nå, Arth88 skrev: Hvis du søker om om dagpenger(ikke permitert) skal du legge ved et skjema som heter sluttårsak/bekreftelse på nedsatt arbeidstid. Dette skjemaet fylles delvis ut av din tidligere arbeidsgiver og delvis av den som søker dagpenger. Så ja, din tidligere arbeidsgiver er informert om at du søker dagpenger. Ikke permittert. Jeg sa opp frivillig i fjor, men hadde siste arbeidsdag tidlig i januar. Har vært 100 % arbeidsledig siden den gang, men søkte nettopp om dagpenger siden en planlagt jobb gikk i vasken. Har vurdert å flytte tilbake til hvor jeg flyttet fra og vurderer også å spørre tidligere arbeidsgiver om jobb igjen. Det er i den forbindelse jeg ønsker å vite om arbeidsgiver faktisk vet eller kommer til å få vite at jeg nå har søkt om dagpenger. Har ikke fylt ut noe skjema, men har opplyst om sluttårsak og lastet opp alt av nødvendig dokumentasjon. Anonymkode: 98f4c...8eb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som hovedregel ikke. Men det kan hende de må for å avklare ting dersom dokumentasjonen din er ufullstendig. Hvis du ikke vil at de skal ringe arbeidsgiveren din så kan du også gi de beskjed om det. Hvis du er samarbeidsvillig og prøver så godt du kan så respekterer de som regel det. Anonymkode: 0ba02...9d8 Takk for svar Se ellers over. Hadde ikke vært krise om forrige arbeidsgiver blir kontaktet. Jeg har jo ikke gjort noe galt utover at jeg kanskje synes det er litt flaut. Hadde bare likt å vite om arbeidsgiver faktisk blir involvert. Nå er det også vel mulig at jeg er i jobb før disse dagpengene blir innvilget uansett. Forhåpentligvis er jeg det. Anonymkode: 98f4c...8eb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Alt av dokumentasjon er lastet opp inkludert oppsigelse, sluttattester, arbeidsavtale, osv. Ikke permittert. Jeg sa opp frivillig i fjor, men hadde siste arbeidsdag tidlig i januar. Har vært 100 % arbeidsledig siden den gang, men søkte nettopp om dagpenger siden en planlagt jobb gikk i vasken. Har vurdert å flytte tilbake til hvor jeg flyttet fra og vurderer også å spørre tidligere arbeidsgiver om jobb igjen. Det er i den forbindelse jeg ønsker å vite om arbeidsgiver faktisk vet eller kommer til å få vite at jeg nå har søkt om dagpenger. Har ikke fylt ut noe skjema, men har opplyst om sluttårsak og lastet opp alt av nødvendig dokumentasjon. Anonymkode: 98f4c...8eb Håper du er klar over at du får 12 ukers karantene fordi du har sagt opp jobben selv. de ukene begynner å løpe fra du søker dagpenger, ikke fra du slutter i jobben.... Anonymkode: 773a8...43f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Håper du er klar over at du får 12 ukers karantene fordi du har sagt opp jobben selv. de ukene begynner å løpe fra du søker dagpenger, ikke fra du slutter i jobben.... Anonymkode: 773a8...43f Fullt klar over det Og regner med jeg er i jobb før jeg får innvilget dagpenger uansett. Men tenkte det var lurt å søke for sikkerhets skyld. Anonymkode: 98f4c...8eb
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Jeg søkte nettopp dagpenger (ikke permittert) og eneste jeg måtte legge ved var egen oppsigelse, dvs trengte ingen underskrift eller noe fra arbeidsgiver. NAV finner all info selv. Arbeidsgiver gav beskjed om oppsigelsen (via skatteetaten?), og denne infoen fant NAV. Anonymkode: 1a49c...bf8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte nettopp dagpenger (ikke permittert) og eneste jeg måtte legge ved var egen oppsigelse, dvs trengte ingen underskrift eller noe fra arbeidsgiver. NAV finner all info selv. Arbeidsgiver gav beskjed om oppsigelsen (via skatteetaten?), og denne infoen fant NAV. Anonymkode: 1a49c...bf8 Samme her. Jeg lastet opp alt av dokumenter selv. Basert på svarene hittil antar jeg derfor at tidligere arbeidsgiver mest sannsynlig ikke har blitt eller kommer til å bli kontaktet av NAV. Anonymkode: 98f4c...8eb
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 Aldri opplevd at NAV har kontaktet tidligere arbeidsgiver når jeg har søkt dagpenger. Hvorfor skulle de det? Anonymkode: da619...8b3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #12 Skrevet 16. mai 2020 On 5/15/2020 at 11:00 AM, AnonymBruker said: Aldri opplevd at NAV har kontaktet tidligere arbeidsgiver når jeg har søkt dagpenger. Hvorfor skulle de det? Anonymkode: da619...8b3 De kan gjøre det for å forsikre seg om at arbeidsforholdet ble avsluttet fra arbeidsgiver, så karanteneregelen ikke gjelder. Jeg har selv vært i mange vikariater som ble avsluttet og søkt dagpenger 3-4 ganger. Jeg har alltid bedt jobben skrive en veldig enkel attest, hvor det står "xx har jobbet her fra dato til dato i x % stilling. Vi har ikke lenger en stilling å tilby x og har avsluttet arbeidsforholdet fra x dato." Da vet jeg at NAV har opplysningene de trenger, og jeg slipper å kontakte arbeidsplassen etter at jeg har sluttet der. Anonymkode: 92c02...bd8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #13 Skrevet 16. mai 2020 På 14.5.2020 den 16.06, AnonymBruker skrev: Fullt klar over det Og regner med jeg er i jobb før jeg får innvilget dagpenger uansett. Men tenkte det var lurt å søke for sikkerhets skyld. Anonymkode: 98f4c...8eb Vil bare skyte inn med informasjon fra paragraf 4-10 fra folketrygdloven som stadfester at man får ikke forlenget ventetid om det er over 6 måneder siden man avsluttet arbeidsforholdet og ikke lengre har krav på lønn. Anonymkode: 5f0ee...9af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå