Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 (endret) Når turen til utlandet antagelig ikke blir noe av planlegger vi norgestur, som så mange. Vi kommer nok til å kombinere litt med å ligge på hotell /i hytte, men har også lyst til å telte litt. Det har vi aldri gjort før. Vi har allerede skaffet oss et telt med to soverom og stort oppholdsrom, men burde vi ha et eget mindre telt til tenåringene? Teltet vi har fått tak i har soverom side om side, men far snorker og jeg er redd for at det blir mye klaging på det. Er det verdt å ha et ekstra lite telt til dem? Tar også gjerne imot tips til campingplasser som har noe å tilby for trivsel for tenåringer, eller kjekke aktiviteter i nærheten. Tenker å i utgangspunktet ta ruten Geilo (rafting), Bø i Telemark (aktivitetspark), Oslo (hotell her), et sted på veien mot Kristiansand, Kristiansand og Stavanger. (Mulig et stopp mellom Kristiansand og Stavanger og.) Krysser fingrene for at aktiviteter og parker er åpne igjen til vi drar, men det er jo ikke garantert. Dere mer erfarne campere, ett eller to telt, anbefalinger og annet vi bør tenke på, når vi skal dra med tenåringer? Endret 14. mai 2020 av Trolltunge
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Uten å ha så mye erfaring med telting kan jeg se for meg at tenåringer ønsker eget telt ja! Men tror ikke det hjelper så veldig på snorkinga.. en teltvegg er ikke akkurat lydtett. Anonymkode: a8a3a...6e2 8
Skiftenøkkel Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 eget telt kan de vel få, biltema og lignende selger veldig rimelige telt. forøvrig kan øreplugger være kjekt å ha, selv i skogen er det mye lyd. spesielt vinden støyer mye når man skal sove. 3
Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten å ha så mye erfaring med telting kan jeg se for meg at tenåringer ønsker eget telt ja! Men tror ikke det hjelper så veldig på snorkinga.. en teltvegg er ikke akkurat lydtett. Anonymkode: a8a3a...6e2 Nei det er akkurat det. Det vil jo være som å sove på samme rom. Det er bare tynn duk mellom soverommene.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, Trolltunge skrev: Nei det er akkurat det. Det vil jo være som å sove på samme rom. Det er bare tynn duk mellom soverommene. Men det hjelper jo ikke ha sove i et annet telt ved siden av heller. Da må de i så fall ligge et stykke unna dere. Anonymkode: 815b5...04e
Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, Skiftenøkkel skrev: eget telt kan de vel få, biltema og lignende selger veldig rimelige telt. forøvrig kan øreplugger være kjekt å ha, selv i skogen er det mye lyd. spesielt vinden støyer mye når man skal sove. Ja kostnaden ved et lite ekstra telt er ikke problemet. Øreplugger får vi ta med ja. Det som får meg til å nøle er at når vi skal forsøke camping sammen hadde det vært kjekt å bo sammen. Jeg er litt skeptisk til ekstra telt, i frykt for at de vil tilbringe mer tid der enn bare når de skal sove, og jeg ønsker jo at vi skal være sammen stort sett. Samtidig vil jeg jo heller ikke at hele opplevelsen skal bli ødelagt av klaging over snorking.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 Jeg ville hatt et ekstra telt, slik at de kunne fått litt avstand. Det må nesten være noen meter mellom teltene for at de ikke skal plages av snorkingen. Telt demper ikke noe lyd. Min far snorker, og er speiderleder. På leir må hans telt alltid plasseres lengst mulig alle andre, ellers klager speiderene (og andre ledere) over at de ikke får sove. Av gode grunner har vi aldri vært på telttur, men en gang leide vi en hytte med for tynn vegg mellom køyesengene på de to soverommene. Da ble neste dag ganske ødelagt, for broren min og meg var pottesure etter en søvnløs natt, og foreldrene våre var fanget i en bil med oss i mange timer. Det er ikke en opplevelse jeg ønsker andre skal få, spesielt ikke på første campingtur. Et annet tips jeg har til dere er å ta det litt med ro og ta en hviledag i blant. Hvis det hele tiden er reising eller aktiviteter blir det liten tid til å fordøye inntrykk. Det fører til ganske dårlig stemning, noe som er krevende dersom man er nødt til å leve tett på hverandre. Hviledag bør tas på et sted hvor det er ok å være, altså ikke på en trang hytte uten nett i huttiheita. Anonymkode: 5b4b6...fd4 5
Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #8 Skrevet 14. mai 2020 (endret) 5 timer siden, Skiftenøkkel skrev: eget telt kan de vel få, biltema og lignende selger veldig rimelige telt. forøvrig kan øreplugger være kjekt å ha, selv i skogen er det mye lyd. spesielt vinden støyer mye når man skal sove. Ja kostnaden er ikke så stor, verken for et lite telt eller å betale for to telt på campingplasser. Jeg føler nok mer det er litt dumt at vi skal prøve camping sammen, og så ha to telt. Jeg er redd for at de skal tilbringe mer tid der enn bare når de skal sove. Svarte visst to ganger på denne. 🥴 Endret 14. mai 2020 av Trolltunge
Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2020 (endret) 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville hatt et ekstra telt, slik at de kunne fått litt avstand. Det må nesten være noen meter mellom teltene for at de ikke skal plages av snorkingen. Telt demper ikke noe lyd. Min far snorker, og er speiderleder. På leir må hans telt alltid plasseres lengst mulig alle andre, ellers klager speiderene (og andre ledere) over at de ikke får sove. Av gode grunner har vi aldri vært på telttur, men en gang leide vi en hytte med for tynn vegg mellom køyesengene på de to soverommene. Da ble neste dag ganske ødelagt, for broren min og meg var pottesure etter en søvnløs natt, og foreldrene våre var fanget i en bil med oss i mange timer. Det er ikke en opplevelse jeg ønsker andre skal få, spesielt ikke på første campingtur. Et annet tips jeg har til dere er å ta det litt med ro og ta en hviledag i blant. Hvis det hele tiden er reising eller aktiviteter blir det liten tid til å fordøye inntrykk. Det fører til ganske dårlig stemning, noe som er krevende dersom man er nødt til å leve tett på hverandre. Hviledag bør tas på et sted hvor det er ok å være, altså ikke på en trang hytte uten nett i huttiheita. Anonymkode: 5b4b6...fd4 Ja vi har tenkt å være flere dager hvert sted, kanskje bortsett fra Geilo og Oslo. Kanskje vi bør ha to telt ja, og litt avstand. Endret 14. mai 2020 av Trolltunge
Jegerikkeminskyld Skrevet 14. mai 2020 #10 Skrevet 14. mai 2020 Ut fra det jeg har lest av deg tidligere innbiller jeg meg at du har veldig fine ungdommer. Da er ikke to telt det minste problem, tvert om kan det være med å høyne opplevelsen for tenåringene. Dere vil få nok tid sammen på turen uansett og de kan flytte inn i hovedteltet dersom det blir behov. 2
Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #11 Skrevet 14. mai 2020 4 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev: Ut fra det jeg har lest av deg tidligere innbiller jeg meg at du har veldig fine ungdommer. Da er ikke to telt det minste problem, tvert om kan det være med å høyne opplevelsen for tenåringene. Dere vil få nok tid sammen på turen uansett og de kan flytte inn i hovedteltet dersom det blir behov. Takk for det! Ja de er fine, men de er også tenåringer. 😄 Det er ikke alltid enkelt å få dem med på ting, og de bobler ikke alltid over av begeistring for det jeg foreslår. Det var mye enklere å få dem med på å gjøre ting sammen da de var mindre. Nå kjemper vi litt mot mobilen, og må lokke og overtale langt mer enn før. Det virker som de er innstilt på å litt ulike steder og opplevelser, og også at vi skal campe litt, men det blir spennende å se hvor mye de faktisk vil være sammen med oss. Vi får ikke ha altfor høye forventninger til at de er med oss hele tiden. Tror jeg skaffer et ekstra telt, og så får vi prøve oss litt frem. Jenta synes det er litt skummelt å ligge i telt også, så vi får se om de foretrekker eget telt eller at vi kanskje sover lengst borte i hovedteltet, i oppholdsrom, og deler ut øreplugger. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 2 timer siden, Trolltunge skrev: Ja kostnaden er ikke så stor, verken for et lite telt eller å betale for to telt på campingplasser. Jeg føler nok mer det er litt dumt at vi skal prøve camping sammen, og så ha to telt. Jeg er redd for at de skal tilbringe mer tid der enn bare når de skal sove. Kjøp et lite telt til dem. Et telt som akkurat er litt for lite, sånn at de bare så vidt får plass til å sove der, og at det derfor ikke er noe koselig oppholdssted. Så tar dere med ekstra liggeunderlag til å ha i teltet deres så kan de ha oppholdsrommet sitt der. Forstår det sånn at dere skal kjøre bil helt frem til der dere skal campe, så da har jo ikke vekt noe å si. (Dette er sikkert litt upopulært, men anbefaler deg å lage en avtale med hele familien om at mobilen kun kan brukes mellom klokken ditt og datt mens dere er på ferie. Ja, tenåringene blir sikkert sure der og da, men innerst inne blir de nok glade både for å få en pause fra mobil-maset og også for å bli "tvunget" til å måtte prate med dere. Men det kommer de ikke til å innrømme før de er voksne. Så avtal at det på dagtid f.eks. kun er lov til å ta frem mobilen for å ta bilder, men at det ikke er lov til å legge dem ut på sosiale medier før det er mobiltid om kvelden. Anbefaler dere virkelig på det varmeste å ha mobilforbud i bilen, selvom det kanskje kan virke litt rart for i bilen kjeder man seg jo. Men min erfaring er at de beste samtalene foregår i en bil når man kjører lange strekk og det ikke er noen mobiler som piper og avbryter, og ungdommene vet at de har de voksnes udelte oppmerksomhet i mange timer. Da får de ro til å åpne seg og fortelle om alt det som foregår inni dem. Vi har faktisk hatt så mange fine samtaler i bilen at vi nesten planlegger ferien etter hvor langt vi kan kjøre, og at severdigheter er annen pri. Hehe) Anonymkode: 1b1a3...8f6 3
Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #13 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp et lite telt til dem. Et telt som akkurat er litt for lite, sånn at de bare så vidt får plass til å sove der, og at det derfor ikke er noe koselig oppholdssted. Så tar dere med ekstra liggeunderlag til å ha i teltet deres så kan de ha oppholdsrommet sitt der. Forstår det sånn at dere skal kjøre bil helt frem til der dere skal campe, så da har jo ikke vekt noe å si. (Dette er sikkert litt upopulært, men anbefaler deg å lage en avtale med hele familien om at mobilen kun kan brukes mellom klokken ditt og datt mens dere er på ferie. Ja, tenåringene blir sikkert sure der og da, men innerst inne blir de nok glade både for å få en pause fra mobil-maset og også for å bli "tvunget" til å måtte prate med dere. Men det kommer de ikke til å innrømme før de er voksne. Så avtal at det på dagtid f.eks. kun er lov til å ta frem mobilen for å ta bilder, men at det ikke er lov til å legge dem ut på sosiale medier før det er mobiltid om kvelden. Anbefaler dere virkelig på det varmeste å ha mobilforbud i bilen, selvom det kanskje kan virke litt rart for i bilen kjeder man seg jo. Men min erfaring er at de beste samtalene foregår i en bil når man kjører lange strekk og det ikke er noen mobiler som piper og avbryter, og ungdommene vet at de har de voksnes udelte oppmerksomhet i mange timer. Da får de ro til å åpne seg og fortelle om alt det som foregår inni dem. Vi har faktisk hatt så mange fine samtaler i bilen at vi nesten planlegger ferien etter hvor langt vi kan kjøre, og at severdigheter er annen pri. Hehe) Anonymkode: 1b1a3...8f6 Takk for tipset! At teltet er såpass lite at det kun vil være greit å sove i er ikke dumt. De pleier egentlig ikke å bruke mobilen i bilen, så ikke sikkert at jeg trenger regler om det, men sikkert ikke dumt å ha litt mobil - regler ellers. Vet av erfaring at mine prater veldig når vi går på tur, så det får vi gjøre. Skal også ta med kort og noen spill, og ha en avtale om at vi har en kjernetid, der vi skal gjøre noe sammen. Tror det vil være greit å ha avtale om slikt på forhånd. Vil dere... får ofte ikke så positiv respons, så bedre om vi har en avtale om fellestid, der de vet at vi skal gjøre noe sammen, ikke lov å si nei akkurat den tiden, men de kan være med på å velge aktivitet. Så får vi foreldre også gi dem rom til å velge oss litt bort ellers. 😜 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 Eget telt vil de sikkert like..! Liten reiseradio er gull, sjekk ut Sangean f.eks. (-Men er vel bare gamle gubber som bruker det. ...). Noen Te-lys hever temp. i telt med mange grader, -snu kjele på hue som underlag, f.eks. -Og Våte sko / støvler..: Ett Te-lys nedi om kvelden, -ikke på plastikkgreier da..! Hodelampe(r) er gull, trenger ikke noe dyrt. Vi bor i Norge, -natta er alltid kald, -skikkelig undertøy. Myggolje. Drikkevann = Frihet, -ha full vanndunk i bilen, koster nada på f.eks. Biltema, -og dere kan hive opp telt(ene) på de feteste plassene dere finner undervegs. Var det som ramlet ned i hue for nå... Vi bor jo i verdens beste lekegrind... HUSK: Allemannsrett i Norge, -Trenger ikke campingplass ! 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #15 Skrevet 14. mai 2020 Vi har campa med telt siden gutta var så. Nå er de voksne og ikke med mer. Gikk helt fint med tenåringer med. De hadde det andre soverommet i teltet, aldri ekstra telt. Men det jeg vil anbefale er gode luftmadrasser til å ligge på, ikke underlag. Ha og ullpledd til å ja på luftmadrassen, så blir det litt lunere på natta. Anbefaler og å leie teltplass med strøm eventuelt campingvognplass med strøm. Ha med skjøyteledning med 3-4 forgreninger. Kjekt til lading av mobil, kamera etc. Vi har og alltid med vannkoker og varmvifte. Vifta fordi at selv i starten på august kan kveldene være litt småkalde og det kan være greit å få opp litt varme i teltet gør leggetid. God ferie Hilsen meget erfaren glamper. Anonymkode: 88288...003 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #16 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, Trolltunge skrev: Takk for tipset! At teltet er såpass lite at det kun vil være greit å sove i er ikke dumt. De pleier egentlig ikke å bruke mobilen i bilen, så ikke sikkert at jeg trenger regler om det, men sikkert ikke dumt å ha litt mobil - regler ellers. Vet av erfaring at mine prater veldig når vi går på tur, så det får vi gjøre. Skal også ta med kort og noen spill, og ha en avtale om at vi har en kjernetid, der vi skal gjøre noe sammen. Tror det vil være greit å ha avtale om slikt på forhånd. Vil dere... får ofte ikke så positiv respons, så bedre om vi har en avtale om fellestid, der de vet at vi skal gjøre noe sammen, ikke lov å si nei akkurat den tiden, men de kan være med på å velge aktivitet. Så får vi foreldre også gi dem rom til å velge oss litt bort ellers. 😜 Ja, helt enig med deg. Tror det er kjempelurt å ha en slags plan på forhånd, ja. Kanskje dere kan bruke litt familietid sammen nå før dere reiser på å sette opp en plan? F.eks. mandag: frokost 09:00, rafting 10:00–12:00, felles lunsj 12:00–13:00, brettspill etterfulgt av middag fra klokken 17:00, grilling av marshmellows til dessert. Tirsdag/: frokost 09:30, skogstur 10:00–13:00, bading 16:00, middag 18:00. Noen synes kanskje det virker litt strengt å ha en plan, men jeg tror det er veldig lurt at alle vet hva som skal skje og at man har avklarte forventninger. Ellers er det så fort å ende opp med misforståelser og dårlig humør fordi alle har hatt ulike ideer om hva som skal skje. Og hvis alle vet når de må stå opp neste dag og alle vet at de må stå opp så tidlig for ellers rekker de ikke X og Y, tror jeg man får færre morgengretne tryner rundt frokostbordet. Anonymkode: 1b1a3...8f6 3
Jegerikkeminskyld Skrevet 14. mai 2020 #17 Skrevet 14. mai 2020 8 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Eget telt vil de sikkert like..! Liten reiseradio er gull, sjekk ut Sangean f.eks. (-Men er vel bare gamle gubber som bruker det. ...). Noen Te-lys hever temp. i telt med mange grader, -snu kjele på hue som underlag, f.eks. -Og Våte sko / støvler..: Ett Te-lys nedi om kvelden, -ikke på plastikkgreier da..! Hodelampe(r) er gull, trenger ikke noe dyrt. Vi bor i Norge, -natta er alltid kald, -skikkelig undertøy. Myggolje. Drikkevann = Frihet, -ha full vanndunk i bilen, koster nada på f.eks. Biltema, -og dere kan hive opp telt(ene) på de feteste plassene dere finner undervegs. Var det som ramlet ned i hue for nå... Vi bor jo i verdens beste lekegrind... HUSK: Allemannsrett i Norge, -Trenger ikke campingplass ! Tørke sko med telys? Det har jeg ikke hørt før, skal ta med neste tur og prøve 😊
Sliten&kjørt52 Skrevet 14. mai 2020 #18 Skrevet 14. mai 2020 (endret) 36 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev: Tørke sko med telys? Det har jeg ikke hørt før, skal ta med neste tur og prøve 😊 Få ting er kjipere enn å ha glemt støvla ute i yttertelt på vintertur, -starte dagen med å "brekke opp" støvler / skistøvler, tre beina nedi de klaka greiene... -Er man heldig får man temperatur i føtta til lunsj... Er rett ut farlig om forholdene er marginale... Forfrysning/Nedkjøling..! Og, -har man fyra bål: Få noen bål-steiner inn i stort fortelt... Varmer i Mange timer :-) ( Tørker fottøy "Te-lys metoden" i yttertelt da ! Teltbrann er noe dritt... ). (Seff ikke telte i "grop", -dritt å våkne med flere Cm. vann inne.) Kult folk tar ut på tur 👍 a. Endret 14. mai 2020 av Sliten&kjørt52
Jegerikkeminskyld Skrevet 14. mai 2020 #19 Skrevet 14. mai 2020 22 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Få noen bål-steiner inn i stort fortelt... Steiner fra bål er kjekt, kan brukes til å varme vann også hvis man ikke har kjele.
Trolltunge Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #20 Skrevet 14. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt enig med deg. Tror det er kjempelurt å ha en slags plan på forhånd, ja. Kanskje dere kan bruke litt familietid sammen nå før dere reiser på å sette opp en plan? F.eks. mandag: frokost 09:00, rafting 10:00–12:00, felles lunsj 12:00–13:00, brettspill etterfulgt av middag fra klokken 17:00, grilling av marshmellows til dessert. Tirsdag/: frokost 09:30, skogstur 10:00–13:00, bading 16:00, middag 18:00. Noen synes kanskje det virker litt strengt å ha en plan, men jeg tror det er veldig lurt at alle vet hva som skal skje og at man har avklarte forventninger. Ellers er det så fort å ende opp med misforståelser og dårlig humør fordi alle har hatt ulike ideer om hva som skal skje. Og hvis alle vet når de må stå opp neste dag og alle vet at de må stå opp så tidlig for ellers rekker de ikke X og Y, tror jeg man får færre morgengretne tryner rundt frokostbordet. Anonymkode: 1b1a3...8f6 Ja jeg tror også at det er lurt å bli enige om noen "kjøreregler" og planer på forhånd, så ikke alle har forskjellige ideer om hvordan ting skal være. Nå er vi b-mennesker hele gjengen, så vår plan blir nok litt senere med alt enn ditt forslag, men tror at det kan være greit for både store og halvstore å vite hva som er forventet og kan forventes. Burde vi kanskje ha mer av i hverdagen også egentlig. Jeg må le litt hver gang far (som elsker å lage mat) tror han skal klare å smitte dem med sin entusiasme, og at de skal KOSE seg sammen om å lage mat (som da de var små), og det står en eller to oppgitte tenåringer på kjøkkenet, med bønn i blikket om jeg kan overta far, så de kan stikke av. 😄 Også slikt går bedre om det er avtalt på forhånd, istedenfor å tro at de skal hoppe av begeistring der og da, mens de egentlig hadde sett for seg å gjøre noe annet. Er det avtale om det på forhånd går slikt greit. Da vet de at de har "kjøkkentjeneste" og det er smil og latter mens de holder på. Så ja, vi får sette opp en plan vi blir enige om. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå