Gå til innhold

Jeg liker ikke norske navn!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, HalldirV2 said:

Du må ikke ta alt så bokstavelig, det er jo ikke sånn at jeg hadde tvunget gjennom et navnbytte heller ;)

Først og fremst er det tåpelig å skille mellom svenske, danske og norske navn ettersom vi har samme språklige opphavet, og vi har i det store og det hele de samme navnene - med ulike variasjoner.

Fåtall`? Jeg kan nevne i fleng. Stian, Arild, Bjørn, Astrid, Tore, Bjørn, Harald, Eirik, Nora, Olav, Arne, Ulf, Ingeborg, Vidar, Torfinn, Håkon, Sigrid, Sigrun, Vebjørn, Odd, Svein, Sven, Tor, Ida, Siv, Aslak, Alv, Anund, Amund, Dag, Gaute, Gunnar, Ivar, Halvard, Halvdan, Ragnvald, Stig, Torstein, Øyvind, Ulv, Ravn, Ådne, Rolf, Roald, Ottar, Knut, Eira, Eirine, Elida, Ragnhild osv. Det er et hav av norske/skandinaviske navn. 

https://www.babyverden.no/navn/navnetoppen/de-mest-brukte-navnene-i-norge/

Mange av navnene som topper listene over de mest brukte navnene i Norge har norrønt opphav, så at norske navn er i fåtall tviler jeg på.

Jeg sa ikke at norske navn er i fåtall - åpenbart - men at de fleste kan ikke spores direkte til regionen som vi oppfatter skandinavia og enda færre til Norge. Og yes, det var feil av meg å hevde det.

Men du ville blitt overrasket over hvor mange av de navnene du lister opp man hadde i det som utgjør nå tyskland. Det foregikk en kulturutveksling mellom germanske stammer langt før vikingtiden.

At Nora er skandinavisk navn er bestridt - ingen i skandinavia ville brukt det navnet før 1600-tallet og da i Sverige. I Norge kom det på 1800-tallet. Og det er det jeg prøver å poengtere her - selv om et navn oppfattes som utenlandsk her og nå, så betyr det ikke at slik vil det være om 100 år. Som f.eks med navnet Nora som blir listet opp som et eksempel på et vaskeekte norsk navn i 2020.

Anonymkode: 5b18b...76b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 14.5.2020 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett, jeg synes "Marte", "Grete" og "Kari" er utrolig fint på mine norske venninner, 

Men blir så oppgitt hver gang det opprettes et navnetråd og TS blir nærmest slaktet hvis navnet er noe annet enn "Erlend", og hvis navnet TS foreslår ikke høres typisk norsk nok ut så er det blitt normen at anonyme brukere uoppfordret gir forslag til typisk norske navn, eller gi eksempler på norske navn som kan ligne litt/begynner med samme forbokstav som TS liker og sier "hvorfor ikke bare x, x eller x?"

Norske navn er teoretisk sett vakre men jeg personlig liker dem ikke på meg selv eller mine barn. Det blir for traust og kjedelig, og nesten tvangspreget - alt for å passe inn. Nei takk. Da synes jeg navn fra andre land er ufattelig mye penere. Jeg kjenner mange som har gitt barnet sitt navn fra Japan, Kina, Afrika you name it....

Anonymkode: da02c...94f

Det jeg reagerer på med noen utenlandske navn som er vanskelig å uttale på norsk. Helt flott med internasjonale navn, men når det høres helt merkelig ut på norsk, så funker det ikke. F.eks Jack. Det går ikke an å uttale på norsk, Eller Joan eller Jennifer. Bare eksempler jeg kommer på 

AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2020 den 18.58, Maleficenta skrev:

Det jeg reagerer på med noen utenlandske navn som er vanskelig å uttale på norsk. Helt flott med internasjonale navn, men når det høres helt merkelig ut på norsk, så funker det ikke. F.eks Jack. Det går ikke an å uttale på norsk, Eller Joan eller Jennifer. Bare eksempler jeg kommer på 

Jeg kjenner en som heter det. Helnorsk så vidt jeg vet. Uttales "Jakk". Vet også om en som heter Steve, uttales ikke "stiv" som på engelsk, men "ste-ve"... Jeg synes ikke det fungerer særlig bra, men.. 

Anonymkode: 7c25a...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2020 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett, jeg synes "Marte", "Grete" og "Kari" er utrolig fint på mine norske venninner, 

Men blir så oppgitt hver gang det opprettes et navnetråd og TS blir nærmest slaktet hvis navnet er noe annet enn "Erlend", og hvis navnet TS foreslår ikke høres typisk norsk nok ut så er det blitt normen at anonyme brukere uoppfordret gir forslag til typisk norske navn, eller gi eksempler på norske navn som kan ligne litt/begynner med samme forbokstav som TS liker og sier "hvorfor ikke bare x, x eller x?"

Norske navn er teoretisk sett vakre men jeg personlig liker dem ikke på meg selv eller mine barn. Det blir for traust og kjedelig, og nesten tvangspreget - alt for å passe inn. Nei takk. Da synes jeg navn fra andre land er ufattelig mye penere. Jeg kjenner mange som har gitt barnet sitt navn fra Japan, Kina, Afrika you name it....

Anonymkode: da02c...94f

Er så enig med deg. Liker gamle å historiske navn som ikke er norske. Kan strekke meg til norrøne navn. Før da blir forklaringen av navnet mye mer interessant å navneidentiteten blir formet rundere enn de navnene som du nevnte. 

Anonymkode: d754c...e33

AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir teit å kalle ungene utenlandske navn, for så å forvente at andre også bruker utenlandsk uttale på dem.Nekter plent å uttale slike navn på en annen måte en slik jeg leser dem.

Anonymkode: 29ad7...0c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det blir teit å kalle ungene utenlandske navn, for så å forvente at andre også bruker utenlandsk uttale på dem.Nekter plent å uttale slike navn på en annen måte en slik jeg leser dem.

Sier jo sitt om deg da hvordan du forholde deg til andres valg av utenlandske navn på sine barn.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minner meg om mormor og oldemor som har hele livet nektet plent å uttale navnene til søsknene mine riktig. Siden på dialekt så høres det heeelt annerledes ut og tonefallet og trykket på bokstavene gjør det til et helt nytt navn. Mamma har kranglet med de om dette siden fødsel av. Men mormor og oldemor mener at "he i bøgdda sei vi xxx, så da heite ho det og sånn ærre bærre!". Og oldemor klikker mentalt når vi sier hennes navn på by-måten som hun kaller det. Hun evner ikke å se at hun gjør det samme mot mine søsken. Gamlinger i et nøtteskall si. 🙄

Når foreldre bestemmer at det skal uttales på en måte, så må andre bare godta det. Brian og Jack er to navn som høres ut som en talefeil og skrivefeil uttalt på norsk. Men når foreldrene bestemmer at Jack skal bli Jakk så må man bare respektere det. 

Anonymkode: 0962b...090

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier jo sitt om deg da hvordan du forholde deg til andres valg av utenlandske navn på sine barn.

Blant annet sier det noe om viljen til bevaring av språk, identitet og tradisjoner.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Veldig mange "norske" navn er jo bare fornorskninger av utenlandske navn. Kari, som nevnes i hovedinnlegget, er jo en norsk form av Katarina, som vel er gresk? Per er norsk form av Peter, Jon av Johannes, Anders av Andreas osv. Norske navn er i hovedsak norrøne navn (som ikke bare er norrøne gudenavn, som noen tydeligvis tror) eller nyere sammensetninger av disse. Det er både pene og mindre pene navn blant disse. Personlig synes jeg det er utrolig mange flotte norrøne guttenavn, men ikke fullt så mange fine jentenavn (noe som nok handler om at vi er blitt vant til at jenter skal ha veldig "søte" navn, noe få norrøne jentenavn kan sies å være).

Når det er sagt er jo "utenlandske navn" utrolig mye forskjellig, alt fra velkjente navn som Anne og Kristian, som er blitt brukt i Norge i flere hundre år, til mer uvante navn som kinesiske eller afrikanske. Jeg synes sistnevnte høres veldig rart ut på et helnorsk barn.

Skrevet

Det later til å være mange som ikke helt forstår de fleste navns sammenheng med historie og språklige relasjoner. Man har nærmest en pan-europeisk navnetradisjon der bibelske navn går igjen i forskjellige regionale varianter. En del historisk viktige personer, særlig konger og hærførere, er opphavet til navn som går igjen i forskjellige varianter omkring Europa. F.eks Julius Cæsar, Marcus Antonius, Karl den Store, Vilhelm erobreren, Aleksander den store og Attila. Europeisk historie i Middelalderen er særlig preget av latinske/romanske og germanske folk, hvilket også gjenspeiler seg i europeiske navnetradisjoner. Engelsk og norsk har som språk et felles opphav som går litt lenger tilbake i tid enn vikingtiden. I tillegg til fransk innflytelse og norrøn innflytelse har engelsk hele veien også hatt en naturlig påvirkning fra de innfødte keltiske språkene som nå nesten er utryddet. En del engelske navn har et keltisk opphav. Når noen trekker fram engelske navn som så kule, mens norske er så trauste, er min umiddelbare tanke at de er såpass overfladiske og historieløse at de ikke oppfatter sammenhengene og tradisjonene bak de forskjellige navnene som er i bruk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...