AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #41 Skrevet 14. mai 2020 Hvis ditt etternavn ikke er norsk, så ser jeg ingen problemer med å kalle ingen sin som du vil, med passande navn. Synes det høres tåpelig ut med : Øystein Zhang eller Sondre/ Per Ivar Kowalski.. Anonymkode: 76837...cf4
Brunello Skrevet 14. mai 2020 #42 Skrevet 14. mai 2020 9 timer siden, HalldirV2 skrev: Kan du utdype det? Hvilke norske navn er egentlig svenske? Og hvilke navn er det "vi" tenker er typisk norske som er spanske og arabiske? Det er ganske mange «oversatte» navn. Eksempelvis er det ganske trauste navnet Johannes en oversettelse av Giovanni.
HalldirV2 Skrevet 14. mai 2020 #43 Skrevet 14. mai 2020 13 minutter siden, Brunello skrev: Det er ganske mange «oversatte» navn. Eksempelvis er det ganske trauste navnet Johannes en oversettelse av Giovanni. Nei. Det er en "fornorsking" av det greske Ionnes, som igjen stammer fra hebraisk. Hvilke navn har vi som opprinnelig er spanske og arabiske? 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #44 Skrevet 14. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater at typiske "engelske navn" har blitt så forbanna populært de siste 10 årene. Slik som Sean, Leah, Noah, Theo, William, Michelle, Elliot, Emma, Liam, Noelle. Emma, Liam, Leah and Noah har stått på min topp liste siden barneskolen. Leeenge før det ble populært og oppbrukt. Jeg har siden jeg hørte om Noelle på barneskolen, ønsket at om jeg får et desember barn så skal hun hete Noelle og Noel om det er gutt. Punktum, men dessverre så har det blitt ødelagt. Men kommer til å vurdere navnet som mellomnavn om jeg får desember-barn. Har et par navn jeg aldri deler, fordi de jeg har delt har blitt tatt av bekjente. Alt dette "Du eier ikke et navn, så slutt å klag" bryr meg midt på ryggen. Man legger ofte mye i et navn og jeg synes ikke noe om at bekjente bruker opp de navna jeg har ønsket meg i mange år. Så jeg har en liste jeg ikke deler med noen, kun søsken slik at de ikke bruker dem. To av de har jeg og min søster blitt enig om at begge får bruke (er et slekts-navn fra USA), men ikke de andre. Vil heller ikke dele dem på nett, i tilfelle folk blir inspirert og bruker det også blir det populært og oppbrukt. Liker også mange andre Engelske navn, men de funker dessverre ikke på Norsk og jeg hater det. Slik som Ethan, Asher, Archie, James, Harper, Caleb, Riley for jente, Aria, Nova, Elijah, Hunter, Ava, Aaron, Roman, Parker, Mason, Olivia, Blayke (gutt) og Caden. Synes det er synd at de ikke funker ikke i Norge i det hele tatt. Alle mine favoritt navn er i denne gruppen, nesten så jeg vurderer å flytte til USA eller England eller finne meg en mann fra de stedene, bare for å kunne bruke de navna. Men over mitt lik om mine fremtidige barn kommer til å hete Linda og Anders! Det kommer aldri til å skje. Mange norske navn synes jeg er grusomme, tørre og kjedelige. Hater at de navna jeg liker blir sett på som poppis og noe bare de unge liker. Har likt dem hele livet og det har kommer nok ikke til å endre seg med årene. Anonymkode: 0962b...090 Hahaha, synes ikke engelske navn er noe spesielt. Kjedelige. Norske navn liker jeg mye bedre, mer særpreg. Anonymkode: 75d5a...62e 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #45 Skrevet 14. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at folk som heter Bodil og Kåre, ble ikke født med det navnet. De fikk det i 40 års gave og ingen kan motbevise det. Søskenbarne mitt liker slike gamle navn, og hun var dønn seriøs da hun sa at ungen skulle hete Rolf Steinar, etter besteforeldrene sine. Hadde kjøpt dekor med navnet og alt! Tante begynte å grine og sa at ingen barnebarn av henne skal hete Rolf Steinar. Så hun gikk lengre tilbake i slektsstreet og fant Odin. Fortsatt gammeldags men kult-gammeldags. Hun holdt seg til norrøne-navn på barneflokken og da ble det mye bedre. Men alt er bedre enn Rolf Steinar. Det er jo på grensen til barnemishandling! Sånt gjør man bare ikke med barn. Jeg klarer ikke å se for meg at noen i dag ser på et lite barn og tenker Tone, Linda, Bente, Roger, Gunnar eller Åge. Da må du ha ei grandtante som er villig til å gi deg millioner om du oppkaller ungen etter henne eller hennes barndomskjæreste eller noe. Anonymkode: 0962b...090 Jeg tror ikke akkurat dere er noen eksperter på norske navn uansett. Finnes mange rare navn i andre land også som folk synes. Odin er et kjempekult navn, alltid likt det. Ovin også Anonymkode: 75d5a...62e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #46 Skrevet 14. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tenkte de foreldrene for min generasjon som kalte barna sine Ronny og Linda også. Kjempekreativt. Anonymkode: a6eb5...6de Altså, du vet at Ronny ikke er et norsk navn engang? Aldri hørt at engelsktalende kan hete det? Anonymkode: 75d5a...62e 2
Brunello Skrevet 14. mai 2020 #47 Skrevet 14. mai 2020 23 minutter siden, HalldirV2 skrev: Nei. Det er en "fornorsking" av det greske Ionnes, som igjen stammer fra hebraisk. Hvilke navn har vi som opprinnelig er spanske og arabiske? Var ikke poenget akkurat det du skriver? Om det er spansk, italiensk eller gresk det kommer fra er helt uten betydning. Disippelen som heter Johannes på norsk heter Giovanni på latin.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #48 Skrevet 14. mai 2020 8 timer siden, Pås skrev: Nei, for å gjøre livet lettere for barna dine! I couldn't care less... Hva med Gudleif? Anonymkode: 75d5a...62e
HalldirV2 Skrevet 14. mai 2020 #49 Skrevet 14. mai 2020 12 minutter siden, Brunello skrev: Var ikke poenget akkurat det du skriver? Om det er spansk, italiensk eller gresk det kommer fra er helt uten betydning. Disippelen som heter Johannes på norsk heter Giovanni på latin. Du hopper inn i en diskusjon, eller snarere et spørsmål fra min side, da bør du få med deg konteksten først. Nå, hvilke norske navn er omskrivninger fra spanske og arabiske navn?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #50 Skrevet 14. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg kjenner folk fra min egen kultur. Og spar dere for de rasistiske holdningene deres. Anonymkode: da02c...94f Er du tilbakestående, eller bare later du som? Les deg opp på definisjonen rasisme. Ha litt respekt for ordet og dens betydning. Anonymkode: 3b6e1...522 1
Brunello Skrevet 14. mai 2020 #51 Skrevet 14. mai 2020 17 minutter siden, HalldirV2 skrev: Du hopper inn i en diskusjon, eller snarere et spørsmål fra min side, da bør du få med deg konteksten først. Nå, hvilke norske navn er omskrivninger fra spanske og arabiske navn? Det er jo du som ikke forstår konteksten. Innlegget du først siterer lyder: Veldig mange navn vi tenker er "norske" er i realiteten svenske, eller omskrivninger av andre lands navn (spansk, arabisk, tysk osv). Altså et hvilket som helst land.
HalldirV2 Skrevet 14. mai 2020 #52 Skrevet 14. mai 2020 4 minutter siden, Brunello skrev: Det er jo du som ikke forstår konteksten. Innlegget du først siterer lyder: Veldig mange navn vi tenker er "norske" er i realiteten svenske, eller omskrivninger av andre lands navn (spansk, arabisk, tysk osv). Altså et hvilket som helst land. Ja, enkelte navn stammer fra latin, gresk og hebraisk, det er en kjensgjerning etter over 1000 år med kristendom i landet, men hvilke navn har spansk og arabisk opphav? Og hvilke norske navn har svensk opphav? Kan du svare på dette? For meg virker det som at vedkommende slenger ut vilkårlige påstander.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #53 Skrevet 14. mai 2020 Datteren vår heter Mariam, det synes jeg er fint, passer fint på norsk og arabisk oppkalt etter moren til Jesus❤️ Anonymkode: 0646e...7be 1
Klossmajor Skrevet 15. mai 2020 #54 Skrevet 15. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, du vet at Ronny ikke er et norsk navn engang? Aldri hørt at engelsktalende kan hete det? Anonymkode: 75d5a...62e Ronny har sitt opphav som en forkortelse av navnet Ronald, eller eventuelt det hebraiske navnet Aaron. Britene bruker vanligvis forkortelsen Ronnie eller Ron. Ronald er igjen et navn av norrønt opphav. Husk at det engelske språket ble utviklet fra germanske folk fra Danmark, Nederland og det nordvestlige Tyskland som invaderte Storbritannia etter at romerne trakk seg ut. Disse germanske folkene har igjen alle sitt opphav i Skandinavia.
Klossmajor Skrevet 15. mai 2020 #55 Skrevet 15. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis ditt etternavn ikke er norsk, så ser jeg ingen problemer med å kalle ingen sin som du vil, med passande navn. Synes det høres tåpelig ut med : Øystein Zhang eller Sondre/ Per Ivar Kowalski.. Anonymkode: 76837...cf4 Jeg ser på den type navn som en naturlig tilpasning. Noe innvandring fra Polen og andre slaviske områder har vi hatt gjennom hele landets historie. Mange navn i Polen er av tysk opphav, mens mange navn i Tyskland er av polsk opphav. Det er ikke unaturlig at slike navn kommer hit med arbeidsinnvandring, som f.eks under hansatiden, og tilpasses språket dit det kommer. Eksempler er Jan Garbarek, Cathrine Zaborowski, Pål Andre Czwartek, Finn-Georg Tomulevski, osv.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #56 Skrevet 15. mai 2020 57 minutter siden, Klossmajor skrev: Ronny har sitt opphav som en forkortelse av navnet Ronald, eller eventuelt det hebraiske navnet Aaron. Britene bruker vanligvis forkortelsen Ronnie eller Ron. Ronald er igjen et navn av norrønt opphav. Husk at det engelske språket ble utviklet fra germanske folk fra Danmark, Nederland og det nordvestlige Tyskland som invaderte Storbritannia etter at romerne trakk seg ut. Disse germanske folkene har igjen alle sitt opphav i Skandinavia. Mener å ha lest et sted at Ragnvald er opphav til Ronald.Arrester meg om jeg tar feil. Har noe med vikingene som dro til England å gjøre. Anonymkode: 72ed7...f9f
Klossmajor Skrevet 15. mai 2020 #57 Skrevet 15. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener å ha lest et sted at Ragnvald er opphav til Ronald.Arrester meg om jeg tar feil. Har noe med vikingene som dro til England å gjøre. Anonymkode: 72ed7...f9f Det er helt riktig. Hvorvidt navnet har kommet med vikinger eller tidligere germansk innvandring er, etter hva jeg har lest, ikke sikkert.
Klossmajor Skrevet 15. mai 2020 #58 Skrevet 15. mai 2020 11 timer siden, Brunello skrev: Var ikke poenget akkurat det du skriver? Om det er spansk, italiensk eller gresk det kommer fra er helt uten betydning. Disippelen som heter Johannes på norsk heter Giovanni på latin. Johannes heter Ioannes på latin, som igjen er blitt Giovanni på italiensk. Opphavet er hebraisk. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #59 Skrevet 15. mai 2020 Da regner jeg med at du ikke er norsk selv ... Anonymkode: 3f6ce...919 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #60 Skrevet 15. mai 2020 Navnetrådene her går jo på at TS spør om hva folk mener om et navn. Og da skriver jo folk hva de mener. Smak og behag kan diskuteres i det uendelige. Hvis noen ikke er interessert i å vite hva den gjengse KG-bruker mener om et navn, vil hen heller ikke opprette en tråd med spørsmål om det. Tradisjonelt har det vært regnet som litt pretensiøst å gi barn sære navn, men det begynner å bli vanligere, så dette vil kanskje endre seg med årene. Anonymkode: 6ebfe...3fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå