Gå til innhold

Jeg liker ikke norske navn!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Misforstå meg rett, jeg synes "Marte", "Grete" og "Kari" er utrolig fint på mine norske venninner, 

Men blir så oppgitt hver gang det opprettes et navnetråd og TS blir nærmest slaktet hvis navnet er noe annet enn "Erlend", og hvis navnet TS foreslår ikke høres typisk norsk nok ut så er det blitt normen at anonyme brukere uoppfordret gir forslag til typisk norske navn, eller gi eksempler på norske navn som kan ligne litt/begynner med samme forbokstav som TS liker og sier "hvorfor ikke bare x, x eller x?"

Norske navn er teoretisk sett vakre men jeg personlig liker dem ikke på meg selv eller mine barn. Det blir for traust og kjedelig, og nesten tvangspreget - alt for å passe inn. Nei takk. Da synes jeg navn fra andre land er ufattelig mye penere. Jeg kjenner mange som har gitt barnet sitt navn fra Japan, Kina, Afrika you name it....

Anonymkode: da02c...94f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange navn vi tenker er "norske" er i realiteten svenske, eller omskrivninger av andre lands navn (spansk, arabisk, tysk osv). Navn er smak og behag. 

Anonymkode: 8fcef...91c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner mange som har gitt barnet sitt navn fra Japan, Kina, Afrika you name it....

"Jeg kjenner mange som har" - nei, det gjør du ikke.

Anonymkode: 4f798...7fe

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg kjenner mange som har" - nei, det gjør du ikke.

Anonymkode: 4f798...7fe

Å, neimen daså.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Jeg syns navn som Anna, Kari, Marte, Ole, Marius og Vegard er helt forferdelige navn(jada, mange av desse har ikke norskt opphav vet det). De fleste norske navn er så kjedelige og stygge og jeg misliker sterkt å ha et selv :P Og nei, barna mine får ikke navn som Maxiliamian eller Chanelguccikors heller. 

Anonymkode: 4e6c4...8be

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg syns navn som Anna, Kari, Marte, Ole, Marius og Vegard er helt forferdelige navn(jada, mange av desse har ikke norskt opphav vet det). De fleste norske navn er så kjedelige og stygge og jeg misliker sterkt å ha et selv :P Og nei, barna mine får ikke navn som Maxiliamian eller Chanelguccikors heller. 

Anonymkode: 4e6c4...8be

Synes gamle norrøne navn er kjempekule, dere er kjedldeige kanskje som bare skal navne barna deres Gucci eller YOLO

Anonymkode: 75d5a...62e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ok! Alle har jo forskjellig smak, og heldigvis er det du som skal gi navn til ditt barn :) 

Anonymkode: 7b3d8...ef2

• Liker 1
Skrevet

Barnet skal jo leve med navnet resten av livet... at du med vitende og vilje gir barna dine et navn fra Kina virker jo bare tåpelig! Skal virkelig barnet resten av livet måtte går rundt og presentere seg som Quing Mei Wan Olsen fordi du ikke liker norske navn? Finnes da veldig mye å velge blant selv om du velger norske eller europeiske navn!

• Liker 22
Skrevet

Mye mas om navn i Norge altså. Hva som er fint og hva som er stygt, og hva som er klassisk og hva som er Harry. Uff  

Kan ikke folk bare kalle barna sine det de vil? 

Så mye jævla mas om hva som er "akseptabelt"... 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Å, neimen daså.

Hva heter de da? Kjenner du virkelig helnorske foreldre med barn med navn som Takeshi, Ritsuko, Jiang og Chen?

Anonymkode: c9cc8...09f

• Liker 13
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange navn vi tenker er "norske" er i realiteten svenske, eller omskrivninger av andre lands navn (spansk, arabisk, tysk osv). Navn er smak og behag. 

Anonymkode: 8fcef...91c

Kan du utdype det? Hvilke norske navn er egentlig svenske? Og hvilke navn er det "vi" tenker er typisk norske som er spanske og arabiske?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det var et barn som heter Alaska, med norsk etternavn. (Vet ikke om det var gutt eller jente). Altså, det virka merkelig.😳

Anonymkode: 72ed7...f9f

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det var et barn som heter Alaska, med norsk etternavn. (Vet ikke om det var gutt eller jente). Altså, det virka merkelig.😳

Ja, hvorfor ikke oppkalle barna etter amerikanske stater?

Hva med Idaho som jentenavn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater at typiske "engelske navn" har blitt så forbanna populært de siste 10 årene. Slik som Sean, Leah, Noah, Theo, William, Michelle, Elliot, Emma, Liam, Noelle. 

Emma, Liam, Leah and Noah har stått på min topp liste siden barneskolen. Leeenge før det ble populært og oppbrukt. 
Jeg har siden jeg hørte om Noelle på barneskolen, ønsket at om jeg får et desember barn så skal hun hete Noelle og Noel om det er gutt. Punktum, men dessverre så har det blitt ødelagt. Men kommer til å vurdere navnet som mellomnavn om jeg får desember-barn. 
Har et par navn jeg aldri deler, fordi de jeg har delt har blitt tatt av bekjente. Alt dette "Du eier ikke et navn, så slutt å klag" bryr meg midt på ryggen. Man legger ofte mye i et navn og jeg synes ikke noe om at bekjente bruker opp de navna jeg har ønsket meg i mange år. Så jeg har en liste jeg ikke deler med noen, kun søsken slik at de ikke bruker dem. To av de har jeg og min søster blitt enig om at begge får bruke (er et slekts-navn fra USA), men ikke de andre. Vil heller ikke dele dem på nett, i tilfelle folk blir inspirert og bruker det også blir det populært og oppbrukt. 

Liker også mange andre Engelske navn, men de funker dessverre ikke på Norsk og jeg hater det. Slik som Ethan, Asher, Archie, James, Harper, Caleb, Riley for jente, Aria, Nova, Elijah, Hunter, Ava, Aaron, Roman, Parker, Mason, Olivia, Blayke (gutt) og Caden.
Synes det er synd at de ikke funker ikke i Norge i det hele tatt. Alle mine favoritt navn er i denne gruppen, nesten så jeg vurderer å flytte til USA eller England eller finne meg en mann fra de stedene, bare for å kunne bruke de navna. 

Men over mitt lik om mine fremtidige barn kommer til å hete Linda og Anders! Det kommer aldri til å skje. Mange norske navn synes jeg er grusomme, tørre og kjedelige. Hater at de navna jeg liker blir sett på som poppis og noe bare de unge liker. Har likt dem hele livet og det har kommer nok ikke til å endre seg med årene. 

Anonymkode: 0962b...090

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter de da? Kjenner du virkelig helnorske foreldre med barn med navn som Takeshi, Ritsuko, Jiang og Chen?

Anonymkode: c9cc8...09f

Nei, jeg kjenner folk fra min egen kultur. 

Og spar dere for de rasistiske holdningene deres. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pås skrev:

Barnet skal jo leve med navnet resten av livet... at du med vitende og vilje gir barna dine et navn fra Kina virker jo bare tåpelig! Skal virkelig barnet resten av livet måtte går rundt og presentere seg som Quing Mei Wan Olsen fordi du ikke liker norske navn? Finnes da veldig mye å velge blant selv om du velger norske eller europeiske navn!

Så bare fordi jeg bor i Norge så må jeg gi ungen min navnet Kari for å please deg?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bare fordi jeg bor i Norge så må jeg gi ungen min navnet Kari for å please deg?

Nei, for å gjøre livet lettere for barna dine! I couldn't care less...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pås skrev:

Nei, for å gjøre livet lettere for barna dine! I couldn't care less...

You couldn't care less men likevel tar du tiden å kommenterer her?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stått opp med feil fot i dag?🤪

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett, jeg synes "Marte", "Grete" og "Kari" er utrolig fint på mine norske venninner, 

Men blir så oppgitt hver gang det opprettes et navnetråd og TS blir nærmest slaktet hvis navnet er noe annet enn "Erlend", og hvis navnet TS foreslår ikke høres typisk norsk nok ut så er det blitt normen at anonyme brukere uoppfordret gir forslag til typisk norske navn, eller gi eksempler på norske navn som kan ligne litt/begynner med samme forbokstav som TS liker og sier "hvorfor ikke bare x, x eller x?"

Norske navn er teoretisk sett vakre men jeg personlig liker dem ikke på meg selv eller mine barn. Det blir for traust og kjedelig, og nesten tvangspreget - alt for å passe inn. Nei takk. Da synes jeg navn fra andre land er ufattelig mye penere. Jeg kjenner mange som har gitt barnet sitt navn fra Japan, Kina, Afrika you name it....

La nå folk like ulike navn

Er ikke alltid kjekt å ha et ikke norskt navn heller

Anonymkode: 9d468...9f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...