Gå til innhold

Dere som er i et forhold hvor en tjener mer enn den andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fordeler dere utgiftene? Er det helt 50/50?

Samboeren min tjener mye mer enn meg , og jobber også mer.

Han sparer minst  10 000 i mnd på egen sparekonto. Jeg sparer kanskje 2-3000, mer kan jeg ikke spare. Jeg kjøper også svært lite til meg selv.

Når vi får feriepenger kjøper jeg ting til barna for de ekstra pengene jeg får... Ting de ikke MÅ ha , men som jeg kjøper for at de skal få en bedre sommer f.eks sandkasse,  trampoline ,  sykkel osv. Samboer sier han ikke mener de trenger alle de tingene, og synes jeg kjøper unødvendige ting. Samboeren setter over halvparten av de ekstra pengene inn på egen sparekonto. 

Hvordan er det hos dere ? 

Anonymkode: 29a07...45c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler de faste utgiftene 50/50

AnonymBruker
Skrevet

#TS

AnonymBruker
Skrevet

Han tjener det dobbelte av meg. Han betaler alt på huset vi bor i (leier av familie.) Så betaler han evt ekstra utgifter vi har og begge bilene. 

Jeg betaler all maten og står for det meste av rengjøring, rydding og matlaging. 

Til barna så bytter vi på å betale eller den som har penger tar utgiftene. 

Jeg vet at om et par år ligger vi mer likt på økonomien så da blir det nok fordelt litt annerledes. Slik vi ser det så har vi lønninger som fordeles slik vi begge trenger det. Vi er ikke så opptatt av å telle på krona for å dele likt. Trenger familien noe så har det lite å si hvilke lomme pengene kommer fra. 

Anonymkode: ac4c2...cfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her deler vi faste utgifter 50\50. 

Jeg er student, han har fast arbeid. Jeg mener egentlig at når det er såpass store forskjeller i lønn som jeg og min samboer har, bør det fordeles på en annen måte. Han er desverre uenig. Men optimalt sett skulle vi tilpasset fordelingen. Det er hvertfall det jeg mener ville være rettferdig dersom det var motsatt. 

Anonymkode: b8061...a60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener en grei årslønn, og han tjener dobbelt så greit ;) Vi har hver våre lønnskonti og sparekonti, og ingen felleskonto. Men pengene er "våre". Noen faste utgifter står på ham (huslån, forsikring, barnehage) andre på meg (strøm, skole/SFO, barnas aktiviteter), han kjøper mest mat, jeg kjøper mest klær og utstyr til barna. Ingen av oss bruker mye penger på seg selv eller egne hobbyer, og mesteparten av lønna brukes hver måned. Det som blir til overs sparer vi, og når ferie eller oppussing må til bestemmer vi sammen hvem som betaler hva. Ikke at det spiller noen rolle, det går jo fra samme potten uansett.

Så litt fri flyt her, altså, men selv om det høres uoversiktlig ut har vi ikke hatt én eneste krangel om penger på de 14 årene vi har vært gift.

Anonymkode: 298fa...0df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går akkurat nå på minstesats AAP pga. kreft, han tjener 750.000,-. Vi deler 50-50, men jeg betaler litt mer i mat- og husholdningsutgifter.

Anonymkode: ca080...acb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift og den som har penger betaler. Det vil si at jeg betaler mest siden jeg har noe mer i lønn. Jeg har også tjent betydelige summer gjennom å starte et tech-firma som ble solgt. Størrelsesorden: nok til et par eneboliger. (Hvis det er vanskelig å tro sånne historier på KG så har jeg forståelse for det. Tro hva dere vil).

Jeg har gjort det helt klart at det er felles enten vi holder sammen eller ikke. Hvorfor ikke? Jeg synes det føles godt å ikke være en gjerrigknark. Det er nok til begge uansett.

Anonymkode: 439c9...6ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener greit, og han tjener tre ganger så mye. Her betaler han alt, bortsett fra mat. 

Anonymkode: 62918...508

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og mannen jobber så han betaler mye mer. Når jeg blir ferdig kommer jeg ha mye høyere lønn og kommer da kommer det bli motsatt. Vi har hver våre sparekontoer, men vi sparer til felles mål. Har ingen "mine" og "dine" penger :) 

Anonymkode: a01bf...1c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke felles barn, men deler 50/50 på husleie, strøm, renovasjon, internett og mat hjemme. Eneste unntak er innboforsikring, som jeg har og betaler gjennom jobben.Vi har i tillegg hytte som jeg har kjøpt, og der er det naturlig nok jeg som betaler for alt. Han har lagt ned en betydelig arbeidsinnsats sammen med meg i forhold til oppussing, så hytta er vår så lenge vi er sammen.

Anonymkode: 2977d...62e

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt en samboer, men har stort sett delt 50/50 med kjærester. 

Anonymkode: 40faf...a6e

AnonymBruker
Skrevet

2 unger. Gubben tjener 3 ganger så mye som meg. Jeg betaler alt av boliglån ( 8000 i mnd ) Og en del klær ol til ungene, mindre ting vi trenger. Han betaler resten, alle regninger, ferier, meste av mat, utgifter til bil osv. Jeg har råd til å spare litt. 

Anonymkode: e255f...710

Skrevet

Han betaler det meste og huseleien siden han tjener så mye mer enn meg, men jeg betaler strøm , og setter inn 2500 på matkontoen i måneden! 

SÅ det bare må bli sånn. Men jeg tar ungene til byen, og kjøper gjerne fiskekaker og bubble tea eller noe annet til de!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gift, to barn og eier hus sammen. Han tjener nesten 5 ganger mer enn meg. Jeg tjener veldig lite og han tjener godt. Vi setter alt inn på en felles konto, og sparing er også felles. Syns det er sært når par med felles barn har h er sin økonomi.

Anonymkode: 76354...6e0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener mest og vi deler faste utgifter 50/50 og jeg betaler alt for både mine barn og vårt felles barn.

Anonymkode: 3d161...89f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener nok 3-4gg så mye som min samboer.  Jeg står for 80% av alle utgifter for oss og hannes barn. Har tilstrekkelig med penger til egen sparing og det er min bolig vi bor i så synes det er helt greit å stå for mestparten av utgiftene.

Anonymkode: 8127a...4d2

Skrevet

Min mann tjener ca 10 ganger det jeg gjør, så han betaler det meste! Av faste utgifter betaler jeg min egen mobilregning og forsikring/årsavgift på bilen min. Har vært gift i maaaange år og aldri kranglet om penger!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han tjener ca 50% mer enn meg. Vi deler alt 50/50 og har ingen felles konto. De pengene som er til overs etter faste utgifter bruker vi som vi vil. Han har mye dyrere vaner enn meg, så jeg sparer faktisk mer pr mnd enn han. Han kjøper f.eks ofte dyr lunsj, har tre ganger så dyr bil, kjøper dyrt sportsutstyr hele tiden osv. Jeg shopper en del klær, men thats it.

Skulle vi fordelt skjevt, hadde det vært naturlig at han eier mer av huset, og det vil jeg ikke. Halve huset skal være mitt, og da må jeg betale halvparten også. Noe annet ville blitt feil for hans del, syns jeg (i tilfelle brudd).

Anonymkode: 0f8b8...1b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her tjener samboer mer enn 4 ganger så mye som meg. Han betaler egentlig omtrent alt. Han spør ikke hvor mye jeg har på konto eller holder regnskap over hvem som betaler hva, så har mulighet til å spare litt. Hvis det er noe jeg eller vi har lyst på, så spanderer han. Ellers bidrar jeg til regninger. 

Anonymkode: 841d5...03d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...