AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Kort fortalt: Har vikariat i en i bedrift som for tiden er hardt rammet av oljeprisnedgang og korona. Hun som jeg vikarierer for leverte i går oppsigelse. Jeg har nå fått tilbud om hennes faste stilling. Normalt sett hadde jeg da tenkt; herregud for en flaks i disse tidene vi er i nå! Men... Jobber kun med menn, eldre enn meg( er i begynnelsen av tredveårene) Arbeidsmiljøet er verre enn jeg har noengang vært borti. Sjefen er en psykopat som kan drite deg ut i møter helt uten forvarsel, har enorme humørsvingninger. Alle snakket dritt om alle, og bedriften sliter maks med med likviditeten. Kort fortalt. Det er ingenting annet positivt enn lønna og at jeg på papiret har en jobb. Men jeg gruer meg til å gå på jobb hver dag, føler meg utrygg og utilpass. Familiebedrift, så ingen HR avdeling å stole på. Jeg sover dårlig, konstant sliten og trist. Det går ut over barna, mannen, venner. Søker jobber hele tiden, men markedet er tøft! Har lite lån og en mann med trygg og god jobb. Men det et hullet i CV jeg bekymrer meg for. Har før dette vært stabil i to jobber hvor jeg var i 5+5 år (mistet siste i nedbmanning, derfor vikariat nå) Masterutdanning. Må jeg bare holde ut? Mens jeg søker jobber? Får helt angst av tanken på å fortsette her... Kan slutte i slutten av august og har sett på det som en lettelse. Men så kom dette tilbudet da. Innspill? Anonymkode: 65668...26d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Jobben skal ikke gå utover helse, livet generelt og trivselen. Det der høres ut som oppskrift på å ende opp med sykemelding etterhvert. Om det er så jævlig der, så kommer du til å møte veggen om du presser deg. I disse koronatiden så vil jeg tro at hull i cv lett kan bortforklares med korona. Vanskelig marked, vikariat tok slutt etc. Anonymkode: 447a1...149 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 Støtter den over. Om du/dere økonomisk kan klare dere uten den inntekten. Så hadde jeg ikke tatt i mot den. Anonymkode: 42fe3...73e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 En av farene ved å bli i et destruktivt miljø, er at du gjør en dårligere figur i et jobbintervju når du søker deg vekk, fordi du er helt nedkjørt. Men dropper du jobben, er det viktig å holde seg i aktivitet med ett eller annet utenfor heimen. Å være langtidsledig reduserer sjansen for å komme i arbeid igjen. Anonymkode: bfc7f...d11 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 Takk for forståelsesfulle svar 🙂 Er en del kurs jeg kan ta, på nett... Som er relevante for utdannelse og fremtidig jobb. Hvis NAV godkjenner det da. Mannen er også støttende, og sier vi skal klare det. Vi kan selge en bil, og kutte ned på forbruk. Merker at jeg har lite livsgnist og mot. Så tror absolutt dette kan gå utover fremtidige jobbintervju ja. ts Anonymkode: 65668...26d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 Pga usikre tider ville jeg nok takket ja, men søkt på alt av ledige stillinger samtidig. Dette fordi det er uvisst hvor lang tid det går før du får ny jobb, og fordi du tjener deg opp sykepengerettigheter ved å være/ha jobb. Altså for å beholde inntekten lenger frem i tid enn du vil gjøre om du sier opp. Så ville jeg evt forsøkt å forhandle litt på hjemmekontor hvis det er mulig. Dårlig arbeidsmiljø er drepen, men dårlig økonomi er ikke mye bedre. Sjekk opp hva du vil få av penger inn (og hva dere totalt vil ha av inntekt) opp imot hva dere har av utgifter. Og sjekk arbeidsmarkedet slik at du har en viss peiling på hva du begir deg på mtp yrke og tilgjengelighet der du bor. Sitter mannen din trygt i sin jobb, forresten? Tar du jobben kan du tenke 3 og 3 mnd frem i tid, dvs oppsigelsestiden. Og snart er det ferietid også. Er du heldig får du jobb raskt og trenger ikke holde ut så lenge. Anonymkode: ddef7...e32 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 Ville ikke takket nei til en fast stilling nå! Det er skyhøy arbeidsledighet... Si ja til stillingen, samtidig som du søker nye jobber.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pga usikre tider ville jeg nok takket ja, men søkt på alt av ledige stillinger samtidig. Dette fordi det er uvisst hvor lang tid det går før du får ny jobb, og fordi du tjener deg opp sykepengerettigheter ved å være/ha jobb. Altså for å beholde inntekten lenger frem i tid enn du vil gjøre om du sier opp. Så ville jeg evt forsøkt å forhandle litt på hjemmekontor hvis det er mulig. Dårlig arbeidsmiljø er drepen, men dårlig økonomi er ikke mye bedre. Sjekk opp hva du vil få av penger inn (og hva dere totalt vil ha av inntekt) opp imot hva dere har av utgifter. Og sjekk arbeidsmarkedet slik at du har en viss peiling på hva du begir deg på mtp yrke og tilgjengelighet der du bor. Sitter mannen din trygt i sin jobb, forresten? Tar du jobben kan du tenke 3 og 3 mnd frem i tid, dvs oppsigelsestiden. Og snart er det ferietid også. Er du heldig får du jobb raskt og trenger ikke holde ut så lenge. Anonymkode: ddef7...e32 Ja, mannen sitter trygt i statlig jobb. Jeg vil få utbetalt 19-20k i mnd fra nav. Mannens lønn dekker alle utgifter vi har nå, bortsett fra mat. Så vi vil klare oss greit. Men jeg aner ikke hvor lenge jeg vil måtte gå ledig. Har blitt headhuntet før, men det er jo helt andre tider nå. Og det er det å gå lenge uten jobb som bekymret meg mest... Har ansvar for barn også, så synes det er vanskelig, og er redd for å sitte der om ett år uten jobb og angre. Anonymkode: 65668...26d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #9 Skrevet 14. mai 2020 Jeg jobber også i et ekstremt dårlig arbeidsmiljø. Har holdt ut i 9 mnd - men søker på alt relevant som kommer ut. Jeg ville takket ja, kun pga tiden vi er i. Anonymkode: 44e87...88a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #10 Skrevet 14. mai 2020 5 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Ville ikke takket nei til en fast stilling nå! Det er skyhøy arbeidsledighet... Si ja til stillingen, samtidig som du søker nye jobber. Enig i denne. Dersom du sier opp selv eller takker nei til et tilbud får du 12 ukers karantene på dagpenger. Og det er normalt sett ikke lov å studere på dagpenger, men det er noen unntaksregler nå som gjelder frem til 31. August. Ville takket ja til jobben og søkt meg videre. Anonymkode: 4f0f5...2f3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #11 Skrevet 14. mai 2020 Har vært der selv, og det er kjempehardt. Men hvis det var meg ville jeg holdt ut og søkt andre jobber. Det var det jeg gjorde, og fikk en jobb jeg trives kjempegodt i:) ifht hull i cv’en tror jeg ikke det er et kjempestort problem nå, corona er god forklaring. Anonymkode: ce736...228
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kort fortalt: Har vikariat i en i bedrift som for tiden er hardt rammet av oljeprisnedgang og korona. Hun som jeg vikarierer for leverte i går oppsigelse. Jeg har nå fått tilbud om hennes faste stilling. Normalt sett hadde jeg da tenkt; herregud for en flaks i disse tidene vi er i nå! Men... Jobber kun med menn, eldre enn meg( er i begynnelsen av tredveårene) Arbeidsmiljøet er verre enn jeg har noengang vært borti. Sjefen er en psykopat som kan drite deg ut i møter helt uten forvarsel, har enorme humørsvingninger. Alle snakket dritt om alle, og bedriften sliter maks med med likviditeten. Kort fortalt. Det er ingenting annet positivt enn lønna og at jeg på papiret har en jobb. Men jeg gruer meg til å gå på jobb hver dag, føler meg utrygg og utilpass. Familiebedrift, så ingen HR avdeling å stole på. Jeg sover dårlig, konstant sliten og trist. Det går ut over barna, mannen, venner. Søker jobber hele tiden, men markedet er tøft! Har lite lån og en mann med trygg og god jobb. Men det et hullet i CV jeg bekymrer meg for. Har før dette vært stabil i to jobber hvor jeg var i 5+5 år (mistet siste i nedbmanning, derfor vikariat nå) Masterutdanning. Må jeg bare holde ut? Mens jeg søker jobber? Får helt angst av tanken på å fortsette her... Kan slutte i slutten av august og har sett på det som en lettelse. Men så kom dette tilbudet da. Innspill? Anonymkode: 65668...26d Si ja, lat som ingenting og søk på alt av interesse!! Anonymkode: 43430...1e8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Pga usikre tider ville jeg nok takket ja, men søkt på alt av ledige stillinger samtidig. Dette fordi det er uvisst hvor lang tid det går før du får ny jobb, og fordi du tjener deg opp sykepengerettigheter ved å være/ha jobb. Altså for å beholde inntekten lenger frem i tid enn du vil gjøre om du sier opp. Så ville jeg evt forsøkt å forhandle litt på hjemmekontor hvis det er mulig. Dårlig arbeidsmiljø er drepen, men dårlig økonomi er ikke mye bedre. Sjekk opp hva du vil få av penger inn (og hva dere totalt vil ha av inntekt) opp imot hva dere har av utgifter. Og sjekk arbeidsmarkedet slik at du har en viss peiling på hva du begir deg på mtp yrke og tilgjengelighet der du bor. Sitter mannen din trygt i sin jobb, forresten? Tar du jobben kan du tenke 3 og 3 mnd frem i tid, dvs oppsigelsestiden. Og snart er det ferietid også. Er du heldig får du jobb raskt og trenger ikke holde ut så lenge. Anonymkode: ddef7...e32 En psykopatisk sjef kan gjøre mye mer skade enn en periode med lite inntekt, så man bør revurdere når forholdene er -så- ille. TS skriver vel også at de sliter maks med likviditeten, så bedriften går med stor sannsynlighet dunken snart likevel. Psykopatisk sjef + stor sannsynlighet for ingen fremtid i bedriften likevel tyder på at man bør ta en periode med omskolering. Olje- og oljeservice kommer til å slite maks i årene som kommer. Anonymkode: b5688...388 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, mannen sitter trygt i statlig jobb. Jeg vil få utbetalt 19-20k i mnd fra nav. Mannens lønn dekker alle utgifter vi har nå, bortsett fra mat. Så vi vil klare oss greit. Men jeg aner ikke hvor lenge jeg vil måtte gå ledig. Har blitt headhuntet før, men det er jo helt andre tider nå. Og det er det å gå lenge uten jobb som bekymret meg mest... Har ansvar for barn også, så synes det er vanskelig, og er redd for å sitte der om ett år uten jobb og angre. Anonymkode: 65668...26d Når man sier opp selv, får man ikke dagpenger før det har gått 12 uker. Dere kan altså måtte risikere å leve nesten 3 mnd på én lønn.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #15 Skrevet 14. mai 2020 Jeg holdt ut i tre år på et aldeles forferdelig sted ved å tenke: - det er bare 37,5 timer per uke. Alle kvelder, helger, netter, morgener og ferier er mine. Jeg har mye mer fritid enn jeg er på jobb. - jeg får greit betalt. Denne drittjobben gir meg penger til å leve det livet jeg vil. Jeg har sykemeldings- og pensjonsrettigheter. - det er mye lettere å søke jobb når du er i jobb. Jeg ville ikke gjort det resten av livet, for å si det sånn, det er ganske tungt. Men i et knipetak kan det være verdt å rå-fokusere på det som er bra og stenge ut det som er dårlig, samtidig som man aktivt jobber for å endre situasjonen man er i. Anonymkode: ec472...c07 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #16 Skrevet 14. mai 2020 Jeg tenker at nå er jo tiden det passer å ha et hull i cv´n.. Alt kan bortforklares med korona Ikke la jobben gå ut over alt. Det finnes et sted hvor du også vil trives Anonymkode: 0f0b5...d6a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #17 Skrevet 14. mai 2020 Jeg holdt ut forrige oljekrise og ble utbrent i tre år. Var det verdt det? Ser fint ut på papiret (Siden jeg var i et ansettelsesforhold men delvis sykemeldt), men sliter fremdeles med hodet... tre tapte år i forhold til livsglede da. Og usikker på om jeg blir "normal" igjen. Anonymkode: 7ac58...0de
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #18 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: Når man sier opp selv, får man ikke dagpenger før det har gått 12 uker. Dere kan altså måtte risikere å leve nesten 3 mnd på én lønn. Har tidsbegrenset kontrakt som går ut av seg selv hvis jeg ikke takker ja til noe videre... ts Anonymkode: 65668...26d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #19 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg holdt ut i tre år på et aldeles forferdelig sted ved å tenke: - det er bare 37,5 timer per uke. Alle kvelder, helger, netter, morgener og ferier er mine. Jeg har mye mer fritid enn jeg er på jobb. - jeg får greit betalt. Denne drittjobben gir meg penger til å leve det livet jeg vil. Jeg har sykemeldings- og pensjonsrettigheter. - det er mye lettere å søke jobb når du er i jobb. Jeg ville ikke gjort det resten av livet, for å si det sånn, det er ganske tungt. Men i et knipetak kan det være verdt å rå-fokusere på det som er bra og stenge ut det som er dårlig, samtidig som man aktivt jobber for å endre situasjonen man er i. Anonymkode: ec472...c07 Men problemet er at jeg ikke klarer legge fra meg jobben. Store forventinger om overtid, flere kolleger har 200+ overtidstimer PR år... og man kommer aldri ajour. Jeg hater selve arbeidsoppgavene i tillegg til å hate selve stedet.... ts Anonymkode: 65668...26d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #20 Skrevet 14. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En psykopatisk sjef kan gjøre mye mer skade enn en periode med lite inntekt, så man bør revurdere når forholdene er -så- ille. TS skriver vel også at de sliter maks med likviditeten, så bedriften går med stor sannsynlighet dunken snart likevel. Psykopatisk sjef + stor sannsynlighet for ingen fremtid i bedriften likevel tyder på at man bør ta en periode med omskolering. Olje- og oljeservice kommer til å slite maks i årene som kommer. Anonymkode: b5688...388 Jeg har opplevd dårlig arbeidsmiljø og jeg har opplevd langtidsledighet med dårlig økonomi. Ingen av delene er noe å trakte etter. Arbeidsledighet fører også til depresjon for mange, så det er ikke nødvendigvis bedre å si opp jobben. Fordelen med å takke ja til fast stilling, er at om det blir for ille har man alltids muligheten til å snakke med en lege og evt få sykemelding. Da opprettholder man lønn og CVen ser like pen ut. Vil ikke legen sykmelde bør man absolutt vurdere å si opp. Man kan godt si at "nå er tiden man kan gå ledig," men det betyr ikke at jobbene står i kø når covid-19 er over. Det kan ta lang, lang tid å få jobb. Og samme hva man sier vil man alltid virke mer attraktiv i en søkeprosess om man allerede har en jobb. Vi mennesker sorterer kvalitet uten at vi er bevisste på det selv. Jeg hadde takket ja og samtidig søkt jobb. I tillegg ville jeg sett meg om etter studier eller kurs som kan øke attraktiviteten min på markedet. Anonymkode: ddef7...e32 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå