Gå til innhold

Hvor får man tak i svart ikke jordet stikkontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som går utenpå veggen? Jeg finner bare jordet.

85267F4E-9E61-4414-ADC0-2B37F06E7A05.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om det bare finnes jodete🤔 men det går an å male den gamle😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spraylakkert.

Anonymkode: e151b...bf3

Skrevet (endret)

Såvidt jeg vet er det ikke lov å selge ujordet stikkontakt lenger, men du kan plukke av plastdekselet og spraylakkere det svart hvis du absolutt må ha det svart. Jeg synes det blir litt stilig med slike hvite detaljer på mørke vegger.

Edit; Hvis du har funnet svarte jorda stikkontakter, går det fint an å bruke lampettledninger i dem, hvis det er det du vanligvis har i akkurat det stikket.

Endret av Minya
Skrevet
5 timer siden, Minya skrev:

Såvidt jeg vet er det ikke lov å selge ujordet stikkontakt lenger, men du kan plukke av plastdekselet og spraylakkere det svart hvis du absolutt må ha det svart. Jeg synes det blir litt stilig med slike hvite detaljer på mørke vegger.

Edit; Hvis du har funnet svarte jorda stikkontakter, går det fint an å bruke lampettledninger i dem, hvis det er det du vanligvis har i akkurat det stikket.

Det finnes mange boliger som ikke har jordet stikkonkatakt gjennom hele, og de får jo satt opp nye punkter uten å jording. For hele kursen må være jordet om så er.

Skrevet

Husk og at dersom du skal bytte selve stikkontakten og ikke bare dekselet så må du få en elektriker til å gjøre jobben.

Skrevet
15 minutter siden, nomore82 skrev:

Husk og at dersom du skal bytte selve stikkontakten og ikke bare dekselet så må du få en elektriker til å gjøre jobben.

Tenkte bare å endre dekselet ja. Bare fargen jeg vil endre på.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, nomore82 said:

Som @tdm900 er innom, hvis man gjør dette, så må alle kontakter på hele kursen også byttes (i følge NEK-400 er det vel). Noe å være obs på det også :)

Anonymkode: 29514...f79

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som @tdm900 er innom, hvis man gjør dette, så må alle kontakter på hele kursen også byttes (i følge NEK-400 er det vel). Noe å være obs på det også :)

Anonymkode: 29514...f79

Er du sikker? Virket av han på elkjøp at jeg bare kunne kjøpe nye. Men da det ikke finnes i svart så vel å male eller lakkere

Skrevet

Blanding av jordet og ujordet

Det skal ikke blandes ujordet og jordet utstyr eller stikkontakter i samme rom eller område. Dette vil kunne føre til at du kan berøre et ujordet elektrisk utstyr som har en jordfeil, samtidig som du berører et jordet elektrisk utstyr. Da vil du bli jordforbindelsen mellom det utstyret som ikke er jordet, og det som er tilkoblet jord. Dermed vil du bli utsatt for strømgjennomgang.

Ett unntak fra dette kan være der det i eldre boliger er åpen løsning mellom kjøkken og stue, hvor det da er stikkontakter med jord på kjøkkenet og uten jord på stuen. Dette er greit, så lenge det er en viss avstand mellom stikkontaktene på kjøkkenet og stikkontaktene på stuen. Det bør minst være et par meter mellom disse.

Dette er hentet fra Elsikkerhetsporalen!

https://www.elsikkerhetsportalen.no/jording/jordet-eller-ujordet/

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Belima skrev:

Blanding av jordet og ujordet

Det skal ikke blandes ujordet og jordet utstyr eller stikkontakter i samme rom eller område. Dette vil kunne føre til at du kan berøre et ujordet elektrisk utstyr som har en jordfeil, samtidig som du berører et jordet elektrisk utstyr. Da vil du bli jordforbindelsen mellom det utstyret som ikke er jordet, og det som er tilkoblet jord. Dermed vil du bli utsatt for strømgjennomgang.

Ett unntak fra dette kan være der det i eldre boliger er åpen løsning mellom kjøkken og stue, hvor det da er stikkontakter med jord på kjøkkenet og uten jord på stuen. Dette er greit, så lenge det er en viss avstand mellom stikkontaktene på kjøkkenet og stikkontaktene på stuen. Det bør minst være et par meter mellom disse.

Dette er hentet fra Elsikkerhetsporalen!

https://www.elsikkerhetsportalen.no/jording/jordet-eller-ujordet/

Nå har jeg både jordet og ikke jordet på stua. Dette visste jeg ikke noe om, men det var slik da jeg kjøpte.

Skrevet
Akkurat nå, kattiie skrev:

Nå har jeg både jordet og ikke jordet på stua. Dette visste jeg ikke noe om, men det var slik da jeg kjøpte.

Ja det er et problem at det er blandet, men ikke livsfarlig etter det jeg fikk ut av det jeg henviste til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...