Gå til innhold

Folk som driter i norsk lov og drar til utlandet for surrugatbaby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det galt å holde på sånn da? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, Moriamoria skrev:

Vel, nå utføres jo organdonasjon for å redde liv. Noe som ikke er tilfellet for surrogati.

Nei, det er ikke utenkelig at noen kvinner ville følt "et kall" om dette, men det ville sannsynligvis vært ekstemt få, og det vil være rimelig å anta at de ville hatt en nær relasjon til de som ønsket surrogati. For, hei, et ekstremt mindretall av oss mennesker ofrer liv og helse for totalt fremmede. 

Argumentet mot surrogati er at det er kjøp av kropp, og at kvinner kan bli utnyttet. Og som med organdonasjon handler surrogati om man er villig til å ofre noe for andre. At fattige får nyrene revet ut av kroppen i Asia, gjør ikke at vi forbyr det i Norge.

Hadde ikke trengt mer enn at 0,1- 0,5% av kvinner var villig For å dekke behovet, så det er nå greit. 

Skrevet

Vil da si at de respekterer norsk lov i aller høyeste grad. Det er jo ikke en lov i mot å benytte seg av surrogati i land hvor det er lov med surrogati. Loven sier at surrogati ikke skal foregå i Norge- og det gjør det jo ikke i de tilfellene😊 om det er rett eller ikke er en annen diskusjon, men drite i norsk lov? Nei, det gjør de ikke.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette er menneskehandel i ordets rette forstand, så det hyklersk at det ikke får noen konsekvenser når sexkjøp, som bare er kjøp av en tjeneste, straffes uansett hvor det gjøres. Hvor traumatisk må det ikke være for mange av disse kvinnene å få revet fra seg barnet de har båret på i 9 måneder med en gang det blir født?

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 6
Skrevet
23 hours ago, Anonymbruker3 said:

Dette er menneskehandel i ordets rette forstand, så det hyklersk at det ikke får noen konsekvenser når sexkjøp, som bare er kjøp av en tjeneste, straffes uansett hvor det gjøres. Hvor traumatisk må det ikke være for mange av disse kvinnene å få revet fra seg barnet de har båret på i 9 måneder med en gang det blir født?

Helt enig i at det er hyklersk.

Denne inndelingen i handlinger som er helt OK bortenfor norsk jord, og krav om å rette seg etter norsk lov i utlandet, burde skjerpes inn på overordnet EU-nivå.

Det må jo skape konflikter landende igjennom dersom denne anvendelsen av lovtekst skaper en Catch-22.

• Liker 3
Skrevet

Det som er helt sykt er at dette bryr ikke politiet seg selv om det er ulovlig men en 20-30 åring som kommer fra Amsterdam etter å ha røyket på coffe shops skal de bøtlegge. (Eller en frp politiker på en riga tur)

snakk om tankefeil og bortkastete ressurser samtidig som flere dyktige politifolk slutter i protest pga måten de opptrer på i takt med kriminaliteten øker her til lands.

• Liker 2
Gjest Sirkelen
Skrevet
På 14.5.2020 den 2.39, Moriamoria skrev:

Kan man ikke bare sette presedens, og si det sånn at om du har så skrudde verdier, at du bryter dine lands lover og forskanser deg og kjøper kroppen til ofte sårbarke kvinner i utlandet, så tar barnevernet babyen når dere lander i Norge og adopterer den bort til noen av de hyggelige foreldrene i den lange adopsjonskøen? Dette pluss ett år, kanskje. Og oppreisningssum til kvinnen og hennes familie. 

Er jo snakk om at det blir gjort i én sak, så blir det fort sluttt på denne åpenlyse ringeakten for norsk lov.

Hva tenker dere? 

Fengselsstraffen bør nok være høyere.

Skrevet
On 5/17/2020 at 11:53 AM, Blatter said:

Vil da si at de respekterer norsk lov i aller høyeste grad. Det er jo ikke en lov i mot å benytte seg av surrogati i land hvor det er lov med surrogati. Loven sier at surrogati ikke skal foregå i Norge- og det gjør det jo ikke i de tilfellene😊 om det er rett eller ikke er en annen diskusjon, men drite i norsk lov? Nei, det gjør de ikke.

Jo, de driter i norsk lov. De bryter den ikke, rent juridisk, fordi dette foregår i et annet land. Men de driter i de etiske prinsippene som ligger til grunn for lovutformingen i Norge.

Men om det er vanskelig å ta dem med gjennom lovgivning, så kan vi jo sende byråkratiet - jfr. barnevernet - på dem?

Det er jo ikke noe nytt i Norge å straffe folk utenfor rettsystemet. UDI er et annet eksempel. 

Virkelig forkastelig.

Ringeakt for kvinnen, barnet og svangerskapet. 

• Liker 1
Skrevet

Det er loven det er noe galt med.

Hva frie mennesker velger å gjøre med sin egen kropp har ikke staten noe med å bestemme over. Jeg får inntrykk av at staten ofte ser på befolkningen som en barnehage.

Det er vår plikt å bryte uetiske lover.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Stonegiant skrev:

Det er loven det er noe galt med.

Hva frie mennesker velger å gjøre med sin egen kropp har ikke staten noe med å bestemme over. Jeg får inntrykk av at staten ofte ser på befolkningen som en barnehage.

Det er vår plikt å bryte uetiske lover.

Staten har et ansvarsforhold for befolkningens helse. Det innebærer at staten har et ansvar i forhold til hva folk foretar seg med sin egen kropp og andres.

Endret av Klossmajor
Skrevet

Det er jeg sterkt uenig i.

Skrevet (endret)

Hadde det vært lovlig i Norge, ville de gjort det her. 

De ville tatt NIPT tidlig.

De ville tatt tidlig ul også.

Nå renner norske penger til utlandet på grunn av Krf. 

Barnevernet har ingenting i saken å gjøre. Har man så stort ønske om et barn at man går gjennom en krevende og langvarig og ikke minst dyr prosess, da er barnet elsket, ønsket og omgitt av kjærlighet allerede. Det er bare å bli glad for :)

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet

Jeg kunne ha gjort det selv om jeg hadde hatt problemer med å bære frem et barn. Men det er en kostbar prosess. Kan man tilby barnet et godt liv synes jeg ikke det er galt. Og tar seg av barnet uansett om det ikke er velskapt tvillinger e.l. Noen har helt syke sammenligninger her inne. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i utgangspunktet ganske nøytral i mitt syn på surrogati. Liker ikke helt tanken på at man betaler noen (ofte mindre bemidlede) for å bære fram et barn, føde det og gi det bort. Det er noe traumatisk ved det. Samtidig er jeg for at homofile skal få bli foreldre og tenkte at det hvertfall ikke er et problem for babyen å bli til via surrogati.

MEN etter koronaen kom, og jeg ser resultatet i disse babyfabrikkene i Ukraina feks, så blir jeg fysisk dårlig:( Dette er babyer som ikke har «eiere» enda, og hvem vet hva senskader de får av å ligge (og skrike alene) på disse salene med 20 andre babyer på ubestemt tid. Og jeg har endret syn. Dette er for risikabelt for barnet også.  Eneste jeg kunne godtatt var om det ble gjort i Norge og at damen ikke får noe økonomisk kompensasjon. At det var kun av ideelle grunner. Sikkert usannsynlig, men det er for mye grums i dette markedet. Bare for at rike mennesker skal få genetisk riktige barn...

• Liker 2
Gjest Snowhi
Skrevet
På 19.5.2020 den 1.50, Valentin skrev:

Det som er helt sykt er at dette bryr ikke politiet seg selv om det er ulovlig men en 20-30 åring som kommer fra Amsterdam etter å ha røyket på coffe shops skal de bøtlegge. (Eller en frp politiker på en riga tur)

snakk om tankefeil og bortkastete ressurser samtidig som flere dyktige politifolk slutter i protest pga måten de opptrer på i takt med kriminaliteten øker her til lands.

Man bøtelegger ikke noen som har røyket hasj i utlandet..

Skrevet
On 5/14/2020 at 2:39 AM, Moriamoria said:

Kan man ikke bare sette presedens, og si det sånn at om du har så skrudde verdier, at du bryter dine lands lover og forskanser deg og kjøper kroppen til ofte sårbarke kvinner i utlandet, så tar barnevernet babyen når dere lander i Norge og adopterer den bort til noen av de hyggelige foreldrene i den lange adopsjonskøen? Dette pluss ett år, kanskje. Og oppreisningssum til kvinnen og hennes familie. 

Er jo snakk om at det blir gjort i én sak, så blir det fort sluttt på denne åpenlyse ringeakten for norsk lov.

Hva tenker dere? 

På hvilken måte skulle dette være fordelaktig for meg?

Dere som på generelt grunnlag blir provosert over at folk ikke respekterer de maktovergrepene institusjonene våre representerer, får heller bare leve med irritasjonen, enn at jeg skal bruke skattepengene mine på barnevern helt unødvendig.

Tulling.

Skrevet
16 hours ago, Warum said:

Eneste jeg kunne godtatt var om det ble gjort i Norge og at damen ikke får noe økonomisk kompensasjon. At det var kun av ideelle grunner. Sikkert usannsynlig, men det er for mye grums i dette markedet. Bare for at rike mennesker skal få genetisk riktige barn...

Du har et veldig, veldig spennende hode.

Handlingen blir riktigere avhengig av geografisk lokalisering. Hmm. Det er riktigere for deg at kvinnen risikerer sitt liv på å bære fram andres barn, så lenge hun heller ikke får kompensasjon for risikoen. Hun skal utnyttes fullstendig.

Spennende. Virkelig.

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, GenmodifisertTomat skrev:

Du har et veldig, veldig spennende hode.

Handlingen blir riktigere avhengig av geografisk lokalisering. Hmm. Det er riktigere for deg at kvinnen risikerer sitt liv på å bære fram andres barn, så lenge hun heller ikke får kompensasjon for risikoen. Hun skal utnyttes fullstendig.

Spennende. Virkelig.

I Norge er ikke kvinner avhengig av å gjøre slike ting fordi vi har et velferdssystem som gjør at folk overlever. Så man kan være tryggere på at det er helt frivillig. Det samme mente jeg med at det ikke skal tjenes penger på dette. Ingen kvinne skal føle at dette kan være en utvei for økonomiske problemer, kanskje tilogmed hos andre i familien. Det å bære fram et barn, føde og gi det bort, er en veldig kompleks greie. Så jeg syns det er vanskelig å være helt for det. Men som sagt, var for det før. Men etter dette med Ukraina så fikk jeg en dårlig følelse.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Warum said:

I Norge er ikke kvinner avhengig av å gjøre slike ting fordi vi har et velferdssystem som gjør at folk overlever. Så man kan være tryggere på at det er helt frivillig. Det samme mente jeg med at det ikke skal tjenes penger på dette. Ingen kvinne skal føle at dette kan være en utvei for økonomiske problemer, kanskje tilogmed hos andre i familien. Det å bære fram et barn, føde og gi det bort, er en veldig kompleks greie. Så jeg syns det er vanskelig å være helt for det. Men som sagt, var for det før. Men etter dette med Ukraina så fikk jeg en dårlig følelse.

Men er det da å være surrogatmor som gir dem økonomiske vanskeligheter, eller er det en underliggende situasjon som bare er vanskelig? En bedrer jo da økonomien deres ved å la de være surrogatmor. Du fratar dem jo bare en inntektskilde.

Skrevet (endret)
23 timer siden, Snowhi skrev:

Man bøtelegger ikke noen som har røyket hasj i utlandet..

Ehhh..? 

vet om flere tilfeller hvor både lappen har gått pga manglende edruelighet uten at de har hvert i nærheten av en bil og der hvor de får bråk for å røyke i utlandet. 

selv har jeg måttet levere urinprøver i 1 år og mistet lappen pga jeg ble tatt med en joint i en røykpakke og fått brev hvor jeg manglet edruelighet og ble fotgjenger uten å ha kjørt bil. 

tror ikke du vet helt hva du snakker om gitt. Politiet bøtelegger og straffer som de vil om de får greie på at du har benyttet deg av rusmidler som er ulovlige i norge.

Endret av Valentin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...