Gå til innhold

Sønnen begynner på skolen. Hvordan er regler om klassekontakter, FAU osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvordan er reglene? Er det noe man MÅ være? Mannen jobber i norsjøen, så for han er det nok vanskelig å kunne delta på noe. Selv jobber jeg turnus. Og jeg HATER å snakke foran folk. Jeg forstår alle på ta sin del, men tenker jeg kan forberede meg litt når jeg vet hvordan reglene er?

Anonymkode: ebdb4...b4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer litt fra skole til skole, eller trinn til trinn. Klassekontakt er ikke så stort verv og man må ikke nødvendigvis prate foran alle. Her har man både gjort det sånn at frivillige har meldt seg og noen har da t o m tatt flere år, og det er satt opp klassekontakter for alle årene ved første foreldremøte. Man starter gjerne å spørre om frivillige, får man ikke nok, settes det gjerne bare opp noen og da fortrinnsvis noen som ikke har vært det før, for å dele på det. Det er som sagt ikke noe stort verv og noe man må påregne å stille opp på i løpet av podens skoletid.  Alle har mye å gjøre ellers, så det er liksom ikke noe godt argument for å slippe, dette er en bitteliten bit av det å være foreldre, akkurat som diverse andre dugnader.

FAU er gjerne et litt mer krevende verv og man er gjerne litt over middels engasjert dersom man tar på seg et slikt verv. Har aldri opplevd annet enn at folk har meldt seg frivillig til dette. Hos oss har det vært en pr trinn.

Anonymkode: bc389...86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen universelle regler for hvem som skal være klassekontakter, det er noe hver enkelt klasse finner ut av. I min sønns klasse er det alltid noen som melder seg frivillig, så det er ingen som trenger å tvinges.

Jeg er evig takknemdlig overfor de som melder seg, siden jeg har sosial angst. Prøver så godt jeg kan å gjøre jobben deres lettere ved å stille opp på alt annet.

Anonymkode: eca32...08a

• Liker 2
Skrevet

Er heller ikke utpreget gla i å snakke foran andre. Men sitter som klassekontakt og nestleder i FAU. Min går i andreklasse. Tanken min er å få det unnagjort mens det enda er såpass lite jobb, og når de virkelige takene begynner, altså arrangering av 17. Mai og andre arrangement, så har jeg gjort mitt. Har i utgangspunktet heller ikke den største kapasiteten, da jeg jobber turnus og er alene med min. Men har i alle fall gjort mitt. Regner med et år til i FAU, så gir jeg meg. 

Og det er ikke stort mer enn et par møter i FAU iløpet av året. Videreformidler referat fra møtene gjennom klassens Facebook-gruppe for foreldrene. 

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier, dette varierer. 
I klassen til min yngste var det noen sterke stemmer som var veldig opptatt av at alle måtte ta sin tørn som klassekontakt, så de satt opp en oversikt allerede i 1.klasse over hvordan dette kunne fordeles. Dette syns jeg blir helt feil!
Jeg mener at et slikt verv er noe man må ta på seg frivillig, da det ikke er noen som er tjent med å ha klassekontakter som sitter på tvang uten å ha noe ønske om å gjøre noe. 
De beste klassekontaktene er de som ønsker å være det og som har litt energi på dette. 
Når det er sagt så er ikke jobben som klassekontakt mer enn det du legger i det selv. Noen gjør masse og setter i gang med en hel del, mens andre er mer usynlige. 
Jeg har vært klassekontakt i flere år til sammen for mine barn og har likt det hver gang.

(Jeg klarte å få endret "regelen" om at alle måtte bidra i klassen til yngstemann, da.....det var heldigvis et flertall som var enige med meg og dermed løste det seg på annen måte.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig, her bruker de håndsopprekning. 

Anonymkode: baab3...5ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er trinnkontakt og i FAU. Barnet mitt går i 2.trinn. Tok på meg jobben nå som det ikke var så mye av arrangementer. Det blir mer jobb senere når de skal arrangere 17.mai, juleball, avslutningsturer osv. Dersom vi skal ha komiteer til sommerfest feks, delegerer jeg arbeidet videre til frivillige som melder seg. FAU møte har vi en gang i mnd. 

Anonymkode: 37425...40e

Skrevet

Når det gjelder klassekontakter hos oss så går det alltid på frivillighet, håndsopprekning og som regel så er det de samme som går igjen for ingen nye melder seg. :P Men det er greit nok, veldig lite arbeid hos oss, har ikke hatt noen problemer med noe ennå så er ikke mye vi må gjøre. Eneste er når det har vært dødsfall så er det vi som fikser blomster og samler inn penger fra klassen.

FAU er det og slik at når man har meldt seg så blir man ikke kvitt vervet med det første. Mye mer jobb og møter i FAU enn som klassekontakt så hvis du skal velge noe du føler du må gjøre så er klassekontakt et godt valg.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det ingen som ville så det endte med å starte på toppen av klasselista. To som klassekontakter og en til FAU. De som var klassekontakter eller FAU representant i det året klassen hadde ansvaret for 17 mai hadde visstnok helt vilt mye å gjøre. Så om du skal melde deg frivillig, så sørg for å gjøre det tidlig i løpet, da er det det minst å gjøre. 

Anonymkode: 28a89...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole er alle klassekontakt i løpet av barneskolen. Dette går alfabetisk. Det er såpass mange elever på hvert trinn, at det blir rundt 8 foreldre hvert år. 

Anonymkode: 0891f...974

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig. Her var moren min alltid den som tok ansvar fordi flesteparten av foreldrene ikke kunne brydd seg mindre om å hjelpe til slik at barna fikk samlet inn til klassetur etc. Så man kan nok la være å delta i barnets klasseliv om man vil. 

Anonymkode: bede0...dda

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det samme damene som går igjen hele tiden, de i «mamma-klikken». De tilbyr seg som om de skulle vært martyrer, men om andre sier at se kan gjøre det, forter de seg å si at det nok er best at de gjør det siden de har gjort det før og «kan det». 

Anonymkode: aa4ee...f88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett lite tips er å melde seg som klasdekontakt i ett av de første årene. Som regel mindre arbeid. 😉 her tar klassekotaktene imot evt saker til foreldremøte og fau (Her er klassekontakter automatisk med i fau) ellers fikser en klassekassa, og gir lærer en liten oppmerksomhet når det er jul og sommer. Ellers har de organisert noe sosialt med klasse og foreldre en gang i året. (Feks grilling på ett lokalt tursted. Etc)

Anonymkode: 9d624...428

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det frivillig. Hadde noen kommet til meg å sagt at nå MÅ du ta på deg dette vervet hadde jeg sagt klart i fra om at det har jeg ikke mulighet til. Jobber fulltid, er alene med barn og hverdagen går knapt nok opp uten ekstra verv. Stiller selvfølgelig på dugnad, baker kaker til 17. mai også videre - men mer enn det har jeg ikke mulighet til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...