Gå til innhold

Mørkeblå bunad (lik Oslo 2013)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forelsket meg fullstendig i den mørkeblå bunaden fra Oslo. Jeg klarer ikke slutte å ønske meg den til tross for at jeg ikke har tilhørighet i Oslo, og derfor ikke egentlig vil ha den. Så prøver meg på et long shot her som sikkert vil bli trampet ihjel av bunadspolitiet, men la gå.

Finnes det en annen bunad som likner på den mørkeblå Oslobunaden?

Jeg har slekt fra ganske mange ulike steder i landet, men ingen nord for Trondheim. Selvom jeg elsker den drakten fra Oslo vil jeg ikke ha en bunad jeg overhodet ikke har noen form for tilhørighet til. (Men altså, jeg elsker den så mye at jeg nesten vurderer å flytte til Oslo bare sånn at jeg har en grunn til å kjøpe den...)

Anonymkode: 7f9ee...670

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal kjøpe den, til og med husfliden sier at de reglene ikke er så viktig lenger. 

Anonymkode: aabea...277

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du liker med den? Fasongen eller broderier? Synes fasongen/stoff ser ut som mange bunader på Vestlandet. Feks Ørsta-bunad (kommune med ca. 10 000 innbyggere, så kanskje rart å troppe opp i den). Bergens drakt ligner litt. 

Hvorfor ikke gå for Oslo-bunad? Dersom du møter bunadspolitiet, si du har arvet den av en tante/kusine/venninne som bor i Oslo...? 

Anonymkode: 8f59f...4d2

• Liker 1
Skrevet

Hva med lundebybunaden? Den har jo en del fellestrekk med oslobunaden, mørkeblå liv og stakk og broderier på alle deler. Lundebybunaden regnes som en åpen bunad, så den kan brukes av alle uansett hvor i landet man kommer fra, uten at noen vil stille spørsmål ved det. Jeg vet ikke hvor i landet du har slekt, men mørkeblå bunader med broderier finnes for eksempel i Østfold, Røyken, Lier og Gudbrandsdalen, og det var bare de jeg kom på nå uten å søke.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange mørkeblå bunader med broderier, men hva er det du liker med den? Akkurat den buede formen over brystet kan jeg ikke huske å ha sett noen andre steder, men om det kan være en skarpere kant der, er det mange muligheter. Hvis blomstene skal være ekte har du færre muligheter enn om det er greit med blomstret mønster. Hvis broderiene på skjorta er viktig, har du nok enda færre muligheter.

Altabunad og graferdrakt har skarpe kanter over bryst mens hvalerdrakta er helt annerledes igjen. 

Anonymkode: 4469b...7a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...