AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Del Skrevet 13. mai 2020 Når er det best økonomisk å få sykemelding? Baby er 6 mnd, permisjonen går ut i slutten av mai. Skal i utgangspunktet ha 4 uker ferie, deretter 8 uker ulønnet før jeg skal begynne i jobb. Grunnet fødselsskader kan jeg ikke begynne i jobb etter planen, og må ha sykemelding. Jeg klarer å ivareta barnet i hverdagen - derfor er jeg ikke sykemeldt fra permisjonen - men jeg kan på ingen måte jobbe. Så spørsmålet er om jeg bør gå til legen og få sykemelding nå, slik at den starter direkte etter perm - eller bør jeg ta det etter ferien? å bli sykemeldt etter ulønnet perm er vel ikke bra, da får jeg vel lite/ingen sykepenger? Noen som vet? Jeg blir ikke bedre før operasjon, og får ikke operasjon før baby er 1 år. Derfor «vet» jeg at jeg ikke kan jobbe om en/to/tre mnd. Anonymkode: 7f905...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Del Skrevet 13. mai 2020 Høres merkelig ut. Du vil vel bare ha mer tid med baby og får ta ulønnet permisjon som alle andre. Anonymkode: a4df3...59f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Del Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres merkelig ut. Du vil vel bare ha mer tid med baby og får ta ulønnet permisjon som alle andre. Anonymkode: a4df3...59f Skjerp deg! Anonymkode: 183cc...ed0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #4 Del Skrevet 13. mai 2020 Hør med legen din hva som er best. Anonymkode: 183cc...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #5 Del Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres merkelig ut. Du vil vel bare ha mer tid med baby og får ta ulønnet permisjon som alle andre. Anonymkode: a4df3...59f Ingen lege kommer til å sykemelde meg for å «ønske mer tid med baby» 😛 Har heldigvis en fastlege som er fullt oppdatert og kjenner min situasjon, og har sagt at jeg bare må ringe for sykemelding Anonymkode: 7f905...0a9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Del Skrevet 13. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når er det best økonomisk å få sykemelding? Baby er 6 mnd, permisjonen går ut i slutten av mai. Skal i utgangspunktet ha 4 uker ferie, deretter 8 uker ulønnet før jeg skal begynne i jobb. Grunnet fødselsskader kan jeg ikke begynne i jobb etter planen, og må ha sykemelding. Jeg klarer å ivareta barnet i hverdagen - derfor er jeg ikke sykemeldt fra permisjonen - men jeg kan på ingen måte jobbe. Så spørsmålet er om jeg bør gå til legen og få sykemelding nå, slik at den starter direkte etter perm - eller bør jeg ta det etter ferien? å bli sykemeldt etter ulønnet perm er vel ikke bra, da får jeg vel lite/ingen sykepenger? Noen som vet? Jeg blir ikke bedre før operasjon, og får ikke operasjon før baby er 1 år. Derfor «vet» jeg at jeg ikke kan jobbe om en/to/tre mnd. Anonymkode: 7f905...0a9 Du mister alle rettigheter når du har mer enn 14dager ulønnet permisjon så du må få sykemelding i boks FØR du kommer til den ulønnet permisjonen. Anonymkode: c7840...0fe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #7 Del Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen lege kommer til å sykemelde meg for å «ønske mer tid med baby» 😛 Har heldigvis en fastlege som er fullt oppdatert og kjenner min situasjon, og har sagt at jeg bare må ringe for sykemelding Anonymkode: 7f905...0a9 Nå kan nav heldigvis bestride den. Noe de kommer til å gjøre om du har lagt inn i planen at du skal ha ulønnet permisjon. Anonymkode: a4df3...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #8 Del Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mister alle rettigheter når du har mer enn 14dager ulønnet permisjon så du må få sykemelding i boks FØR du kommer til den ulønnet permisjonen. Anonymkode: c7840...0fe Takk for svar. Var det jeg trodde. Men har ferie noen påvirkning? Altså hvorvidt jeg har ferie når jeg blir sykemeldt eller ikke? Anonymkode: 7f905...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #9 Del Skrevet 13. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå kan nav heldigvis bestride den. Noe de kommer til å gjøre om du har lagt inn i planen at du skal ha ulønnet permisjon. Anonymkode: a4df3...59f Det må de bare gjøre. Jeg har alt på det rene. Anonymkode: 7f905...0a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #10 Del Skrevet 13. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå kan nav heldigvis bestride den. Noe de kommer til å gjøre om du har lagt inn i planen at du skal ha ulønnet permisjon. Anonymkode: a4df3...59f Dette er det faktisk stor sjanse for at vil skje. En venninne opplevde det. Det ble stilt spørsmål om hvorfor hun ikke var sykemeldt tidligere om hun var såpass dårlig. Var mye styr fram og tilbake Anonymkode: a61cf...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #11 Del Skrevet 13. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er det faktisk stor sjanse for at vil skje. En venninne opplevde det. Det ble stilt spørsmål om hvorfor hun ikke var sykemeldt tidligere om hun var såpass dårlig. Var mye styr fram og tilbake Anonymkode: a61cf...cdc Hvordan endte det? Kan godt hende det skjer, men ifølge både eksperten som har oppfølgning av meg og fastlegen min så er nav mye strengere på sykemelding under permisjon og fra jobb. Ved sykemelding fra permisjon krever de jo at man ikke kan ta seg av barnet.. Det kan jeg jo. Men jeg kan ikke gjøre jobben min 🤷🏽♀️ Anonymkode: 7f905...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #12 Del Skrevet 13. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan endte det? Kan godt hende det skjer, men ifølge både eksperten som har oppfølgning av meg og fastlegen min så er nav mye strengere på sykemelding under permisjon og fra jobb. Ved sykemelding fra permisjon krever de jo at man ikke kan ta seg av barnet.. Det kan jeg jo. Men jeg kan ikke gjøre jobben min 🤷🏽♀️ Anonymkode: 7f905...0a9 Det endte med at hun fikk det igjennom, men hadde ikke jobben vært den som utbetalte lønn ville hun gått lang tid uten lønn (ville selvfølgelig fått etterbetalt). Så det kan være lurt å ha i bakhodet. Ja, hvis far skal ta over permisjon krever det mer enn sykemelding og man skal være helt ute av stand til å ta seg av baby. Så det utgår jo for din del. Forhåpentligvis går det knirkefritt, men greit å vite om at nav kan bli kranglete. Anonymkode: a61cf...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #13 Del Skrevet 13. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det endte med at hun fikk det igjennom, men hadde ikke jobben vært den som utbetalte lønn ville hun gått lang tid uten lønn (ville selvfølgelig fått etterbetalt). Så det kan være lurt å ha i bakhodet. Ja, hvis far skal ta over permisjon krever det mer enn sykemelding og man skal være helt ute av stand til å ta seg av baby. Så det utgår jo for din del. Forhåpentligvis går det knirkefritt, men greit å vite om at nav kan bli kranglete. Anonymkode: a61cf...cdc Nettopp. Tusen takk for svar! Vi har jo spart opp til at jeg skal ta to måneder uten lønn, så vi har jo litt sparepenger hvis noe skjærer seg. Håper vi slipper det, men uansett greit å være forberedt på ja Anonymkode: 7f905...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #14 Del Skrevet 13. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen lege kommer til å sykemelde meg for å «ønske mer tid med baby» 😛 Har heldigvis en fastlege som er fullt oppdatert og kjenner min situasjon, og har sagt at jeg bare må ringe for sykemelding Anonymkode: 7f905...0a9 Hvorfor har dere ikke snakket om dette allerede da, om du alt vet at du ikke kan begynne i jobb før barnet er 1 år? Anonymkode: 33800...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #15 Del Skrevet 13. mai 2020 Du bør sykemeldes før ferien starter opp. Da er du sikker på at du er godt innenfor mtp rettigheter til sykepenger osv. Anonymkode: d3164...625 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #16 Del Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Var det jeg trodde. Men har ferie noen påvirkning? Altså hvorvidt jeg har ferie når jeg blir sykemeldt eller ikke? Anonymkode: 7f905...0a9 Ferien er vel lønnet av bedriften, men for å ha det ryddigst mulig så ville jeg gått og ordna deg sykemeldingen som legen din har vært klar på at du trenger helt siden den alvorlige fødselsskaden som du trenger operasjon for å fungere fra oppstod. Ikke vent med det fordi det får bare det til og virke som om det er planlagt selv om det egentlig er bare du som har holdt igjen fra det opplagte. Jeg håper ikke skaden vil skape trøbbel resten av livet. Anonymkode: c7840...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #17 Del Skrevet 13. mai 2020 Eller lønnet og lønnet, det er vel med deg som med andre at de trekker deg i juni for de dagene som er på ferien og så får du disse pengene tilbake i ferien, ergo "du lønner deg selv" egentlig. Uansett så bør du ordne sykemelding kjappest mulig. Anonymkode: c7840...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #18 Del Skrevet 13. mai 2020 Få sykemeldingen før ferien din. Da får du de 4 ukene du skulle hatt i ferie yilgode. Anonymkode: e5e55...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. mai 2020 #19 Del Skrevet 14. mai 2020 Vill ordnet med sykemelding nå ja, og søkt sykepenger fra permisjonen er over. Ferien tar du ut hvis du faktisk skal ha ferie (reise bort el.l). Du er ikke forpliktet til å ta ulønnet permisjon selv om det var det du egentlig hadde planlagt. Det er ingen som kan pålegge deg det. Varsle heller arbeidsgiver om at du ikke skal ha ulønnet pga sykemelding. Er du ikke arbeidsfør skal du sykemeldes, enkelt og greit. Å ta ut ulønnet permisjon er idioti akkurat nå! Du har rett på sykepenger under ulønnet permisjon, men langt mindre enn du ellers ville fått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #20 Del Skrevet 14. mai 2020 Jeg hadde store fødselsskader, begge internt og eksternt som krevde flere operasjoner og var tilbake på jobb etter permisjonen min var ferdig. Om du er såpass ødelagt at du ikke kan jobbe (spesielt hvis jobben kan tilrette jobben for deg) er det merkelig at du kan ta være på ungen. Husk at NAV er ekstremt nå. Om de finner ut at jobben kunne ha tilrettlagt arbeid for deg mister du sykepenge grunnlag. Kanskje du blir heldig da. Men de kommer til å synes det er veldig rart du klarer å ta ferie og ulønnet jobb og på slutt er sykemeldt rett frem til barnet begynner i barnehagen. Anonymkode: 8f910...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå