AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Skrevet 13. mai 2020 For litt over et år siden ble jeg utsatt for et overgrep. Etter dette klarer jeg ikke tanken på at noen tar på meg der nede. Jeg burde likevel dratt til gynekologen pga noen problemer. Noen som har erfaring med dette? Bør jeg fortelle om det på forhånd? Hva blir gjort på en gynekologisk undersøkelse? Blir uvel av tanken på at noen putter inn gjenstander i meg. Anonymkode: 49860...d7a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Skrevet 13. mai 2020 Ja, fortell det til gynekologen. Trenger ingen detaljer utover det du selv ønsker å dele. Bare si "ubehagelig opplevelse" og gå rett på hvor du føler du har sperrer og hvordan de arter seg. Denne har taushetsplikt, kompetanse og sannsynligvis erfaring med overgrep. Og det er så mye bedre å ta kontrollen over situasjonen heller enn at du skal sette deg og dine grenser på sidelinjen, og prøve å "holde ut" og dermed stå i fare for at hele undersøkelsen føles som nytt overgrep. Anonymkode: 9f9da...80d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Skrevet 13. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: For litt over et år siden ble jeg utsatt for et overgrep. Etter dette klarer jeg ikke tanken på at noen tar på meg der nede. Jeg burde likevel dratt til gynekologen pga noen problemer. Noen som har erfaring med dette? Bør jeg fortelle om det på forhånd? Hva blir gjort på en gynekologisk undersøkelse? Blir uvel av tanken på at noen putter inn gjenstander i meg. Anonymkode: 49860...d7a https://nhi.no/sykdommer/kvinne/undersokelser/gynekologisk-utredning/ Anonymkode: 533f0...bdd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #4 Skrevet 13. mai 2020 Jeg ville bare si at jeg har også opplevd overgrep, føler deg virkelig og gruer meg til dagen jeg må fare dit. Ville bare si lykke til, du er sjukt sterk❤️ Anonymkode: d3e8d...1e9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #5 Skrevet 13. mai 2020 Jeg har det hos gyn som jeg har det hos tannlegen, jeg må vite alt det hun gjør, før hun gjør det. Det hjelper veldig på at jeg har både en tannlege og en fastlege (som også fungerer som en gyn) begge er dyktige, gode forståelsefulle kvinner. Hos tannlegen brekker jeg meg svært lett og er redd, redd for objekter i munnen, redd for brekninger osv. Hos legen (gyn) er jeg og passe redd. Men det hjelper veldig på at de er utrolig omsorgsfulle i måte en de utfører yrket sitt på. Uansett, det som hjelper meg hos gyn er; * jeg går med skjørt/kjole så jeg slipper å ta av meg alt og således ikke føle meg så naken. *Jeg hører på musikk som jeg liker, snur hodet til siden og "kobler ut", så gir legen meg et lite vink ved å klappe meg litt på låret når vi er ferdig. *Jeg har klart å åpne meg litt opp for lege/min gyn slik at hun vet det er "noe mørkt" der... Og med det virker det som at hun forstår langt mer enn jeg har sagt så hun er utrolig forsiktig og nesten litt god når jeg har slik intim undersøkelse. *Og igjen, hun viser meg/forklarer meg alt som skal gjøres igjennom undersøkelsen, hun forteller meg at jeg når som helst kan lukke beina sammen og så er vi ferdige. * Jeg har i tillegg en gjenstand jeg holder i hendene, en ting som forteller meg at nåtid er nåtid, og jeg prøver å forholde meg til denne gjenstanden ved å kjenne på formen, teksturen og gode minner knyttet til denne gjenstanden (Det kan være en eikenøtt jeg plukket på en skogsti for noen dager siden, eller en flaskekork eller hva som helst.. Det er stortsett mine triks... Du må nødvendigvis ikke fortelle alt i detalj men kanskje gi et lite hint at noe har skjedd deg. Ved en slik undersøkelse sjekker de stortsett kjønnssykdommer, celleforandringer, de undersøker dette ved veginalspekulum, det vil si et "gakk gakk nebb" (please søk på Google fremfor min forklaring 😅) som de fører inn i skjedeåpningen og hever litt slik at gynekologen kan se og nå lengre inn. De tar celleprøver ved hjelp av vattpinner (stor q tips) skraper noen celler av innsiden av skjedeveggen din, dette gjør ikke direkte vondt men kan føles ubehagelig. Gynekologer kan og undersøke deg nærmere med en ultralyd men det er ikke alle som trenger det, jeg har bare gjort det en gang da jeg var i begynnelsen av svangerskapet mitt som jeg ønsket å avslutte. Langt svar kanskje, men det viktigste er å gi et hint om ikke hele historien til gyn, de er opplært, og har enorm kompetanse til å gi deg den beste pleie og undersøke. Og kanskje ikke mine tips funker for deg, vi er jo så forskjellige men jeg håper det går bra med deg og ønsker deg lykke til Anonymkode: 62b5a...86a 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå