AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Skrevet 13. mai 2020 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? 2. Hvor lenge gikk du til behandling? 3. Hvor ofte gikk du til behandling? 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Takk for alle svar. Anonymkode: c8666...662
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Skrevet 13. mai 2020 Trenger du to tråder om dette? Anonymkode: 64bb4...097
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Skrevet 13. mai 2020 Gikk til psykolog 3 ganger (+2 ganger hos DPS). Siste gangen informerte jeg om at jeg hadde lagt noen planer som ganske drastisk ville endre livet mitt (escapeism..), og da var jeg "tydeligvis ikke deprimert lenger og trenger ikke timer lenger kanskje?". Var bare samtaler, så kan ikke se hvordan det ville hjulpet... Midt i det så droppa jeg ut av studiet. Og etter det har jeg prøvd selvmord flere ganger, føler det bare går nedover men nå flytter jeg i hvert fall til et annet land, kanskje jeg blir mindre deprimert da Anonymkode: 0d911...46f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #4 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? 2. Hvor lenge gikk du til behandling? 3. Hvor ofte gikk du til behandling? 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Takk for alle svar. Anonymkode: c8666...662 Hva er moderat depresjon? Har vært 100% sykemeldt i 6 mnd nå grunnet depresjon. Har ikke hatt time hos psykolog enda grunnet masse rot og koronna, men har hatt e-mestringskurs, og det var mer en belastning enn hjelp så det måtte jeg slutte på. Venter på å få time hos psykolog. Er lenge til jobb/ aktivitet er tema enda. Dette er første gang jeg er deprimert. Anonymkode: d74cf...109
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #5 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? Nei, aldri vært innlagt, har aldri ønsket det. 2. Hvor lenge gikk du til behandling? Begynte å gå til BUP som 13 åring, overført til DPS som 19 åring, slutta hos psykolog (ikke frivillig akkurat) som 24 åring. 3. Hvor ofte gikk du til behandling? En gang i uka. I perioder kunne det gå to uker mellom. I bedre perioder kunne jeg gå bare 2 ganger i måneden (dette var derimot ikke så ofte). 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? Ja. Variabel arbeidsmengde pga ikke fast stilling. Prøvd å gå skole, men det har jeg ikke taklet. 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? Kognitiv samtaleterapi. Gikk en periode i kunstterapi. 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Det ordner seg alltid. Enten så går det bra eller så går det over. Klisjè men sant. Takk for alle svar. Anonymkode: c8666...662 Anonymkode: c155c...f6a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Skrevet 13. mai 2020 Depresjonsmestringskurs via kommunen. Legen ville sykemelde meg, men det å gå på jobb å være sosial reddet meg. Anbefaler å jobbe uansett, ting blir ikke bedre av å sitte hjemme.. Å være i aktivitet er viktig, da sover man bedre om natten og man blir ikke liggende å gruble. Dette fungerte ihvertfall for meg ❤ Anonymkode: ec899...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #7 Skrevet 13. mai 2020 Jeg har dystymi, altså kronisk moderat depresjon. Har ikke vært innlagt, men fikk piller på DPS. Jeg har ikke fått behandling, noe jeg tror jeg trenger, men da en behandling som går på følelsesregulering. For meg er jobb og aktivitet viktig, ettersom det opprettholder rutiner. Har ikke så mange råd å gi deg bortsett fra at det for min del i hvert fall IKKE hjelper å være arbeidsløs. Da blir alt verre. Anonymkode: 73599...c2d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #8 Skrevet 13. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depresjonsmestringskurs via kommunen. Legen ville sykemelde meg, men det å gå på jobb å være sosial reddet meg. Anbefaler å jobbe uansett, ting blir ikke bedre av å sitte hjemme.. Å være i aktivitet er viktig, da sover man bedre om natten og man blir ikke liggende å gruble. Dette fungerte ihvertfall for meg ❤ Anonymkode: ec899...c8b Det er din mening, men er nok ikke det beste for alle. Man blir jo ikke sykemeldt i mnd vis hvis det hadde vært bedre og gå på jobb. Anonymkode: d74cf...109 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #9 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? 2. Hvor lenge gikk du til behandling? 3. Hvor ofte gikk du til behandling? 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Takk for alle svar. Anonymkode: c8666...662 1. Ble aldri innlagt heldigvis 2. Går fortsatt til behandling, har vert 3 år nå, men det er mest sannsynlig fordi moderat depresjon ikke er den eneste diagnosen min. 3. Startet med 2 ganger i uken hos BUP i et halvt år, så en gang i uken i to, nå går jeg til DPS og har en gang annenhver uke for samtaleterapi og går også en gang annenhver uke for en annen behandling for en annen diagnose. 4. Går fortsatt skole 5. Samtale terapi, hadde en del interpersonlig psykoterapi og metakognitiv terapi (denne er mer for angst) 6.Få hjelp! Snakk med noen, det hjelper utrolig mye! Og om du får en psykolog som du ikke føler du kan være helt ærlig med så er det ingen skam i å bytte, de skjønner det 100%, de bryr seg bare om at du skal bli bedre! Anonymkode: 939b2...133
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #10 Skrevet 13. mai 2020 Jeg er stort sett deprimert, men i varierende grad, så har jo gode perioder og. Og få svært dårlige perioder. Gikk til psykolog for noen år siden, da jeg var suicidal, det hjalp jo litt å ha noen å prate med da det sto på som verst. Men følte ikke at jeg fikk stort utbytte av det. Jeg var sykemeldt da, grunnet fysisk sykdom. Og det var og årsaken til at depresjonen ble så ille. Jeg har aldri vært innlagt. Anonymkode: d2399...242
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #11 Skrevet 14. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? 2. Hvor lenge gikk du til behandling? 3. Hvor ofte gikk du til behandling? 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Takk for alle svar. Anonymkode: c8666...662 Moderat depresjon har jeg hatt. Vanligvis er jeg lett deprimert. Har vært tre runder til samtaleterapi. Prøvd ssri et par tre ganger, vet ikke om det virket. Jeg blir deprimert av for mye sosial omgang som ikke gir mestring. Dvs mestrer jeg det sosiale er det positivt for meg, men stort sett får jeg bare vonde følelser sammen med andre. Når jeg da må tilbringe mye tid med forskjellige folk i jobbsammenheng og privat kan det ende med at depresjonen øker. Jævlig trist egentlig da jeg føler det sånn selv med de nærmeste. Føler de ikke liker meg, at jeg sier og gjør ting feil og sliter med tanker etterpå om hvor dum jeg er. Har egentlig gitt opp å få noe hjelp/komme ut av det. Prøver å fokusere på det jeg mestrer og ta vare på bekreftelser fra andre. Hvorfor lurer du? Har du ting som plager deg og ønsker å skaffe hjelp? Anonymkode: 9ff07...05a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? 2. Hvor lenge gikk du til behandling? 3. Hvor ofte gikk du til behandling? 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Takk for alle svar. Anonymkode: c8666...662 1. Har bipolar lidalse 2. Har vært innlagt 4 ganger med moderat/ alvorlig depresjon. Ellers årevis ved poliklinikk.. 2. Fra jeg var 14-21 og fra jeg var 28- nå (30 årene) 3. Varierende. Alt fra 1 gang per uke til 5 dager per uke 4. jobber/ studerer ved siden av ja 5. samtaler. 6. Ta i mot den hjelpen du tilbys, stå på kravene og be om mer hjelp om du trenger! Følg behandler/ lege sine anbefalinger. De vil ditt beste Anonymkode: 55a15...0c9
Purple_Pixiedust Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 Jeg har dystimy som vil si kronisk, lettere depresjon også har jeg tilbakevendende depressiv lidelse som varierer fra moderat til alvorlig depresjon. Har andre lidelser i tillegg. Når jeg er alvorlig deprimert så blir jeg vanligvis innlagt da det er fare for alvorlig skade eller selvmord da. Har for det meste vært akuttinnlagt, men også noen planlagte runder på DPS. Hvis din moderate depresjon har vart over lang tid og det er i den grad at det går ut over jobb og funksjonsnivå i tillegg til at poliklinisk behandling kombinert med medisin og fysisk aktivitet ikke har hjulpet nok så kan det være en mulighet å få bli henvist til planlagt innleggelse på DPS. Bortsett fra dessverre regelmessige innleggelser så har jeg poliklinisk behandling hver uke og oppfølging av kommunal psykiatritjeneste to ganger i uken. I tillegg ringer jeg behandleren jeg har i akuttpsykiatrien ved behov. Sånn ellers så er virkelig noe av det viktigste du kan gjøre for å motvirke depresjonen fysisk aktivitet, sunt kosthold og god søvnhygiene. Dette kan være vanskelig når man er deprimert, men det er veldig viktig.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? Nei 2. Hvor lenge gikk du til behandling? Gikk ikke til behandling 3. Hvor ofte gikk du til behandling? Var hos legen 3 ganger totamt 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? Ja, jobbet 60 % i to uker og så økte jeg til 110 % igjen. 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? Var kun på noen samtaler hos lege. 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Kom deg ut, helst i dagslys! Tren. Les. Distraher deg selv fra de mørke tankene. Vet at det ikke frister å gjøre noe, men bare gjør NOE. Lover deg at det hjelper. Anonymkode: 9edc8...6a5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #15 Skrevet 14. mai 2020 Jeg hadde en langvarig moderat depresjon. Gikk til behandling i 1,5 år. Først 1 gang pr uke så annenhver uke. Jeg ble spurt om jeg ønsket innleggelse da jeg brøyt sammen og fortalte om selvmordsplaner, men jeg ønsket ikke en innleggelse. Behandlingen besto av samtaler. Hadde en kort periode gruppesamtaler/kurs, men det var ikke noe for meg. Jeg var arbeidsledig i denne perioden, noe som ikke akkurat hjalp. Mitt råd er å være 100% ærlig med behandleren din, selv om det ikke alltid er så lett. Og ikke vær redd for å bytte behandler om du føler deg misforstått eller dere rett og slett ikke har noen kjemi. Anonymkode: 04ef7...162
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #16 Skrevet 14. mai 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Var du innlagt? I så fall hvor lenge før du evt. ble overført til poliklinisk behandling? 2. Hvor lenge gikk du til behandling? 3. Hvor ofte gikk du til behandling? 4. Jobbet du under behandling - helt eller delvis? 5. Hva besto behandlingen av? Samtaler, kurs osv? 6. Gode råd til en som første gang har kommet i en vanskelig situasjon? Takk for alle svar. Anonymkode: c8666...662 Fikk aldri vite graden, så om det var moderat eller ikke vet jeg ikke. 1. Nei 2. Usikker, kanskje 6 mnd, gikk lengre på antidepressiva 3. En gang hver 14 dag til psykolog 4. Ja, jobbet nok mer enn fulltid 5. Psykolog og antidepressiva, men stoppet hos psykolog før jeg stoppet med medisinen 6. Det som hjalp meg var faste rutiner, og noen minimumskrav til hva jeg skulle få til hver dag. Samt at jeg var veldig opptatt av å ikke bli sykmeldt fra jobb. Var også bevisst på faste måltider og heller bare spise lite. Følte også det hjalp å komme seg ut i friskluft. De verste nettene tok jeg sovemedisin, ville unngått det om jeg kunne. Antidepressiva fungerte veldig godt for meg. Anonymkode: 1a5ca...4f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå