Gå til innhold

Din beste sommerkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal ha noen venninner på besøk i morgen. Tenkte å lage Arkanas kyllingpai med en salat til. Har noen oppskrift på en frisk, sommerlig kake evnt. en dessert som hadde passet etterpå? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier ofte å lage jordbær og rabarbra pai. Lag en vanlig paibund (eller evn. en med kasam i), fyll paien med rabarbra og jorbær i striper (altså vekslesvis jodbær og rabarbra) og ha godt med sukker blandet med potetmel over og mellom frukten. Legg over striper av paideig, sånn at det blir ruter. Pensle med egg og/eller melk. Bak ved 225 grader og server lun med is til.

Piglet

Skrevet

pai med hjemmelaget vaniljekrem og jordbær, nam :sikle:

bare stek en pai, lag vaniljekrem og avkjøl den, ha i paiskallet og putt jordbær (eller andre bær) på toppen.

ellers er epleterte veldig godt;

100 g melis

1 ts vaniljesukker

100 g smør

1 egg

250 g hvetemel

ca 1 ss kaldt vann

fyll

4 store grønne epler

ca 25 g kaldt, usaltet smør

1-2 ss sukker

220 grader i ca. 20 min.

bland melis, vaniljesukker og smør skåret i terninger og elt det lett sammen. Tilsett mel og egg og rør det lett sammen med smør og melis. Rør inn kaldt vann til en smidig deig som ikke må være for fast og tørr. Pakk deigen i plast og la den hvile i kjøleskapet i minst 30 min. Gjerne over natten. Kjevl deigen ut tynt og kle en paiform. sett gjerne tilbake i kjøleskapet så den ikke krymper under steking.

Skrell og del eplene i tynne skiver. legg eplene tett i formen i en spiral fra ytterkant og inn mot midten. Høvl smørret tynt og legg det på eplene. Dryss sukker over hele kaken. stek kaken midt i ovnentil den er gyllen og fast.

server lun eller kald med vaniljesaus, is eller vispet krem.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Pavlova er skikkelig sommerkake/dessert - marengsbunn med krem iblandet litt vaniljekrem og på toppen har du masse bær og frukt. Jeg bruker vanligvis jordbær, kiwi og pasjonsfrukt.

Gjest Formosiss
Skrevet

En rask, enkel og billig "kake" er å kjøpe et ferdig sukkerbrød og ta på en pakke vaniljekrem i midten. Dynk den med litt appelsinjuice, og hell melis på toppen. Pynt med sommerens bær. Enkelt, veldig godt og passer seg til sommervarmen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...