Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slutta med p piller for 9måneder siden,da vi prøver å bli gravide. Men mensen min har vært veldig uregelmessig etter pille slutt, kan ta Opptil 50-80 dager før jeg får mensen på nytt.

Sliter veldig med pms lenge før mensen    Kommer, dette er veldig tungt for jeg går med ett lite håp vær måned at jeg skal være gravid, da plagene mine er ømme pupper, mensenmurringer, kviser, trøtt og oppblåst. Dagen der mensen kommer så får jeg ekstreme mensensmerter, da blir jeg mest bare liggende.
Flere som sliter etter pille slutt og som ikke blir gravide? 

Anonymkode: b7a6f...6a8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en tur til gynekolog og sjekket, så lange sykluser kan tyde på g eks pcos.

Anonymkode: b1bc0...997

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville tatt en tur til gynekolog og sjekket, så lange sykluser kan tyde på g eks pcos.

*F eks

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*F eks

Anonymkode: b1bc0...99

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*F eks

må jeg først kontakte fastlegen min da? For å bli videresendt 

Endret av Soolveig
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok gå privat. For å få henvisning må dere som oftest ha vært prøvere i ett år.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutta med p piller for 9måneder siden,da vi prøver å bli gravide. Men mensen min har vært veldig uregelmessig etter pille slutt, kan ta Opptil 50-80 dager før jeg får mensen på nytt.

Sliter veldig med pms lenge før mensen    Kommer, dette er veldig tungt for jeg går med ett lite håp vær måned at jeg skal være gravid, da plagene mine er ømme pupper, mensenmurringer, kviser, trøtt og oppblåst. Dagen der mensen kommer så får jeg ekstreme mensensmerter, da blir jeg mest bare liggende.

Okei 

Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde akkurat det samme da vi skulle prøve på nr.2. Da nr.1 kom uten å prøve trodde jeg at nr. 2 skulle gå like lett. Men etter flere år på p-piller var ikke kroppen like enig. Syklusene var på alt mellom 40-80 dager, ofte rar mensen. Etter 5 måneder var jeg dritt lei og kontaktet en privat gynekolog. Skjønte jo at noe ikke stemte, og ville ikke vente i ett år under disse forholdene. Kom til en gynekolog som straks tok problemene på alvor. Prøvde forskjellige ting for å få syklusen stabil, bl.a pergotime. Men den var dessverre ikke effektfull. Slet fortsatt med å få EL på et normal tidspunkt. Plutselig var det gått 1 år siden pilleslutt, og jeg fikk henvisning til fertilitetsspesialist (Medicus). Han satt meg straks på metformin, jeg fikk EL og ble gravid på første runde med det ♥ Så det var en vidundermedisin for meg!

Nå er jeg atter igjen prøver og er i pp1. Er på ingen måte interessert i måneder med sykluskrøll, så jeg dro rett til Medicus. Koster jo litt ja, men jeg syns det er verdt det. Kr. 1500,- betalte jeg for timen + resept på metformin for ett år. Så jeg ville absolutt vurdert å ta kontakt med en spesialist om jeg var deg. Om du klarer å vente tre måneder til slik at du får en henvisning fra din fastlege blir en vurdering du må ta. Lykke til!

Endret av Amatariel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 13.5.2020 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Det kan ta opptil 2 år før syklusene er stabile etter pilleslutt desverre. 

Anonymkode: 50ffa...584

AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke nødvendigvis å være noe galt. Jeg hadde uregelmessige sykluser etter pilleslutt, ble gravid etter 15 mnd. Hadde riktignok ikke så lange som dine, men bare for å få frem at det kan ta tid uansett 😊 Var 23 når jeg sluttet, hvis alder er relevant. Min teori er at kroppen min brukte lang tid på å stabilisere seg etter mange år på hormoner. Spent på hvor lang tid det tar neste gang! Tør ikke bruke hormonprevensjon før jeg er ferdig med barn.. 

Anonymkode: 8ceb5...8d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg slutta på p piller i juni. Hadde også lange og ustabile sykluser. Jeg dro til legen i mars og ble henvist til gynekolog i april. Tok eggløsningstester hele syklusen og hadde samleie dagen med positiv el.test. 

Gynekologen tok det veldig seriøst da jeg bare er 27 år, alt så fint ut. Jeg fikk resept på lezorol som jeg skulle begynne på ved første mens og skulle komme tilbake til gyn 12 dager etter oppstart for å sjekke om jeg hadde eggløsning. Fikk også henvisning til sædprøve for mannen og blodprøver for meg selv. 

En uke etter jeg var hos gyn fikk jeg positiv graviditetstest og er nå 6-7 uker på vei, så da slapp jeg å begynne på tablettene😀

Jeg anbefaler å ta en tur til legen og forteller om situasjonen, så kanskje de setter i gang for å hjelpe deg, siden du er så nært et år med prøving. Lykke til 🤩

Anonymkode: c0cd2...19a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill alle sammen! 
Snakka med legen I dag over videosamtale pga korona. Fikk ny time til undersøkelse neste uke,da legen mente det er lurt å få sjekka det opp. Så krysser fingrene nu på at det ordner seg 🤞

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2020 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Det kan ta opptil 2 år før syklusene er stabile etter pilleslutt desverre. 

Anonymkode: 50ffa...584

Altså, dette er en myte. Ingen forskning som konkluderer med det. De fleste blir rimelig raskt gravide etter p-pilleslutt. Sjekk heller ut med legen hva s eventuelt er galt

Anonymkode: 8d292...92f

• Liker 2
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kommer med en oppdatering😊 hva hos legen å ble undersøkt i mai, hun klarte ikke å se noe som var uten om det vanlig og blodprøvene var fine, så om jeg ikke er gravid/fått normal mens innen August så måtte jeg komme tilbake, så skulle det bli videre utredning 
Bør jo være glad at alt så normalt ut, men er en stor sorg at jeg enda ikke har klart å bli gravid på egenhand.

Mensensmertene mine er ikke noe bedre, vil nesten si det er blitt verre. Nu sist gang så fikk jeg det på jobb, hadde store problemer å kjøre hjem, hadde så knytinger i magen. Lå i dusjen å brekte meg hadde så vondt, mannen min ble redd det hva noe alvorlig da jeg skreik av smerter.
Dette ga seg heldigvis etter flere timer med søvn. Vet ikke om jeg klarer å ha så mye smerter vær gang jeg skal ha mensen, men det er vell bare noe jeg må gå gjennom om jeg skal bli gravid🙈

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer med en oppdatering😊 hva hos legen å ble undersøkt i mai, hun klarte ikke å se noe som var uten om det vanlig og blodprøvene var fine, så om jeg ikke er gravid/fått normal mens innen August så måtte jeg komme tilbake, så skulle det bli videre utredning 
Bør jo være glad at alt så normalt ut, men er en stor sorg at jeg enda ikke har klart å bli gravid på egenhand.

Mensensmertene mine er ikke noe bedre, vil nesten si det er blitt verre. Nu sist gang så fikk jeg det på jobb, hadde store problemer å kjøre hjem, hadde så knytinger i magen. Lå i dusjen å brekte meg hadde så vondt, mannen min ble redd det hva noe alvorlig da jeg skreik av smerter.
Dette ga seg heldigvis etter flere timer med søvn. Vet ikke om jeg klarer å ha så mye smerter vær gang jeg skal ha mensen, men det er vell bare noe jeg må gå gjennom om jeg skal bli gravid🙈

Endometriose. Ingen her kan fungere som lege men smertene du har er typisk for endometriose

Anonymkode: 3921b...dbf

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan høres ut som smerter i forbindelse med endometriose. Det synes ikke nødvendigvis på ultralyd, men må diagnostiseres ved hjelp av laparoskopi.  Har du fortalt legen om smertene dine?

Anonymkode: 549f0...581

AnonymBruker
Skrevet

Fortalte at jeg hadde kraftige mensen smerter når jeg var der førstegang, men trur ikke det hva det legen satt mest vekt når jeg ble undersøkt. Men er det noe å oppsøke legen på nytt for eller skal jeg vente til August med det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...