Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har studert i Tromsø og vil dele litt erfaringer og eventuelle tips du hadde ønsket å få som ny student? Vurderer å studere der, men er enda veldig usikker. På forhånd takk!

Anonymkode: f35e5...638

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet fra Tromsø etter bare ett år i byen som student. Man hører mye om hvor morsomt det er å studere, så jeg ble helt sinnsykt skuffa og satt igjen med en følelse av «var dette alt?». Studentlivet var utrolig tamt med lite aktiviteter, mot andre universitetsbyer, som f.eks Trondheim. Jeg er nordlending, så er vant med vær og vind, men Tromsø var verre på alle måter. Det var mye kaldere, mørkere og ikke minst mye mer snørikt enn hva jeg hadde sett for meg. 

Nå svartmaler jeg min opplevelse veldig fordi jeg ikke trivdes, men så har man de som trives også. Det virker som om byen er midt i blinken for friluftsmennesker, og de som ikke er ute etter den typiske studietiden med masse sprell og tjo-og-hei. Jeg endte opp med å droppe ut av studiet og begynne i Trondheim. Beste valget jeg har tatt :biggrin:

Anonymkode: 28ea3...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet fra Tromsø etter bare ett år i byen som student. Man hører mye om hvor morsomt det er å studere, så jeg ble helt sinnsykt skuffa og satt igjen med en følelse av «var dette alt?». Studentlivet var utrolig tamt med lite aktiviteter, mot andre universitetsbyer, som f.eks Trondheim. Jeg er nordlending, så er vant med vær og vind, men Tromsø var verre på alle måter. Det var mye kaldere, mørkere og ikke minst mye mer snørikt enn hva jeg hadde sett for meg. 

Nå svartmaler jeg min opplevelse veldig fordi jeg ikke trivdes, men så har man de som trives også. Det virker som om byen er midt i blinken for friluftsmennesker, og de som ikke er ute etter den typiske studietiden med masse sprell og tjo-og-hei. Jeg endte opp med å droppe ut av studiet og begynne i Trondheim. Beste valget jeg har tatt :biggrin:

Anonymkode: 28ea3...adf

Tusen takk for svar! Jeg har søkt på integrert master flere steder, så er litt redd jeg ikke skal trives når jeg først flytter. Hva gjorde at du trivdes så godt i Trondheim? 😄Har søkt der også 

Anonymkode: f35e5...638

Skrevet

Mitt tips vil være finn deg noen å bo sammen med det første året, et kollektiv eller studenthybel via samskipnaden. Og engasjer deg i noe, enten studentidretten, studentkor, spillklubb, hva som helst. 

Tromsø er en fin og rar by, noen elsker den og drar aldri igjen etter studietiden, andre kan knapt vente med å komme seg vekk igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet fra Tromsø etter bare ett år i byen som student. Man hører mye om hvor morsomt det er å studere, så jeg ble helt sinnsykt skuffa og satt igjen med en følelse av «var dette alt?». Studentlivet var utrolig tamt med lite aktiviteter, mot andre universitetsbyer, som f.eks Trondheim.

Tror det handler mye om hva du gjør det til selv.

Har både studert i Stavanger og Trondheim. Det skjer vanvittig mye i Trondheim, men hadde det like gøy i Stavanger, om ikke gøyere. Nettopp fordi jeg fant folk jeg ville henge med og planla aktiviteter. For meg ble Trondheim litt for organisert og det var gøyere å være i mindre grupper, spesielt om du ikke er så veldig sosial. 

Anonymkode: 3aeba...c27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer i Tromsø nå og trives ganske greit. Jeg er vestlending, men syns ikke været der er noe ille. Jeg er relativt glad i snø og vinter da. Selv om mørketida kan oppleves litt hard til tider er den på mange måter også den fineste tiden der! 

Byen er grei syns jeg. For en som kommer fra bygda skjer det jo en del, men jeg merker at jeg savner litt skikkelig byfølelse. Det er veldig koslig der da, og et fint sted å starte for en som flytter hjemmefra for første gang (jeg var et par år i militæret først, men det ble litt annet opplegg), særlig når man ikke er vant til å bo på bygda.

Jeg var ikke med på fadderuka, men ble fort kjent med folk på studiet, og gjennom å engasjere meg frivillig og politisk har jeg blitt kjent med folk utenom også. 

Jeg studerer en integrert master og skal nå til på mitt siste år. Det blir nok vemodig å flytte, men jeg kjenner at jeg gleder meg også, selv om jeg ikke aner hvor i verdens jeg skal videre. 

Anonymkode: f27fe...d7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...