AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Skrevet 13. mai 2020 Vi har en niårig gutt som river i stykker klærne sine. Det virker som han alltid trenger noe å fikle med. Det begynner å bli ganske dyrt, og vi aner ikke hvordan vi kan få ham til å stoppe. Han er en glad, snill, smart og sosial kar. Klarer seg helt fint. Noen som har noen lure triks? Anonymkode: 44d48...6e6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Skrevet 13. mai 2020 River i stykker klærne? Det er voldsomt. Ville funnet mer ut av hvorfor og søkt hjelp. Dette er ikke normalt. Anonymkode: 92094...afd 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Skrevet 13. mai 2020 Ja, han river hull i dem, flerrer opp ermene etc. Anonymkode: 44d48...6e6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #4 Skrevet 13. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, han river hull i dem, flerrer opp ermene etc. Anonymkode: 44d48...6e6 Du må få snakka med læreren og hens observasjoner og ta en prat med helsesøster og videre få henvisning til utredning. Anonymkode: 92094...afd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #5 Skrevet 13. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må få snakka med læreren og hens observasjoner og ta en prat med helsesøster og videre få henvisning til utredning. Anonymkode: 92094...afd Jeg misliker kg på grunn av svar som dette. Det er overhodet ikke grunnlag her for at barnet skal utredes for noe som helst basert på den bittelille informasjonen som er delt. Sånne kommentarer bidrar ikke til noe annet enn å gjøre foreldre unødvendig usikre. Er barnet generelt urolig? Fungerer barnet greit på skolen? Er det snakk om 2 plagg, 20 plagg, 200 plagg? Det er jo vesentlige forskjeller. Hvis han virker som han bare trenger å fikle med noe kan han jo få prøve en spinner eller noe annet som kan holde hendene litt opptatt? Jeg husker jo veldig godt at vi ødela plagg selv da vi var små, uten at vi mente å påføre familien kostnader. En løs tråd i genseren? Dra i tråden og se hvor lang tråd du får! Et mikroskopisk hull på kneet? Dra i det og pell på det til det er gigantisk. Sånn er jo barn, de tenker ikke at "oj, nå må vi se om ikke vi kan få reparert dette lille hullet før det blir verre". Anonymkode: bc0e8...7df 13
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg misliker kg på grunn av svar som dette. Det er overhodet ikke grunnlag her for at barnet skal utredes for noe som helst basert på den bittelille informasjonen som er delt. Sånne kommentarer bidrar ikke til noe annet enn å gjøre foreldre unødvendig usikre. Er barnet generelt urolig? Fungerer barnet greit på skolen? Er det snakk om 2 plagg, 20 plagg, 200 plagg? Det er jo vesentlige forskjeller. Hvis han virker som han bare trenger å fikle med noe kan han jo få prøve en spinner eller noe annet som kan holde hendene litt opptatt? Jeg husker jo veldig godt at vi ødela plagg selv da vi var små, uten at vi mente å påføre familien kostnader. En løs tråd i genseren? Dra i tråden og se hvor lang tråd du får! Et mikroskopisk hull på kneet? Dra i det og pell på det til det er gigantisk. Sånn er jo barn, de tenker ikke at "oj, nå må vi se om ikke vi kan få reparert dette lille hullet før det blir verre". Anonymkode: bc0e8...7df Mislik det gjerne, men i mine øyne er det mye bedre å snakke med lærer og fagfolk som kjenner barnet og som har fagkompetanse enn å forholde seg til synsing på kg. Kan ikke tenke meg noe mer villedende. Anonymkode: 92094...afd 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #7 Skrevet 13. mai 2020 Om han faktisk ødelegger klærne sine i hopetall tenker jeg det er noe galt. ADHD, angst, OCD eller lignende. Man kan være intelligent og snill og fortsatt ha disse lidelsene Anonymkode: a090c...163 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #8 Skrevet 13. mai 2020 Min gutt med ADHD gjør noe av det samme, men ikke i hopetall. Han må alltid ha noe å fikle med. På skolen har han en konsentrasjonsball som han kan dille med. Vi får støtte for det økte forbruket av klær. Anonymkode: 1dfdd...6d6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #9 Skrevet 13. mai 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mislik det gjerne, men i mine øyne er det mye bedre å snakke med lærer og fagfolk som kjenner barnet og som har fagkompetanse enn å forholde seg til synsing på kg. Kan ikke tenke meg noe mer villedende. Anonymkode: 92094...afd Din første respons var "dette er ikke normalt" og at barnet må ha utredning. Jeg vil heller si det ikke er normalt å konkludere på den måten basert på så lite informasjon. Man skal ikke sykeliggjøre hver bidige ting her i verden ut av ren refleks heller. Anonymkode: bc0e8...7df 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #10 Skrevet 13. mai 2020 En gutt med mye energi og må ha noe å gjøre , mulig han har fått en fiks greie med å rive i klærne . Finn ut når det skjer , er det i skoletimene , når han ser på TV, Gjør han det når andre barn er tilstede, er det et mønster . Kanskje noe annet som han kan holde på med hendene . Min gutt har hatt ulike fikse ideer, og tester ut . Da han begynte på Skola fikk noe som ligner tics , måtte tromme fingrene på en bestemt måte , det var nok det ukjente og nye som utløste det men det gikk over . Anonymkode: 5566e...576 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #11 Skrevet 13. mai 2020 Hva med å gå til innkjøp av en fidget spinner eller en fidget box? Er ikke uvanlig at barn biter negler, suger/tygger på hår, så kanskje det å fikle å holde på med klær er et utrykk for at han er usikker i noen situasjoner, eller at han har litt vansker med å holde fokus?? Anonymkode: c6941...136 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #12 Skrevet 13. mai 2020 Han viser ingen tegn til andre utfordringer, så jeg ser ikke behov for noen henvisning. Det er vel snakk om ca 20 plagg. Han fikler mye med ting, har vanskelig for å holde hendene i ro. Han går også ofte i ring mens han forteller ting. Du som nevnte konsentrasjonsball, hvor får man tak i det? Kanskje en spinner kan være til hjelp. Tror det stort sett skjer på skolen eller når han ser på tv. Virker ikke å ha sammenheng med nervøsitet el. Anonymkode: 44d48...6e6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #13 Skrevet 13. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han viser ingen tegn til andre utfordringer, så jeg ser ikke behov for noen henvisning. Det er vel snakk om ca 20 plagg. Han fikler mye med ting, har vanskelig for å holde hendene i ro. Han går også ofte i ring mens han forteller ting. Du som nevnte konsentrasjonsball, hvor får man tak i det? Kanskje en spinner kan være til hjelp. Tror det stort sett skjer på skolen eller når han ser på tv. Virker ikke å ha sammenheng med nervøsitet el. Anonymkode: 44d48...6e6 Jeg husker ikke helt, men tror bare jeg googlet meg frem Anonymkode: 1dfdd...6d6
Pragmatikeren Skrevet 13. mai 2020 #14 Skrevet 13. mai 2020 (endret) Jeg fant mye spennende på lekeakademiet.no 👍 Kanskje du finner noe der? Endret 13. mai 2020 av Pragmatikeren
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #15 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han viser ingen tegn til andre utfordringer, så jeg ser ikke behov for noen henvisning. Det er vel snakk om ca 20 plagg. Han fikler mye med ting, har vanskelig for å holde hendene i ro. Han går også ofte i ring mens han forteller ting. Du som nevnte konsentrasjonsball, hvor får man tak i det? Kanskje en spinner kan være til hjelp. Tror det stort sett skjer på skolen eller når han ser på tv. Virker ikke å ha sammenheng med nervøsitet el. Anonymkode: 44d48...6e6 På skolen eller når han ser på TV - kan det være at han rett og slett ikke tenker over det? En kjedsomhetsrefleks? Kanskje han trenger noen hobbyer han kan pusle med, noe som krever litt konsentrasjon og fingerferdigheter. Eller en konsentrasjonsball, spinner eller noe annet å "pelle" på. Han er også stor nok til å lære å hjelpe til med å reparere tøyet selv når det ødelegges. Kanskje han kan lære å sy en dongerilapp på innsiden der han har laget hull? Eller å sette på en strykelapp? Når han ser arbeidet med å reparere det kan det kanskje hjelpe ham i å ikke ødelegge tøyet i utgangspunktet. Anonymkode: bc0e8...7df
EEØm Skrevet 14. mai 2020 #16 Skrevet 14. mai 2020 Enig med dem som sier noe å holde på med på skolen og foran tv. Jeg hadde ikke kjøpt nye klær hver gang. Jeg hadde sydd, og om det er på skolen det er verst, så hadde han ikke fått den peneste buksa og genseren der. Min sønn på 10 ødelegger også mye klær, men det er bare fordi han klatrer og slenger seg mye, og bryr seg ikke om hvordan klærne ser ut. Han bruker både hullete og litt rare klær på skolen. Og han er helt likegyldig til om det blir en søm der. Hadde han klaget, hadde jeg bare sagt at han kan bruke pene klær når han viser at han kan ta vare på dem. Han er fremdeles populær på skolen selv om han har hullete klær. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #17 Skrevet 14. mai 2020 Kan det være at han gjør det fordi han synes det er kult? Vil han bruke klærne som er revet opp eller vil han ikke bruke de? Fant ut at min 9åring hadde laget hull på kneet på Adidas treningsbukse med vilje, det var visstnok kult med hull på kneet på treningsbukse og han hadde brukt stor innsats og gått mye på knærne og dratt i hullet osv. Ble hele krise da jeg kastet buksen da jeg så hullet (som han hadde gjort så stor innsats med å lage). Anonymkode: afbb2...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #18 Skrevet 14. mai 2020 Det skjer hos oss også. Åtteåring fikler og innimellom tygger på klærne sine. Urolig, men snart og omtenksom gutt. Jeg retter på ham hjemme når han gjør det, også har vi snakka om at klær koster penger. Det som funka her var å kjøpe klær han synes var veldig kule (gaming relatert). De er han så mye mer forsiktig med Anonymkode: a5f55...e7b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #19 Skrevet 14. mai 2020 Kanskje han blir mobbet for klærne sine og gjør dette for å få nye? Anonymkode: b436a...b32
The Kitten Skrevet 14. mai 2020 #20 Skrevet 14. mai 2020 Dette kan det være dere kan søke NAV om ekstra støtte for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå