Gå til innhold

Fra 18. mai må SAS passasjerene ha munnbind

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tankerekken din var bare litt negativ. Forøvrig så kan man vaske maskene. Og folk med dårlig råd som du nevner setter seg ikke på et fly med det første. 

Anonymkode: 4c5e4...0b4

Hvorfor skulle ikke folk med dårlig råd måtte fly? Her må vi feks ta fly til alt av sykehus. Venninnen min tok fly med sin 4 åring i går for en undersøkelse på sykehus. Helt vanlig det. Gamle må fly til sykehus for undersøkelser stadig vekk. 

Tviler på at hjemmesykepleien til naboen min på 80 har tid og mulighet til å sitte med henne på nett og bestille masker fordi hun skal til legen neste uke. 

Anonymkode: 3d1d0...4e1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste litt mer på sas sine sider nå, 

"Ombord skal du alltid bære ansiktsmaske, unntatt når du spiser eller drikker."

Så det var da enda noe. Men samtidig mister jo en sånn maske mye effekt når man skal ta den av og på igjen. Som igjen bekrefter at dette gjøres mye for syns skyld. 

Anonymkode: 27583...dac

De skal ikke servere mat, tror jeg det stod.

Anonymkode: 9a3de...512

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, også var det det å få tak i et par munnbind da :(

Jeg er student og må hjem til sommeren og siden det er langt så blir det med fly. 50 engangsmunnbind for 800 kr har jeg ikke råd til, ebay tar for lang tid, og å sy selv uten noe som helst syutstyr eller syerfaring samtidig som jeg har eksamen er uaktuelt. 

Noen som har tips? Jeg har hørt at noen har funnet munnbind i mindre pakker (og derav også billigere) i fysiske apotek, men disse har jeg ikke kommet over enda 

Anonymkode: f66bb...510

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dyrt, de har også et i ull til 199 kr. (Kan brukes om igjen.)

Anonymkode: 9a3de...512

23 minutter siden, Ulven skrev:

Det er forholdsvis enkelt å sy munnbind selv. Også om man ikke har symaskin.

17 minutter siden, Ulven skrev:

Man har alltids noe hjemme man kan sy av. Om ikke så får du en del munnbind ut av et helt vanlig stofflaken til 100 kroner. Munnbindene vaskes jo og brukes på nytt.

Tøymasker har ingen dokumentert effekt mot smittespredning. Kirurgiske munnbind og åndedrettsvern er det eneste som faktisk har effekt. Tøymasker er kun egnet til pynt og symbolsk bruk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, også var det det å få tak i et par munnbind da :(

Jeg er student og må hjem til sommeren og siden det er langt så blir det med fly. 50 engangsmunnbind for 800 kr har jeg ikke råd til, ebay tar for lang tid, og å sy selv uten noe som helst syutstyr eller syerfaring samtidig som jeg har eksamen er uaktuelt. 

Noen som har tips? Jeg har hørt at noen har funnet munnbind i mindre pakker (og derav også billigere) i fysiske apotek, men disse har jeg ikke kommet over enda 

Anonymkode: f66bb...510

Min far befinner seg i utlandet hvor masker er påbudt utendørs. Men det finnes ikke masker til salgs, så enten får man tak i maske og bruker samme hver dag.

Eller du kan gjøre som de andre. To Kaffe filter inni hverandre. Festes med gummistrikk rundt ørene. Vips du har et munnbind. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer bare for meg selv. Her har jeg og ungene sittet i snøhelvete siden september. Ligger enda en meter snø ute, og imorgen og fredag er det meldt kraftige snøbyger. Vi vil bort fra snøhelvete. 

Anonymkode: f2f57...4e5

Måtte gud være med dere🌨🥶

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle ikke folk med dårlig råd måtte fly? Her må vi feks ta fly til alt av sykehus. Venninnen min tok fly med sin 4 åring i går for en undersøkelse på sykehus. Helt vanlig det. Gamle må fly til sykehus for undersøkelser stadig vekk. 

Tviler på at hjemmesykepleien til naboen min på 80 har tid og mulighet til å sitte med henne på nett og bestille masker fordi hun skal til legen neste uke. 

Får man turen dekket da? For hvis ikke reiser man ikke til lege før man er dødssyk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Får man turen dekket da? For hvis ikke reiser man ikke til lege før man er dødssyk.

Ja med Pasientreiser. 

Var selv på en slik tur i februar, for å ta ut pstav i armen. Var langt fra dødssyk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke med min beste fantasi forstå hvorfor folk frivillig vil utsette seg for flyreise nå. Av og til må man bare ta situasjonen som den er. 

En annen ting ; det er uansvarlig å anbefale å sy masker selv, det kan i verste fall være like ille å bruke hjemmesydde som å gå helt uten. 

Anonymkode: 58f8e...bf6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke med min beste fantasi forstå hvorfor folk frivillig vil utsette seg for flyreise nå. Av og til må man bare ta situasjonen som den er. 

En annen ting ; det er uansvarlig å anbefale å sy masker selv, det kan i verste fall være like ille å bruke hjemmesydde som å gå helt uten. 

I land hvor det er påbudt bruker alle tøymasker, delvis hjemmesydd, så uansvarlig er det ikke. Man tar det man har.

Anonymkode: 30ef0...159

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Munnbind generelt kan gjøre at imunnforsvaret svekkes fordi man tar seg oftere til munnen,og når imunnforsvaret svekkes er det større sannsynlighet å bli syk av viruset...

Viruset smitter gjennom kroppsvæske, ikke luft.

Anonymkode: 6fde9...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi forstår mikrobiologi og dermed forstår vi og imunnforsvaret vårt som er der for oss og beskytter oss, eller har alle glemt nå som vi virkelig står ovenfor et virus? :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig sånn at folk reise med fly i år? Har reist en del med jobben, men nå har de innført reiserestriksjoner og zoom-møter for unngå jobbreiser. Og fritidsreiser skjønner jeg virkelig ikke at noen vil holde på med. Dersom dere ikke kan vente et år, så får dere da bruke munnbind da uten å klage over det. 

Ja, folk må reise med fly i forbindelse med medisinsk behandling for eksempel. Jeg bor i Finnmark og reiser jevnlig til sykehus i Tromsø og Oslo fordi mitt lokalsykehus ikke har kompetanse til å behandle meg. Jeg er ikke alene om det. Norge er et langstrakt land, ikke alle bor sentralt på Østlandet. 

Jeg støtter for øvrig regelen om munnbind på fly, og gjerne også i andre sammenhenger. 

Anonymkode: 267ec...b79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Munnbind generelt kan gjøre at imunnforsvaret svekkes fordi man tar seg oftere til munnen,og når imunnforsvaret svekkes er det større sannsynlighet å bli syk av viruset...

Hvor mange ganger gidder du å skrive noe alle nå vet at er feil? Som smittetallene i Asia viser så er ikke de som anbefaler munnbind idioter.

Anonymkode: eeadd...5e8

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Jdz skrev:

Tøymasker har ingen dokumentert effekt mot smittespredning. Kirurgiske munnbind og åndedrettsvern er det eneste som faktisk har effekt. Tøymasker er kun egnet til pynt og symbolsk bruk.

Det finnes dokumentert effekt, men den er ikke veldig effektiv i forhold til masker som N95. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt meningsløst og det gir folk en falsk trygghet. Munnbind har liten betydning for smittespredning. Den lille effekten den har er når 1) mange er smittet og er tett på hverandre i over tid, og 2) det reduserer dråpesmitte når folk hoster og nyser, men disse menneskene skal jo uansett holde seg hjemme.

Anonymkode: 1f1c5...ad5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt meningsløst og det gir folk en falsk trygghet. Munnbind har liten betydning for smittespredning. Den lille effekten den har er når 1) mange er smittet og er tett på hverandre i over tid, og 2) det reduserer dråpesmitte når folk hoster og nyser, men disse menneskene skal jo uansett holde seg hjemme.

Men det gjør de jo ikke, så da er det en trygghet, og ikke en falsk en, at alle reisende bruker munnbind. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjør de jo ikke, så da er det en trygghet, og ikke en falsk en, at alle reisende bruker munnbind. 

Munnbind kan hindre noe dråpesmitte fra folk som hoster eller nyser. Men de som har symptomer skal uansett holde seg hjemme. Munnbind har ingen dokumenterbar smitteverneffekt fra smittede personer som ikke har symptomer.

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Det finnes dokumentert effekt, men den er ikke veldig effektiv i forhold til masker som N95. 

Vanlige kirurgiske munnbind er mindre effektivt i forhold til N95 åndedrettsvern, men disse er ikke av tøy. Munnbind av tøy har minimal effekt, om noen i det hele tatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I land hvor det er påbudt bruker alle tøymasker, delvis hjemmesydd, så uansvarlig er det ikke. Man tar det man har.

Anonymkode: 30ef0...159

Da bør du lese litt om hvor mye en feil maske kan slippe gjennom av virus. Falsk trygghet! Ja, det kan sikkert gå med helt riktig stoff, men hvis man sier at det bare er å sy så gir det feil signaler . 

• Liker 3
  • Opprett ny...