Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som har fått oppfølgning/utredning i forbindelse med 3 spontanaborter på rad med samme partner?

Anonymkode: 5c595...671

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Fikk grundig ultralyd av "alt", og blodprøve for å utelukke at noe var galt. Fikk også samtale med overlege. Fikk også tidlig ultralyd ved neste svangerskap. Husker ikke alt i detalj, da dette var en stressende periode, men har fått et barn som snart er 1 år 😊 

Anonymkode: 800a1...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Fikk grundig ultralyd av "alt", og blodprøve for å utelukke at noe var galt. Fikk også samtale med overlege. Fikk også tidlig ultralyd ved neste svangerskap. Husker ikke alt i detalj, da dette var en stressende periode, men har fått et barn som snart er 1 år 😊 

Føler du at du ble godt ivaretatt undersøkt i denne perioden? Fikk du noen tips/triks for hva du kunne gjøre neste gang du ble gravid? føler det er veldig vanskelig når man selv tenker at man ikke gjør noe galt, men allikevel, så går det galt, gang på gang.... :( 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som har fått oppfølgning/utredning i forbindelse med 3 spontanaborter på rad med samme partner?

Det er en rettighet. Bare gå til fastlege og be om henvisning. Men hvis dette er noe du er utsatt for så er det viktig og dokumentere svangerskapene kjapt sånn at det blir registrert at du har mistet igjen og igjen.. 

Spontanabort: Den vanlige tragedien

"– Dersom man har tre spontanaborter etter hverandre med samme partner, kalles det habituell abort. Da kan man bli utredet hos gynekolog privat eller på sykehus for å se om man finner en årsak. "

Anonymkode: 6f9a5...5f1

Skrevet

Jeg fikk henvisning etter to aborter (en SA og en MA). Rakk aldri å dra på timen da jeg ble gravid igjen rett etterpå (uke 29 nå) :) Men fikk i påvente av timen tatt en hel del blodprøver, og på ene prøven var ikke svaret tilfredsstillende, men både fastlege og lege på sykehuset trodde ikke dette var en medvirkende årsak til abortene. Fikk likevel tidlig ultralyd (offentlig) ved nåværende svangerskap pga.dette :)

Skrevet

Jeg startet på en utredning for habituell abort. Hadde to SA'er og en senabort på et drøyt år bak meg. Rakk å ta blodprøver av meg og mannen og et svar på at det iallefall ikke var en genetisk feil som gjorde at jeg hadde opplevd abortene. Fikk beskjed om at det rett og slett var uflaks. Så ble jeg gravid på nytt. Som et ledd av utredningen fikk jeg tett oppfølging i svangerskapet. Fikk progresteronstøtte (crinone) fra øyeblikket jeg testet positivt. Og dette brukte jeg frem til sv.uke 10 mener jeg. Og så fikk jeg tidlige ultralyder der. Veldig fornøyd med oppfølgingen! 

AnonymBruker
Skrevet
På 13.5.2020 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Føler du at du ble godt ivaretatt undersøkt i denne perioden? Fikk du noen tips/triks for hva du kunne gjøre neste gang du ble gravid? føler det er veldig vanskelig når man selv tenker at man ikke gjør noe galt, men allikevel, så går det galt, gang på gang.... :( 

Ja, ble godt ivaretatt føler jeg 🙂 De kunne ikke finne noe som gjorde at jeg mistet 4 ganger. Fikk bare tips om å slappe av, ikke tenke så mye på det. Fikk også provera da jeg gikk en lang periode med konstant småblødniger. Ble gravid på provera og mistet igjen, kanskje pga provera, som skaper en hinne i livmor og støter denne ut. Men etter denne kuren, uten å slutte og stresse, så ble jeg gravid, nå er hun 1 år 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...