Gå til innhold

Hvor lenge etter søknadsfrist kan man forvente svar?(jobbsøknad)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på en jobb jeg VIRKELIG ønsker meg. Brukte god tid på søknad, fikset referanser og oppdaterte CV osv. Har håpet så inderlig å bli kallt inn til intervju. Har en god del erfaring som er veldig aktuell for jobben. Men vet dette er en populær arbeidsplass -så trolig har de fått inn en god del søknader de skal gå igjennom. Søknadsfristen var nå på søndag. Jeg har ikke hørt noe fra de, og nå har 3 dager gått etter fristen. I mitt hode tenker jeg da at jeg dessverre ikke var en aktuell kandidat. Men venninnen min mener bedrifter bruker endel tid på å sile ut aktuelle kandidater til intervju og at jeg ikke skal miste håpet.

Men hva er normalt? Trodde aktuelle kandidater ble kontaktet innen 3 dager etter fristen? Jeg mener; bedriften har jo utlyst stillingen og vet når fristen er satt -ergo har de vel satt av tid de første dagene etterpå for å gjennomgå søknadene og innkalle til intervju? Hva er din erfaring?

Anonymkode: 9de31...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt kalt inn til jobbintervju hele to måneder etter at fristen gikk ut. Tre dager er ingenting. Det vanlige er gjerne 2-4 uker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ble innkalt til 1.gangs intervju i mars, 1 uke etter søknadsfristen gikk ut 😊

Anonymkode: 44b26...5f0

AnonymBruker
Skrevet

3 dager og du er stressa?

Hadde ventet 2 uker før jeg ga opp jobben.

Anonymkode: 1f367...f3c

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ringt for å høre om de har mottatt søknaden din. Da viser du interesse.

AnonymBruker
Skrevet

3 dager er ingenting, pust med magen! Det er ikke uvanlig at slike ting tar litt tid. Kanskje spesielt nå.

Anonymkode: 041bd...007

Gjest theTitanic
Skrevet

Du kan få svar i morgen. Om en uke. Om to. Om fire. Eller aldri. Mange ganger svarer de ikke fordi det er så mange søkere og å svare alle tar tid. Ufint, men sånn er det. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Fliseklemme said:

Jeg ville ringt for å høre om de har mottatt søknaden din. Da viser du interesse.

Uenig. 3 dager etter fristen synes jeg er masing. Hvis du absolutt skal kontakte de vent en uke i det minste (men jeg fraråder ringing da også).

Det er umulig å svare TS, men jeg synes 3 dager er alt for kort til å si noe den ene eller andre veien. Jeg har opplevd å bli kontaktet dagen etter at fristen gikk ut, men jeg har også ventet opp til 2 måneder før jeg ble kalt inn til intervju. Til den jobben jeg har nå tok det en måned etter frist før invitiasjon til intervju.

Den ene gangen jeg arbeidet ed rekruttering tok det relativt kort tid fra fristen gikk ut til vi kalte inn til intervju - 10 dager. Det var for et kort engasjement men hadde likevel mange søkere (ca. 50) og det tok tid til å gjennom gå alt sammen og vurdere. Jeg gjorde det fortløpende etterhvert som søknadene kom inn, og hadde jeg ventet til fristen gikk ut før jeg startet vurderingen hadde det tatt mye lenger tid.

Anonymkode: 436d7...e07

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oi, vi hadde ute en stilling med søknadsfrist 19. mars, vi hadde intervju i forrige uke😅 De søkerne som ikke ble innkalt til intervju har fortsatt ikke hørt noe fra oss.

Anonymkode: 8b7ad...724

Skrevet

Tre dager er ingen ting, og nå for tiden kan det sikkert ta litt ekstra tid å få vurdert søkerne, særlig hvis det er flere som har sitt å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. 3 dager? Slapp av! Mange bedrifter tar ansattelsesprosesser med ro. Ofte går det mellom 2-8 uker før dem innkaller til intervju, i Staten kanskje enda mer! Intervjuene kan skje puljevis. Eller at du kanskje ikke først blir vurdert, men at du blir kontaktet etterhvert pga dem som har vært intervjuet ikke har innfridd. 

Jeg for min del søkte på en jobb oktober, og ble innkalt på intervju i juli! Imellom oktober og juli hørte jeg selvfølgelig ingenting fra dem, og hadde nesten glemt av at jeg søkte på jobben når dem ringte. Jeg fikk jobben, og startet i stillingen oktober. Altså, 12 måneder gikk! 

Anonymkode: 24491...475

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, vi hadde ute en stilling med søknadsfrist 19. mars, vi hadde intervju i forrige uke😅 De søkerne som ikke ble innkalt til intervju har fortsatt ikke hørt noe fra oss.

Mens vi hadde ute en stilling med frist mandag og har innstillingen klar i ettermiddag. Vi har intervjuet aktuelle kandidater under veis. 

• 2 år senere...
Skrevet
Foxen skrev (På 13.5.2020 den 16.51):

Jeg har blitt kalt inn til jobbintervju hele to måneder etter at fristen gikk ut. Tre dager er ingenting. Det vanlige er gjerne 2-4 uker.

ringte du i store og hele?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2020 den 17.12):

så du mener man ikke trenger å informere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2020 den 16.47):

Jeg har søkt på en jobb jeg VIRKELIG ønsker meg. Brukte god tid på søknad, fikset referanser og oppdaterte CV osv. Har håpet så inderlig å bli kallt inn til intervju. Har en god del erfaring som er veldig aktuell for jobben. Men vet dette er en populær arbeidsplass -så trolig har de fått inn en god del søknader de skal gå igjennom. Søknadsfristen var nå på søndag. Jeg har ikke hørt noe fra de, og nå har 3 dager gått etter fristen. I mitt hode tenker jeg da at jeg dessverre ikke var en aktuell kandidat. Men venninnen min mener bedrifter bruker endel tid på å sile ut aktuelle kandidater til intervju og at jeg ikke skal miste håpet.

Men hva er normalt? Trodde aktuelle kandidater ble kontaktet innen 3 dager etter fristen? Jeg mener; bedriften har jo utlyst stillingen og vet når fristen er satt -ergo har de vel satt av tid de første dagene etterpå for å gjennomgå søknadene og innkalle til intervju? Hva er din erfaring?

Anonymkode: 9de31...683

så hva endte det med?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2020 den 17.12):

Dette er faktisk for dårlig. Dere kan lett ha mistet gode kandidater på jobbjakt på veien. Har selv trukket søknaden fra stillinger fordi jeg mistet motivasjonen underveis.

Hilsen rekrutterer.

Anonymkode: bf254...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...