AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Skrevet 13. mai 2020 Skolene er åpne igjen, og som lærer, så kjenner jeg at jeg allerede på dag 3 er lett over det hele. Skolen jeg jobber på tar veilederen på alvor, og har snudd opp ned på det meste av organisering for å få til dette. Hvilket jeg i og for seg er fornøyd med, sånn til tross for at det er et organisatorisk pes fra innerste sirkel av helvete å forholde seg til. Men det som irriterer meg grenseløst akkurat nå, er nyheten om at flere av våre naboskoler bare kjører på som vanlig. Full oppstart på mandag og opptil 30 elever i hvert klasserom. Årsaken er jo selvfølgelig at så lenge veilederen bare kommer med råd, ikke regler, så er det til syvende og sist opp til de ulike skolene å tolke og organisere. Og det vi ender opp med er store forskjeller. Hva skoler på den andre kanten av landet driver med spiller ikke så stor rolle for min del. Men i en større by, i et fylke med en del smitte, så ligger naboskolen nærme nok til at stort sett alle elevene kjenner og omgås elever fra disse skolene på fritiden. Så hva er da egentlig poenget? Selv om vi driver med NM i organisering, så vil jo det ha en begrenset effekt, så lenge det er relativt fri flyt rundt oss. Ikke gjør det det lettere å motivere elevene til å følge reglene hos oss heller, fordi alle kjenner noen som «får lov til sånn» og som «ikke må slik» på skolene de går på. Kort oppsummert, jeg skjønner egentlig ikke poenget med veilederen. Her ser det i hvert fall ut til at den reviderte utgaven har ført til så store forskjeller fra skole til skole, at de like gjerne kunne ha spart seg bryet med å lage veilederen. Er det flere som opplever store forskjeller i praksis? Anonymkode: fdb11...878 1
Anbefalte innlegg