Gå til innhold

Sykepleier, skal studere. Bør jeg gi beskjed til leder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber rundt 60% og skal begynne å studere i tillegg til jobb, noe som ikke er relevant for jobben eller yrket. Skal med andre ord omskolere meg. Stillingen jeg har er fast på 60%, har ikke redusert den. Studiet vil nok ta meg noen år, men bør jeg gi beskjed til leder om det ganske snart, for å spille med åpne kort? Eller kan jeg holde det for meg selv en stund til?

Har en følelse av at jobben eier meg og at de vil ha skepsis for at jeg vil vekke fra yrket. Jeg er avhengig av å jobbe for å få dette til økonomisk, og enn så lenge er det ikke nok å kun ta noen vakter her og der. Kanskje på slutten vil jeg ha råd til det.

Samtidig er det viktig for meg å få en god referanse, hvis jeg nå skal bli i jobben mens jeg studerer. 
Hva ville dere gjort i min situasjon? Er det noen som har vært gjennom det samme og har gode råd?

Anonymkode: 5b943...380

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom ikke studiet går utover jobben (typ du må ned i stillingsprosent eller lignende) trenger du jo ikke si noe

Anonymkode: 827bc...65b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo si ifra, du har obligatoriske oppmøter på skolen og halve studiet er praktisk. I praksisperioder må du jobbe 30 timer i uka, som oftest i turnus. Inkl natt og helger. Hvordan skal du klare å kombinere det med 60% jobb? Har du faste vaker? Når jobber du?

Anonymkode: b4c82...12c

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo si ifra, du har obligatoriske oppmøter på skolen og halve studiet er praktisk. I praksisperioder må du jobbe 30 timer i uka, som oftest i turnus. Inkl natt og helger. Hvordan skal du klare å kombinere det med 60% jobb? Har du faste vaker? Når jobber du?

Hva er det du snakker om? Jeg ER sykepleier, skal ikke studere det.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du snakker om? Jeg ER sykepleier, skal ikke studere det.

Beklager, leste ikke godt nok - trodde du skulle studere sykepleie. Men hva skal du studere da? Jeg skal studere sykepleie til høsten, men har begynt å tvile. Så mange som ønsker seg vekk fra yrket.... 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt si fra. Du har rett på fridager før eksamener etc, så greit at leder vet om det før du står der med en eksamen

Anonymkode: 6c378...44d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt si fra. Du har rett på fridager før eksamener etc, så greit at leder vet om det før du står der med en eksamen

Men har jeg rett på det selv om det ikke har noe relevans for jobben?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, leste ikke godt nok - trodde du skulle studere sykepleie. Men hva skal du studere da? Jeg skal studere sykepleie til høsten, men har begynt å tvile. Så mange som ønsker seg vekk fra yrket.... 

Ok. Jeg har tenkt å ta fag på universitetet, og til slutt pedagogikk så jeg kan undervise. Men har og tenkt å ta fag innen ledelse/administrasjon (skal flette det inn) så jeg har flere ben å stå på.

Jeg ville ikke direkte anbefalt noen å bli sykepleier, men det er fordi jeg ikke liker yrket selv og mangler nok interesse. Om du er en sykepleier-type, finnes det mange interessante jobber du kan få, i hvert fall hvis du går videre med spesialisering. Så jeg vil ikke fraråde deg det. Er mange som trives og.

Skrevet

Det er jo fult lov å studere noe annet enn helserelatert selv om du er sykepleier nå. Men tror det blir litt vanskelig å holde det skjult om du har obligatorisk oppmøte etc på skolen som kræsjer med vaktene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom ikke studiet går utover jobben (typ du må ned i stillingsprosent eller lignende) trenger du jo ikke si noe

Anonymkode: 827bc...65b

Jeg bare føler at det et dårlig gjort ovenfor arb giver at jeg driver å omskolerer meg bak deres rygg. Men det er kanskje en irrasjonell følelse.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg bare føler at det et dårlig gjort ovenfor arb giver at jeg driver å omskolerer meg bak deres rygg. Men det er kanskje en irrasjonell følelse.

De har da ingenting med hva du studerer.

Anonymkode: 42c7d...3fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nope, det har hun kun dersom studiet er relevant for jobben hun alt har. Arbeidsgiver gir da ikke folk fri med lønn fordi de omskolerer seg for å bytte jobb!

Anonymkode: a4ce5...af7

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ludovica- skrev:

Det er jo fult lov å studere noe annet enn helserelatert selv om du er sykepleier nå. Men tror det blir litt vanskelig å holde det skjult om du har obligatorisk oppmøte etc på skolen som kræsjer med vaktene dine. 

Ja det er det som blir utfordringen, men slik som jobben/vaktene mine er lagt opp tror jeg det skal gå greit.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg har tenkt å ta fag på universitetet, og til slutt pedagogikk så jeg kan undervise. Men har og tenkt å ta fag innen ledelse/administrasjon (skal flette det inn) så jeg har flere ben å stå på.

Jeg ville ikke direkte anbefalt noen å bli sykepleier, men det er fordi jeg ikke liker yrket selv og mangler nok interesse. Om du er en sykepleier-type, finnes det mange interessante jobber du kan få, i hvert fall hvis du går videre med spesialisering. Så jeg vil ikke fraråde deg det. Er mange som trives og.

Vet  ikke hvilket nivå du har tenkt å undervise på, men bare vær klar over at å ta vanlig ped sjelden holder. Det kreves nå PPU for å få fast stilling, og det kommer du ikke inn på uten master. 

For øvrig må du ikke informere leder, men det kan jo være behov for fri ifm eksamener, innleveringer o.l.

Anonymkode: 2de79...f20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet  ikke hvilket nivå du har tenkt å undervise på, men bare vær klar over at å ta vanlig ped sjelden holder. Det kreves nå PPU for å få fast stilling, og det kommer du ikke inn på uten master. 

For øvrig må du ikke informere leder, men det kan jo være behov for fri ifm eksamener, innleveringer o.l.

Anonymkode: 2de79...f20

Ja jeg vet jeg må ha master for PPU. En mulighet er ppuy, men jeg vil uansett ta nye fag slik at jeg kan undervise i annet enn helsefag.

Tenker jeg venter litt med å informere, dersom turnusen passer studiene. Kan også bytte litt vakter med kolleger evt.

Men godt å høre at det ikke er en allmenn oppfatning av at jeg MÅ informere leder og det er ok å gjøre det slik jeg tenker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke informere leder så sant det ikke går utover jobben din. Men hadde det gjort det ville du antagelig sagt opp eller snakket med sjefen på forhånd om evt studiepermisjon. Når det kommer til eksamen kan du bare søke om en feriedag, ikke noe problem. Men lurt å planlegge dette tidlig og få innvilget søknaden. Evt går det jo an å få byttet vakten med noen. 

Hvis det er slik at du jobber mye tilkalling utover dine 60% kan det være greit å informere arbeidsgiver om at det kan du ikke fom høsten. 

Noen fagforeninger kan dekke f.eks pensumbøker og studieavgiften, men da kan det være at utdanningen må være relatert til yrket. Kan være verdt å sjekke opp iaf.

Anonymkode: 53835...e4a

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja

14 timer siden, Anonym301991 skrev:

Nei.

Jo

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope, det har hun kun dersom studiet er relevant for jobben hun alt har. Arbeidsgiver gir da ikke folk fri med lønn fordi de omskolerer seg for å bytte jobb!

Anonymkode: a4ce5...af7

Jo. 

Ts: Anbefaler å ikke fortelle arbeidsgiver. Ifølge hovedtariffavtalen har du krav på fri med lønn for eksamen. Det spiller ingen rolle hva du tar eksamen i. 

Du har krav på fri på eksamensdagen og to lesedager. Med lønn.

https://www.nsf.no/Content/4017734/seefile

Anonymkode: aab50...a26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...