AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Skrevet 13. mai 2020 Jeg jobber som lærer. Har ganske strenge regler på skolen med vasking og avstand. Men har sett at så fort skolen er over, så hopper elevene på hverandre. Store klynger hvor de leker, tar bilder, klemmer, lekeslåss osv. Jeg har minnet dem på avstand, men så fort de tror at vi voksne ikke ser, så hopper de på hverandre. Dessuten er det i fritiden, og det er ikke mitt ansvar hva elevene driver med da. Jeg visste egentlig at dette kom til å skje. Flere av elevene klarer ikke forstå alvoret, uansett hvor mye jeg har forklart. Tydeligvis. Men hvem skal ta ansvaret? Jeg kan ikke følge de hjem og passe på at de holder avstand. Jeg tenkte meg egentlig at dette kom til å skje nå når mellomtrinnet åpnet igjen. Hva tenker folk? Er det så alvorlig at vi burde be de der hjemme ta en prat med elevene om hva som er greit og ikke på fritiden? Eller burde det være greit at de holder på sånn om de er i samme kohort? Er redd for at dette vil skli ut, og elevene vil gi blaffen i smittevern på skolen, om ingen reagerer når de holder på sånn på fritiden. Anonymkode: 43dbd...abe
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Skrevet 13. mai 2020 På skolen til datteren min får de lov av lærerne å spille fotball med nærkontakt, så det er visst ikke alltid like nøye med denne avstanden virker det som🤔 og ja, de blir jo med hverandre hjem etter skolen også, tviler på at 1 meters avstand etterfølges da... Anonymkode: a8518...ecf
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Skrevet 13. mai 2020 Siden verken lærere eller andre har noen reelle sanksjonsmuligheter mot barn, og de vet det, er det ikke noe du kan gjøre utover det du gjør. Du kan like godt innfinne deg med det. Anonymkode: 7c325...043
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #4 Skrevet 13. mai 2020 Dette er ikke noe du kan bruke for mye energi på. Du kan sende ut en melding til alle foreldre om det du observerer etter skoletid, så kan de velge å snakke med barna sine eller ikke, og så er det ute av din verden. Det gjøres nok mye forskjellig rundt forbi. Min yngste blir passet på at hun vasker hele hånda, eldste blir passet på at de vasker henda i minst 20 sekunder mens mellomste bare må vaske dem, og de gjør det visst mye raskere. Alle har én vask i hvert klasserom og de bruker mye tid hver time på dette. Yngste blir passet på ute i friminuttet, mellomste får gå på området for hele femte trinn og kan gjøre mye, men kan f.eks. ikke spille fotball eller huske. Eldste kan være med alle på 9. trinn, men kan ikke gjøre ting for nærme hverandre. De blir foreløpig fulgt til bussene, men de som går, går jo selv. Anonymkode: 40c6e...292 3
norw Skrevet 13. mai 2020 #5 Skrevet 13. mai 2020 Dette er foreldrenes skyld og ikke noe vi kan klandre skolene for. Fatter ikke hvorfor man snakker om at de unge er så flinke når de ikke kunne brydd seg mindre og lever som før. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Skrevet 13. mai 2020 TS her. Ja, dere har rett. Ikke mye jeg får gjort med det. Usikker på hva regjeringen har tenkt ang dette. Det er barn, og de klarer ikke tenke konsekvenser. Som sagt, forventet jeg at dette ville skje. Det kommer ikke som noen overraskelse. Men det er nå en hel haug med andre tiltak her i landet, så det hjelper jo en del selv om noen unger hopper på hverandre nå og da. Anonymkode: 43dbd...abe
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #7 Skrevet 13. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som lærer. Har ganske strenge regler på skolen med vasking og avstand. Men har sett at så fort skolen er over, så hopper elevene på hverandre. Store klynger hvor de leker, tar bilder, klemmer, lekeslåss osv. Jeg har minnet dem på avstand, men så fort de tror at vi voksne ikke ser, så hopper de på hverandre. Dessuten er det i fritiden, og det er ikke mitt ansvar hva elevene driver med da. Jeg visste egentlig at dette kom til å skje. Flere av elevene klarer ikke forstå alvoret, uansett hvor mye jeg har forklart. Tydeligvis. Men hvem skal ta ansvaret? Jeg kan ikke følge de hjem og passe på at de holder avstand. Jeg tenkte meg egentlig at dette kom til å skje nå når mellomtrinnet åpnet igjen. Hva tenker folk? Er det så alvorlig at vi burde be de der hjemme ta en prat med elevene om hva som er greit og ikke på fritiden? Eller burde det være greit at de holder på sånn om de er i samme kohort? Er redd for at dette vil skli ut, og elevene vil gi blaffen i smittevern på skolen, om ingen reagerer når de holder på sånn på fritiden. Anonymkode: 43dbd...abe Jeg tenker; så bra de ikke blir tatt av hysteriet. Smittevernsreglene kan drite og dra. Som lærer er man forpliktet til å følge disse tullete reglene, men jeg vet at flere lærere syns dette er helt hull i hodet. Hele dagen handler om smittevern, enten det er hyppig håndvask eller 1 meter avstand ute eller inne. Undervisning blir nedprioritert frem til sommeren. Skolene kunne like godt forblitt stengte til høsten. Anonymkode: 885c1...da5 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #8 Skrevet 13. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som lærer. Har ganske strenge regler på skolen med vasking og avstand. Men har sett at så fort skolen er over, så hopper elevene på hverandre. Store klynger hvor de leker, tar bilder, klemmer, lekeslåss osv. Jeg har minnet dem på avstand, men så fort de tror at vi voksne ikke ser, så hopper de på hverandre. Dessuten er det i fritiden, og det er ikke mitt ansvar hva elevene driver med da. Jeg visste egentlig at dette kom til å skje. Flere av elevene klarer ikke forstå alvoret, uansett hvor mye jeg har forklart. Tydeligvis. Men hvem skal ta ansvaret? Jeg kan ikke følge de hjem og passe på at de holder avstand. Jeg tenkte meg egentlig at dette kom til å skje nå når mellomtrinnet åpnet igjen. Hva tenker folk? Er det så alvorlig at vi burde be de der hjemme ta en prat med elevene om hva som er greit og ikke på fritiden? Eller burde det være greit at de holder på sånn om de er i samme kohort? Er redd for at dette vil skli ut, og elevene vil gi blaffen i smittevern på skolen, om ingen reagerer når de holder på sånn på fritiden. Anonymkode: 43dbd...abe Min datter på 7 følger alle regler. Hun har ikke fått klem fra de beste venninnene siden tidlig i mars. I kveld snakket hun om at hun ønsket å dø. Jeg har levert og hentet på skolen, men nå er det faen meg nok lydighet når psyken skades mer enn skaden virus kan gi. Anonymkode: 1e312...b43 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #9 Skrevet 13. mai 2020 Who cares? Ikke én person under 40 har daua av dette i Norge. Sjansen for at de dør eller blir alvorlig syke er forsvinnende liten. Det er mye farligere å sykle langs veien til og fra skolen enn denne idiotiske pandemien er. Du har vel vært på butikken siden 12. mars? Folk tar på alt muligrart, eventuell smitte har allerede florert rundt omkring. "Sosial distanse" blir stort sett bare praktisert ved kassa. Folk har ikke dødd som fluer, de fleste har ikke engang blitt sjuke nok til at de ville ha holdt seg hjemme fra jobben i den normale sinnstilstanden folk pleide å være i. Anonymkode: c7414...748
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #10 Skrevet 13. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Who cares? Ikke én person under 40 har daua av dette i Norge. Sjansen for at de dør eller blir alvorlig syke er forsvinnende liten. Det er mye farligere å sykle langs veien til og fra skolen enn denne idiotiske pandemien er. Du har vel vært på butikken siden 12. mars? Folk tar på alt muligrart, eventuell smitte har allerede florert rundt omkring. "Sosial distanse" blir stort sett bare praktisert ved kassa. Folk har ikke dødd som fluer, de fleste har ikke engang blitt sjuke nok til at de ville ha holdt seg hjemme fra jobben i den normale sinnstilstanden folk pleide å være i. Anonymkode: c7414...748 Så hvis de drar med smitte hjem til bestemor på 80, så har ikke det så mye å si heller da? Eller far på 45, med diabetes? Anonymkode: 34934...fe8 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #11 Skrevet 13. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Who cares? Ikke én person under 40 har daua av dette i Norge. Anonymkode: c7414...748 Er det bare mennesker under 40 som har livets rett i dine øyne? Grunnen til at ingen under 40 har dødd at vi mer eller mindre har stoppet smitten før vi fikk høye dødstall. Anonymkode: 7c325...043 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis de drar med smitte hjem til bestemor på 80, så har ikke det så mye å si heller da? Eller far på 45, med diabetes? Anonymkode: 34934...fe8 Riktig. Hadde vi hatt denne praten for ett år siden og jeg beskyldte ungen din for å begå uaktsomt drap ved å smitte sin 80 år gamle bestemor med influensa hadde du fnyst av meg og sagt "livet er farlig å leve, ingen har overlevd enda" eller noe i den duren. For faktum er at veldig mange har "tatt livet av" sine kjære familiemedlemmer på den måten. Men livet består av kompromisser. Man kjører bil selv om det er en fare for at hele familien stryker med dersom en elg spretter ut i veien. Det å lammes av frykt som går utover livskvalitet og funksjon kalles for angst. Og det er det mange som sliter med. Nå har hele samfunnet i praksis blitt påtvunget lammende angst. Angsten kan få "rett" ved at det verste skjer, men det er mye mer sannsynlig at den ødelegger mer enn den redder. Anonymkode: c7414...748 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare mennesker under 40 som har livets rett i dine øyne? Grunnen til at ingen under 40 har dødd at vi mer eller mindre har stoppet smitten før vi fikk høye dødstall. Anonymkode: 7c325...043 Det var tross alt snakk om 7 åringer. På verdensbasis er det ekstremt å unge folk som av dødd av Corona ift. totalen. Snittet ligger rundt 80 år m/underliggende sykdommer. Anonymkode: c7414...748
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 Tipper barnas holdinger vedr smittevernsreglene er sterkt påvirket av hvordan foreldrene omtaler dette og hvordan foreldrene forholder seg til dette. Ikke vanskelig å skjønne at det er mange slappe voksne, er bare å lese rundt her på kg. Anonymkode: b83bd...3fd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #15 Skrevet 14. mai 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper barnas holdinger vedr smittevernsreglene er sterkt påvirket av hvordan foreldrene omtaler dette og hvordan foreldrene forholder seg til dette. Ikke vanskelig å skjønne at det er mange slappe voksne, er bare å lese rundt her på kg. Anonymkode: b83bd...3fd Ja det er synd foreldre får lov til å påvirke sine egne barn du, staten burde ta de i sitt eierskap så fort som mulig slik at ingen utvikler motforestillinger mot det staten sier? Anonymkode: c7414...748 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #16 Skrevet 14. mai 2020 Jeg tenker dette er alvorlig, og synes det er flott at du tar det opp. Det er altfor mange foreldre som driter i retningslinjer, og som følgelig driter i hva barna gjør. Det plaget meg i mindre grad da skolene var stengte, men i stor grad nå. Vi foreldre flest er faktisk nødt til å sende ungene våre på skolen, og når myndighetene sier det er trygt, så må det være så trygt som det kan få blitt. Da ødelegger det veldig at noen elever og lærere gir blaffen i retningslinjer. Det fører til at elever, foreldre og lærere med større risiko for sykdom enn andre, føler seg redde. Det fører til at elevene (og enkelte lærere) verken kan eller bør komme på skolen, men slik det er nå får de heller ikke lov til å ha hjemmeskole. Det er ikke trygt hvis bare halvparten av barna/foreldrene i kohorten prøver å gjøre det trygt. Disse tingene burde varsles videre til rektor og myndighetene. Myndighetene kan ikke love foreldre at dette går bra hvis ikke lærerne og elevene klarer å gjøre som myndighetene har bedt dem om. Da må de heller innrømme at de ikke får dette til og opprette hjemmeskole eller egne grupper for elever/foreldre som av ulike grunner virkelig ønsker å unngå korona. Jeg har to barn som gikk glade på skolen da den begynte igjen, men som nå sier de heller vil ha hjemmeskole fordi de opplever at retningslinjer ikke blir fulgt. At elev A kaster seg rundt halsen på elev B betyr ikke at elev B synes det er greit. Min sønn opplever det ubehagelig at enkelte ansatte på SFO er løssluppen med hvem som leker sammen, han forteller hjemme om enkelte lærere som kommer for nær, og han spør om å slippe å være på kohort med enkeltelever som han selv observerer er altfor nær hverandre altfor ofte. Han snakker ikke om sykdom og frykt. Jeg opplever ikke at han er direkte redd for korona, men at han har respekt for det og helst leker med venner som holder litt avstand. Men han vet korona kan være farlig, og føler seg veldig utrygg på en skole som ikke følger sine egne retningslinjer. Da vil han heller være hjemme og kun leke med sitt søsken. Det verste er at jeg har selv hørt enkelte lærere si «vi kommer uansett til å få korona, så jeg lever helt normalt». Wow! Det må være kjempekult å vite for foreldre i risikogruppa (ikke nok til legeerklæring), som vet de har høy risiko for å dø om de får sykdommen. Hørte en mor i 20-årene si at hun gjorde det hun ville, for hun regnet med å overleve uansett. Så flott! (Men tenk gjerne over at faren til bestevennen til datteren din har diabetes og astma, og er seksti år. Det er ikke like sikkert at han overlever...) Anonymkode: ebbb0...ba8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #17 Skrevet 17. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må ungen din ha en temmelig skjør psyke altså! Det burde selvfølgelig være mulig å gå ett par dager uten å kose og klemme med Gud og hvermann... Anonymkode: e4203...174 Det er ikke snakk om et par dager, men kanskje et par år. Barn trenger kroppskontakt, og selvfølgelig kan psyken skades. For øvrig veldig frekt å si at noen har skjør psyke. Alle er forskjellige. Anonymkode: 7a987...c32
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #18 Skrevet 17. mai 2020 På 14.5.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev: Jeg tenker dette er alvorlig, og synes det er flott at du tar det opp. Det er altfor mange foreldre som driter i retningslinjer, og som følgelig driter i hva barna gjør. Det plaget meg i mindre grad da skolene var stengte, men i stor grad nå. Vi foreldre flest er faktisk nødt til å sende ungene våre på skolen, og når myndighetene sier det er trygt, så må det være så trygt som det kan få blitt. Da ødelegger det veldig at noen elever og lærere gir blaffen i retningslinjer. Det fører til at elever, foreldre og lærere med større risiko for sykdom enn andre, føler seg redde. Det fører til at elevene (og enkelte lærere) verken kan eller bør komme på skolen, men slik det er nå får de heller ikke lov til å ha hjemmeskole. Det er ikke trygt hvis bare halvparten av barna/foreldrene i kohorten prøver å gjøre det trygt. Disse tingene burde varsles videre til rektor og myndighetene. Myndighetene kan ikke love foreldre at dette går bra hvis ikke lærerne og elevene klarer å gjøre som myndighetene har bedt dem om. Da må de heller innrømme at de ikke får dette til og opprette hjemmeskole eller egne grupper for elever/foreldre som av ulike grunner virkelig ønsker å unngå korona. Jeg har to barn som gikk glade på skolen da den begynte igjen, men som nå sier de heller vil ha hjemmeskole fordi de opplever at retningslinjer ikke blir fulgt. At elev A kaster seg rundt halsen på elev B betyr ikke at elev B synes det er greit. Min sønn opplever det ubehagelig at enkelte ansatte på SFO er løssluppen med hvem som leker sammen, han forteller hjemme om enkelte lærere som kommer for nær, og han spør om å slippe å være på kohort med enkeltelever som han selv observerer er altfor nær hverandre altfor ofte. Han snakker ikke om sykdom og frykt. Jeg opplever ikke at han er direkte redd for korona, men at han har respekt for det og helst leker med venner som holder litt avstand. Men han vet korona kan være farlig, og føler seg veldig utrygg på en skole som ikke følger sine egne retningslinjer. Da vil han heller være hjemme og kun leke med sitt søsken. Det verste er at jeg har selv hørt enkelte lærere si «vi kommer uansett til å få korona, så jeg lever helt normalt». Wow! Det må være kjempekult å vite for foreldre i risikogruppa (ikke nok til legeerklæring), som vet de har høy risiko for å dø om de får sykdommen. Hørte en mor i 20-årene si at hun gjorde det hun ville, for hun regnet med å overleve uansett. Så flott! (Men tenk gjerne over at faren til bestevennen til datteren din har diabetes og astma, og er seksti år. Det er ikke like sikkert at han overlever...) Anonymkode: ebbb0...ba8 Nå lyver du. Så små barn snakker da ikke om kohorter, retningslinjer osv. Han der høres ut som en tredveåring. Anonymkode: 7a987...c32
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #19 Skrevet 17. mai 2020 Jeg er også lærer og følger instruksene jeg blir gitt av arbeidsgiver med tanke på smittevern. Men personlig mener jeg dette bare er tull og overhysteri. Det er vel ganske klart på nåværende tidspunkt at verden overreagerte fullstendig her og at coronaen mest kan sammenlignes med forkjølelse. At vi fortsatt driver på med dette tullet er galskap. Men jeg har en familie og forsørge og gjør selvfølgelig som jeg blir bedt om på jobb. Så mitt råd til deg er å gi blanke i hysteriet og slappe helt av. Anonymkode: 6b6a6...87a 1
Anbefalte innlegg