Pleier Skrevet 26. juni 2005 #1 Del Skrevet 26. juni 2005 Etter inspirasjon i annen tråd. Så spørr jeg bare om det er egoistisk å få barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 26. juni 2005 #2 Del Skrevet 26. juni 2005 Klart det er ego. Det er vel ingen som får barn for å hjelpe de stakkers stakkers eggcellene og sædcellene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fanta Skrevet 26. juni 2005 #3 Del Skrevet 26. juni 2005 Hvor mange tråder trengs det egentlig om dette temaet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. juni 2005 #4 Del Skrevet 26. juni 2005 Akkurat mange nok til at de som lurer får svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2005 #5 Del Skrevet 26. juni 2005 Ja, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amarq Skrevet 26. juni 2005 #6 Del Skrevet 26. juni 2005 Klart det er egoistisk, hvorfor skulle man ellers få dem?. Men, er ikke det meste vi gjør egoistisk da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iskvinnen Skrevet 26. juni 2005 #7 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg har aldri tenkt på det som egoistisk, men det er jo netopp det det er. Ja, som det meste vi foretar oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Husmusa Skrevet 27. juni 2005 #8 Del Skrevet 27. juni 2005 Er ikke alle valg vi gjør til det beste for oss selv? Selv om vi sier at "jeg gjorde det for din skyld" gjør man det fordi man til syvende og sist mener det vil være det beste for sin egen samvittighet. Ergo gjør man det av egoistiske grunner. Dette gjelder selvsagt også spørsmålet om å få barn er egoistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 27. juni 2005 #9 Del Skrevet 27. juni 2005 Ja det er det. Men når man har fått dem blir man plutselig egoist på vegne av andre enn seg selv. Kanskje det man søker i utgangspunktet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 27. juni 2005 #10 Del Skrevet 27. juni 2005 at få børn er vel det største ego trippet man kan tænke sig, men gud for et herligt et, nu er jeg kendt for at være super egoist måske detfor jeg skal ha min nr 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2005 #11 Del Skrevet 27. juni 2005 Jeg vil ikke kalle naturinstinkter for noe egoistisk. Er det egoistisk å spise, vaske seg, sove.....? Klart at man stort sett ikke får barn for andre enn seg selv. Med mindre man har en hel diger familie som står rundt og maser.................. Men egoistisk vil jeg ikke kalle det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 28. juni 2005 #12 Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg synes at det å sette et barn til verden er noe av det mest egoistiske man kan gjøre. "Før i tiden", mens vi fortsatt bodde i huler og banket hverandre i hodet med en stokk, var det en plikt for å føre slekten vidre. Nå gjør vi det for egen vinning og glede ;-) Hvem spør noen gang disse barna om de virkelig har lyst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. juni 2005 #13 Del Skrevet 28. juni 2005 Hvem spør noen gang disse barna om de virkelig har lyst? Hva mener du egentlig med dette spørsmålet? At barn ikke har lyst til å bli skapt? Og at vi som foreldre burde være så lite egoistiske at vi lot det være? Man kan vel ikke i forkant vite om man får et barn med eksistensielle utfordringer eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plym Skrevet 28. juni 2005 #14 Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg synes at det å sette et barn til verden er noe av det mest egoistiske man kan gjøre. "Før i tiden", mens vi fortsatt bodde i huler og banket hverandre i hodet med en stokk, var det en plikt for å føre slekten vidre. Nå gjør vi det for egen vinning og glede ;-) Hvem spør noen gang disse barna om de virkelig har lyst? Jeg tviler på at våre naturlige instinkter er så forandret som du hevder. Beveggrunnene våre for å få barn er nok de samme som alltid. Om det er egoisme eller ikke blir et spørsmål om definisjoner, og like interessant som å spørre om det er egoistisk å skaffe seg bolig, klær og mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 28. juni 2005 #15 Del Skrevet 28. juni 2005 Nu er det vel entlig ikke mig som skal svare, men jeg synes det er så enkelt at forstå når der bliver skrevet at man ikke spør barnet, at barnet ikke har valgt at komme til verden, det er vigtig at vi passer på vores børn, uaset om det er engel eller en djævel vi får, ingen kan vide det på forhånd, og os som får mange unger får lidt af hvert, babyen har ikke selv valgt at komme til en mor som ryster den til døden, den ville nok hvis den kunne vælge selv, vælge en mor som tog den op når den græder og trøstede den, gav den omsorg og glæde, bare for at tage en simpel ting som skilsmisse/samboerslit hvem er det det går hårdes ud over ungerne, ved da at min jenter fra forrige ægteskab har ikke synes noget særlig om brudet mellem mig og pappa deres det har taget dem mange år at forstå det, og jeg siger stadig at mange af de beskyldninger jeg har fået på mig er nok ikke helt sanden men berettiget da børne har følt sig såret og ked af det, og det lider jeg faktisk med, da jeg ikke ønskede at det skulle gå ud over dem, men endte med det, og hvad kan sige undskyld men det hjælper ikke stort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 28. juni 2005 #16 Del Skrevet 28. juni 2005 Klart det er ego. Det er vel ingen som får barn for å hjelpe de stakkers stakkers eggcellene og sædcellene? utrolig bra sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 28. juni 2005 #17 Del Skrevet 28. juni 2005 Klart det er egoistisk å få egne barn når verden flommer over av barn som trenger foreldre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i i Tex Skrevet 28. juni 2005 #18 Del Skrevet 28. juni 2005 Klart det er egoistisk å få egne barn når verden flommer over av barn som trenger foreldre! Men var det det som var det egentlige spørsmålet her da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 28. juni 2005 #19 Del Skrevet 28. juni 2005 Spørsmålet var om det var egoistisk å få barn, og det svarte jeg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 28. juni 2005 #20 Del Skrevet 28. juni 2005 Nu er det vel entlig ikke mig som skal svare, men jeg synes det er så enkelt at forstå når der bliver skrevet at man ikke spør barnet, at barnet ikke har valgt at komme til verden, det er vigtig at vi passer på vores børn, uaset om det er engel eller en djævel vi får, ingen kan vide det på forhånd, og os som får mange unger får lidt af hvert, babyen har ikke selv valgt at komme til en mor som ryster den til døden, den ville nok hvis den kunne vælge selv, vælge en mor som tog den op når den græder og trøstede den, gav den omsorg og glæde, bare for at tage en simpel ting som skilsmisse/samboerslit hvem er det det går hårdes ud over ungerne, ved da at min jenter fra forrige ægteskab har ikke synes noget særlig om brudet mellem mig og pappa deres det har taget dem mange år at forstå det, og jeg siger stadig at mange af de beskyldninger jeg har fået på mig er nok ikke helt sanden men berettiget da børne har følt sig såret og ked af det, og det lider jeg faktisk med, da jeg ikke ønskede at det skulle gå ud over dem, men endte med det, og hvad kan sige undskyld men det hjælper ikke stort. Ann Forup; du fikk sagt det jeg mente. Så Sissan, les dette. Mange foreldre skulle aldri satt et barn til verden. Det er det jeg mener med at ingen spør disse barna. Jeg synes det er ufattelig egoistisk å sette et barn til verden dersom man for eksempel er narkoman, alkoholiker eller på andre måter vet at dette barnet ikke kommer til å få det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå