AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Skrevet 13. mai 2020 Hei. Jeg planlegger å gifte meg med forloveden min i Egypt. Han er Egyptisk statsborger mens jeg har dobbelt satsborgerskap (norsk, russisk). Før vi kan gifte oss er det en haug med papirer som må oversettes og legaliseres. Har noen erfaring med dette? Hvor lang tid tar det f.eks å legalisere og oversette dokumenter, kan det gjøres på en dag (fødselsattest, prøvingsattest, religionsbevis). Har noen erfaringer med hvordan man kan gå fram? Den egyptiske ambassaden i Oslo har ingen nettside, så det er kun den norske ambassaden i Egypt jeg for informasjon fra. Hilsen en som blir forvirret av alt som må gjøres Anonymkode: 33187...903
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Skrevet 13. mai 2020 Ikke gjør det. Det kan ligge en drøss feller her, siden du ikke kan språket. Anonymkode: a1917...cdf 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Skrevet 13. mai 2020 Jeg kan ikke språket, men det betyr ikke at det ligger feller. Jeg har møtt familien til forloveden min så er ganske sikker på at alt skal gå bra. Hilsen ts Anonymkode: 33187...903
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #4 Skrevet 13. mai 2020 Dessuten ønsker jeg å få råd av folk som har kjennskap til hele prosessen med å gifte seg i et land utenfor EØS. Jeg vil helst ikke ha tilbakemeldinger fra folk som ikke kjenner meg eller min forlovede og våres situasjon om hva jeg bør og ikke bør gjøre Anonymkode: 33187...903 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #5 Skrevet 13. mai 2020 Det doble statsborgerskapet var vel litt prematurt: https://www.themoscowtimes.com/2020/04/17/russia-passes-dual-citizenship-law-hoping-to-add-10m-citizens-a70036 Anonymkode: a1917...cdf
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Skrevet 13. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det doble statsborgerskapet var vel litt prematurt: https://www.themoscowtimes.com/2020/04/17/russia-passes-dual-citizenship-law-hoping-to-add-10m-citizens-a70036 Anonymkode: a1917...cdf Hva mener du? Anonymkode: 33187...903
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #7 Skrevet 13. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det doble statsborgerskapet var vel litt prematurt: https://www.themoscowtimes.com/2020/04/17/russia-passes-dual-citizenship-law-hoping-to-add-10m-citizens-a70036 Anonymkode: a1917...cdf Dette gjelder de som ikke opprinnelig er russiske. Anonymkode: 36522...482
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #8 Skrevet 13. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder de som ikke opprinnelig er russiske. Anonymkode: 36522...482 I følge norske myndigheter så kan opprinnelige russiske ha dobbelt statsborgerskap, det har jeg nå.. Anonymkode: 33187...903 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #9 Skrevet 16. mai 2020 On 5/13/2020 at 3:45 AM, AnonymBruker said: Hei. Jeg planlegger å gifte meg med forloveden min i Egypt. Han er Egyptisk statsborger mens jeg har dobbelt satsborgerskap (norsk, russisk). Før vi kan gifte oss er det en haug med papirer som må oversettes og legaliseres. Har noen erfaring med dette? Hvor lang tid tar det f.eks å legalisere og oversette dokumenter, kan det gjøres på en dag (fødselsattest, prøvingsattest, religionsbevis). Har noen erfaringer med hvordan man kan gå fram? Den egyptiske ambassaden i Oslo har ingen nettside, så det er kun den norske ambassaden i Egypt jeg for informasjon fra. Hilsen en som blir forvirret av alt som må gjøres Anonymkode: 33187...903 Fra jeg kontaktet oversetter til jeg mottok det legaliserte dokumentet, tok det ca. 20 dager, men da ble det sendt til meg i utlandet fra Norge med ekspresspost, og dette var kun en fødselsattest. Siden du trenger å få oversatt en haug med papirer, tar det nok mye lengre tid. I mitt tilfelle måtte dokumentet legaliseres med apostille hos Fylkesmannen. Dersom fødselsattesten er bekreftet med rundt løvestempel, kan den ofte legaliseres direkte hos Fylkesmannen. Hvis ikke, må den bekreftet av Notarius Publicus først. Det kan man gjøre i nærmeste tingrett. Det er en fordel at notarialbekreftelsen er foretatt før oversetter mottar dokumentet. Oversettelsen må deretter notarialbekreftes og legaliseres med apostille. For land som ikke har tilsluttet seg Haag-konvensjonen, er det Utenriksdepartementet i stedet for Fylkesmannen som må legalisere dokumentene, så for Egypt er det Utenriksdepartementet. Men ta gjerne kontakt med en sertifisert oversetter først. De vet ofte hvordan prosessen er. Anonymkode: 5a73f...f3d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #10 Skrevet 16. mai 2020 Ikke gjør det. Du kan bli kidnappet eller i verste fall henrettet. Jeg har en venninne som giftet seg med en marokkaner i Marrokko. Det viste seg i ettertid at ekteskap i muslimske land kun er gyldig om man er gift i en moské og man er viet av en imam. Så bryllupet til min venninne, som fant sted på ambassaden var ikke gyldig og han som hun trodde var hennes ektemann tok i ettertid 2 nye koner, under argumentet om at han og venninnen min ikke var muslimsk gift, og derfor egentlig ikke gift i det hele tatt. Likevel var jo ekteskapet godkjent her i Norge, så når de skulle endelig skulle skilles (til uendelig stor lettelse for hennes foreldre og venner), hadde han juridisk krav på ting og penger, og det selv om han aldri hadde hatt lønnet arbeid her i landet - kun blitt forsørget av min venninne. Anonymkode: 30426...08c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Hei. Hvordan gikk det? Jeg skal gifte meg i Kairo snart og lurer veldig på hvor lang tid ting tar der nede. Har fått prøvingsattest, skilsmissebekreftelse fra mitt første ekteskap, fødselsattest og bekreftelse på religion. Som jeg forstår det må det oversettes, stemples på tinghuset, sendes til utenriksdepartementet for legalisering, så legaliseres av egyptiske ambassaden. Når jeg kommer dit må jeg få en oppholdstillatelse i passet, helseattest fra sykehus der, få papirene legalisert på utenriksdepartementet der, gifte meg, få ekteskapsattesten oversatt og legalisert av det egyptiske utenriksdepartementet, og så stemplet på norske ambassaden. Stemmer dette sånn ca? :-) Anonymkode: bad57...3ca
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 13.5.2020 den 11.59): Det doble statsborgerskapet var vel litt prematurt: https://www.themoscowtimes.com/2020/04/17/russia-passes-dual-citizenship-law-hoping-to-add-10m-citizens-a70036 Anonymkode: a1917...cdf Å nei da! Jeg har hatt norsk og russisk statsborgerskap siden fødsel. Anonymkode: f8cee...079
Surrin Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 13.5.2020 den 10.45): Hei. Jeg planlegger å gifte meg med forloveden min i Egypt. Han er Egyptisk statsborger mens jeg har dobbelt satsborgerskap (norsk, russisk). Før vi kan gifte oss er det en haug med papirer som må oversettes og legaliseres. Har noen erfaring med dette? Hvor lang tid tar det f.eks å legalisere og oversette dokumenter, kan det gjøres på en dag (fødselsattest, prøvingsattest, religionsbevis). Har noen erfaringer med hvordan man kan gå fram? Den egyptiske ambassaden i Oslo har ingen nettside, så det er kun den norske ambassaden i Egypt jeg for informasjon fra. Hilsen en som blir forvirret av alt som må gjøres Anonymkode: 33187...903 Anbefaler at du leser boka "Naken i hijab" før du gifter deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå