AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #1 Skrevet 13. mai 2020 Jeg begynte som nyutdannet i fjor og har nå begynt å se litt mer nøye på lønnsslippen min. Pensjonstrekket mitt (2%) blir utregnet fra min netto lønn... Er det slik det skal være? Jeg trodde alle slike trekk ble gjort basert på brutto lønn.. Anonymkode: b83bd...6f0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Skrevet 13. mai 2020 Forsåvidt er dette også feil.. En annen måned tjente jeg mer enn måneden før, men ble trukket mindre i pensjonstrekk.. Anonymkode: b83bd...6f0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Skrevet 13. mai 2020 Det er av brutto lønn, men det kan være noe annet som gjør at utregningene blir som de blir. Du bør kontakte lønnsavdelingen. Anonymkode: 49e1c...e2a
The_Stig Skrevet 13. mai 2020 #4 Skrevet 13. mai 2020 (endret) Antatt privat sektor: Trekket skal være minimum 2% av brutto fast lønn. (Dvs før skatt) Merk at du normalt ikke får pensjonsopptjening på overtidstimer - Kun din faste månedslønn før overtid og andre tillegg. Uvanlig at pensjonstrekk oppgis på lønnsslipp, så akkurat det var noe rart. Endret 13. mai 2020 av The_Stig
smilo Skrevet 13. mai 2020 #5 Skrevet 13. mai 2020 31 minutter siden, The_Stig skrev: Antatt privat sektor: Trekket skal være minimum 2% av brutto fast lønn. (Dvs før skatt) Merk at du normalt ikke får pensjonsopptjening på overtidstimer - Kun din faste månedslønn før overtid og andre tillegg. Uvanlig at pensjonstrekk oppgis på lønnsslipp, så akkurat det var noe rart. Sannsynligvis trekkes hun en viss prosent selv også. Ikke uvanlig det.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Skrevet 13. mai 2020 Ikke all lønn er nødvendigvis pensjonsgivende inntekt. Div tillegg regnes ikke nødvendigvis med. Sjekk din tariffavtale. Anonymkode: 1732e...7a7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #7 Skrevet 13. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte som nyutdannet i fjor og har nå begynt å se litt mer nøye på lønnsslippen min. Pensjonstrekket mitt (2%) blir utregnet fra min netto lønn... Er det slik det skal være? Jeg trodde alle slike trekk ble gjort basert på brutto lønn.. Anonymkode: b83bd...6f0 Jeg trodde nå det skulle være fra brutto lønn (lønn før skattetrekk).. Jeg har nå ikke sjekket hva de regner utfra på min selv om jeg har betalt inn i 20+år hehehe.. 🤭 Anonymkode: 5d769...eca
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 På 13.5.2020 den 19.30, The_Stig skrev: Antatt privat sektor: Trekket skal være minimum 2% av brutto fast lønn. (Dvs før skatt) Merk at du normalt ikke får pensjonsopptjening på overtidstimer - Kun din faste månedslønn før overtid og andre tillegg. Uvanlig at pensjonstrekk oppgis på lønnsslipp, så akkurat det var noe rart. Da er det nok det, jeg er sykepleier og tjener både overtidstillegg og andre tillegg. Men veldig rart at det stemmer på krona på den ene lønnsslippen - men kanskje det bare er tilfeldig. Forresten, jeg har hørt at flere har sagt det er uvanlig... Men jeg har alltid fått pensjonstrekk oppgitt på lønnsslipp når jeg har jobbet på sykehus (i alle år, flere sykehus). Også i kommunen... Anonymkode: b83bd...6f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå