AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #81 Skrevet 13. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare tull fra ende til annen. Vi får en rekyl i 2021. Anonymkode: 2c40c...7cc Du snakker jo rett ut av baken. Når man har gått konkurs så spretter man ikke bare tilbake til der man var uten videre. Dessuten vil måten diverse myndigheter har handlet de siste par månedene sitte igjen i bakhodet på mange folk, det er ikke sikkert folk tør å satse på samme måte som før når de nå vet at alt kan gå til helvete på noen dager. Veldig mange kommer ikke til å ha hverken råd eller lyst til å reise utenlands på ferie, dette vil også turistnæringen i Norge naturligvis merke på kroppen. Mange festivalarrangører vil være skeptiske til å satse. En haug med treningssentere vil slite eller forsvinne. Norge har langt mindre penger på bok, dette vil gå utover velferdsordningene vi hadde før. Og hengende over oss har vi statens trusler om at landet stenges ned igjen om de mener det blir for mye smitte. Jeg vet ikke hva din situasjon er, har du fett med penger på bok eller er du statsansatt? Anonymkode: 18ca6...4d5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #82 Skrevet 13. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakker jo rett ut av baken. Når man har gått konkurs så spretter man ikke bare tilbake til der man var uten videre. Dessuten vil måten diverse myndigheter har handlet de siste par månedene sitte igjen i bakhodet på mange folk, det er ikke sikkert folk tør å satse på samme måte som før når de nå vet at alt kan gå til helvete på noen dager. Veldig mange kommer ikke til å ha hverken råd eller lyst til å reise utenlands på ferie, dette vil også turistnæringen i Norge naturligvis merke på kroppen. Mange festivalarrangører vil være skeptiske til å satse. En haug med treningssentere vil slite eller forsvinne. Norge har langt mindre penger på bok, dette vil gå utover velferdsordningene vi hadde før. Og hengende over oss har vi statens trusler om at landet stenges ned igjen om de mener det blir for mye smitte. Jeg vet ikke hva din situasjon er, har du fett med penger på bok eller er du statsansatt? Anonymkode: 18ca6...4d5 Ingen problem. Folk satser alltid på nytt etter enhver krise, så lenge det er marked for det. Dette har ikke vært en krise, bare en liten setback. Alt er oppe og går igjen om kort tid. Og mye nytt kommer i kjølvannet av denne "krisen". Anonymkode: 2c40c...7cc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #83 Skrevet 14. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen problem. Folk satser alltid på nytt etter enhver krise, så lenge det er marked for det. Dette har ikke vært en krise, bare en liten setback. Alt er oppe og går igjen om kort tid. Og mye nytt kommer i kjølvannet av denne "krisen". Anonymkode: 2c40c...7cc Jeg er genuint interessert i hva din bakgrunn er, ettersom du er sånn en ukuelig optimist. Du trenger ikke røpe hvem du er såklart, lurer bare på om du er bedriftseier, millionarving, eller hva. Det er liksom ganske interessant at du mener dette, når kjente næringslivstopper er i full krise om dagen, og titusenvis av folk er arbeidsledige. Jeg håper selvfølgelig at ting skal sprette tilbake jeg også, men da bør du opplyse om hvorfor det kommer til å skje slik at det er grunn til å håpe. Anonymkode: 18ca6...4d5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #84 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er genuint interessert i hva din bakgrunn er, ettersom du er sånn en ukuelig optimist. Du trenger ikke røpe hvem du er såklart, lurer bare på om du er bedriftseier, millionarving, eller hva. Det er liksom ganske interessant at du mener dette, når kjente næringslivstopper er i full krise om dagen, og titusenvis av folk er arbeidsledige. Jeg håper selvfølgelig at ting skal sprette tilbake jeg også, men da bør du opplyse om hvorfor det kommer til å skje slik at det er grunn til å håpe. Anonymkode: 18ca6...4d5 Pga logikken. Dette viruset har ikke så stor impact på folk flest på sikt. Det er hypet til det ubegripelige. 98% er i rute og drift igjen om 6 mnd. Så må vi skatte 1-2% mer i noen år. Alt går svært så fint. Anonymkode: 2c40c...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #85 Skrevet 14. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: De 400 milliarder får Norge tilbake i noen år. Det er bare penger. Regjeringen var utmerket bra. Anonymkode: 92ae0...fc0 Det er ikke «bare penger», det er penger som skal dekke for eksempel sykehus og pensjoner. Og landet får ikke tilbake disse 400 milliardene. Det er milliarder - pluss avkastningen de ville gitt! - som landet har mindre om 50 år. Anonymkode: 155f3...0f2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #86 Skrevet 14. mai 2020 On 5/13/2020 at 11:10 AM, Callisto83 said: Dette blir for dumt. Vis meg ett eneste land som har klart seg økonomisk gjennom denne pandemien.. Ingen, men egentlig burde slle klart seg fint. Pga. ledere med personlighetsforstyrrelser i noen land, manglende samarbeid og potensielt juks ville man kun unngått økonomisk krise om hele verden var ett land. Egentlig burde alle land kunne nærmest trykke opp de pengene man trenger, og sørge for at alt blir som normalt seinere. I praksis umulig å gjennomføre, men det er kun dårlige menneskelige egenskaper som hindrer dette i å kun være et kortsiktig problem med en god del dødsfall. Isteden vil økonomien lide i årevis pluss at verden totalt sett etter all sannsynlighet vil tape flere leveår pga. dagens tiltak og manglende samarbeid enn pga. viruset. Anonymkode: bdf6f...6c4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #87 Skrevet 14. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du snakker jo rett ut av baken. Når man har gått konkurs så spretter man ikke bare tilbake til der man var uten videre. Dessuten vil måten diverse myndigheter har handlet de siste par månedene sitte igjen i bakhodet på mange folk, det er ikke sikkert folk tør å satse på samme måte som før når de nå vet at alt kan gå til helvete på noen dager. Veldig mange kommer ikke til å ha hverken råd eller lyst til å reise utenlands på ferie, dette vil også turistnæringen i Norge naturligvis merke på kroppen. Mange festivalarrangører vil være skeptiske til å satse. En haug med treningssentere vil slite eller forsvinne. Norge har langt mindre penger på bok, dette vil gå utover velferdsordningene vi hadde før. Og hengende over oss har vi statens trusler om at landet stenges ned igjen om de mener det blir for mye smitte. Jeg vet ikke hva din situasjon er, har du fett med penger på bok eller er du statsansatt? Anonymkode: 18ca6...4d5 Man "spretter" ikke tilbake sånn umiddelbart, det kan ta noen år. Men om noen år så har det kommet vaksine eller så mange har hatt det at man nok ikke har frykten for å satse lenger. At man kan ha store festivaler under en epidemi sier seg jo selv at man ikke kan ha dessverre. Det er synd, men det vil være altfor stor risiko å samle flere tusen til tilstelning der folk er veldig tett på hverandre og gjerne heller i seg en del drikkevarer også. Men de store festivalene kommer tilbake om noen år for de som liker dem. I mellomtiden får folk kose seg med mindre band som tilbyr intimkonserter for mindre grupper innenfor smittevernsreglene. Det kan faktisk være veldig bra det også. Noen av de bandene jeg liker best ser du ikke på store festivaler i Norge hvertfall, det kommer et fåtall mennesker, men noen av de små konsertene har likevel vært noen av de beste konsertopplevelsene jeg har hatt. Treningssentre har hatt en tendens til overetablering, så det er på godt og vondt naturlig at ikke alle av dem vil unngå konkurs. Trening er uansett noe en del liker, så et marked vil det være når ting legger seg. Tvert imot kommer reiselysten til å øke hvis det blir noen år uten noe særlig lang reising. Jeg tipper det vil være et greit tilbud innen Europa lenge før det, og allerede nå er åpning på gang ellers i Europa. Det som kommer til å ta lengst tid er interkontinentale flyvninger, tror jeg. Men folk overlever noen år uten backpacking i Asia eller å fly fjellangs i Nepal. Velferdsordningene blir et kapittel for seg ja, men allerede før korona var det ganske tydelig at de ikke kan vare på samme måte som nå. Fra år til år blir det stadig færre i arbeid per person som mottar en eller annen form for offentlig ytelse, og det er jo ganske åpenbart at det ikke kan fortsette. De som står i jobb er stadig mer presset, og uansett korona eller ikke så er det ikke bærekraftig at man går mot et samfunn der et lite antall i jobb bærer hele samfunnet på sine skuldre. Det fører bare til at for mange blir uproduktive og et høyt skattepress mot de som er i jobb, noe som bidrar til å øke kostnadsnivået. Så kanskje det er på tide at man kutter noe i velferden og får senket kostnadnsnivået ned mot et europeisk nivå og gjør oss mer konkurransedyktig i samme slengen. For oljeæraen går også mot slutten. Anonymkode: 33b7c...861
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #88 Skrevet 14. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke «bare penger», det er penger som skal dekke for eksempel sykehus og pensjoner. Og landet får ikke tilbake disse 400 milliardene. Det er milliarder - pluss avkastningen de ville gitt! - som landet har mindre om 50 år. Anonymkode: 155f3...0f2 Joda, landet får de tilbake i form av litt høyere skatt fremover. Anonymkode: 2c40c...7cc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #89 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda, landet får de tilbake i form av litt høyere skatt fremover. Anonymkode: 2c40c...7cc Jepp, la oss knuse ennå mer konkurranseevne sammenlignet med utenlandske bedrifter så vi kan være sikre på at flere norske bedrifter går konkurs Anonymkode: 33b7c...861 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #90 Skrevet 14. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp, la oss knuse ennå mer konkurranseevne sammenlignet med utenlandske bedrifter så vi kan være sikre på at flere norske bedrifter går konkurs Anonymkode: 33b7c...861 Norske bedrifter går ikke konk pga at arbeidstakerne skatter 1-2% mer fremover. Det er heller ikke lenge siden vi skattet mer enn i dag. Anonymkode: 2c40c...7cc
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #91 Skrevet 15. mai 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Norske bedrifter går ikke konk pga at arbeidstakerne skatter 1-2% mer fremover. Det er heller ikke lenge siden vi skattet mer enn i dag. Anonymkode: 2c40c...7cc Nå hører det med til historien at nordmenn har tapt minst 20% kjøpekraft siden 2013, og mer skatt nå vil være dårlig nytt både for den jevne nordmann og bedrifter som er avhengige av at folk benytter seg av tjenestene deres. Anonymkode: bdf6f...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #92 Skrevet 15. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Norske bedrifter går ikke konk pga at arbeidstakerne skatter 1-2% mer fremover. Det er heller ikke lenge siden vi skattet mer enn i dag. Anonymkode: 2c40c...7cc Dette vil jo skje uansett nå. Etter vi har gjort det som nå er gjort, vil vår skatt øke. Sånn må det bli. I tillegg vil det komme mange flere etterdønninger som karensdager ved sykdom. Lavere trygdesatser mm. Og ja, slik må det bli. For når vi stengt ned såpass for denne, som tross alt ikke er så ille (kontra veldig mange andre som kan komme, og når vi ser på dødligheten på for x ebola) så må vi ha enorme summer på bok, hvis vi skal stoppe neste virus, som da kanskje har like stor dødlighet som ebola, som jo er på nærmere 40% Anonymkode: 6cfd1...495
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #93 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå hører det med til historien at nordmenn har tapt minst 20% kjøpekraft siden 2013, og mer skatt nå vil være dårlig nytt både for den jevne nordmann og bedrifter som er avhengige av at folk benytter seg av tjenestene deres. Anonymkode: bdf6f...6c4 Du må gjerne linke til at lønnen har økt mindre enn kpi siden 2013. Anonymkode: 2c40c...7cc
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #94 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette vil jo skje uansett nå. Etter vi har gjort det som nå er gjort, vil vår skatt øke. Sånn må det bli. I tillegg vil det komme mange flere etterdønninger som karensdager ved sykdom. Lavere trygdesatser mm. Og ja, slik må det bli. For når vi stengt ned såpass for denne, som tross alt ikke er så ille (kontra veldig mange andre som kan komme, og når vi ser på dødligheten på for x ebola) så må vi ha enorme summer på bok, hvis vi skal stoppe neste virus, som da kanskje har like stor dødlighet som ebola, som jo er på nærmere 40% Anonymkode: 6cfd1...495 Ebola har en dødelighet på 40-90% Anonymkode: 2c40c...7cc
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #95 Skrevet 15. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må gjerne linke til at lønnen har økt mindre enn kpi siden 2013. Anonymkode: 2c40c...7cc Husk at kronen har svekket seg ca 20% mot Euro og Dollar under denne nedstengingskrisen da. Det har ganske mye å si for importbedrifter og for alt privatpersoner kjøper fra utlandet. Anonymkode: 18ca6...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #96 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Husk at kronen har svekket seg ca 20% mot Euro og Dollar under denne nedstengingskrisen da. Det har ganske mye å si for importbedrifter og for alt privatpersoner kjøper fra utlandet. Anonymkode: 18ca6...4d5 Den jeg siterte snakket om 2013 og fremover. Det var også det jeg etterspurte. Anonymkode: 2c40c...7cc
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #97 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den jeg siterte snakket om 2013 og fremover. Det var også det jeg etterspurte. Anonymkode: 2c40c...7cc Det går an å google selv noen ganger. Det er ikke alltid det er en direkte link til ferdig prosessert informasjon om alt. Kanskje må man lese flere artikler og diverse statistikk før man får oversikten. Et hint er å starte med "nordmenns kjøpekraft svekket" på google, og så er det bare å lese. Anonymkode: 18ca6...4d5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #98 Skrevet 15. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går an å google selv noen ganger. Det er ikke alltid det er en direkte link til ferdig prosessert informasjon om alt. Kanskje må man lese flere artikler og diverse statistikk før man får oversikten. Et hint er å starte med "nordmenns kjøpekraft svekket" på google, og så er det bare å lese. Anonymkode: 18ca6...4d5 Jeg liker å lese folks forklaringer på ting. At de bare linker til noe, trenger ikke bety at de har skjønt noe som helst. Anonymkode: 2c40c...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #99 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker å lese folks forklaringer på ting. At de bare linker til noe, trenger ikke bety at de har skjønt noe som helst. Anonymkode: 2c40c...7cc Vel, da er det jo merkelig at du spurte etter link. Ofte bygger man sine argumenter på ting man har lest og erfart over tid, det er som sagt ikke sikkert det går an å bare linke direkte til noe. Men akkurat det om nordmenns kjøpekraft siden 2013 burde du kunne dobbeltsjekke selv. Anonymkode: 18ca6...4d5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #100 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, da er det jo merkelig at du spurte etter link. Ofte bygger man sine argumenter på ting man har lest og erfart over tid, det er som sagt ikke sikkert det går an å bare linke direkte til noe. Men akkurat det om nordmenns kjøpekraft siden 2013 burde du kunne dobbeltsjekke selv. Anonymkode: 18ca6...4d5 Ikke så merkelig. Folk som har en forståelse for noe, utbroderer gjerne selv og bekrefter det med en link. Andre som bare har lest noe, poster kun linken og påstanden. Hva de kan og forstår om det, er da uvisst. Anonymkode: 2c40c...7cc
Anbefalte innlegg