Gå til innhold

Hvorfor Norge aldri burde stengt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt latterlig at Norge stengte landet i så stor grad. Dette skjedde utelukkende på grunn av massehysteri hos befolkningen og en svak regjering som bryr seg mer om valgoppslutning og å sitte i posisjon enn å gjøre det som faktisk er best for landet. Se bare på hvordan Høyre bøyde seg bakover for KrF angående abortsaken for å ikke miste flertallet på Stortinget, så oppdager man raskt hva Høyre med Erna Solberg i spissen har for vane å gjøre. Norge kunne aldri blitt et Italia, Spania, Storbritannia eller USA, og dette er grunnen:

I Italia har de verdens nest eldste, og Europas eldste, befolkning. Andelen av personer over 65 år er nesten 23% kontra 17% i Norge. I Italia er det vanlig med generasjonsboliger, hvilket betyr at gamle bor i samme husstand som barn og unge. De bor gjerne også trangt. Italienere har en kultur for langt mer omgang og kroppskontakt med både venner, familie og fremmede. Legger man til at antibiotika selges reseptfritt i Italia, som har resultert i en antibiotikaresistens, så har man en hel haug med faktorer som la til rette for at sykdom som covid-19 skulle spre seg i stort omfang og med høy dødelighet. Mye av det samme kan sies om Spania.

Storbritannia sliter med generelt dårlig helse blant en stor del av befolkningen, og spesielt den delen av befolkningen som er lavtlønnet og bor i trange kår. Storbritannia sliter også med antibiotikaresistens. USA har enda større problemer med dette. Over 35% av alle amerikanere defineres som sykelig overvektige. Legger en til at man ikke mottar sykepenger i USA dersom man ikke møter på jobb samt at helsevesenet kun er tilstede for de som har råd til det skaper dette en situasjon der mennesker må på jobb selv om de er smittet av coronaviruset fordi de ikke har råd til å være borte fra jobb eller til å betale for helsehjelp. I NYC har dette blitt en nærmest perfekt storm fordi de som er mest utsatt, altså de lavtlønnede, ikke eier bil og må benytte seg av kollektivtransport for å komme seg til og fra arbeid. Da sprer smitten seg i latterlig stor skala, og når antibiotikaresistens er en av de største helseutfordringene i USA så har de heller ingen måte å behandle følgesykdommene til covid-19 på.

I Norge har vi ikke denne problematikken. Vi bor generelt sett ikke i generasjonsboliger. Vi har ikke nærkontakt med veldig mange mennesker. Vi har en velferdsstat som gjør at folk kan være hjemme når de er syke, og vi sliter foreløpig ikke med antibiotikaresistens. Det er derfor latterlig å ha satt av flere hundre milliarder fordi bedrifter må stenge og folk mister jobben sin når vi fint kunne greid oss med stengte grenser og beskyttelse av de eldre og de med kroniske sykdommer. Dessverre forutsetter dette et lederskap som ikke oppfører seg som værhanen etter vinden. Ja, de folkevalgte skal høre på folket, men samtidig så har de et ansvar for å ta de tøffe avgjørelsene. I stedet har de satt av rundt 400 milliarder for å redde rundt 1000 mennesker der de aller fleste er godt over 70 år, når det uansett statistisk sett dør rundt 770 personer i uka i Norge. De har også innført lover og tiltak som bryter med menneskerettighetene (kriseloven), og de har innført en app der myndighetene kan spore alle dine bevegelser og lagre dem i 30 dager.

Norges lederskap har feilet, og jeg håper virkelig lommeboka vår er dyp nok til å overleve dette.

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Bedre å være føre var, enn etter snar.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Det er helt latterlig at Norge stengte landet i så stor grad. Dette skjedde utelukkende på grunn av massehysteri hos befolkningen og en svak regjering som bryr seg mer om valgoppslutning og å sitte i posisjon enn å gjøre det som faktisk er best for landet. Se bare på hvordan Høyre bøyde seg bakover for KrF angående abortsaken for å ikke miste flertallet på Stortinget, så oppdager man raskt hva Høyre med Erna Solberg i spissen har for vane å gjøre. Norge kunne aldri blitt et Italia, Spania, Storbritannia eller USA, og dette er grunnen:

I Italia har de verdens nest eldste, og Europas eldste, befolkning. Andelen av personer over 65 år er nesten 23% kontra 17% i Norge. I Italia er det vanlig med generasjonsboliger, hvilket betyr at gamle bor i samme husstand som barn og unge. De bor gjerne også trangt. Italienere har en kultur for langt mer omgang og kroppskontakt med både venner, familie og fremmede. Legger man til at antibiotika selges reseptfritt i Italia, som har resultert i en antibiotikaresistens, så har man en hel haug med faktorer som la til rette for at sykdom som covid-19 skulle spre seg i stort omfang og med høy dødelighet. Mye av det samme kan sies om Spania.

Storbritannia sliter med generelt dårlig helse blant en stor del av befolkningen, og spesielt den delen av befolkningen som er lavtlønnet og bor i trange kår. Storbritannia sliter også med antibiotikaresistens. USA har enda større problemer med dette. Over 35% av alle amerikanere defineres som sykelig overvektige. Legger en til at man ikke mottar sykepenger i USA dersom man ikke møter på jobb samt at helsevesenet kun er tilstede for de som har råd til det skaper dette en situasjon der mennesker må på jobb selv om de er smittet av coronaviruset fordi de ikke har råd til å være borte fra jobb eller til å betale for helsehjelp. I NYC har dette blitt en nærmest perfekt storm fordi de som er mest utsatt, altså de lavtlønnede, ikke eier bil og må benytte seg av kollektivtransport for å komme seg til og fra arbeid. Da sprer smitten seg i latterlig stor skala, og når antibiotikaresistens er en av de største helseutfordringene i USA så har de heller ingen måte å behandle følgesykdommene til covid-19 på.

I Norge har vi ikke denne problematikken. Vi bor generelt sett ikke i generasjonsboliger. Vi har ikke nærkontakt med veldig mange mennesker. Vi har en velferdsstat som gjør at folk kan være hjemme når de er syke, og vi sliter foreløpig ikke med antibiotikaresistens. Det er derfor latterlig å ha satt av flere hundre milliarder fordi bedrifter må stenge og folk mister jobben sin når vi fint kunne greid oss med stengte grenser og beskyttelse av de eldre og de med kroniske sykdommer. Dessverre forutsetter dette et lederskap som ikke oppfører seg som værhanen etter vinden. Ja, de folkevalgte skal høre på folket, men samtidig så har de et ansvar for å ta de tøffe avgjørelsene. I stedet har de satt av rundt 400 milliarder for å redde rundt 1000 mennesker der de aller fleste er godt over 70 år, når det uansett statistisk sett dør rundt 770 personer i uka i Norge. De har også innført lover og tiltak som bryter med menneskerettighetene (kriseloven), og de har innført en app der myndighetene kan spore alle dine bevegelser og lagre dem i 30 dager.

Norges lederskap har feilet, og jeg håper virkelig lommeboka vår er dyp nok til å overleve dette.

Er du klar over hvor mange flere som kunne dødd hvis man ikke stengte ned landet? Er ikke menneskeliv noe verdt for deg? Jeg er veldig glad for at Norge stengte ned landet. 

Anonymkode: ca231...435

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, edwardnigma skrev:

Så enig!

Reagerer også på makten politikerne tar. I stedet for å høre på fagfolkenes råd går de for det motsatte. Og hele greia med å kalle det dugnad. Det er jo ikke noen dugnad når man tvinges til det!  

Anonymkode: f7afc...e91

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mange flere som kunne dødd hvis man ikke stengte ned landet? Er ikke menneskeliv noe verdt for deg? Jeg er veldig glad for at Norge stengte ned landet. 

Hvor mye er et menneskeliv verdt for deg da? Er det verdt en halv milliard?

Hva med de 770 som uansett dør hver uke? Mange av de kunne overlevd om en brøkdel av disse krisepakkene var brukt preventivt på å oppgradere helsevesenet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Slik en etterpåklokskap har en sjelden sett😂

Anonymkode: 2c40c...7cc

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik en etterpåklokskap har en sjelden sett😂

Anonymkode: 2c40c...7cc

Etterpåklokskap? Dette har blitt sagt siden før Norge stengte. Det var heller aldri anbefalt å stenge Norge. Dette valget tok "lederne" våre helt på egenhånd.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som tenker at dette er en strategi? At dette for å kneble økonomien og for å få tvangsvaksinert alle og sette chip på oss? Se til USA. Stor fattigdom der nå. Vanlige folk står i milesvis lang kø for å få mat. Altså dette kan være en plan verdenseliten er med på. Mange konspirasjonsteorier der ute, men man kan lure. 

Anonymkode: fa088...023

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du burde blitt gjort, helt konkret? 

I dagene før tiltakene ble iverksatt opplevde landet en eksplosiv økning av ikke sporbar smitte, langt høyere enn Sverige som mange liker å sammenligne oss med.

Situasjonen var uoversiktlig, og det var mangel på kapasitet i helsevesenet, smittevernsutstyr og utstyr til testing. 

Noe måtte gjøres, hva ville din løsning vært? 

For å svare på eget spørsmål: jeg synes nedstenging var riktig tiltak til riktig tid.  Jeg er litt skeptisk til hvordan ting har blitt håndtert i ettertid, da situasjonen ble mer oversiktlig, og nødvendig utstyr var på plass, da mener jeg lokale/regionale tiltak hadde vært bedre enn nasjonale. Men alt i alt ser jeg ikke hvordan, det kunne blitt løst annerledes i starten. 

Anonymkode: c7203...8b3

• Liker 11
Skrevet

Du høres akkurat ut som en kollega av meg. Han kritiserte regjeringen FØR vi stengte ned landet, for at de var trege på avtrekkeren med tiltak. Han kritiserte regjeringen UNDER krisen pga hytteforbudet, som han mente var helt urimelig siden han ville på hytten. Og har kritiserer regjeringen ETTER tiltakene blir lettet litt på, fordi det blir lettet for sent/feil rekkefølge på lettelsene/barnehagene burde aldri blitt stengt ned/barnehagebarn skal ikke være prøvekaniner/barn blir ikke syke/hvorfor skal bare 1-4 klasse på skolen siden de er mindre og neppe klarer å overholdesmittevernsreglene/steng Norge sånn at ikke noen kan komme inn i landet/åpne opp igjen for nå trenger vi pengene/...... (sett inn ALLE argumenter du kan finne både for og imot)

Etterpåklokskap synes jeg er så utrolig lite sjarmerende.

(selv blir jeg kritisert for å være naiv og dum siden jeg forsvarer regjeringens valg og mener at de har gjort en god jobb utifra det bildet de til enhver tid har hatt.)

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som tenker at dette er en strategi? At dette for å kneble økonomien og for å få tvangsvaksinert alle og sette chip på oss? Se til USA. Stor fattigdom der nå. Vanlige folk står i milesvis lang kø for å få mat. Altså dette kan være en plan verdenseliten er med på. Mange konspirasjonsteorier der ute, men man kan lure. 

Anonymkode: fa088...023

Jeg blir helt svett 😂

Anonymkode: 5a801...c18

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Nokia skrev:

Du høres akkurat ut som en kollega av meg. Han kritiserte regjeringen FØR vi stengte ned landet, for at de var trege på avtrekkeren med tiltak. Han kritiserte regjeringen UNDER krisen pga hytteforbudet, som han mente var helt urimelig siden han ville på hytten. Og har kritiserer regjeringen ETTER tiltakene blir lettet litt på, fordi det blir lettet for sent/feil rekkefølge på lettelsene/barnehagene burde aldri blitt stengt ned/barnehagebarn skal ikke være prøvekaniner/barn blir ikke syke/hvorfor skal bare 1-4 klasse på skolen siden de er mindre og neppe klarer å overholdesmittevernsreglene/steng Norge sånn at ikke noen kan komme inn i landet/åpne opp igjen for nå trenger vi pengene/...... (sett inn ALLE argumenter du kan finne både for og imot)

Etterpåklokskap synes jeg er så utrolig lite sjarmerende.

(selv blir jeg kritisert for å være naiv og dum siden jeg forsvarer regjeringens valg og mener at de har gjort en god jobb utifra det bildet de til enhver tid har hatt.)

Du sidestiller meg altså med en person som har et helt annet syn enn meg. Jeg har hele veien ment at vi har hatt alt for strenge og inngripende tiltak i Norge.

Så nei, det er ikke etterpåklokskap. Jeg har sagt det samme hele veien.

• Liker 6
Skrevet

Dette blir for dumt. Vis meg ett eneste land som har klart seg økonomisk gjennom denne pandemien.. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Regjeringen klør jo i fingrene etter å få full rulle i økonomien igjen! Vi åpner helt opp, nå, så slutt å sutre. Så lei den der stadige sutringen.

Anonymkode: cc5c9...be4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så enig!

Reagerer også på makten politikerne tar. I stedet for å høre på fagfolkenes råd går de for det motsatte. Og hele greia med å kalle det dugnad. Det er jo ikke noen dugnad når man tvinges til det!  

Anonymkode: f7afc...e91

Det er heller ikke en dugnad når det går ut over mange økonomisk. 

Anonymkode: 6dbee...331

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Callisto83 skrev:

Dette blir for dumt. Vis meg ett eneste land som har klart seg økonomisk gjennom denne pandemien.. 

På hvilken måte blir det for dumt? Er det for dumt å bruke kunnskap og fakta? Grunnen til at land ikke klarer seg økonomisk er pga. tiltakene, ikke viruset. Hadde viruset vært så dødelig at titusenvis av nordmenn døde av det så hadde folk isolert seg frivillig pga. reell frykt. Men siden viruset ikke er spesielt dødelig så må vi tvinges i isolasjon, eller i hovedsak vekk fra jobb og skole da. Tiltakene i Norge har rammet økonomien drastisk, men vi har ikke vært isolert nok til at man kan gi det æren for den lave dødsraten. Folk går i butikken og ute som normalt, og har gjort det gjennom hele situasjonen. Tåler man ikke å møte folk på jobb så tåler man ikke må møte dem på butikken...

Anonymkode: 18ca6...4d5

• Liker 5
Skrevet

Vi burde aldri stengt fordi svenskene ikke stengte, og alt de gjør der det skal vi uten videre gjøre i Norge: basebarnehager, klasseløse skoler osv. Importer flere svensk feil.

Britene prøvde seg på et carry on as usual, litt konspiratorisk: fordi landet styres av en selvrekrutterende politisk og økonomisk elite som trodde de sjøl skulle gå klar, at det var fattigfolket som kom til å slite. Så ble statsministeren, etonitt som resten av eliten, smittet. Det var et skudd for baugen og landet ble stengt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regjeringen klør jo i fingrene etter å få full rulle i økonomien igjen! Vi åpner helt opp, nå, så slutt å sutre. Så lei den der stadige sutringen.

Anonymkode: cc5c9...be4

Tror du virkelig på det? Hvor mange ganger må det påpekes at Erna og gjengen har gått ut og sagt at de ikke nøler med å stramme inn igjen hvis vi "slurver" med tiltakene? Åpning av samfunnet vil uten tvil øke smitten, det er ren logikk. Men det kommer til å vinkles slik at det er folket som slurver. Hvorfor? Fordi de planlegger å stramme inn igjen, og skylde på oss vanlige folk i gata for at de gjør det. Det de driver med nå er en tilvenning til økt maktutøvelse fra myndighetene. Dette vil bli veldig åpenbart i månedene som kommer.

Anonymkode: 18ca6...4d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

main-qimg-43550d181108b28fa4ccc332635b0849.webp

Anonymkode: 44bd2...998

• Liker 4
Skrevet

lave oljepriser kan være verre nyhet enn selve dette ganske svak virus...

hva må gjøres nå: stoppe alt klima og miljøaktivisme, elbiler og sånn med umiddelbar virkning,

bruke olje og satse på industrier med større energibehov: 

kjemi, plastikk, metal, ...alt som er teknologi, industri og så blir ny verdiskaping! 

verftsindustri, kjør på!!! 

poenget er olje, energi har blitt billig, så det virker veldig fornuftig å bruke dem intensivt! 

• Opprett ny...