Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #1 Skrevet 26. juni 2005 Hva er forskjellen på disse to ostene, egentlig? :oops:
Saeria Skrevet 26. juni 2005 #2 Skrevet 26. juni 2005 Har ikke peil på ost, men kom over en liten sak på nettet hvor det stod at Normanna har 29% fett, og Norzola 35%. http://www.rbl.no/partnere/partner.asp?id=115 Se teksten nederst under Selbu blå.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #3 Skrevet 26. juni 2005 Jeg tenkte mest på smaken :oops: Antar at norzola er Tines variant av gorgonzola, og synes den smakte sterkere enn normanna. Men hva er normanna? :klø:
Fakse Skrevet 26. juni 2005 #4 Skrevet 26. juni 2005 Har lurt på det samme. Bruker som oftest Normanna fordi den har minst fett, og synes ikke det er så stor forskjell på dem egentlig. Ekte gorgonzola dolce (er det sånn det skrives) er uansett det beste synes jeg, men det får man kjøpt så få steder.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #5 Skrevet 26. juni 2005 Har lurt på det samme. Bruker som oftest Normanna fordi den har minst fett' date=' og synes ikke det er så stor forskjell på dem egentlig. Ekte gorgonzola dolce (er det sånn det skrives) er uansett det beste synes jeg, men det får man kjøpt så få steder.[/quote'] Får du det på Helmersen? Jeg bruker også mest Normanna, men hadde kjøpt Norzola denne gangen, og synes den er litt skarpere på smak, så jeg lurte hva forskjellen er.
Fakse Skrevet 26. juni 2005 #6 Skrevet 26. juni 2005 Sikkert, men jeg har ikke kjøpt der. Har funnet på ICA Langnes, og hos Matservice.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #7 Skrevet 26. juni 2005 Takk for tipset! Kjekkest å bruke ekte vare, men ikke å fly byen rundt.
Saeria Skrevet 26. juni 2005 #8 Skrevet 26. juni 2005 Jeg tenkte mest på smaken :oops: Spiser ikke sånn ost, jeg.
Hu i Svingen Skrevet 26. juni 2005 #9 Skrevet 26. juni 2005 Norzola er mykere, og har litt rundere/mildere smak siden den har høyere fettinnhold. Men smaksmessig synes jeg ingen av dem er noe, vil man ha skikkelige oster så må man i ostedisken (der det finnes en)...
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #10 Skrevet 26. juni 2005 vil man ha skikkelige oster så må man i ostedisken (der det finnes en)... Jeg vet....Jeg elsker ost. Men er ikke alltid flink nok til å planlegge, og å stikke til byen bare for å kjøpe ost, det gidder jeg ikke alltid... :oops:
Gjest piaf Skrevet 26. juni 2005 #11 Skrevet 26. juni 2005 Jeg har det for meg at Norzola er en fornorsket variant av Gorgonzola, som allerede nevnt her, mens Normanna skal være Tines svar på Roquefort. Riktignok vet jeg ikke helt hvor jeg har det fra, men, men... Roquefort er skarpere i smak, fastere i konsistensen og atskillig saltere (syns jeg) enn Gorgonzola. Sånn sett kan det kanskje tildels stemme med forskjellen mellom Normanna og Norzola? Men original Roquefort er jo laget på sauemelk - det er neppe Normanna.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #12 Skrevet 26. juni 2005 Huff, nå har jeg gomlet i meg halve Norzolaen som egentlig skulle brukes til pastasaus, den var ufattelig god med epleskiver til
Gjest Zim-zum Skrevet 27. juni 2005 #13 Skrevet 27. juni 2005 Norzola inneholder fløte i tillegg til melk. Det gjør at den er litt mildere i smaken enn Normanna. Men det er veldig liten smaksforskjell på de to ostene.
Saeria Skrevet 27. juni 2005 #14 Skrevet 27. juni 2005 Fått med meg at mange spiser disse ostene, men er det ikke litt rart å spise mugg? Synes det høres surt og skummelt ut. :oops:
Fakse Skrevet 27. juni 2005 #15 Skrevet 27. juni 2005 Nå har jeg spist hjemmelaget pasta med Normanna-saus
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2005 #16 Skrevet 27. juni 2005 Nå har jeg spist hjemmelaget pasta med Normanna-saus Jeg brukte Norzola 2 kyllingfileter i biter 1/2 squash skåret i staver 1 bunt vårløk hakkede valnøtter etter smak 1/2-1 Norzola Litt melk salt, pepper. Stek kylling, krydre lett, tilsett grønnsakene og la det surre til de blir litt myke. Smuldre over ost, og tilsett litt melk. La det koke inn litt, og tilsett hakkede valnøtter. Serveres med grønn pasta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå