Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å arbeide ved en ungdomsskole til høsten, jeg leverer nå masteren min og er nyutdannet. Jeg har blitt invitert til å være med å møte de nye 8. Klassingene, da jeg skal være kontaktlærer for en av klassene. 

Så da er spørsmålet mitt: hvordan ta dem godt imot på besøksdagen? Hva gjør man? forslag til aktiviteter? Hva bør jeg informere om?

Føler jeg er fullstappet med fag, men er veldig usikker når det kommer til strukturen i skolehverdagen. Hvis det er forståelig...?

Gleder meg skikkelig, men er redd for å ikke gjøre velkomsten god nok.

Anonymkode: 2bea4...c78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skal begynne å arbeide ved en ungdomsskole til høsten, jeg leverer nå masteren min og er nyutdannet. Jeg har blitt invitert til å være med å møte de nye 8. Klassingene, da jeg skal være kontaktlærer for en av klassene. 

Så da er spørsmålet mitt: hvordan ta dem godt imot på besøksdagen? Hva gjør man? forslag til aktiviteter? Hva bør jeg informere om?

Føler jeg er fullstappet med fag, men er veldig usikker når det kommer til strukturen i skolehverdagen. Hvis det er forståelig...?

Gleder meg skikkelig, men er redd for å ikke gjøre velkomsten god nok.

Hvor lang tid har du sammen med elevene? Det er litt avgjørende. 

Men ellers gjelder det bare å presentere seg, fortelle litt om deg selv, la de presentere seg kanskje så du får forsprang på noen navn og ellers gi de den informasjonen du tror de lurer på i tilfelle de synes det er litt skummelt å spør. Blir sikkert ekstra spesielt i disse tider. Hør med de andre kontaktlærerene på trinnet så dere gjør noenlunde likt. 

Anonymkode: b79c7...519

AnonymBruker
Skrevet

Du skal møte de nye 8.klassingene, altså de som nå går på barneskolen? 

Da må du tenke at de synes ungdomsskolen er nytt og skummelt, og de spent på nye klassekamerater, karakterer, nye fag, de store tiendeklassingene osv. Du må altså trygge dem, og prøve å gi inntrykk av at dette kommer til å bli et kjekt og trygt miljø osv. 

Hvis du skal møte de som nå går i åttende, så er du mer fri til sprett og hopp og morsomme aktiviteter. 

Det er ihvertfall det jeg tenker, men jeg jobber på vgs da, ikke ungdomsskole. 

Anonymkode: cd3ca...da1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å gå fint! :)

1. Du snakker med ledelsen om hva de pleier å informere om (ofte de er med på felles møte først, så går kontaktlærerne til klasserommet med sin klasse og har møte videre der). Sjekk også med ledelsen hva det er forventet at kontaktlærere og faglærere informerer om.

2. Så snakker du med andre kontaktlærere for å få på plass litt flere detaljer, tips og triks. 

Anonymkode: 0c745...d5b

• Liker 1
Skrevet

Et tips til: Ta bilde av dem en og en. Da kan du lære navnene i ferien, og så har du noe gøy å hente fram og vise når de slutter i 10. klasse:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lang tid har du sammen med elevene? Det er litt avgjørende. 

Men ellers gjelder det bare å presentere seg, fortelle litt om deg selv, la de presentere seg kanskje så du får forsprang på noen navn og ellers gi de den informasjonen du tror de lurer på i tilfelle de synes det er litt skummelt å spør. Blir sikkert ekstra spesielt i disse tider. Hør med de andre kontaktlærerene på trinnet så dere gjør noenlunde likt. 

Anonymkode: b79c7...519

Har 90 min. 

Takk for tips! Pga corona har vi ikke så mye møter, men jeg kan prøve å sende en Mail.

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal møte de nye 8.klassingene, altså de som nå går på barneskolen? 

Da må du tenke at de synes ungdomsskolen er nytt og skummelt, og de spent på nye klassekamerater, karakterer, nye fag, de store tiendeklassingene osv. Du må altså trygge dem, og prøve å gi inntrykk av at dette kommer til å bli et kjekt og trygt miljø osv. 

Hvis du skal møte de som nå går i åttende, så er du mer fri til sprett og hopp og morsomme aktiviteter. 

Det er ihvertfall det jeg tenker, men jeg jobber på vgs da, ikke ungdomsskole. 

Anonymkode: cd3ca...da1

Tusen takk! Ja, det er 7. Trinn i dag, så de skal begynne i 8. 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer til å gå fint! :)

1. Du snakker med ledelsen om hva de pleier å informere om (ofte de er med på felles møte først, så går kontaktlærerne til klasserommet med sin klasse og har møte videre der). Sjekk også med ledelsen hva det er forventet at kontaktlærere og faglærere informerer om.

2. Så snakker du med andre kontaktlærere for å få på plass litt flere detaljer, tips og triks. 

Anonymkode: 0c745...d5b

Tusen takk for strategi😃

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Jentadi said:

Et tips til: Ta bilde av dem en og en. Da kan du lære navnene i ferien, og så har du noe gøy å hente fram og vise når de slutter i 10. klasse:)

Morsomt! Det må jeg få til 😃

• Liker 1
Skrevet

Det aller aller viktigste (ja, informasjon og noe sosialt er viktig) er at du gir et inntrykk til hver enkelt at du ser at de er der, har positivt forventninger til dem, og at du liker dem. Være trygg i rollen din (haha, lett som helt fersk, men ja du har jo vært i praksis og funnet en rolle du trives med). Det kan være med på å fjerne en stor klump i magen! Mest sannsynlig er de bomba med informasjon og VELDIG opptatt av de andre i klassen, hehe.. 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...