Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Er 26 år, og har i år tatt opp fag som privatist. Burde jeg oppsøke den skolen jeg gikk på vgs, for å endre kompetansebeviset til å bli et vitnemål, eller er ikke dette noe poeng i? 

Jeg tar opp de standardfagene til generell studiekompetanse ; norsk, engelsk, historie, naturfag og matte. Eller er det slik at siden jeg er over 25,tar de ikke utgangspunkt i de andre fagene jeg har tatt uansett? 

Anonymkode: 23909...04d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg gikk allmenn, men strøk i et fag og har forbedret karakter i andre fag.. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du søker etter 23/5 så holder det å laste opp kompetansebeviset som inneholder privatistkarakterene i SO. De godtar bilde, men jeg ville brukt en app som CamScanner eller lignende. Gjør du om på vitnemålet ditt fra vgs må du kontakte din vgs.

Anonymkode: e2337...5b1

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du søker etter 23/5 så holder det å laste opp kompetansebeviset som inneholder privatistkarakterene i SO. De godtar bilde, men jeg ville brukt en app som CamScanner eller lignende. Gjør du om på vitnemålet ditt fra vgs må du kontakte din vgs.

Men hva er best? 

Altså, dersom jeg tar privatistresultatene inn på vitnemålet, mister jeg retten til å bruke alderspoeng da? 

Jeg tok jo flere enn 23/5 fagene på vgs, vil ikke det kunne dra opp snittet litt? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er best? 

Altså, dersom jeg tar privatistresultatene inn på vitnemålet, mister jeg retten til å bruke alderspoeng da? 

Jeg tok jo flere enn 23/5 fagene på vgs, vil ikke det kunne dra opp snittet litt? 

Om du oppfyller kravene til 23/5 og har forbedret noen/alle av de seks studiekompetansefagene vil det kanskje lønne seg for deg å søke etter 23/5 ja. Du blir uansett automatisk poengberegnet etter det som gir deg best snitt, så om 23/5 er det som gir deg best snitt så vil det være det du søker med (så sant du oppfyller kravene).

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du oppfyller kravene til 23/5 og har forbedret noen/alle av de seks studiekompetansefagene vil det kanskje lønne seg for deg å søke etter 23/5 ja. Du blir uansett automatisk poengberegnet etter det som gir deg best snitt, så om 23/5 er det som gir deg best snitt så vil det være det du søker med (så sant du oppfyller kravene).

Så studiekompetansefagene teller mest alene på et kompetansebevis, enn dersom jeg putter de inn i vitnemålet fra vgs? På vgs har jeg jo tysk som språkfag, biologi osv? 

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men tror jeg sendte mail til skolen. Sa at eksamensresultatet var klart og at jeg ønsket å få det på vitnemålet. Du skal jo få det signert på papir.

Anonymkode: cc50b...b76

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men tror jeg sendte mail til skolen. Sa at eksamensresultatet var klart og at jeg ønsket å få det på vitnemålet. Du skal jo få det signert på papir.

Anonymkode: cc50b...b76

Så da fekk du et vanlig vitnemål, som byttet ut vgs fagene med privatistresultatet? 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så studiekompetansefagene teller mest alene på et kompetansebevis, enn dersom jeg putter de inn i vitnemålet fra vgs? På vgs har jeg jo tysk som språkfag, biologi osv? 

Nei, det er bare for å dokumentere at du har forbedret ett eller flere fag. Du vil automatisk bli beregnet etter det som gir deg best konkurransepoeng. Anbefaler deg å ta kontakt med din gamle vgs om det er noe du lurer på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...