Gjest Alkoholist Skrevet 14. mai 2020 #21 Skrevet 14. mai 2020 En gang i mnd og tar da med lister. Vasker selvfølgelig over med fille hvis det har blitt søl på gulvet ellers og. Støvsuger hver uke.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #22 Skrevet 14. mai 2020 Ikke lenge siden jeg var i diskusjon om dette på en eller annen tråd med travle småbarnsmødre 🙂. Var ei s8m vasket hus 3 ganger i uka. Da jeg skrev at jeg vasket hus en gang i uka da jeg hadde små barn, fikk jeg grei beskjed om at jeg måtte ha hatt det veldig skittent 😁. Bare to voksne i hus her, så nå vasker jeg hver 14 dag. Liker nyvaskede gulv 🙂 Anonymkode: 4702a...ae0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #23 Skrevet 14. mai 2020 Jeg støvsuger eller tørrmopper kjapt over gulvene nesten hver kveld. Vaske dem gjør vi ca. en gang i uka, men ikke alltid like grundig. Vi har hund og barn (i alderen hvor det hadde vært fullt av smuler og matsøl rundt spisebordet hvis det ikke var for at hunden spiser det). Da jeg bodde alene vasket jeg mye sjeldnere. Anonymkode: 06680...c0a
Tvist Skrevet 14. mai 2020 #24 Skrevet 14. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg støvsuger eller tørrmopper kjapt over gulvene nesten hver kveld. Vaske dem gjør vi ca. en gang i uka, men ikke alltid like grundig. Vi har hund og barn (i alderen hvor det hadde vært fullt av smuler og matsøl rundt spisebordet hvis det ikke var for at hunden spiser det). Da jeg bodde alene vasket jeg mye sjeldnere. Anonymkode: 06680...c0a Praktisk med støvsugerhund. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #25 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så skjeldent på bad og kjøkken? 😮 Anonymkode: 7e8d9...3d0 Det hadde fungert fint her og. To voksne. Man går ut av dusjen/badekaret, står på badematten, tørker seg. Havner det litt tannkrem eller lotion på gulvet blir det vasket bort med litt toalettpapir og vann med en gang. Så er ikke søl på gulvet. Samme på kjøkken. Søles det, tørker mann. Og vi går ikke med sko inne, bytter sokker daglig, og alt det der, så forstår ikke helt hvor sølet skal komme fra. Anonymkode: a065c...648
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #26 Skrevet 14. mai 2020 En gang i uka, har to barn, en hund og en katt, etter en uke er det skittent! Dras inn mye sand og smuler.. når det bare var meg og gubben vaska vi nesten aldri gulvet 😅🙈 Anonymkode: a373e...712
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #27 Skrevet 15. mai 2020 På 13.5.2020 den 18.11, AnonymBruker skrev: Finnes da ikke svar på det. Vi er kun to voksne. Gulv på badene, og gulv i gangen, vaskes hver uke. Badene er ikke møkkete, men har 60*60 lyse fliser, så de blir skjoldete ved vannsøl. Gulv på kjøkkenet flekkvaskes ved søl. Vaskes kanskje annenhver uke. Stuegulv hver 2-3 måned, hyppigere i sommersesongen om vi går barbeint inne. Soverom 1-2 ganger i året. Har dampvasker med hvit mopp (den tar alt) - og denne får såvidt litt gråfarge, så veldig møkkete er det ikke når vi vasker. Anonymkode: a065c...648 Hvordan er det mulig! Jeg vasker minst en gang i uka, må bytte mopp tre ganger og hver av dem blir mørkegrå. Har 70 kvm totalt, men mye av det står det møbler over så det ikke vaskes der. Anonymkode: 1b882...02b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #28 Skrevet 15. mai 2020 På 14.5.2020 den 10.54, AnonymBruker skrev: Ikke lenge siden jeg var i diskusjon om dette på en eller annen tråd med travle småbarnsmødre 🙂. Var ei s8m vasket hus 3 ganger i uka. Da jeg skrev at jeg vasket hus en gang i uka da jeg hadde små barn, fikk jeg grei beskjed om at jeg måtte ha hatt det veldig skittent 😁. Bare to voksne i hus her, så nå vasker jeg hver 14 dag. Liker nyvaskede gulv 🙂 Anonymkode: 4702a...ae0 Jeg leste den tråden, og hun sa vel ikke at du hadde det skittent. Det var vel mer et spørsmål om ikke det ble skittent da, eller? Det synes jeg er innafor å spørre om, om hun faktisk føler at hun må vaske tre ganger i uka. Jeg vasker en gang i uka, og klutene på dampvaskeren er ordentlig skitne. Anonymkode: 1b882...02b
Sukkerblomst Skrevet 15. mai 2020 #29 Skrevet 15. mai 2020 På 14.5.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev: Det hadde fungert fint her og. To voksne. Man går ut av dusjen/badekaret, står på badematten, tørker seg. Havner det litt tannkrem eller lotion på gulvet blir det vasket bort med litt toalettpapir og vann med en gang. Så er ikke søl på gulvet. Samme på kjøkken. Søles det, tørker mann. Og vi går ikke med sko inne, bytter sokker daglig, og alt det der, så forstår ikke helt hvor sølet skal komme fra. Anonymkode: a065c...648 Men hva med fett fra huden? Det må jo vaskes bort med såpe. Det går ikke vekk bare med vann. Vi har masse fett i sluket selv om vi renser det ukentlig.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #31 Skrevet 15. mai 2020 Vi er to voksene, to hunder og en katt, så her blir det støvsugd daglig og vasket 2-3 ganger i uken. Hadde det ikke vært for dyra, så hadde jeg ikke vasket så hyppig. Utrolig hvor mye drit de drar med seg. Anonymkode: 9561f...632
Djungelvrål Skrevet 16. mai 2020 #32 Skrevet 16. mai 2020 På 14.5.2020 den 6.38, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendig å desinfisere gulvene i et hjem daglig. Det er overdreven renslighet, på grensen til det sykelige. Man trenger ikke vaske gulv så ofte. Hvor ofte man bør vaske (med bare vanlig Ajax/vann og ikke klorin) avhenger av hvem som bor i boligen. Har man f.eks tre store hunder, bør man kanskje vaske hver uke, men bor det en eller to voksne i boligen som tar av seg skoene i gangen når de kommer hjem, så trenger det ikke vaskes mer enn kanskje en gang i måneden eller annenhver måned. Så lenge man støvsuger ofte (en gang i uka) og tar evt flekker og søl med en gang de skjer, så trenger man ikke vaske hele gulvet særlig ofte. Klorin er faktisk ikke særlig sunt å puste inn produktrester av. Og dette smører du utover gulvene dine hver dag....? Ikke bra i det hele tatt. Hvem har lært deg at du må vaske gulv hver eneste dag, og i tillegg drive "overkill" og bruke klorin til det?? Anonymkode: 5cbea...7d6 Vil heller ikke tro at klor verken er bra for verken tre, lakk, plast eller vinyl i lengden. Jeg vasker gulvene noen ganger bare med vann med litt zalo i. Zalo kan brukes til det meste. Men liker best Ajax fordi det gir den nyvaskede lukten i huset en stund etterpå.
newman01 Skrevet 16. mai 2020 #33 Skrevet 16. mai 2020 Prøv Woca. Fantastisk såpe spesialdesignet for parkett. De har to typer, en for oljet og en for lakkert. Man pusser aldri tenna med klor eller Zalo, av den grunn bør man også vurdere spesialsåpe for gulvet
Kniv & gaffel Skrevet 16. mai 2020 #34 Skrevet 16. mai 2020 (endret) Hos meg selv blir det én gang i uka eller kanskje annenhver uke. Jeg støvsuger først, og går over med våtmopp etterpå. Hos min mor på 90 som er dement, blir det gjerne to ganger i uka. Før corona-utbruddet fikk hun rengjøring fra kommunen hver tredje uke, men nå får hun ikke noe. Hver tredje uke uansett alt for lite. Inntil videre er det min jobb å gjøre reint hos henne. Endret 16. mai 2020 av Kniv & gaffel
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #35 Skrevet 17. mai 2020 På 15.5.2020 den 23.42, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig! Jeg vasker minst en gang i uka, må bytte mopp tre ganger og hver av dem blir mørkegrå. Har 70 kvm totalt, men mye av det står det møbler over så det ikke vaskes der. Anonymkode: 1b882...02b Vi tar alltid av sko i gangen, og setter sko direkte i skoskapet. Alt av vesker og sekker henges også her. Vi går alltid med sokker inne, og bytter sokker hver dag. Er det sommer har vi sandaler ved dørene, så vi løper ikke ut og inn barbeint. Vi har varmepumper, og god ventilasjon, så det fyres ikke. Er det flekksøl på kjøkken/vaskerom/bad tas det med en gang, og tråkkes ikke rundt i huset. Vi har robotstøvsuger som går hver dag. Så når vi vasker stuegulvene hver 2-3 måned er den hvite moppen nesten like hvit. Jeg forstår rett og slett ikke hvor møkka skal komme fra? Hva er det dere holder på med innendørs? Anonymkode: a065c...648 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #36 Skrevet 17. mai 2020 På 15.5.2020 den 23.47, Sukkerblomst skrev: Men hva med fett fra huden? Det må jo vaskes bort med såpe. Det går ikke vekk bare med vann. Vi har masse fett i sluket selv om vi renser det ukentlig. Jeg forstår ikke hvor sluket kom inn i debatten når jeg beskriver gulvvask. Men - vi renser sluket ca en gang i måneden (to dusjer og et badekar på to voksne), da er det såvidt litt rester der. Bruker dampvasker, så får da bort alt fett, kanskje derfor det ikke bygges opp så raskt igjen? Hår tar jeg bort med toalettpapir rett etter hårvask. Anonymkode: a065c...648
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #37 Skrevet 17. mai 2020 Støvsuger hver dag, vasker gulvet ca 1 gang i uka. (Kjøkkenet blir litt oftere). To barn, hvor han minste er i «lære spise selv» fase, så kjøkkengulvet ser ut som slagmark etter hvert måltid! Anonymkode: 86f7b...147
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #38 Skrevet 17. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvor sluket kom inn i debatten når jeg beskriver gulvvask. Men - vi renser sluket ca en gang i måneden (to dusjer og et badekar på to voksne), da er det såvidt litt rester der. Bruker dampvasker, så får da bort alt fett, kanskje derfor det ikke bygges opp så raskt igjen? Hår tar jeg bort med toalettpapir rett etter hårvask. Anonymkode: a065c...648 Ja, beklager! Jeg blandet tråder. Hm, vi bruker også dampvasker, men vi er tre stk på én dusj, så da bygges det nok raskere opp igjen. Anonymkode: 1b882...02b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #39 Skrevet 17. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, beklager! Jeg blandet tråder. Hm, vi bruker også dampvasker, men vi er tre stk på én dusj, så da bygges det nok raskere opp igjen. Anonymkode: 1b882...02b Sant, vi er to voksne på tre enheter, så regner man på det vasker vi jo omtrent like hyppig Er det jeg innleder mitt første innlegg i denne tråden med, at det er umulig å diskutere slike spørsmål generelt. Da det er ulik størrelse på hus, ulik bruk, barn, dyr, type underlag, vaner/uvaner, og alt som gjør det umulig å si at man må vaske slik og slik så hyppig. Husker bare hvordan det å pusse opp kjøkkenet gjorde at det gikk fra å føltes at gulvet aldri var rent, til at jeg nå føler det knapt er litt smuss når jeg vasker det ukentlig. Anonymkode: a065c...648
Bareine Skrevet 18. mai 2020 #40 Skrevet 18. mai 2020 Støvsuger kjøkken og bad daglig, andre rom 1 gang i uka. Vasker kjøkken og bad 1 gang i måneden, andre rom annenhver måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå