Gå til innhold

Hvordan raskest bli kvitt gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

billån 70000, forbrukslån 130000, studielån 99000.

Drømmen er å få det vekk om 365 dager.

Anonymkode: 250d3...7fc

Renten er på 17%. Nei, har ikke tatt med rentene i tillegg. Så det kommer i tillegg.

Du må betale 11860pr måned for å fjerne forbrukslånet på 12 måneder.

Anonymkode: a7f64...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skrev jo lengre oppe du drømte om å bli gjeldsfri om et år, med 300.000 i gjeld skal jo det godt gjøres, om man ikke bor under et tre i skogen og spiser det man finner... 

Anonymkode: 5d5c7...ad4

Jeg skrev...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

billån 70000, forbrukslån 130000, studielån 99000.

Drømmen er å få det vekk om 365 dager.

Vi vet jo ingenting om livssituasjonen din TS. 300.000kr på 365 dager er ganske optimistisk. Men hvis du har enn inntekt på rundt 500.000kr brutto i året og har mulighet til å flytte hjem igjen til foreldrene dine og bo der gratis under deres tak noen måneder, så kan det kanskje la seg gjøre. Om de lar deg bo der gratis og dere spleiser på mat og annet, så blir det billigere som en stor husholdning enn når du bor alene og betaler dyr husleie osv.

Anonymkode: bbcf2...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er bilen verdt? Kan du selge den og kjøpe noe billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å sjekke rundt om du kan refinansiere forbrukslånet med lavere rente. Får du tilbud om lavere rente et annet sted, så viser du det til din nåværende bank, så kanskje de matcher det. Jeg gikk fra 12,8 til 7,9 %

Anonymkode: 41394...d0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å sjekke rundt om du kan refinansiere forbrukslånet med lavere rente. Får du tilbud om lavere rente et annet sted, så viser du det til din nåværende bank, så kanskje de matcher det. Jeg gikk fra 12,8 til 7,9 %

Anonymkode: 41394...d0b

takk for tips. Ser det er stor forskjell på renten jeg har og det du har fått gjennomslag for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, KatteLatte skrev:

Hvor mye er bilen verdt? Kan du selge den og kjøpe noe billigere?

Kommer ingen vei ved et salg av bilen. Avhengig av bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.5.2020 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo ingenting om livssituasjonen din TS. 300.000kr på 365 dager er ganske optimistisk. Men hvis du har enn inntekt på rundt 500.000kr brutto i året og har mulighet til å flytte hjem igjen til foreldrene dine og bo der gratis under deres tak noen måneder, så kan det kanskje la seg gjøre. Om de lar deg bo der gratis og dere spleiser på mat og annet, så blir det billigere som en stor husholdning enn når du bor alene og betaler dyr husleie osv.

jeg har som mål å få en stor lønnsøkning dette året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her hadde jeg gjort følgende: 

Studielånet er minst "kritisk", har lave renter og faller bort hvis du dør. Dermed vil banken være medgjørlig med tanke på dette. La dette gå sin gang og betal det du må. 

Billånet har sikkerhet i bilen din, og er dermed også tilknyttet en omsettelig verdi. Dette vil også banken ta hensyn til. 

Forbrukslånet har ingen sikkerhet og høye renter. Kanskje kan du snakke med utlåner og forhandle renter dersom du velger kortere nedbetalingstid. 

Betal minimum på studielån og billån, og sett pengene i forbrukslånet. Når dette er borte følger du samme oppskrift med billånet, deretter studielånet om det er nødvendig. 

Anonymkode: 42dff...cfb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ingen vei ved et salg av bilen. Avhengig av bil. 

Jeg mente at du burde bytte den inn i en rimeligere modell, om mulig. Hva slags bil kjører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke TS, men lurer: Kan man refinansiere et billån på samme måte som man kan finansiere et boliglån, ved at man tar opp større lån med pant i bilen? Isåfall kan jo det brukes til å betale ned litt av forbruksgjelden.
Ihvertfall i prinsippet da.. I praksis er det kanskje ikke så lett fordi en bil alltid taper seg i verdi og det ikke er noe verdi å pantsette, mens en bolig stiger eller holder seg relativt stabil og det derfor som regel vil være "ledig verdi" å pantsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man refinansiere et billån på samme måte som man kan finansiere et boliglån, ved at man tar opp større lån med pant i bilen?

I teorien er det mulig å refinansiere et billån. I praksis er det ingen banker som vil gjøre det.

Anonymkode: 1402a...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...