AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #41 Skrevet 14. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Du fremstår ikke som særlig sjarmerende selv... Vi snakket her om eldre mennesker, som vi vil beskytte ved å holde oss borte fra dem. Ikke vanskelig å forstå at det kan bli veldig stusslig for noen av dem. Alle eldre mennesker er faktisk ikke redde, mange sier at det som skjer det skjer, og vil ikke beskyttes i isolasjon. Hvis noen av dem er villige til å ta sjansen og være sammen med resten av "gamlis-gjengen" så er det dem vel unt. Jeg er så lei av korona-politi, og synes at folk burde nøye seg med passe på seg selv. Folk flest følger opp, men det vil alltid være noen som gir blaffen. Sånn er det på alle slags dugnader. Anonymkode: 36de5...dec Nei, det er de ikke vel fortjent. Det er altså ikke opp til enkeltmennesker å vurdere om de vil ta den risikoen eller ikke, fordi valgene de tar påvirker samfunnet. Det fører til økt smitte i samfunnet- og ved å være i risikogruppen øker det sannsynligheten for at de blir lagt inn på sykehus med alle de kostnader det medfører. Det at man er i risikogruppen gjør heller ikke at man kan ta valg for andre i risikogrupper. At man ikke overholder smittevernsregler og går tett oppi folk gjør at man utsetter andre i risikogruppen for smitte. Anonymkode: 6d64d...e12 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #42 Skrevet 14. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er de ikke vel fortjent. Det er altså ikke opp til enkeltmennesker å vurdere om de vil ta den risikoen eller ikke, fordi valgene de tar påvirker samfunnet. Det fører til økt smitte i samfunnet- og ved å være i risikogruppen øker det sannsynligheten for at de blir lagt inn på sykehus med alle de kostnader det medfører. Det at man er i risikogruppen gjør heller ikke at man kan ta valg for andre i risikogrupper. At man ikke overholder smittevernsregler og går tett oppi folk gjør at man utsetter andre i risikogruppen for smitte. Anonymkode: 6d64d...e12 Herregud. All den sytinga de endrer ikke en dritt du vet det? Moralpoliti har ikke makt. Ring politiet om du ser noe da. Anonymkode: e4cf4...93e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #43 Skrevet 14. mai 2020 Jeg tenkte ikke jeg skulle skrive dette, men jeg leste denne tråden i går mens jeg satt på det lokale kjøpesenteret. Jeg satt der i tiden det normalt sett er flest eldre ute. Jeg ble inspirert av tråden, og i løpet av ca 30 minutter talte jeg folkene jeg så der jeg satt. Inne på kaféen satt ca 20 stykker. I tillegg gikk 76 stykker forbi meg der jeg satt. Med unntak av en gruppe tenåringsjenter som klenget på hverandre så jeg ingen som brøt smittevernsreglene. Når jeg regner på det var det bare ca 15 % av de jeg så på disse 30 minuttene over 70 år. (Og da er det relevant at senterets matbutikk er nærbutikken for en gruppe eldre som bor ca 150 meter unna) 12 % var under 16 år, og resterende 73 % var i alderen 16- 69. De eldre er i et klart mindretall av alle over 16 som ferdes ute, og likevel er det dem som blir lagt merke til, og kritisert. At de fortjener kritikk for å bryte smittevernsreglene er greit, men at de kritiseres bare for å gå ut er ikke greit. Anonymkode: 140c8...a35 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #44 Skrevet 14. mai 2020 11 timer siden, Lasox skrev: Så du syns det er greit å drite i smittevernloven og gjøre akkurat det man selv vil og risikere å smitte og drepe andre mennesker som kan være nylig født, eller yngre personer som enda ikke har opplevd store deler av livet sitt? Sjarmerende. Skremmende at du har slik tankegang når du er i helsevesenet. Burde kanskje revurdere jobben din? Det å drite "litt" i kan fort medføre til å kunne smitte noen andre uten at du selv er klar over det og selv om du kanskje ikke dør av viruset imens du bærer det så kan du drepe noen andre bare fordi du dreit "litt" i det. Er det virkelig verdt det? Herregud enkelte folk... er andres liv så lite verdt for deg? Hvordan kommer du fram til at vedkommende driter i smittevernloven? Det er ikke forbudt å omgås folk. Det anbefales imidlertid at man tar visse forholdsregler. Anonymkode: 95fc4...e4c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #45 Skrevet 14. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke si det, det må i såfall være et lokalt fenomen. Barnevognmafiaen lever i beste velgående her i allefall, og barn er ute både i hager og på tur med familien. Min konklusjon er at folk ser det de vil se. Det er en selvfølge at alle som beveger seg i offentligheten følger smittevernsreglene. Men at eldre er verre enn andre aldersgrupper har jeg vanskeligheter med å se. Anonymkode: 140c8...a35 Det er ikke noe problem at barn er ute i hagen sin eller er på tur sammen med familien sin. Det er noe helt annet enn en haug med pensjonister som åpenbart ikke tilhører samme husholdning på kafé. Anonymkode: 2374f...b68 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #46 Skrevet 14. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe problem at barn er ute i hagen sin eller er på tur sammen med familien sin. Det er noe helt annet enn en haug med pensjonister som åpenbart ikke tilhører samme husholdning på kafé. Anonymkode: 2374f...b68 De eldre sitter på den lokale kafeen akkurat som før! Anonymkode: d3c7b...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #47 Skrevet 14. mai 2020 Been there! Opplevde det samme på Kiwi idag. Det var ei eldre kjerring, jeg måtte snu meg flere ganger og gi henne et stygt blikk, for hun skulle gå så nærme meg som det lot seg gjøre. Og når jeg flyttet meg gikk enda lenger frem samtidig som jeg snudde meg og ga henne et blikk. Neida, hun gikk nærmere og nærmere og tok faen ikke hintet. Det var rett før jeg snudde meg og skrek : Se til faen å hold avstand. Jeg er så drittlei disse eldre , som alle maser om at vi skal beskytte, at de er noen av de verste til å ikke holde avstand. De og de litt yngre , altså ungdom. Anonymkode: 15a3c...23b 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #48 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Been there! Opplevde det samme på Kiwi idag. Det var ei eldre kjerring, jeg måtte snu meg flere ganger og gi henne et stygt blikk, for hun skulle gå så nærme meg som det lot seg gjøre. Og når jeg flyttet meg gikk enda lenger frem samtidig som jeg snudde meg og ga henne et blikk. Neida, hun gikk nærmere og nærmere og tok faen ikke hintet. Det var rett før jeg snudde meg og skrek : Se til faen å hold avstand. Jeg er så drittlei disse eldre , som alle maser om at vi skal beskytte, at de er noen av de verste til å ikke holde avstand. De og de litt yngre , altså ungdom. Anonymkode: 15a3c...23b Amen👏 Anonymkode: a3456...66f
Gjest Mysticgirl Skrevet 14. mai 2020 #49 Skrevet 14. mai 2020 De vil sikkert bare leve mens de kan, døden skremmer ikke like mye som før da de var yngre. Det er en naturlig del av livet og de tenker vel at sosial omgang er verdt det å kanskje dø? Istedet for å visne bort inne, alene og ingen å være sammen med.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #50 Skrevet 14. mai 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Vi er 7 milliarder. Det er for mange mennesker på jorda. Anonymkode: e4cf4...93e Så du melder deg frivillig til å forlate kloden? Eller mener du bare at eldre mennesker umulig kan ha glede av å være i live? Anonymkode: 00d59...f22
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #51 Skrevet 14. mai 2020 5 minutter siden, Mysticgirl said: De vil sikkert bare leve mens de kan, døden skremmer ikke like mye som før da de var yngre. Det er en naturlig del av livet og de tenker vel at sosial omgang er verdt det å kanskje dø? Istedet for å visne bort inne, alene og ingen å være sammen med. Ikke tillegg eldre mennesker tanker de ikke har. Gamle mennesker føler seg ikke gamle, selv om kroppen svikter etterhvert. I alle fall ikke de fleste. Det er en del rørende avisartikler om dagen, av eldre som heller vil dø enn å bli isolert. Jeg tror at disse, på samme måte som mange yngre, ikke helt klarer å sette seg inn i hvor ille et alvorlig tilfelle av Covid-19 er. Når det er sagt, håper jeg at vi i Norge kan komme nær en normaltilstand snart, bare med 1m regel (som begrenser folkemengder) og hyppig håndvask. Kanskje det er tilstrekkelig, nå som smittetallene er såpass lave her i landet. Anonymkode: 00d59...f22 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #52 Skrevet 14. mai 2020 29 minutter siden, Mysticgirl skrev: De vil sikkert bare leve mens de kan, døden skremmer ikke like mye som før da de var yngre. Det er en naturlig del av livet og de tenker vel at sosial omgang er verdt det å kanskje dø? Istedet for å visne bort inne, alene og ingen å være sammen med. Leve mens de kan? Og gå rundt som mulige smittebærere og smitte yngre og friskere mennesker? Da er man en stor egoist. Den neste eldre som ikke respekterer 1 meters regelen kommer jeg til å skjelle ut etter noter. Anonymkode: 15a3c...23b 1
Gjest Lasox Skrevet 14. mai 2020 #53 Skrevet 14. mai 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kommer du fram til at vedkommende driter i smittevernloven? Det er ikke forbudt å omgås folk. Det anbefales imidlertid at man tar visse forholdsregler. Anonymkode: 95fc4...e4c Jeg har forståelse for de pensjonistene som "driter litt i hele korona`en" Det virker for meg som om hun rett og slett driter i smittevernloven når hun sier at hun har forståelse for pensjonistene som driter i det. Vet at det ikke er forbudt å omgås med andre folk, men tolerer ikke at man kan vise forståelse for noen som bryter smittevernloven og evt. gjør det selv når det er nettopp de (eldre og de som er i risikogruppa) er grunnen til at vi har isolert oss selv. Jeg er en av de som er i risikogruppa og vil ikke ha covid-19 pga. enkelte eldre personer ikke tar noen hensyn for andre. Man skal vise hensyn til smittevernloven og de som ikke gjør det burde ha blitt straffeforfulgt. Syns norske politiet har blitt altfor "snille" på det å ikke bot eller straff til de som ikke viser hensyn til smittevernloven. Endret 14. mai 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #54 Skrevet 14. mai 2020 Jeg vet at mine foreldre har fått med seg hvordan man dør av Covid-19, og de har ikke det minste lyst til å risikere det. Likevel er de elendige til å huske hvordan man skal oppføre seg for unngå smitte når de er ute. Gamle mennesker har gjort alt på samme måte i veldig mange år, og følger de samme gamle rutinene på autopilot når de er ute nå. Anonymkode: 8feda...f43 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #55 Skrevet 14. mai 2020 3 timer siden, Lasox skrev: Jeg har forståelse for de pensjonistene som "driter litt i hele korona`en" Det virker for meg som om hun rett og slett driter i smittevernloven når hun sier at hun har forståelse for pensjonistene som driter i det. Vet at det ikke er forbudt å omgås med andre folk, men tolerer ikke at man kan vise forståelse for noen som bryter smittevernloven og evt. gjør det selv når det er nettopp de (eldre og de som er i risikogruppa) er grunnen til at vi har isolert oss selv. Jeg er en av de som er i risikogruppa og vil ikke ha covid-19 pga. enkelte eldre personer ikke tar noen hensyn for andre. Man skal vise hensyn til smittevernloven og de som ikke gjør det burde ha blitt straffeforfulgt. Syns norske politiet har blitt altfor "snille" på det å ikke bot eller straff til de som ikke viser hensyn til smittevernloven. Så hva sier teksten i den paragrafen i smittevernloven du mener disse personene har forbrutt seg mot? Anonymkode: 95fc4...e4c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #56 Skrevet 14. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe problem at barn er ute i hagen sin eller er på tur sammen med familien sin. Det er noe helt annet enn en haug med pensjonister som åpenbart ikke tilhører samme husholdning på kafé. Anonymkode: 2374f...b68 1. Jeg har ikke sagt at det er et problem, jeg bare kommenterte påstanden om at de eldre er ute, mens alle barnefamilier er inne. 2. Hvorfor kan ikke eldre, eller andre, gå på kafé med folk som ikke tilhører husstanden? Jeg har ikke sett noen regel som sier at det ikke er lov. Så lenge smittevernsreglene overholdes har også eldre liv til å gå ut, og på kafe, på lik linje som alle andre. Anonymkode: 140c8...a35 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #57 Skrevet 14. mai 2020 På 13.5.2020 den 4.05, AnonymBruker skrev: F*** altså, jeg blir så lei av pensjonister /eldre folk som surrer rundt i sin egen verden, og ikke holder avstand. Jeg bor tett på et lite kjøpesenter og må inn dit for å handle mat, gå på apoteket, posten, Europris eller Jysk der. I tillegg må jeg inn på posten flere ganger i uken pga jobben min. For å unngå mye folk prøver jeg å være der på morningen eller før butikkene stenger kl 20, men pensjonistene er alltid der. Mange av de stiller seg opp inni butikkene eller midt i trappen sammen med konen, og står og prater med likesinnede par og tar så mye plass så jeg ikke vil skvise meg forbi, ikke skjønner de at de skal flytte seg heller slik at folk kommer forbi. Eller så kommer de plutselig helt inntil deg når du står i kassekø, og skjønner ikke eller glemmer at de skal stå på en strek. Da jeg måtte på Europris for å kjøpe skruer i dag, sto det en pensjonist med lommetørkle inni hånden mens han tok på de forskjellige pakkene for å lese på baksiden, og når den samme mannen stilte seg opp tett inntil meg ved kassen så bøyde han likeså godt hodet bak glassplaten for å spørre ekspeditøren om noe. På vei ut av Europris la jeg merke til en eldre mann med munnbind, som gikk og småhostet mens han kjente på putene i hagemøblene og munnbindet ble dratt opp og med når det kom kjentfolk forbi som han snakket med. Jeg hørte i forbifarten han sa at han hadde litt kols, og da burde han iallefall være forsiktig. Er de ikke engstelige for helsen sin? Jeg forstår at de kjeder seg og må komme ut for å se folk, men det må da være mulig å følge litt med og holde avstand! Anonymkode: a3456...66f Da tenker du dem om det. De får la humla suse om de vil. Det er de som er sårbare ikke du. Anonymkode: be939...1d0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #58 Skrevet 14. mai 2020 På 13.5.2020 den 4.05, AnonymBruker skrev: Mange av de stiller seg opp inni butikkene eller midt i trappen sammen med konen, og står og prater med likesinnede par og tar så mye plass så jeg ikke vil skvise meg forbi, ikke skjønner de at de skal flytte seg heller slik at folk kommer forbi. Eller så kommer de plutselig helt inntil deg når du står i kassekø, og skjønner ikke eller glemmer at de skal stå på en strek. Du får ikke corona bare fordi du går forbi folk eller du venter i kø. Anonymkode: af3a6...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #59 Skrevet 14. mai 2020 På 13.5.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev: Har merket meg det samme, de eldre er konsekvent verstingene. Ganske irriterende for oss som har holdt ungene hjemme fra skole/barnehage og blitt fullstendig overarbeidet i komboen med hjemmekontor for å beskytte DEM mot virus. 🙄 Anonymkode: 2374f...b68 Vi hadde tiltak først og fremst for å unngå overfylte sykehus, ikke for å passe folk i risikogrupper. Anonymkode: d5f0c...357
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #60 Skrevet 14. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Jeg har ikke sagt at det er et problem, jeg bare kommenterte påstanden om at de eldre er ute, mens alle barnefamilier er inne. 2. Hvorfor kan ikke eldre, eller andre, gå på kafé med folk som ikke tilhører husstanden? Jeg har ikke sett noen regel som sier at det ikke er lov. Så lenge smittevernsreglene overholdes har også eldre liv til å gå ut, og på kafe, på lik linje som alle andre. Anonymkode: 140c8...a35 De eldre sitter på kafé i hauger med folk de åpenbart ikke er i husstand med, tett inntil, og overholder ikke smittevernreglene. Anonymkode: 2374f...b68
Anbefalte innlegg