Gå til innhold

90% av pensjonister jeg ser på kjøpesenteret holder ikke avstand!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 60 år og jobber i helsevesenet. Jeg treffer kun mine barn (med avstand), menneskene jeg bistår i jobben, og kollegaene mine.  Hadde jeg ikke hatt en jobb å gå til så hadde jeg hatt mye mer kontakt med andre mennesker, ellers hadde det blitt et stusslig liv....  Jeg er ikke redd for å bli smittet, og vil heller leve mens jeg gjør det enn å være redd. Det finnes mange potensielle farer i samfunnet, og alle skal dø en gang. Jeg har forståelse for de pensjonistene som "driter litt i hele korona`en" 😄

Anonymkode: 36de5...dec

Problemet er jo at man ikke forholder seg til smittevernsreglene for sin egen del, men for andres del. Samfunnets del. Ved å drite i smittevernsreglene sier du og dine likesinnede «jeg driter i mine medmennesker!». Sjarmerende egenskap.

Anonymkode: 200f4...f52

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er jo ikke rart det. De både ser og hører dårlig.

Dette.

Pluss de jobber ikke. så de blir vel veldig glad for å snakke med andre. Tror ikke de gjør dette for at du skal bli irritert.

Det er sånn hos også, bortsett fra at jeg tenker det er hyggelig og søtt at de fortsatt kan. Jeg bare går rundt dem, jeg.

Relax, det ordner seg. De er 90% inne og hjemme🤸‍♂️

Anonymkode: e4cf4...93e

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, tussi84 skrev:

Dette har vært diskutert utallige ganger før. 

De eldre ser på sykdom og død som noe som er en naturlig del av livet. Det betyr ikke at de vil dø, men at de forholder seg mer rolig til det hele. De vil heller leve mens de kan, og skape/få gode minner den tiden de har igjen, uansett om det er snakk om dager, mnd eller år. 

Det er vi i de yngre generasjonene som har en slags frykt for både sykdom og i alle fall død. Det er klart det skumleste av alt, selv om det er så naturlig. 

Hva er alternativet til de eldre da? Sitte hjemme og visne bort den siste levetiden pga corona viruset? For mange er det å være ensomme et enda verre alternativ. Det handler også mye om livskvalitet til den enkelte, og i disse dager så holder mange familie medlemmer seg borte også, om den eldre har familie. Tlf kontakt etc er ikke det samme som å se et annet menneske.

Så jeg skjønner hvorfor de eldre går på kjøpesenter eller sitter på kafeer. De må selv få vurdere risikoen.

De kan slutte å være egoistiske. Mange unge er også i en av risikogruppene. De utsetter ikke bare seg selv for en risiko. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør ikke dette kun for de i risikogruppen, men også for oss selv. Det er ikke alle som får Corona som har milde symptomer, flere kan faktisk ende opp med alvorlige bivirkninger som forskerne ikke vet omfanget av enda.

Dessuten er det ikke så fett å måtte isolere seg i mange uker, ikke få lov å gå over dørstokken sin og heller ikke motta besøk eller leve med familien. De som bor i enebolig kan jo gå ut i hagen når de er isolert, men vi som bor i bygårder eller blokker får ikke gå ut i fellesområdet, og ikke alle har balkong eller terrasse. 

Jeg var isolert i nesten 4 uker i mars og de første ukene var jeg så dårlig at jeg ikke orket noe, men når formen begynte å komme tilbake så var det kjedelig å måtte sitte inne i en liten blokkleilighet uten balkong. 

Anonymkode: a3456...66f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, The Kitten said:

De kan slutte å være egoistiske. Mange unge er også i en av risikogruppene. De utsetter ikke bare seg selv for en risiko. 

Mange unge er selv dårlig på å holde avstand etc. 

Anonymkode: 87751...522

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Pluss de jobber ikke. så de blir vel veldig glad for å snakke med andre. Tror ikke de gjør dette for at du skal bli irritert.

Det er sånn hos også, bortsett fra at jeg tenker det er hyggelig og søtt at de fortsatt kan. Jeg bare går rundt dem, jeg.

Relax, det ordner seg. De er 90% inne og hjemme🤸‍♂️

Nåja, mange av dem sitter på kafé og går tur (tett) med andre eldre venner. Mens barnefamiliene har sittet inne i husene sine! 

Anonymkode: 2374f...b68

• Liker 5
Skrevet

Opplever det samme på butikken og når jeg skal hente pakke. De fleste holder avstand, men unntaket er de eldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at man ikke forholder seg til smittevernsreglene for sin egen del, men for andres del. Samfunnets del. Ved å drite i smittevernsreglene sier du og dine likesinnede «jeg driter i mine medmennesker!». Sjarmerende egenskap.

Det sa hun ikke. Du er så kverulant at jeg får vondt i sjela.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fremstår ikke som særlig sjarmerende selv... ;)   Vi snakket her om eldre mennesker, som vi vil beskytte ved å holde oss borte fra dem. Ikke vanskelig å forstå at det kan bli veldig stusslig for noen av dem. Alle eldre mennesker er faktisk ikke redde, mange sier at det som skjer det skjer, og vil ikke beskyttes i isolasjon.  Hvis noen av dem er villige til å ta sjansen og være sammen med resten av "gamlis-gjengen" så er det dem vel unt. 

Jeg er så lei av korona-politi, og synes at folk burde nøye seg med passe på seg selv.  Folk flest følger opp, men det vil alltid være noen som gir blaffen. Sånn er det på alle slags dugnader.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke gammel som ikke har fylt 60. Ellers er det vel mange som lever et liv med minimal kontakt med folk i dette landet.

Anonymkode: d3c7b...7ce

Jeg har ikke sagt at jeg er gammel heller....  Og for min del kan de som vil, gjerne leve hele livet sitt med minimal kontakt med andre. Jeg vil ikke det.  Poenget mitt var i grunnen bare at jeg har forståelse for f.eks pensjonister som ikke orker å være helt isolert. Det hadde jeg slitt med over tid også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 60 år og jobber i helsevesenet. Jeg treffer kun mine barn (med avstand), menneskene jeg bistår i jobben, og kollegaene mine.  Hadde jeg ikke hatt en jobb å gå til så hadde jeg hatt mye mer kontakt med andre mennesker, ellers hadde det blitt et stusslig liv....  Jeg er ikke redd for å bli smittet, og vil heller leve mens jeg gjør det enn å være redd. Det finnes mange potensielle farer i samfunnet, og alle skal dø en gang. Jeg har forståelse for de pensjonistene som "driter litt i hele korona`en" 😄

Men når de suser rundt og ikke opprettholder den meterregelen kan jo disse kamikazepensjonistene smitte andre som ikke er like YOLO...

Anonymkode: 8a0b0...b0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De gamle får heldigvis ikke benytte seg av respiratorene da!

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når de suser rundt og ikke opprettholder den meterregelen kan jo disse kamikazepensjonistene smitte andre som ikke er like YOLO...

Anonymkode: 8a0b0...b0c

Akkurat! Jeg har ikke mulighet eller tid til å bli smittet og sitte isolert. Skal gjennom en viktig operasjon om noen uker, og da kan jeg ikke være forkjølet engang. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har bare et spørsmål. Kan du slutte å henge på kjøpesentret? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Har bare et spørsmål. Kan du slutte å henge på kjøpesentret? 

Jeg henger ikke der men må dit for å handle mat og andre ting jeg trenger.

Må på posten flere ganger i uken pga jobben min.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De gamle får heldigvis ikke benytte seg av respiratorene da!

Joda,

msnge av dem som henger på kjøpesenteret får nok det, siden alder ikke er et selvstendig kriterium. Sykehjemspasienter skal som hovedregel ikke innlegges på sykehus men gis behandling på sykehjem ( = i praksis dø hvis de får korona, for det er ikke noen respirator på sykehjemmet), men de har sjelden helse til å dra på kjøpesenter. 

• Liker 1
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns det er greit å drite i smittevernloven og gjøre akkurat det man selv vil og risikere å smitte og drepe andre mennesker som kan være nylig født, eller yngre personer som enda ikke har opplevd store deler av livet sitt? Sjarmerende.

Skremmende at du har slik tankegang når du er i helsevesenet. Burde kanskje revurdere jobben din? Det å drite "litt" i kan fort medføre til å kunne smitte noen andre uten at du selv er klar over det og selv om du kanskje ikke dør av viruset imens du bærer det så kan du drepe noen andre bare fordi du dreit "litt" i det. Er det virkelig verdt det? Herregud enkelte folk... er andres liv så lite verdt for deg?

Endret av Lasox
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet (endret)

.

Endret av HunSomSaDetRettUt
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, mange av dem sitter på kafé og går tur (tett) med andre eldre venner. Mens barnefamiliene har sittet inne i husene sine! 

Jeg vil ikke si det, det må i såfall være et lokalt fenomen. 

Barnevognmafiaen lever i beste velgående her i allefall, og barn er ute både i hager og på tur med familien.  

Min konklusjon er at folk ser det de vil se.

Det er en selvfølge at alle som beveger seg i offentligheten følger smittevernsreglene. Men at eldre er verre enn andre aldersgrupper har jeg vanskeligheter med å se. 

Anonymkode: 140c8...a35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Lasox skrev:

Så du syns det er greit å drite i smittevernloven og gjøre akkurat det man selv vil og risikere å smitte og drepe andre mennesker som kan være nylig født, eller yngre personer som enda ikke har opplevd store deler av livet sitt? Sjarmerende.

Skremmende at du har slik tankegang når du er i helsevesenet. Burde kanskje revurdere jobben din? Det å drite "litt" i kan fort medføre til å kunne smitte noen andre uten at du selv er klar over det og selv om du kanskje ikke dør av viruset imens du bærer det så kan du drepe noen andre bare fordi du dreit "litt" i det. Er det virkelig verdt det? Herregud enkelte folk... er andres liv så lite verdt for deg?

Vi er 7 milliarder. Det er for mange mennesker på jorda.

• Opprett ny...