Gå til innhold

90% av pensjonister jeg ser på kjøpesenteret holder ikke avstand!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

F*** altså, jeg blir så lei av pensjonister /eldre folk som surrer rundt i sin egen verden, og ikke holder avstand.

Jeg bor tett på et lite kjøpesenter og må inn dit for å handle mat, gå på apoteket, posten, Europris eller Jysk der. I tillegg må jeg inn på posten flere ganger i uken pga jobben min. 

For å unngå mye folk prøver jeg å være der på morningen eller før butikkene stenger kl 20, men pensjonistene er alltid der. 

Mange av de stiller seg opp inni butikkene eller midt i trappen sammen med konen, og står og prater med likesinnede par og tar så mye plass så jeg ikke vil skvise meg forbi, ikke skjønner de at de skal flytte seg heller slik at folk kommer forbi.

Eller så kommer de plutselig helt inntil deg når du står i kassekø, og skjønner ikke eller glemmer at de skal stå på en strek.

Da jeg måtte på Europris for å kjøpe skruer i dag, sto det en pensjonist med lommetørkle inni hånden mens han tok på de forskjellige pakkene for å lese på baksiden, og når den samme mannen stilte seg opp tett inntil meg ved kassen så bøyde han likeså godt hodet bak glassplaten for å spørre ekspeditøren om noe. 

På vei ut av Europris la jeg merke til en eldre mann med munnbind, som gikk og småhostet mens han kjente på putene i hagemøblene og munnbindet ble dratt opp og med når det kom kjentfolk forbi som han snakket med. Jeg hørte i forbifarten han sa at han hadde litt kols, og da burde han iallefall være forsiktig. 

Er de ikke engstelige for helsen sin? Jeg forstår at de kjeder seg og må komme ut for å se folk, men det må da være mulig å følge litt med og holde avstand!

Anonymkode: a3456...66f

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Gjest Lasox
Skrevet

En grunn til at jeg holder meg unna kjøpesenter, men forstår problematikken din. Fryktelig irriterende at folk ikke respekterer rådene som blir gitt!

Skrevet

Dette har vært diskutert utallige ganger før. 

De eldre ser på sykdom og død som noe som er en naturlig del av livet. Det betyr ikke at de vil dø, men at de forholder seg mer rolig til det hele. De vil heller leve mens de kan, og skape/få gode minner den tiden de har igjen, uansett om det er snakk om dager, mnd eller år. 

Det er vi i de yngre generasjonene som har en slags frykt for både sykdom og i alle fall død. Det er klart det skumleste av alt, selv om det er så naturlig. 

Hva er alternativet til de eldre da? Sitte hjemme og visne bort den siste levetiden pga corona viruset? For mange er det å være ensomme et enda verre alternativ. Det handler også mye om livskvalitet til den enkelte, og i disse dager så holder mange familie medlemmer seg borte også, om den eldre har familie. Tlf kontakt etc er ikke det samme som å se et annet menneske.

Så jeg skjønner hvorfor de eldre går på kjøpesenter eller sitter på kafeer. De må selv få vurdere risikoen.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, tussi84 skrev:

Dette har vært diskutert utallige ganger før. 

De eldre ser på sykdom og død som noe som er en naturlig del av livet. Det betyr ikke at de vil dø, men at de forholder seg mer rolig til det hele. De vil heller leve mens de kan, og skape/få gode minner den tiden de har igjen, uansett om det er snakk om dager, mnd eller år. 

Det er vi i de yngre generasjonene som har en slags frykt for både sykdom og i alle fall død. Det er klart det skumleste av alt, selv om det er så naturlig. 

Hva er alternativet til de eldre da? Sitte hjemme og visne bort den siste levetiden pga corona viruset? For mange er det å være ensomme et enda verre alternativ. Det handler også mye om livskvalitet til den enkelte, og i disse dager så holder mange familie medlemmer seg borte også, om den eldre har familie. Tlf kontakt etc er ikke det samme som å se et annet menneske.

Så jeg skjønner hvorfor de eldre går på kjøpesenter eller sitter på kafeer. De må selv få vurdere risikoen.

De eldre må selvfølgelig få gå på butikker&kjøpesenter, men kan de ikke ha antennene oppe og ta hensyn? Overhodet ikke alle eldre oppfører seg sånn som jeg beskrev i innlegget mitt, men veldig mange som surrer rundt i det offentlige rom, er utrolig sorgenfri og tenker ikke. 

Ts

Anonymkode: a3456...66f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 60 år og jobber i helsevesenet. Jeg treffer kun mine barn (med avstand), menneskene jeg bistår i jobben, og kollegaene mine.  Hadde jeg ikke hatt en jobb å gå til så hadde jeg hatt mye mer kontakt med andre mennesker, ellers hadde det blitt et stusslig liv....  Jeg er ikke redd for å bli smittet, og vil heller leve mens jeg gjør det enn å være redd. Det finnes mange potensielle farer i samfunnet, og alle skal dø en gang. Jeg har forståelse for de pensjonistene som "driter litt i hele korona`en" 😄

Anonymkode: 36de5...dec

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette merker jeg også.  Bortsett fra at jeg ikke går på kjøpesentre da. Irriterer meg over dette. Veldig egoistiske mennesker. Selv om de har blitt gamle og ikke bryr seg om de stryker med, betyr ikke det at andre ikke gjør det.

Anonymkode: 2f667...95f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er da bare å si hyggelig, men bestemt:

"Unnskyld, jeg skal forbi. Kan dere gi plass?" og

"Unnskyld, men vær vennlig å holde en meter avstand"

Endret av Holar
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett begge deler på kjøpesenteret, eldre som holder klubb og de som smyger seg rundt hjørner og går sikksakk for å holde avstand. (Jeg handler kun på tider jeg tror det er lite folk.) Vi får respektere begge leire tenker jeg.

Jo flere av oss som tar smitteregler alvorlig jo større sannsynlighet er det for at pensjonistene kan holde klubb lenger(og at vi kan leve tilnærmet normalt). De er jo ofte en liten kohort som ikke farter så mye bortsett fra til senteret for å se sine faste venner. Jeg ser jo også mine faste, det er bare mindre synlig da vi sitter hjemme i hagene eller går tur sammen. 

Min største frykt er ikke å få viruset selv, men å smitte andre eller at vi må stenge ned masse i samfunnet igjen. Så jeg tar fremdeles smittevernreglene på det dypeste alvor og kommer til å fortsette med dette så lenge det er behov. Håper det kommer medisiner eller vaksine i løpet av året. 

Er det noen som vet hvor mange ca som blir innlagt på sykehus per 100 000 i befolkningen? Og hvor mange som havner på respirator? 

Anonymkode: 77859...060

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hvor mange ca som blir innlagt på sykehus per 100 000 i befolkningen? Og hvor mange som havner på respirator? 

1027 personer har vært innlagt på sykehuset pga covid-19,  857 av dem hadde covid-19 som hovedårsak til innleggelsen, og snittalderen på disse 857 var på 60 år.

Hvor stor andel dette er per 100 000 kan du sikkert regne på selv, for regning er ikke min sterkeste side. 

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Totalantall på respirator vet jeg ikke.

Per i dag har vi 1,1 innlagte per 100 000 innbyggere, og 0.4 per 100 000 på intensiv. 

Anonymkode: 140c8...a35

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1027 personer har vært innlagt på sykehuset pga cov...

Tusen takk

AnonymBruker
Skrevet

Dvs at minImum 30 000 bør legges inn om vi slipper viruset løs. Jeg gjetter mellom 30 - 150000 burde vært lagt inn men at man ikke klarer å holde kontroll. 

1000 innlagte/ 2% smittede * 60%. for flokkimunitet.

Tenker jeg riktig nå? 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dvs at minImum 30 000 bør legges inn om vi slipper viruset løs. Jeg gjetter mellom 30 - 150000 burde vært lagt inn men at man ikke klarer å holde kontroll. 

Tenker jeg riktig nå? 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, men jeg prøver

Hvis 60 % av befolkningen må ha hatt smitten for flokkimmunitet må 3,1 millioner smittes.  Hvis 2% av disse legges inn på sykehus vil vi ha ca 60 000 covid-19-relaterte innleggelser. 

Var det noe slik du tenkte på? 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker jeg riktig nå? 

Ah, jeg ser nå at jeg misforsto deg.  Du sikter til at ca 2 % har vært smittet til nå, og da med 1000 innleggelser? 

Skrevet

Og så finnes det de i andre enden, som en eldre mann jeg kjenner:

Han går tur, og bruker mesteparten på å irritere seg over de som ikke tar hensyn til HAM. Han er tross alt en eldre kar i risikosonen, så de yngre må for guds skyld vike plass for ham, der han går midt i veien...! Seriøst, han går midt i veien for å TESTE om folk flytter seg for ham. Og om de ikke gjør det, så blir han rasende, Og redd. Artig tilnærmingsmåte... 😉

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eldre blir demente (det vi i dagligtale kaller senile). Selv om det ikke er veldig åpenbar sykdom, blir de fleste mentalt redusert med årene. Det er ytterst få 80-åringer som er helt klare i hodet. Du kan rett og slett ikke forvente at de får med seg og husker rådene om å holde avstand.

Anonymkode: 00d59...f22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, jeg ser nå at jeg misforsto deg.  Du sikter til at ca 2 % har vært smittet til nå, og da med 1000 innleggelser? 

Stemmer, så 30 000 blir for meg det absolutt snilleste overslaget. Jeg tror ikke at 2% har vært smittet om man ser på hele landet. Kanskje i Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, så 30 000 blir for meg det absolutt snilleste overslaget. Jeg tror ikke at 2% har vært smittet om man ser på hele landet. Kanskje i Oslo. 

Enig. 

I tillegg kommer det faktum at vi til nå har lykkes i å, med noen unntak, holde smitten borte fra institusjoner, noe som også gir lavere tall på innleggelser. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 60 år og jobber i helsevesenet. Jeg treffer kun mine barn (med avstand), menneskene jeg bistår i jobben, og kollegaene mine.  Hadde jeg ikke hatt en jobb å gå til så hadde jeg hatt mye mer kontakt med andre mennesker, ellers hadde det blitt et stusslig liv....  Jeg er ikke redd for å bli smittet, og vil heller leve mens jeg gjør det enn å være redd. Det finnes mange potensielle farer i samfunnet, og alle skal dø en gang. Jeg har forståelse for de pensjonistene som "driter litt i hele korona`en" 😄

Anonymkode: 36de5...dec

Du er jo ikke gammel som ikke har fylt 60. Ellers er det vel mange som lever et liv med minimal kontakt med folk i dette landet.

Anonymkode: d3c7b...7ce

Skrevet

Det er jo ikke rart det. De både ser og hører dårlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har merket meg det samme, de eldre er konsekvent verstingene. Ganske irriterende for oss som har holdt ungene hjemme fra skole/barnehage og blitt fullstendig overarbeidet i komboen med hjemmekontor for å beskytte DEM mot virus. 🙄

Anonymkode: 2374f...b68

• Liker 3
  • Opprett ny...