AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Jeg har sjekket litt rundt om nynorskkommuner egentlig ønsker søknader på nynorsk? Dette er en jobb i kommune som innebærer bruk av nynorsk også. For øyeblikket er jeg ikke så flink i det, når jeg har prøvd meg frem så har jeg skrevet hele teksten på bokmål og fått hjelp fra word til å oversette ord til nynorsk for meg...Jeg er litt redd for at søknaden blir "halvveis" bokmål/nynorsk. Hva mener dere andre? Jeg tenker at jeg kan lære det mer etterhvert i en jobb sammenheng. Men så tenker jeg at de som ansetter vil heller sette pris på en søknad på nynorsk selv om det ikke er mitt hovedmål? Anonymkode: 3f9ae...1b7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #2 Skrevet 13. mai 2020 Skal du skrive på nynorsk må det være korrekt. Å oversette ord for ord i word hjelper ikke når setningsoppbyggingen og hvilke ord en bruker er ulikt på flere områder. Så lenge det ikke er god og lesbar nynorsk skriver du bokmål. Det er også dumt å gi et inntrykk av at du kan mer nynorsk enn du egentlig kan om du må skrive alt på nynorsk i jobben. Da blir du avslørt svært raskt. I mine hjemkommuner blir både journalister, bedrifter og kommunene gått i sømmene på når det kommer til språket de leverer utad. Dra heller en "jeg kan basis, og lærer gjerne mer" på et intervju om de spør om det. Anonymkode: 70052...af1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #3 Skrevet 13. mai 2020 Det eneste fornuftige jeg lærte på jobbsøkerkurs på 90-tallet var at søknaden skal være i samme målform som stillingsannonsen. Altså, hvis stillingsannonsen er på nynorsk, så skal søknaden være på nynorsk. Få noen som kan nynorsk til å lese gjennom søknaden din før du sender den. Anonymkode: 0f037...e78
Kris- Skrevet 13. mai 2020 #4 Skrevet 13. mai 2020 Eg ville ha skrive på nynorsk 🙂 ikkje bruk Word til retting, men skriv nynorsk frå starten av. Det vert sikkert nokre feil, men ein kan rette på det i etterkant. Få ein flittig nynorskbrukar til å sjå over det i etterkant. Eg trur monge kvir seg unødig for å skrive nynorsk, men kva er det verste som kan skje? At ein «kjønnar» substantivet feil? At det snik seg inn eit bokmålsord? Nynorsk er ikkje eit heilag språk, og dei fleste nynorskbrukarar set nok meir pris på at ein prøvar framfor å vere for nervøs til å ta i bruk språket! Lukke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå